Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 340
Offentligt
2199076_0001.png
Juni 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
refusion af registrerings-
afgift ved eksport af
brugte køretøjer
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 340: Rigsrevisionens notat om beretning om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
2199076_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om refusion af registreringsafgift ved
eksport af brugte køretøjer (beretning nr. 4/2018)
18. maj 2020
RN 1107/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om refusion af registreringsafgift ved
eksport af brugte køretøjer, som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere
behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 11. februar 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Folketinget har med vedtagelsen af lov nr. 1126 af 19. november 2019 besluttet at afskaf-
fe selvanmelderordningen med virkning fra den 1. juli 2020. Alle værdifastsættelser af
eksportkøretøjer vil fra denne dato blive varetaget af Motorstyrelsen. Skatteministeriet
har desuden gennemført en række initiativer, der styrker kontrolindsatsen, indtil selv-
anmelderordningen afskaffes. Ministeriet har også taget initiativer, der skal skærpe
sanktionerne, når virksomheder og borgere ikke efterlever reglerne.
Rigsrevisionen finder Skatteministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sa-
gen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Afskaffelsen af selvanmelderordningen indebærer, at selvanmeldere ikke længere
kan angive værdien af et køretøj til eksport. Derved mindskes risikoen for, at der
udbetales eksportgodtgørelse på et fejlagtigt grundlag.
Motorstyrelsen har øget kontrollen af selvanmeldernes værdifastsættelser fra 10 %
til 15 %, styrket udsøgningen af køretøjer og virksomheder til kontrol og øget antal-
let af besigtigelser af eksportkøretøjer. Toldsyn er desuden blevet gjort obligatorisk
for alle køretøjer, hvor der udbetales eksportgodtgørelse.
Motorstyrelsen har pr. 1. februar 2020 indført en ny model for fastsættelse af sikker-
hedsstillelse for selvanmeldere, der indebærer, at sikkerhedsstillelsen for 389 ud af
ca. 1.000 selvanmeldere er blevet forhøjet.
Skatteministeriet har taget initiativ til at skærpe sanktionerne ved manglende regel-
efterlevelse, dels ved at igangsætte en proces for at fordoble bødeniveauet, dels ved
at øge Skatteforvaltningens fokus på at anvende lovens muligheder for at straffe bå-
de juridiske og fysiske personer.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 340: Rigsrevisionens notat om beretning om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
2199076_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2018 en beretning om refusion af registreringsaf-
gift ved eksport af brugte køretøjer (eksportgodtgørelse). Beretningen handlede om
Skatteministeriets forvaltning af udbetaling af eksportgodtgørelse til selvanmeldere,
herunder SKATs tilrettelæggelse af kontrollen med selvanmelderne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de Skatteministeriets forvalt-
ning af og kontrol med refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
meget utilfredsstillende.
Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at SKATs kontrolindsats på om-
rådet ikke havde været tilrettelagt på en måde, der afspejlede SKATs viden om mis-
brug.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets fremtidige forvaltning af ud-
betaling af eksportgodtgørelse, herunder de videre
overvejelser om selvanmelderordningens fortsatte
eksistens.
2. Skatteministeriets arbejde med at tilrettelægge
kontrolindsatsen på eksportområdet mere hen-
sigtsmæssigt, herunder i højere grad sanktionere
virksomheder, som ikke overholder reglerne.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udeståen-
de opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling med ministeriet.
Skatteministeriets fremtidige forvaltning af udbetaling af eksport-
godtgørelse
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Skatteministeriet har haft kendskab til misbrug af
ordningen siden 2008, og at dette er underbygget med flere interne rapporter siden
2015.
8. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der i januar 2019 teg-
nede sig politisk enighed om at afskaffe selvanmelderordningen ved eksport af køre-
tøjer og enighed om flere andre målrettede tiltag, og at ministeren primo 2019 ville ind-
kalde Folketingets partier med henblik på at indgå en egentlig politisk aftale.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 340: Rigsrevisionens notat om beretning om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
3
9. Folketinget har med vedtagelsen af lov nr. 1126 af 19. november 2019 besluttet, at
selvanmelderordningen afskaffes med virkning fra den 1. juli 2020, og at værdifastsæt-
telser af køretøjer til eksport fra denne dato vil blive varetaget af Motorstyrelsen. Skat-
teministeriet har oplyst, at der er afsat 37 mio. kr. årligt til udgifter vedrørende værdi-
fastsættelse. Samtidig er der fra den 1. januar 2020 indført et brugerbetalt gebyr på
1.950 kr. ved anmodning om eksportgodtgørelse. Gebyret overgår pr. 1. juli 2020 til at
være et omkostningsdækkende gebyr, der fastsættes ved bekendtgørelse.
