Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 326
Offentligt
2190547_0001.png
ANALYSE
Maj 2020
Danskernes
skattebetaling
Digitale værktøjer sikrer effektiv kontrol
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
Danskernes skattebetaling
Side 1
Indhold
Indledning ............................................................................................................................ 2
Nøgletal om danskernes skattebetaling ................................................................... 4
Personskatteprovenuet nærmer sig 555 mia. kr. ................................................................ 5
Danskerne efterlever i høj grad skattereglerne.................................................................... 8
Danskerne er blevet bedre til at ramme plet ...................................................................... 11
Digitale værktøjer i årsopgørelsen ............................................................................13
Danskernes skatteforhold klares i stigende grad automatisk .................................... 14
Digitale værktøjer reducerer fejl og snyd ............................................................................. 16
Låsning af felter reducerer fejl og snyd ................................................................................ 18
Digitale stopklodser bliver aktiveret 45.000 gange om året ....................................... 20
Kontrol af faktiske indkomster og fradrag ........................................................................... 21
Nyt digitalt værktøj baseret på machine learning ............................................................ 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
Danskernes skattebetaling
Side 2
Indledning
I 2018 betalte omkring 5,2 mio. skattepligtige borgere i Danmark tilsammen ca.
555 mia. kr. i personskatter. Provenuet fra personskatterne udgør over halvde-
len af det samlede årlige skatte- og afgiftsprovenu på mere end 1.000 mia. kr.,
som bidrager til finansieringen af det danske velfærdssamfund.
Det er Skattestyrelsen, der har ansvaret for at sikre, at borgerne betaler de kor-
rekte skatter og afgifter til tiden. Det gør Skattestyrelsen blandt andet ved at gøre
det nemt og trygt for borgerne at betale deres skat og ved at have effektive vej-
lednings- og kontrolmekanismer integreret i alle dele af skattebetalingen.
I
Danskernes skattebetaling
præsenteres en række nøgletal om udviklingen i
borgernes skattebetaling, herunder provenuer fra forskellige skattearter, borger-
nes efterlevelse af skattereglerne og borgernes præcision i skattebetalingen.
Danskernes skattebetaling
udgives for første gang i år og er en tilbagevendende
årlig publikation, der sætter fokus på borgernes skattebetaling og et udvalgt
tema i relation hertil.
Temaet for denne første udgave af
Danskernes skattebetaling
er digitale værk-
tøjer. Publikationen beskriver, hvordan Skattestyrelsen løser sine kerneopgaver
ved at udvikle og anvende forskellige digitale hjælpeværktøjer for at sikre effek-
tiv kontrol, der forhindrer fejl og forsøg på snyd.
I temaet præsenteres nogle af de vigtigste digitale værktøjer, som bruges, når
Skattestyrelsen hvert år behandler flere millioner årsopgørelser, herunder bru-
gen af tredjepartsindberetninger, intelligent opsætning med feltlåsninger og di-
gitale stopklodser.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0004.png
Danskernes skattebetaling
Side 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0005.png
Danskernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om
danskernes skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0006.png
Danskernes skattebetaling
Side 5
Personskatteprovenuet nærmer sig 555 mia. kr.
Hvert år betaler de danske skatteydere en række forskellige personskatter i form
af blandt andet bund- og topskat og ejendomsværdiskat til staten, kommunale
indkomstskatter samt arbejdsmarkedsbidrag.
Personskatterne er den største indtægtskilde. I 2018 var det samlede persons-
katteprovenu på ca. 555 mia. kr.,
jf. figur 1.
Det er mere end halvdelen af de sam-
lede skatte- og afgiftsindtægter, der i 2018 var på ca. 1.000 mia. kr.
Skattegrundlaget og udviklingen i personskatterne følger den generelle økono-
miske udvikling. Når lønningerne stiger på de danske arbejdspladser eller flere
kommer i beskæftigelse, stiger skattegrundlaget også. Stigningen på godt 19
mia. kr. i personskatteprovenuet fra 2014 til 2018 skal derfor ses i lyset af den
generelle fremgang i samfundsøkonomien i samme periode.
Af det samlede personskatteprovenu udgjorde de statslige indkomstskatter i alt
270 mia. kr. i 2018. Omtrent halvdelen af provenuet fra de statslige indkomstskat-
ter i 2018 stammer fra bundskatten. Bundskatten betales af alle skattepligtige
borgere med personlig indkomst, der overstiger personfradraget på 46.000 kr.
Topskatten vedrører derimod kun borgere med en skattepligtig indkomst, der
overstiger et vist beløb. I 2018 betalte borgere med en skattepligtig indkomst på
mere end 498.900 kr. således 15 pct. i topskat af indkomsten over dette beløb.
Det samlede provenu fra topskatten var i 2018 på ca. 18 mia. kr.
Udviklingen inden for de enkelte personskattearter afspejler også effekterne af
politiske tiltag. Eksempelvis er provenuet fra bundskatten næsten fordoblet fra
ca. 69 mia. kr. i 2014 til ca. 127 mia. kr. i 2018,
jf. tabel 1.
Stigningen skyldes
blandt andet, at bundskattesatsen gradvist er hævet fra 3,64 pct. i 2011 til 11,13
pct. i 2018. Stigningen i bundskattesatsen modsvares delvist af en udfasning af
sundhedsbidraget, som faldt med 1 procentpoint hvert år i samme periode. Det
forklarer, hvorfor provenuet fra sundhedsbidraget er faldet med over 30 mia. kr.
