Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 357
Offentligt
2206698_0001.png
9. juni 2020
Til Skatteministeren
Beskatning af udgående udbytter til udenlandske foreninger m.v.
Ved L 2016 652 blev indkomstskattesatsen for udbytter til begrænset skattepligtige selskaber i sel-
skabsskattelovens § 2, stk. 3 nedsat fra 27% til 22% svarende til den danske selskabsskat, da en hø-
jere skat ansås i strid med EU retten.
Danmark har den 15. maj 2020 modtaget en åbningsskrivelse fra EU Kommissionen vedrørende be-
skatning af udbytte udbetalt til almenvelgørende foreninger, der er etableret i en anden EU-med-
lemsstat eller i en EØS-stat. Af Kommissionens åbningsskrivelse fremgår, at Kommissionen mener, at
den relevante danske lovgivning for beskatning af udbytte, der udbetales til almenvelgørende for-
eninger, behandler ikke-hjemmehørende almenvelgørende foreninger ringere end hjemmehørende
almenvelgørende foreninger i objektivt sammenlignelige situationer og derfor er uforenelig med arti-
kel 63 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og artikel 40 i aftalen om Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
Af EU's officielle hjemmeside fremgår mere specifikt:
"Under Danish tax law, dividends paid to domestic charities are exempt from tax, whereas dividends
paid to charities established in other EU Member States or EEA States are taxed at a rate of 22%, or
at a reduced rate of 15%, if the competent authority in the state in which the charity is domiciled ex-
changes information with Danish authorities. This difference in treatment of domestic and cross-bor-
der dividend distributions constitutes a restriction on the free movement of capital, guaranteed in Ar-
ticle 63 TFEU and Article 40 EEA. If Denmark does not act within the next four months, the Commis-
sion may send a reasoned opinion to the Danish authorities."
Baggrunden for åbningsskrivelsen må skulle søges i, at almenvelgørende foreninger omfattet af SEL §
1, stk. 1, nr. 6 kan opnå skattefritagelse herunder fritagelse for oplysningspligt (selvangivelse).
Åbningsskrivelsen ses imidlertid relevant for alle udenlandske foreninger, kooperationer, stiftelser,
legater og selvejende institutioner, der skal sidestilles med tilsvarende danske foreninger m.v. omfat-
tet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvor beskatningen kun omfatter den erhvervsmæssige
indkomst. Har foreningen ikke erhvervsmæssig indkomst er foreningen fritaget for skat og oplys-
ningspligt.
Af samme årsag kan alle danske foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 opnå
frikort (fritagelse for indeholdelse af dansk udbytteskat), jf. kildeskattebekendtgørelsens § 31, stk. 2,
nr. 1.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 357: Henvendelse af 9/6-20 fra KPMG Acor Tax om beskatning af udgående udbytter til udenlandske foreninger m.v.
2206698_0002.png
9. juni 2020
Vi har erfaring med, at Skattestyrelsen afviser at give udenlandske statslignende enheder frikort med
henvisning til, at de er sammenlignelige med enheder omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6:
Eks. på begrundelse:
Den xx. januar 2018 har Skattestyrelsen truffet afgørelse om, at X anses for at være or-
ganiseret som en selvstændig enhed, der i et vist omfang er underlagt staten B, men ikke
som sådan er en del af staten. Skattestyrelsen sidestiller X med et selvstændigt skatte-
subjekt omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 og X er derfor begrænset skat-
tepligtigt af udbytte af danske aktier, jf. selskabsskattelovens § 2, stk . 1, litra c.
Vi skal anmode om Skatteministerens kommentarer hertil samt bekræftelse på, at ministeren vil ind-
drage alle selvstændige skattesubjekter omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6 i overvejelserne om de EU
retlige aspekter foranlediget af EU Kommissionens åbningsskrivelse.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2