Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2093423_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. oktober 2019
J.nr. 2019-9151
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Stats-
revisorernes bemærkninger om revisionen af indsatsen for at opkræve og inddrive
politibøder og
–krav.
Statsrevisorerne har den 16. august 2019 bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger
og overvejelser, som
Beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -
krav
og Statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner og Statsrevisorer-
nes bemærkninger hertil. Såfremt Statsrevisorerne måtte have et ønske herom, stiller jeg
mig gerne til rådighed for yderligere afklaring af forhold i beretningen.
Inddrivelse af politiets fordringer
Jeg er enig i Rigsrevisionens kritik af, at Skatteministeriet ikke i tilstrækkelig grad har prio-
riteret inddrivelsen af politibøder. Fordringer fra politiet har en særlig karakter, hvilket
kommer til udtryk ved, at de er placeret øverst i den såkaldte dækningsrækkefølge, ligesom
inddrivelsen af bøder er vigtig for borgernes retsfølelse.
Det var oprindeligt ambitionen, at Rigspolitiet skulle have været tilkoblet det nye inddrivel-
sessystem, PSRM, på nuværende tidspunkt. I lyset af Rigsrevisionens kritik af området un-
dersøger Skatteministeriet i øjeblikket mulighederne for at intensivere indsatsen over for
skyldnere med politibøder.
Jeg er samtidig blevet oplyst om, at politibødernes særlige karakter er afspejlet i det betyde-
lige oprydningsarbejde, der pågår i Skatteforvaltningen efter suspenderingen af EFI-syste-
met. Rigspolitiet indgår således blandt de seks største fordringshavere, som i 2018 og 2019
er omfattet af en omfattende oprydningsindsats, så fordringer kan blive dækningsparate og
overføres til det nye inddrivelsessystem, PSRM. Derudover var politibøder friholdt for den
ekstraordinære afskrivning af fordringer med tvivl om retskraften, der blev gennemført
ultimo 2018 som led i oprydningen efter EFI. Disse fordringer er en del af den manuelle
indsats med retskraftvurdering i Gældsstyrelsen.
Rigsrevisionen kritiserer, at den manglende indsats har medført en stigning i gælden i peri-
oden 2015-2018. Jeg er enig i, at gældens niveau er utilfredsstillende. Der er dog samtidig
strukturelle vilkår, som indebærer, at gælden må påregnes fortsat at stige fremadrettet
selv
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 34: Ministerredegørelsen på Rigsrevisionens beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav
2093423_0002.png
ved en fuld genopretning af inddrivelsesområdet. Det skyldes særligt det forhold, at der i
lovgivningen er fastsat et lavindkomstværn, som betyder, at Gældsstyrelsen er afskåret fra
at kunne inddrive gæld hos en stor gruppe skyldnere uden betalingsevne
dvs. skyldnere
med en nettoindkomst på kontanthjælpsniveau eller derunder (under hensyntagen til for-
sørgerpligt).
Fuld inddrivelsesaktivitet forventes således ikke at være tilstrækkelig til at bremse stigningen
i bødekrav mv. under inddrivelse, fordi gælden for de skyldnere, der enten har meget be-
grænset eller slet ingen betalingsevne, vil fortsætte med at vokse. Det er afspejlet i Skatte-
ministeriets kursværdimodel, der beregner gældens reelle værdi. Modellen estimerer, at
Rigspolitiets ca. 650.000 dækningsparate fordringer under inddrivelse
med en nominel
værdi på 7,3 mia. kr.
har en kursværdi på 1,2 mia. kr.
Anvendelsen af forvandlingsstraf og forældelse
Jeg kan konstatere, at Rigsrevisionen kritiserer den manglende oversendelse af sager til po-
litiet mhp. forvandlingsstraf.
Skatteforvaltningen har hidtil vurderet som en konsekvens af situationen på inddrivelses-
området, hvor ikke alle inddrivelsesredskaber har været tilgængelige, at det ikke har været
muligt at sende sager om politibøder til politiet med henblik på forvandlingsstraf, da det
forudsætter, at alle inddrivelsesskridt er udtømte.
Som følge af udskydelsen af forældelsen kan bødefordringer, der var under inddrivelse
den 19. november 2015, og dengang var retskraftige, eller som senere er kommet under
inddrivelse, tidligst forældes henholdsvis den 21. november 2023 eller den 21. november
2028. På den baggrund er muligheden for straffuldbyrdelse ikke forpasset. Jeg er dog enig
med Rigsrevisionen i, at muligheden for at anvende forvandlingsstraf som straffuldbyrdel-
sesmiddel kan være bortfaldet ved forældelse.
Oversendelse af tvangsbøder til politiet
Jeg deler Rigsrevisionens kritik af, at Gældsstyrelsen ikke har oversendt sager vedrørende
tvangsbøder til politiet mhp. forvandlingsstraf.
Skatteministeriet tager således også Rigsrevisionens kritik af inddrivelsen af tvangsbøder
til efterretning og sætter på den baggrund et særligt fokus på inddrivelse af disse fordrin-
ger, herunder oversendelse af sager vedrørende tvangsbøder til politiet med henblik på
forvandlingsstraf.
Samarbejdet mellem Skatteministeriet og Justitsministeriet
Jeg deler Statsrevisorernes opfattelse af, at det er væsentligt, at Skatteministeriet og
Justitsministeriet har et godt og prioriteret samarbejde om at få tilkoblet Rigspolitiet til
det nye inddrivelsessystem, så bøder hurtigst muligt kan inddrives i systemet via det mest
effektive inddrivelsesredskab, som er lønindeholdelse.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 34: Ministerredegørelsen på Rigsrevisionens beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav
2093423_0003.png
Samlet set er det således min vurdering, at der har været store udfordringer på dette område
de seneste år. På baggrund af de udeståender, som også Rigsrevisionen har påpeget i beret-
ningen, er det min prioritet, at der arbejdes målrettet på genopretning af dette område.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 3 af 3