55 %
Personlige indkomstskatter
Personskatterne udgjorde i 2018
ca. 55 pct. af statens samlede pro-
venu fra skatter og afgifter.
Figur 1. Udvikling i personskatteprovenu, 2014-2018. Mia. kr.
700
600
535
555
500
400
300
200
100
0
2014
2015
2016
2017
2018
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0007.png
Danskernes skattebetaling
Side 6
Arbejdsmarkedsbidraget (AM-bidrag) tegner sig for en stor del af provenuet fra
de personlige indkomstskatter. Alle danske lønmodtagere betaler en særskilt
skat på 8 pct. af al arbejdsindkomst. Det omfatter alt lige fra løn og honorarer til
feriepenge og overskud af selvstændig virksomhed. I 2018 var provenuet fra
AM-bidraget på næsten 100 mia. kr. svarende til knap en femtedel af det sam-
lede personskatteprovenu.
De kommunale indkomstskatter udgjorde i 2018 ca. 240 mia. kr., hvilket er en
stigning på ca. 25 mia. kr. mere end i 2014. De kommunale skatter beregnes af
borgerens skattepligtige indkomst. Kommuneskatteprocenterne varierer på
tværs af landet med 22,5 pct. som den laveste sats og 27,8 pct. som den høje-
ste.
En række personskattearter er afhængige af udviklingen på de finansielle mar-
keder. Det gælder blandt andet aktieindkomstskatterne, hvor provenuet er af-
hængigt af borgernes udbytte og realiserede gevinster fra handel med værdipa-
pirer samt realiserede fradrag ved tab. Provenuet opgjort i løbende priser er ste-
get fra 16,1 mia. kr. i 2014 til 28,2 mia. kr. i 2018.
Også pensionsbeskatningsprovenuet varierer mellem 2014 og 2018. De høje
provenuer i 2014 og 2015 opstod, da mange danskere fik mulighed for at opnå
en skattefordel ved at omlægge deres kapitalpension til aldersopsparinger.
240 mia.
Kommunale indkomstskatter
Provenuet fra de kommunale ind-
komstskatter var i 2018 på næsten
250 mia. kr.
Tabel 1. Samlet personskatteprovenu, 2014-2018
Mia. kr. (løbende priser)
Samlet personskatteprovenu
Statslige indkomstskatter
- Bundskat
- Topskat
- Udligningsskat
- Sundhedsbidrag
- Begrænset skattepligtige
- Ejendomsværdiskat
- Arbejdsmarkedsbidrag
Kommunale indkomstskatter mv.
Kirkeskat
Aktieindkomstskat
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
2014
535,2
228,0
69,0
15,1
0,3
43,4
2,0
13,4
84,7
213,9
6,0
16,1
72,1
-0,9
2015
530,8
239,8
84,0
16,4
0,3
35,8
2,3
13,6
87,4
220,8
6,1
28,8
34,0
1,2
2016
520,4
248,9
97,2
17,0
0,2
27,9
2,4
13,9
90,3
229,1
6,3
27
8,2
0,9
2017
537,7
258,8
111,3
17,3
0,2
19,2
2,5
14,2
94,1
236,8
6,5
26,8
7,9
1,0
2018
554,5
270,0
127,4
17,6
0,0
9,7
2,6
14,5
98,2
239,6
6,7
28,2
7,9
2,1
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.: Kategorien
Øvrige indkomstskatter
omfatter bruttoskat for forskere, virksomhedsskat, øvrige
kildeskatter, dødsboskat og kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter (grøn check).
Kategorien
Kirkeskat
er medtaget for at synliggøre alle personlige indkomstskatter til, stat, kommune og
kirke. Det bemærkes, at kategorien ikke indgår i nattionalregnskabsopgørelsen af de samlede
skatteindtægter.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0008.png
Danskernes skattebetaling
Side 7
Fordelingen af indtægterne på de forskellige skattearter tydeliggør, at langt stør-
stedelen af det årlige personskatteprovenu stammer fra de statslige og kommu-
nale indkomstskatter, der i 2018 udgjorde henholdsvis 49 pct. og 43 pct.,
jf. figur
2.
Tilsammen udgør de to skattearter dermed 92 pct. af det samlede persons-
katteprovenu, mens kun 8 pct. af personskatteprovenuet stammer fra kirkeskat,
aktieindkomstskat, pensionsbeskatning og øvrige indkomstskatter.
Figur 2. Personskatteprovenu fordelt på skattearter, 2018
1%
0,4%
92 %
Statslige indkomstskatter
Kommunale indkomstskatter
49%
Kirkeskat
Aktieindkomstskat
1%
5%
Indkomstskatter
De statslige og kommunale ind-
komstskatter udgør tilsammen 92
pct. af det samlede personskattepro-
venu.
43%
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.: Kategorien øvrige indkomstskatter omfatter bruttoskat for forskere, virksomhedsskat, øvrige
kildeskatter, dødsboskat og kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter (grøn check).
Næsten 5,2 mio. skattepligtige borgere bidrog til det samlede personskattepro-
venu i 2018. Det er ca. 126.000 flere personer end i 2014,
jf. tabel 2.
Med et
samlet personskatteprovenu på ca. 555 mia. kr. svarer det til, at hver enkelt skat-
teyder i gennemsnit betalte ca. 107.000 kr. til den danske stats- og kommune-
kasse i 2018.
Tabel 2. Antal skatteydere, 2014-2018
2014
2015
2016
2017
2018
Antal skattepligtige
(1.000 personer)
5.039
5.070
5.129
5.171
5.165
Gennemsnitlig
skattebetaling (kr.)
Kilde: Skatteministeriet.
106.212
104.694
101.462
103.984
107.357
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0009.png
Danskernes skattebetaling
Side 8
Danskerne efterlever i høj grad skattereglerne
Regelefterlevelsen blandt danskerne er generelt højt, hvilket blandt andet kan
henføres til, at størstedelen af danskernes skatteoplysninger indberettes auto-
matisk til Skattestyrelsen fra arbejdsgivere, pengeinstitutter og fagforeninger mv.
Skattestyrelsens undersøgelser viser da også, at langt de fleste danskere har en
høj skattemoral og angiver de oplysninger, der fortsat skal indberettes til Skatte-
styrelsen, korrekt.
Alligevel er der på enkelte områder risiko for fejl, ligesom et fåtal bevidst snyder
med skattebetalingen. Skattestyrelsen har hvert andet år undersøgt borgernes
regelefterlevelse med henblik på at identificere fejl og snyd,
jf. boks 1.
Undersø-
gelsen dækker over lønmodtagere og personer på overførselsindkomst, mens
selvstændige erhvervsdrivende tælles med i en tilsvarende undersøgelse af virk-
somhedernes regelefterlevelse.
Formålet med undersøgelsen er at give et billede af
borgernes
vilje og evne til at
angive korrekt. Der er således alene undersøgt de oplysninger borgerne selv an-
giver, mens det antages i undersøgelsen, at tredjepartsoplysninger er korrekte.
Endvidere omfatter undersøgelsen ikke sort arbejde og skjulte formuer i skattely.
Siden 2009, hvor undersøgelsen blev lavet første gang, har borgernes regelef-
terlevelse befundet sig på et højt og stabilt niveau. Andelen af borgere, hvor op-
lysningerne er angivet korrekt, har således konstant været over 90 pct. fra 2009
til 2017,
jf. figur 3.
Samtidig har andelen af borgere, der forsøger at angive kor-
rekt, men begår fejl, været mellem 5,4 pct. og 8,5 pct.
I samme periode har mellem 0,2 pct. og 0,6 pct. af borgerne bevidst forsøgt at
omgå skattereglerne. I det samlede billede er der altså tale om en relativt be-
grænset andel af danskerne, der bevidst forsøger at snyde med skatten.
92 %
Regelefterlevelse
Hos 92 pct. af borgerne er
skatteoplysningerne korrekt
angivet.
Figur 3. Danskernes efterlevelse af skattereglerne
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
0,4%
5,4%
0,2%
7,1%
0,5%
6,2%
0,4%
8,5%
0,6%
7,4%
Borgere, hvor
skatteoplysningerne
er angivet korrekt
94,2%
92,7%
93,3%
91,1%
92,0%
Borgere med fejl, der
forsøger at angive
korrekt
Borgere, der bevidst
forsøger at omgå
reglerne
2009
2011
2013
2015
2017
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Det bemærkes, at et fald i antallet af borgere med korrekte skatteangivelser ikke nødvendigvis er ensbetydende med en lavere skattemoral, eller at
danskerne generelt er blevet mere tilbøjelige til at begå fejl. Det skyldes, at andelen af borgere, der begår fejl, bl.a. påvirkes af, hvor mange borgere der
skal indtaste oplysninger i åbne felter, hvor der oftere begås fejl. Hvis der eksempelvis kommer flere i arbejde, som er berettiget til befordringsfradrag, kan
det betyde, at andelen af borgere med fejl stiger, da der oftere begås fejl i befordringsfradraget,
jf. tabel 3
.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0010.png
Danskernes skattebetaling
Side 9
Undersøgelserne af borgernes regelefterlevelse hjælper Skattestyrelsen til at
identificere særligt risikofyldte områder, hvor der ofte bliver begået fejl eller fore-
kommer forsøg på snyd.
Resultaterne fra den seneste undersøgelse i 2017 viser blandt andet, hvilke fel-
ter på årsopgørelsen der særligt voldte borgerne problemer,
jf. tabel 3.
Det felt, hvor der oftest blev begået fejl eller forekom snyd, var
Fradrag for rejse-
udgifter.
I næsten hvert tredje tilfælde var angivelsen forkert. Der er dermed indi-
kationer på, at reglerne, for hvornår man kan få fradrag for kost, logi og småfor-
nødenheder, enten er svære at gennemskue eller fristende at omgå.
Et andet fradrag, hvor der opdages mange fejl eller tilfælde af snyd, er håndvær-
kerfradraget. Her var der i 2017 fejl eller snyd i mere end 20 pct. af angivelserne.
Det samme gælder befordringsfradraget. Her skal borgerne angive, hvor mange
dage i løbet af året de transporterer sig mere end 24 km til og fra arbejde og
dermed er berettiget til fradrag. Her var fejlprocenten i 2017 på 15,3 pct.
Fælles for felterne i årsopgørelsen med høje fejlprocenter er, at borgerne selv
skal angive oplysninger. En høj fejlprocent kan være udtryk for, at borgerne har
svært ved at gennemskue reglerne og kravene til dokumentation. Men det kan
også indikere, at snyd netop forekommer hos visse borgere, når de selv skal an-
give og dermed har muligheden for at angive forkerte oplysninger og snyde med
dokumentationen. Ofte er der tale om mindre fejl, der ikke har væsentlig prove-
numæssig betydning.
Skattestyrelsen anvender erfaringerne fra undersøgelsen af borgernes regelef-
terlevelse til løbende at forbedre og målrette kontrol- og vejledningsindsatsen.
15 %
Befordringsfradrag
Skattestyrelsen anslår i sin undersø-
gelse fra 2017, at 15 pct. af borgerne,
der anvendte befordringsfradraget,
lavede fejl eller forsøgte at snyde i de-
res angivelser.
Tabel 3. Felter på årsopgørelsen med flest fejl, 2017
Fejlprocent
Fradrag for rejseudgifter (rejsefradrag)
Udgifter med servicefradrag (håndværkerfradrag)
Befordringsfradrag (kørselsfradrag)
Kilde: Skattestyrelsen.
30,1 pct.
22,9 pct.
15,3 pct.
Boks 1. Sådan måler Skattestyrelsen borgernes regelefterlevelse
Borgernes regelefterlevelse måles ved at kontrollere en tilfældigt udvalgt stikprøve af borgere. Ved kontrollen
gennemgås borgerens skattemæssige forhold, eventuelle fejl registreres og rettes, og borgerens vilje og evne til
at angive korrekt vurderes. Idet der alene måles på borgernes evne til at angive korrekt, er det ikke undersøgt,
hvorvidt tredjepartsoplysninger er korrekte. Således vil en borger, hvis årsopgørelse udelukkende består af låste
felter, som er angivet af tredjeparter, blive registreret som, at borgeren har angivet korrekt. Tilsvarende vil en
borger, som ikke aktivt har ændret i oplysninger, som ellers er korrekte, også blive talt som havende angivet kor-
rekt. At have angivet korrekt forudsætter således ikke en aktiv handling fra borgerens side.
Afhængigt af antallet og karakteren af fejl vurderes det, om borgeren har forsøgt at omgå reglerne med vilje eller
har forsøgt at efterleve reglerne. Eksempelvis vil en borger, der har taget for lille et fradrag, og dermed snydt sig
selv, blive vurderet som at have forsøgt at efterleve reglerne. Idet stikprøven er tilfældigt udvalgt, kan resulta-
terne af kontrollerne bruges til at estimere regelefterlevelsen for hele populationen af borgere, og ikke blot de
borgere i stikprøven, der blev kontrolleret.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0011.png
Danskernes skattebetaling
Side 10
Undersøgelsen omfatter ikke sort arbejde eller selvstændige erhvervsdrivende. Informationer om regelefterle-
velsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyppigst og hvilke forhold, der karakteriserer perso-
ner, der begår hhv. bevidste og ubevidste fejl. Målingerne af regelefterlevelsen er en vigtig del af grundlaget for,
at Skattestyrelsen kan tilrettelægge sit arbejde efter risiko og væsentlighed.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0012.png
Danskernes skattebetaling
Side 11
Danskerne er blevet bedre til at ramme plet
Årsopgørelsen er en oversigt over den enkelte skatteyders indkomstgrundlag,
anvendte fradrag og samlede skattebetaling. På årsopgørelsen fremgår det
også, om skatteyderen gennem forskudsskatten har betalt for meget eller for lidt
i skat i det forgangne år. Har skatteyderne betalt for lidt i skat, skal de betale
restskat. Har man betalt for meget, får man overskydende skat udbetalt.
Forskudsopgørelsen er en opgørelse over borgernes forventede indkomst og
fradrag for det kommende år. Forskudsskatten bliver beregnet på baggrund af
forskudsopgørelsen. Skattestyrelsen har fra tidligere års årsopgørelser kend-
skab til mange af oplysningerne, men ved ikke alt. Derfor er det vigtigt, at bor-
gerne selv tjekker oplysningerne.
Som en indikator for, i hvor høj grad borgernes oplysninger i forskudsopgørelsen
er korrekte, kan man se på størrelsen af det samlede bruttobeløb fra den over-
skydende skat og restskatten, som henholdsvis udbetales og opkræves hvert år.
I 2014 udgjorde restskatten og den overskydende skat i alt 22,2 mia. kr.,
jf. tabel
4.
I 2018 var beløbet faldet til 18,2 mia. kr. svarende til et fald på næsten 20 pct.
Tabel 4. Samlede justeringer i form af restskat og overskydende skat (mia. kr.)
2014
2015
2016
2017
2018
Bruttobeløb
22,2
22,1
20,0
19,0
18,2
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Samlede justeringer er bruttobeløbet af den overskydende skat og restskatten.
Siden 2014 har borgerne således i stigende grad betalt den korrekte skat i løbet
af indkomståret. For borgere med enkle skatteforhold
fx lønmodtagere, pensi-
onister og SU-modtagere
er såvel restskatten som den overskydende skat,
målt som andel af det samlede personskatteprovenu, faldet. Fra 2014 til 2018
er andelen af restskat og overskydende skat faldet fra 5,6 pct. til 4,5 pct. af det
samlede personskatteprovenu,
jf. figur 4.
Figur 4. Samlede justeringer som andel af samlet personskatteprovenu
6
5,6 pct.
5
4,5 pct.
4
3
2
1
0
2014
2015
2016
2017
2018
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0013.png
Danskernes skattebetaling
Side 12
Den gennemsnitlige restskattebetaling og den gennemsnitlige udbetaling af
overskydende skat er også faldet fra 2014 til 2018,
jf. tabel 5.
I 2014 var den gennemsnitlige restskattebetaling
for borgere, der skulle betale
restskat
ca. 5.300 kr. I 2018 var dette beløb faldet til ca. 5.100 kr.
I tilfældet med overskydende skat var det gennemsnitlige udbetalingsbeløb på
5.686 kr. i 2014 faldet til 4.261 kr. i 2018. Der er dermed i 2018 blevet udbetalt
1.425 kr. mindre end i 2014 i overskydende skat per borger, der i løbet af ind-
komståret havde betalt for meget i skat.
Tabel 5. Restskat og overskydende skat (gennemsnitligt beløb, kr.)
2014
2015
2016
2017
2018
4.300 kr.
Overskydende skat
For de borgere, der havde betalt for
meget i skat i 2018, lå den gennem-
snitlige udbetaling af overskydende
skat på 4.261 kr.
Restskat
5.328
6.081
5.284
5.100
5.058
Overskydende skat
Kilde: Skattestyrelsen.
5.686
5.406
4.902
4.558
4.261
En af årsagerne til den stigende præcision i danskernes skattebetaling er, at
flere og flere skatteoplysninger indberettes automatisk fra tredjeparter så som
arbejdsgivere, banker og pensionskasser. I langt de fleste tilfælde er det således
yderst begrænset, hvad den enkelte borger skal foretage af ændringer.
Den stigende præcision i borgernes skattebetaling er derudover et resultat af
Skattestyrelsens arbejde med at forbedre såvel forskudsopgørelsen samt de op-
lysninger, som indberettes. Det indebærer også udviklingen af digitale hjælpe-
og kontrolværktøjer, der forhindrer fejlindtastninger eller forsøg på snyd.
Eksempelvis kan nævnes værktøjet
Skat i balance,
der blev startet op i 2013. Her
bliver berørte borgere allerede i maj måned gjort opmærksomme på, at det er
nødvendigt at foretage rettelser på deres forskudsopgørelse, hvis de vil undgå
at betale for lidt eller for meget i skat.
Boks 2. Sådan er tallene opgjort
Alle tal og data, der danner grundlag for analysen om danskernes restskat og overskydende skat, er indhentet fra
borgere med enkle skatteforhold
fx lønmodtagere, pensionister og SU-modtagere
i perioden 2014-2018.
Borgere med mere komplicerede skatteforhold
fx selvstændige erhvervsdrivende og borgere med udlandsfor-
hold
indgår ikke i analysen.
Alle oplysninger er indhentet med 30. april som skæringsdato i året efter det indkomstår, som tallene vedrører.
Dette er gjort for at sikre et sammenligneligt grundlag, eftersom årsopgørelsen er dynamisk, og der er mulighed
for at foretage ændringer tre år tilbage i tiden. Alle beløb er omregnet til 2019-niveau for at sikre sammenligne-
lighed årene imellem.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0014.png
Danskernes skattebetaling
Side 13
Digitale værktøjer
i årsopgørelsen
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0015.png
Danskernes skattebetaling
Side 14
Danskernes skatteforhold klares i stigende
grad automatisk
I 1903 blev der indført indkomst- og formuebeskatning i Danmark. Det var frivil-
ligt, om man ville indsende oplysninger til ligningsmyndighederne. Gjorde man
det ikke, skønnede myndighederne, hvad man skulle betale i skat.
I dag er situationen en helt anden. Langt størstedelen af borgernes skattepligtige
oplysninger finder automatisk vej til årsopgørelsen. Det sker via indberetninger
fra tredjepart. Indberetningerne har gjort det mere simpelt for borgerne at for-
holde sig til skattebetalingen. Samtidig er risikoen for ubevidste fejl og snyd re-
duceret, hvilket også har gjort Skattestyrelsens opgavevaretagelse mere effek-
tiv. Langt de fleste borgere får derfor en korrekt fortrykt årsopgørelse og behø-
ver ikke foretage sig noget.
Tredjepartsdata indberettes til skattemyndighederne fra blandt andet arbejdsgi-
vere, pengeinstitutter, fagforeninger og pensionsinstitutter. I 2018 modtog Skat-
testyrelsen data fra mere end 200.000 indberetningspligtige tredjeparter. I alt
blev der i 2018 foretaget ca. 170 mio. indberetninger fra tredjeparterne sva-
rende til et sumbeløb tæt på 1.900 mia. kr.,
jf. figur 5.
Figur 5. Nøgletal om tredjeparter
200.000
Ca. 200.000 tredjeparter indberettede
oplysninger om skatteyderne til
Skattestyrelsen i 2018.
170.000.000
Tredjeparter indberettede i alt ca.
170 mio. unikke oplysninger om
skatteyderne i 2018.
1.900.000.000.000
Den samlede værdi af de indberettede
oplysninger fra tredjeparterne var
ca. 1.900 mia. kr. i 2018
før skat.
1
Kilde: Skattestyrelsen.
1) Der er tale om et bruttobeløb, som dækker over indberetninger vedr. bl.a. lønindkomst, overførselsindkomst,
pensioner, renter, udbytter, faglige kontingenter, udlejeindkomster, anptarter mv., dvs. også oplysninger om fradrag.
I takt med den løbende automatisering og udvidelse af indberetningspligtige
områder er behovet for oplysninger fra borgerne reduceret markant. Færre og
færre borgere skal derfor foretage ændringer på årsopgørelsen.
I 2018 foretog omkring 80 pct. af borgerne ingen eller meget få rettelser til års-
opgørelsen, da Skattestyrelsen allerede var i besiddelse af de relevante oplys-
ninger til dannelse af årsopgørelsen. Med andre ord var det kun 1 ud af 5 dan-
skere, der i 2018 foretog ændringer til deres årsopgørelse.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0016.png
Danskernes skattebetaling
Side 15
I 2018 stammede 92 pct. af oplysningerne på årsopgørelsen fra tredjepartsind-
beretninger på låste felter i TastSelv,
jf. figur 6.
De resterende ca. 8 pct. stam-
mede fra oplysninger på de åbne felter. I de åbne felter indberetter borgeren el-
ler tredjeparter oplysninger, men borgeren kan ændre i de indberettede tredje-
partsindberetninger.
Figur 6. Kilder til oplysninger i årsopgørelsen
8%
92 %
Tredepartsindberetninger på
låste felter
Inberetninger fra borgere og
tredjeparter på åbne felter
Tredjepartsindberetninger
Næsten 92 pct. af oplysningerne på
årsopgørelsen stammede i 2018 fra
digitale indberetninger fra tredjepar-
ter på låste felter.
92%
Kilde: Skattestyrelsen.
Når så stor en andel af årsopgørelsen dannes på baggrund af digitale tredje-
partsindberetninger, er det vigtigt, at oplysningerne er korrekte. Upræcise eller
decideret forkerte oplysninger kan påvirke det samlede personskatteprovenu,
men også have stor betydning i forhold til den enkelte borger, der risikerer at
skulle betale restskat eller får udbetalt overskydende skat. Ligesom også andre
myndigheder kan være afhængige af de indberettede oplysninger.
En korrekt skattebetaling afhænger således i vidt omfang af datakvaliteten og
tredjeparternes evne til at indberette korrekte data.
Skattestyrelsen søger derfor at sikre en høj datakvalitet ved at vejlede og sup-
portere tredjeparterne inden indberetningerne afgives. Samtidig gennemfører
Skattestyrelsen kontroller efter indberetningerne er afgivet, hvor fejl og mangler i
data korrigeres via genindberetninger, og hvor fejl og mangler fremadrettet for-
søges reduceret.
Boks 3. Hvad er tredjepartsindberetninger?
Indberetningspligtige oplysninger om bl.a. løn, renter, værdipapirer, fagforenings-
kontingenter og pensionsindbetalinger, som Skattestyrelsen modtager fra de ind-
beretningspligtige tredjeparter, fx arbejdsgivere, banker, fagforeninger, A-kasser
og pensionskasser.
Tredjeparterne indberetter primært oplysninger via systemerne
eIndkomst
og
eKa-
pital,
hvorfra oplysningerne overføres til årsopgørelsen.
For
eIndkomst
sker indberetningerne løbende i form af en månedlig og årlig pligt.
Data omfatter alle former for lønindkomst, overførselsindkomst, pensioner mv.
For
eKapital
sker indberetningerne via årlige, kvartalsvise og løbende indberetnin-
ger. Data omfatter alle andre typer af indberetninger end løn mv., herunder renter
udbytter, faglige kontingenter og udlejeindkomster mv.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0017.png
Danskernes skattebetaling
Side 16
Digitale værktøjer reducerer fejl og snyd
Den stigende mængde af automatiske indberetninger fra tredjeparter gør det
nemt for borgerne at betale korrekte skatter. En anden gevinst er, at Skattesty-
relsens opgaveløsning bliver mere effektiv.
Kombinationen af teknologiske fremskridt og tredjepartsdata har nemlig givet
Skattestyrelsen mulighed for at udvikle og indføre digitale hjælpe- og kontrol-
værktøjer i årsopgørelsen.
De digitale værktøjer findes i flere forskellige udgaver. Nogle aktiveres automa-
tisk, når borgeren indtaster eller ændrer oplysninger i TastSelv, mens andre ude-
lukker selve muligheden for ændringer i forskuds- og årsopgørelsen.
Fælles for de digitale værktøjer er, at de skal gøre det endnu nemmere for bor-
gerne at betale korrekte skatter og afgifter. Og samtidig gøre det svært for det
fåtal, der forsøger at snyde med skattebetalingen.
Uden digital hjælp ville den enorme datamængde gøre det til en uoverkommelig
opgave at gennemgå og opdage fejl og snyd i årsopgørelsen. De digitale værk-
tøjer er derfor uundværlige i Skattestyrelsens daglige arbejde med at sikre kor-
rekte skatter og afgifter.
Brugen af digitale værktøjer skal dog altid balancere mellem at opdage fejl og
snyd og samtidig gribe mindst muligt ind i borgernes hverdag.
Boks 4. Skattestyrelsens kontrolarbejde
Skattestyrelsen arbejder efter en forretningsmodel bestående af fire faser for skat-
tebetalingen: registrering, angivelse, betaling, efterprøvelse. Kontrolaktiviteter til-
passes og rettes mod alle faser i skattebetalingen, så mulige fejl og snyd stoppes
så tidligt som muligt.
I
registreringsfasen
foregår fx kontrol af, om der er tegn på, at skatteydere registre-
rer sig alene med det formål at svindle. I
angivelsesfasen
kontrolleres, om der er
tegn på snyd eller fejl i angivelserne fx ved hjælp af digitale stopklodser. I
betalings-
fasen
foretages ekstra kontrol, inden pengene sendes af sted, fx i sager om over-
skydende skat.
Det er lettere både for Skatteforvaltningen og skatteyderen, hvis fejl opdages alle-
rede i registrerings- eller angivelsesfasen i stedet for, når Skatteforvaltningen tager
ud på kontrol i efterprøvelsesfasen. Samtidigt giver en tidlig indsats bedre mulighed
for at stoppe bevidst snyd, inden skaden er sket. Derfor er det som hovedregel
mere effektivt at kontrollere i de tidlige faser af skattebetalingen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0018.png
Danskernes skattebetaling
Side 17
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0019.png
Danskernes skattebetaling
Side 18
Låsning af felter reducerer fejl og snyd
Årsopgørelsen består af en række felter med oplysninger om forskellige ind-
komst- og fradragstyper. Det er fx lønindkomst, SU og befordringsfradrag. De an-
vendte felter udgør grundlaget for den enkelte borgers skattebetaling. For ind-
komståret 2018 bestod årsopgørelsen af i alt 66 felter.
44 af disse felter er såkaldt
åbne felter,
hvor borgeren via TastSelv har mulighed
for at angive oplysninger. 10 af disse åbne felter kan indeholde på forhånd ud-
fyldte oplysninger, der stammer fra tredjeparter, som borgeren selv har mulig-
hed for at ændre i eller supplere med egne oplysninger, fx på værdipapirområ-
det. For de øvrige 34 åbne felter er det udelukkende borgeren, der er i besid-
delse af oplysningerne.
De resterende 22 felter i årsopgørelsen er
låste felter.
Det betyder, at borgeren
ikke har mulighed for at ændre på værdierne i disse felter i TastSelv. Blandt fel-
terne, der ikke kan ændres på, hører fx lønindkomst, som indberettes automatisk
fra arbejdsgivere.
Den såkaldte feltlåsning er et simpelt, men effektivt, digitalt værktøj, der kan for-
hindre, at borgerne begår fejl og snyd. De 22 låste felter udgør nemlig en stor
andel af det samlede personskatteprovenu, der for indkomståret 2018 var på
ca. 555 mia. kr.
I 2018 svarede værdien af de låste felter således til ca. 510 mia. kr. af de sam-
lede personskatter,
jf. figur 7.
Siden 2008 er både den absolutte og relative
værdi af disse felter steget betragteligt. Med det stigende antal låste felter er risi-
koen for fejl og snyd således blevet mindre og mindre over de seneste år.
Figur 7. Overblik over fordelingen af provenu og felter på årsopgørelsen
100%
8
22
67
80%
60%
92
40%
Låste felter
22 felter er låst i årsopgørelsen. Fel-
terne udgør ca. 510 mia. kr. af det
samlede personskatteprovenu for
indkomståret 2018.
20%
33
0%
Provenu
Låste felter
Åbne felter
Antal felter
Kilde: Skattestyrelsen.
Feltlåsninger indebærer dog ikke, at borgerne er afskåret fra at gøre indsigelser
eller få foretaget rettelser af de angivne værdier i de låste felter. Det kræver kon-
takt til og ændringer fra indberettende tredjepart eller Skattestyrelsen.
I 2017 blev det i forbindelse med
Retssikkerhedspakke III
præciseret i skattekon-
trolloven, at borgerne ikke er underlagt et strafansvar i forhold til indholdet i de
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
Danskernes skattebetaling
Side 19
låste felter i den automatiske, fortrykte årsopgørelse, hvis de ikke har haft indfly-
delse på tredjepartsindberetningen. Borgerne har således hverken pligt til at
kontrollere eller korrigere indberettede beløb i de låste felter. Af samme grund
blev den tidligere betegnelse
selvangivelse
erstattet af betegnelsen
oplysnings-
skema
for at sikre en mere retvisende beskrivelse af grundlaget for danskernes
skattebetaling.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0021.png
Danskernes skattebetaling
Side 20
Digitale stopklodser bliver aktiveret 45.000
gange om året
Et andet digitalt værktøj, som anvendes i årsopgørelserne, er de såkaldte digi-
tale stopklodser. De digitale stopklodser er en samlebetegnelse for forskellige
typer af digitale kontroller. Fx logiske kontroller, der sikrer, at borgerne skal kon-
takte Skattestyrelsen, hvis de oplyser ulogiske eller usandsynlige indkomster el-
ler fradrag, så Skattestyrelsen herefter har mulighed for at tjekke oplysningerne.
De digitale stopklodser blokerer indtastninger, hvis der ikke er overensstem-
melse mellem borgerens indtastning og de data, som Skattestyrelsen har om
borgeren,
jf. figur 8.