10. Rigsrevisionen konstaterer, at Folketinget med vedtagelsen af lov nr. 1126 af 19. no-
vember 2019 har besluttet, at selvanmelderordningen afskaffes med virkning fra den
1. juli 2020. Afskaffelsen af selvanmelderordningen indebærer, at selvanmeldere ikke
længere selv vil kunne angive værdien af et køretøj til eksport. Derved mindskes risi-
koen for, at der udbetales eksportgodtgørelse på et fejlagtigt grundlag. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Skatteministeriets arbejde med at tilrettelægge kontrolindsatsen på
eksportområdet mere hensigtsmæssigt
11. Statsrevisorerne bemærkede, at SKAT ikke havde tilrettelagt kontrollerne af ord-
ningen, så det sikres, at selvanmelderne oplever en kontinuerlig risiko for at blive op-
daget og sanktioneret, hvis de misbruger ordningen. Statsrevisorerne bemærkede
desuden, at SKAT stort set ikke havde benyttet sig af lovhjemlen til at nægte at regi-
strere en virksomhed som selvanmelder eller bringe registrering til ophør ved mistan-
ke om misbrug. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at SKAT reelt ikke havde sank-
tioneret selvanmeldere, der misbrugte ordningen, fx ved at udstede bøder.
12. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Motorstyrelsen var
ved at udarbejde et nyt koncept, der bl.a. skulle sammentænke alle kontrol- og vejled-
ningsaktiviteter, og at styrelsen som led heri ville se på, om kontrolindsatsen på eks-
portområdet kunne tilrettelægges bedre.
13. Skatteministeriet har oplyst, at ministeriet nu har implementeret en række tiltag
rettet mod området for eksport af brugte biler, herunder styrket kontrolindsatsen og
forhøjet sikkerhedsstillelsen. Ministeriet har også taget initiativ til at skærpe sanktio-
nerne over for virksomheder og borgere, der ikke efterlever reglerne.
Initiativerne vedrørende styrket kontrol og forhøjelse af sikkerhedsstillelsen gælder
indtil den 1. juli 2020, hvor selvanmelderordningen afskaffes. Motorstyrelsens kontrol
i form af pristjek af selvanmeldte køretøjer til eksport bortfalder fra denne dato, da
styrelsen fremover værdifastsætter alle eksportkøretøjer. Kravet om toldsyn af alle
eksportkøretøjer og initiativerne vedrørende sanktioner ved svig gælder dog fortsat
efter den 1. juli 2020. Initiativerne er nærmere beskrevet nedenfor.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 340: Rigsrevisionens notat om beretning om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
4
Styrkelse af kontrolindsatsen
14. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Motorstyrelsen har øget kontrolniveauet,
arbejdet på at forbedre udsøgningen til kontrol og har fået udvidet den periode, hvor
styrelsen har mulighed for at gennemføre selve kontrollen inden udbetaling af eks-
portgodtgørelse.
15. Kontrolniveauet for både pristjek og syn er øget. Skatteministeriet har oplyst, at
Motorstyrelsen ved udgangen af 2019 har øget det fastlagte kontroltryk af selvanmel-
deres værdifastsættelser fra 10
%
til 15
%,
indtil selvanmelderordningen afskaffes den
1. juli 2020. Der er også blevet indført lovkrav om, at alle køretøjer pr. 1. januar 2020
skal gennemgå et toldsyn senest 4 uger før anmodning om eksportgodtgørelse. Der-
med ændres de hidtil gældende regler, hvorefter toldsynet kun var obligatorisk for alle
køretøjer ældre end 10 år. Skatteministeriet har desuden oplyst, at Motorstyrelsen har
øget antallet af besigtigelser af eksportkøretøjer i december 2019 og i januar 2020.
16. Motorstyrelsen har arbejdet på at forbedre udsøgningen af køretøjer og virksom-
heder til kontrol på 2 måder. Styrelsen har for det første udviklet et nyt vejlednings-
og kontrolkoncept, hvor kontrol af køretøjer og virksomheder sammentænkes i høje-
re grad end tidligere. Det indebærer, at udvælgelsen til pristjek nu både baserer sig på
risikoen ved de enkelte køretøjer og på de adfærdsmønstre, som de enkelte virksom-
heder udviser. Konceptet er godkendt og implementeres i foråret 2020. Styrelsen har
for det andet udviklet dataparametre for, om selvanmeldere udviser adfærd, der kan
berettige en inddragelse af registreringen som selvanmelder. Parametrene vil ifølge
Skatteministeriet indgå i en scoringsmodel, som Motorstyrelsen vil anvende til at ud-
vælge virksomheder til kontrol ud fra en konkret vurdering af risiko, væsentlighed og
effekt.
17. Motorstyrelsen har fået udvidet den periode, hvor styrelsen har mulighed for at
gennemføre selve kontrollen inden udbetaling af eksportgodtgørelse. Fristen for ud-
betaling er således ved lov forlænget fra 3 til 9 uger pr. 1. januar 2020 for de køretøjer,
hvor værdifastsættelsen foretages af Motorstyrelsen, eller hvor selvanmeldere udta-
ges til kontrol. Med fristforlængelsen får Skatteforvaltningen, herunder Motorstyrel-
sen, ifølge Skatteministeriet bedre mulighed for at gennemføre kontrol med eksport-
godtgørelsesordningen inden udbetaling af eksportgodtgørelse. Fra den 1. juli 2020,
hvor Motorstyrelsen vil værdifastsætte alle køretøjer ved eksport, gælder fristen alle
sager.
Forhøjelse af sikkerhedsstillelsen for selvanmeldere
18. Motorstyrelsen har pr. 1. februar 2020 indført en trappemodel for fastsættelsen af
størrelsen på den økonomiske sikkerhed, som selvanmeldere skal stille for at kunne
benytte ordningen. Trappemodellen indebærer, at den sikkerhed, virksomhederne
skal stille, står mål med størrelsen af det afgiftstilsvar, som virksomhederne hæfter
for. Størrelsen af sikkerhedsstillelsen fastsættes ud fra en kombination af virksomhe-
dernes månedlige afgiftsbetaling og månedlige udbetalinger af eksportgodtgørelse.
Sikkerheden for eksisterende selvanmeldere skal som udgangspunkt revurderes år-
ligt. Modellen har ifølge Skatteministeriet medført en forhøjelse af sikkerhedsstillelsen
pr. 1. februar for 389 ud af ca. 1.000 selvanmeldere. 25 virksomheder har opgivet de-
res registrering som selvanmeldere som følge af forhøjelsen, og Motorstyrelsen har
frataget 2 virksomheder registreringen, fordi de ikke havde stillet den højere sikker-
hed.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 340: Rigsrevisionens notat om beretning om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
5
Skærpede sanktioner
19. Skatteministeriet har igangsat 2 initiativer for at skærpe sanktionerne ved mang-
lende regelefterlevelse på eksportområdet. For det første har ministeriet taget initia-
tiv til at hæve bødeniveauet til det dobbelte. Intentionen om et forhøjet bødeniveau
fremgår af forarbejderne til lov nr. 1126 af 19. november 2019. Et forhøjet bødeniveau
forudsætter ifølge ministeriet, at der gennemføres en række prøvesager på området
ved domstolene, og Skattestyrelsen har derfor primo 2020 indledt drøftelser med
Rigsadvokaten om sagernes tilrettelæggelse. Skatteministeriet forventer, at der fore-
ligger domme i sagerne inden for en kortere årrække.
For det andet har Skattestyrelsens straffesagsenhed ifølge Skatteministeriet øget fo-
kus på muligheden for at få straffet både fysiske og juridiske personer ved unddragel-
se af registreringsafgift, fx hvor en overordnet medarbejder i en virksomhed medvir-
ker til svig.
20. Samlet set finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har ta-
get en række initiativer for at tilrettelægge kontrolindsatsen på eksportområdet me-
re hensigtsmæssigt, herunder initiativer til at styrke Motorstyrelsens kontrolindsats
og skærpe sanktionerne over for virksomheder og borgere, der ikke følger reglerne.
Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm