Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2094142_0001.png
Foretræde for
Skatteudvalget
24.10.2019
Status på implementering
af Adfærdskodekset
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0002.png
Parterne bag
adfærdskodekset
Kasinoforeningen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0003.png
Morten Rønde
Adm. Direktør, Danish Online
Gambling Association
Kate Jacquerot
Dagens
deltagere
Juridisk direktør, Danske Spil A/S
Mads Peter Veiby
Adm. direktør CEGO A/S og
medstifter af Spilnu.dk A/S
Kirsten Munch Andersen
Politisk direktør, HORESTA
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0004.png
Kort om danskernes spil
Mere 2.900.000 danskere har spillet
inden for det seneste år. Det er 63 pct.
af alle danskere over 18 år.
41 kr. om ugen bruger danskere over
18 år i gennemsnit på spilprodukter
Danskerne spiller mindre pr. person
over 18 år end Finland, Norge og
Sverige (der sammenlignes med det
lovlige spilmarked).
Kilde: Spillemyndighedens Årsberetning 2018
De enkelte spiltypers markedsandel målt efter BSI i 2018
Gennemsnitligt forbrug pr. dansker over 18 år på spil pr. uge opgjort efter BSI. Afgiftstal indberettet til
Skattestyrelsen, Spillemyndighedens spilkontrolsystem og Danmarks Statistik.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0005.png
Begrænse TV-reklamer
eller begrænse
spilafhængighed?
Allerede i dag findes der mange
eksisterende tiltag for at begrænse
spilafhængighed og sikre spillerne
ROFUS
Nemid tjek
Selv test
Henvisning til rådgivning
Indbetalingsgrænser
Pop-up vinduer med tids- og pengeforbrug
osv.
125.000 spillere havde i 2016 en adfærd,
der viser risiko for problemfyldt spil. [Det
svarer til 4,3 pct.]
10.000 spillere var i 2016 afhængige af spil.
[Det svarer til 0,35 pct.]
Personer med spilleproblemer er først og
fremmest karakteriseret ved at være yngre
mænd.
Der var 17.355 registrerede brugere af
ROFUS i 2018, heraf var 11.940 endeligt
udelukket og kan aldrig træde ud af ROFUS.
Kilder: Center for Ludomani, Spillemyndighedens
Årsberetning 2018 og egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0006.png
Bag om Adfærdskodekset
I 2012 blev spilmarkedet for væddemål og
onlinekasino liberaliseret for at få kontrol med
et ureguleret spilmarked. Det er lykkedes.
Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og
justering af spil-aftale følger op – her ønskes
et adfærdskodeks for branchen bl.a. fordi:
Spilreklamer fylder for meget
Giver indtryk af social accept
Spillere skal oplyses om tids- og
pengeforbrug
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0007.png
Formålet med Adfærdskodekset
At fastsætte rammer og værktøjer,
der går udover de krav, der allerede
er pålagt af lovgivere og
myndigheder
At øge forbrugerbeskyttelsen
At medvirke til, at spil ikke udvikler
sig fra underholdning til
spilafhængighed
At styrke den sociale ansvarlighed
af spilbranchens markedsføring
Udpluk fra kodekset
Spilreklamer skal ikke placeres i reklameblokke lige
før/ efter børne- og ungdomsudsendelser.
Spilreklamer skal ikke placeres i samme
reklameblokke som kviklånsreklamer m.v..
Markedsføring fra spiludbydere må ikke vises på
merchandise målrettet/ designet kun til børn.
Alle spiludbydere skal oplyse om ansvarligt spil og
henvise til spilafhængigheds-hotlinen Stopspillet.
Tv-reklamer skal ledsages af et budskab om ansvarligt
spil som ‘Spil med omtanke’ eller ‘Lad ikke spillet
spille dig’.
Pop-up-vinduer skal fortælle om tab, gevinst og
tidsforbrug.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0008.png
Status på implementering af adfærdskodekset
Store dele af spilbranchen står samlet
om Adfærdskodekset uanset spiltype.
Udbredelse til alle aktører er i gang, og
en stor andel af markedet har allerede
forpligtet sig.
Udrulning af spil ansvarligt budskaber
De første pop-up vinduer med
oplysninger om penge- og tidsforbrug til
spillerne er udviklet og introduceret.
TV-reklamer købes typisk gennem
årsaftaler og dialog med tv-stationer
er initieret, men også med
konkurrencemyndighederne ….
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0009.png
… men konkurrenceretten spænder ben
Reklamer er en væsentlig
konkurrenceparameter
Konkurrencemyndighederne har
oplyst, at det vil stride mod de
konkurrenceretlige regler
Hvis spilbranchen aftaler
begrænsninger i antallet af tv-
reklamer (volumen)
Hvis spilbranchen aftaler
forhold, der hæmme
muligheden for at træde ind på
det danske marked
Muligheden for at aftale kvalitative
begrænsninger f.eks. i forhold til
rammer og indhold undersøges …
… men det må stadig ikke hæmme
konkurrencen og dermed stride mod
konkurrencereglerne.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0010.png
Yderligere initiativer fra
spilbranchen
Etablering af et Spilreklamenævn, som
skal behandle klager over
markedsføring af spil.
Flere aktører arbejder på at
videreudvikle værktøjer, der kan
overvåge og genkende spilmønstre hos
ludomaner, så spilmulighederne
hurtigt kan lukkes for de spillere, som
udvikler et problematisk forhold til spil
Opfordring til politiske
initiativer
Giv adfærdskodekset tid til at træde i kraft
– det trådte først i kraft for 4 måneder
siden.
Lad os sammen
- Sikre, at de få spiludbydere uden for
adfærdskodekset også tager et ansvar
- skabe mere fakta om udvikling af
spilafhængighed
- skabe mere viden om sammenhæng
mellem reklamer og spilafhængighed
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0011.png
For en god orden skyld … spilbranchen ønsker,
at færre udvikler problemer med spil.
Vi ønsker IKKE, at vores
kunder udvikler et misbrug
Vi er IKKE afhængige af
kunder med et misbrug
Spillere med problemer er et
kortvarigt bekendtskab og en dårlig
indtjening på lang sigt og betyder:
Rigtig mange ressourcer på
sikkerhed og kontrol.
Risiko for fejlslagne beslutninger
og fejlinvesteringer.
Et dårligt ry for branchen og en
lavere værdi for en spilvirksomhed
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Præsentation fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil
2094142_0012.png
Vi arbejder for
ansvarligt spil
Kasinoforeningen