Formålet med de digitale stopklodser er både at forhindre fejlindtastninger samt
at forhindre snyd, når borgerne oplyser ændringer og tilføjelser til årsopgørel-
sen. De digitale stopklodser kan således fx forhindre, at borgerne skal betale
restskat på grund af forkerte indtastninger.
De digitale stopklodser blev introduceret i årsopgørelsen i 2017 og er siden ble-
vet videreudviklet løbende. Der findes i dag digitale stopklodser på en lang
række felter i TastSelv.
Figur 8. Eksempel på en digital stopklods
Kilde: Skattestyrelsen.
De digitale stopklodser er placeret på årsopgørelsens åbne felter. Det vil sige de
felter, hvor borgeren enten har mulighed for selv at indtaste oplysninger eller at
rette i de fortrykte oplysninger.
De digitale stopklodser gør eksempelvis, at en borger ikke kan oplyse et fradrag
for fredede ejendomme, hvis vedkommende ikke ejer en fredet ejendom. Eller
tage fradrag for lønmodtagerudgifter, hvis vedkommende ikke er lønmodtager.
De digitale stopklodser kan dermed hjælpe til at sikre, at fejl og snyd stoppes, in-
den de bliver begået.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0022.png
Danskernes skattebetaling
Side 21
De nyeste tal fra Skattestyrelsen viser, at i forbindelse med årsopgørelse for
2018, der kom i 2019, blev de logiske kontroller aktiveret næsten 45.000 gange
fordelt på mere end 30.000 unikke personer,
jf. figur 9.
Figur 9. Aktiverede digitale stopklodser og personer stoppet af digitale stopklodser
Årsopgørelse for 2018
0
10.000
Personer stoppet af digitale stopklodser
20.000
30.000
40.000
50.000
Aktiverede digitale stopklodser
Kilde: Skattestyrelsen.
Kontrol af faktiske indkomster og fradrag
Skattestyrelsen gennemfører en række kontroller af skatteydernes faktiske ind-
komster og fradrag. Det gælder fx udbetalingskontroller, der aktiveres, når den
overskydende skat overstiger et vist beløb.
Kontrollen af skatteydernes faktiske indkomster og fradrag indtræffer, når der
efter et indkomstårs udløb bliver udarbejdet en årsopgørelse, som beregner en
slutskat for skatteyderen.
På baggrund af den beregnede slutskat afgøres det, om de foreløbigt betalte
skatter, baseret på forskudsopgørelsen, har været tilstrækkelige til at dække den
skat, der skal betales af den faktiske indkomst, eller om der er betalt for lidt eller
for meget.
De faktiske indkomster og fradrag får Skattestyrelsen via indberetninger fra tred-
jepart, fx arbejdsgivere, pengeinstitutter, offentlige kasser mv. og skatteyderne
selv.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0023.png
Danskernes skattebetaling
Side 22
Nyt digitalt værktøj baseret på machine learning
I kombination med ny teknologi rummer årsopgørelsens store datagrundlag po-
tentialet for at skabe endnu større præcision i borgernes skatteoplysninger og
dermed for at sikre et endnu mere korrekt skatteprovenu.
I forbindelse med årsopgørelsen 2018 tog Skattestyrelsen for første gang et nyt
digitalt hjælpeværktøj baseret på machine learning i brug. Værktøjet markerer
borgere med atypiske mønstre og hjælper dermed til at bremse uberettigede ud-
betalinger af overskydende skat,
jf. figur 10.
Det nye digitale hjælpeværktøj gennemgår ved hjælp af avanceret analyse dag-
ligt borgernes indtastninger i årsopgørelsen i TastSelv på skat.dk. Ud fra en
række forudbestemte mønstre og kriterier identificerer modellen atypisk adfærd.
Det vil sige adfærd, der er atypisk i forhold til den gennemsnitlige adfærd og ud
fra den enkelte borgers skatteoplysninger.
Figur 10. Digitalt hjælpeværktøj spotter atypisk adfærd
Kilde: Skattestyrelsen.
Hvor de digitale stopklodser stopper indberetningen i TastSelv, kortlægger ma-
chine learning mønstre og identificerer adfærd, som er anderledes end forven-
tet. På den måde kan Skattestyrelsens medarbejdere målrettet udvælge borgere
til manuel kontrol.
Atypisk adfærd er ikke nødvendigvis lig med forkert adfærd. Det nye kontrolred-
skab leverer derimod oplysninger, som giver Skattestyrelsens medarbejdere mu-
lighed for målrettet at udsøge årsopgørelser til nærmere gennemgang, hvor der
er indikationer på fejl eller snyd.
Værktøjet vil løbende blive udviklet og tilpasset ud fra de erfaringer, der opnås
fra år til år for på den måde at sikre, at værktøjet bliver endnu mere effektivt.
Modellen lærer dog kun, når Skattestyrelsens medarbejdere, med deres kon-
krete viden om det danske skattesystem, gør den klogere. Den nye model skal
derfor
”trænes”
ud fra historiske årsopgørelser, så modellen kan spotte misbrug
i de opgørelser, der dannes hver dag.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 326: Publikation: Danskernes skattebetaling fra Skattestyrelsen
2190547_0024.png
Danskernes skattebetaling
Side 23
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen