Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 210
Offentligt
2161181_0001.png
Faktuel afklaring
16. januar 2019
Høringssvar
Klik her for at angive
en dato.
Anmodning om handle-
planer
Handleplaner modtaget
Klik her for at angive
en dato.
Endelig rapport
Klik her for at angive
en dato.
Rapport 2017
J. nr.
2017 - 18
Plannr. 117-194
Skatteområdet - Selskab
Ledelsesrapportering
Selskabsskat
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Kenneth Joensen
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har revideret processen for indtægter fra
selskabsskat.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på at
sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de observerede
forhold. Skattestyrelsen har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væsent-
ligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKR’s bedømmelse af det re-
viderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil derfor
almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der ønskes ud-
dybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering af
de tilknyttede risici samt SKR’s anbefalinger om tiltag, som kan formindske de vur-
derede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Skattestyrelsen udarbej-
det handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKR’s anbe-
falinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af Skattestyrelsens handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en oversigt over bagvedliggende karakteristika, som
kan forklare indtægtsdannelsen af selskabsskat.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en beskri-
velse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede overord-
nede konklusion.
København, den 16. januar 2019
[indsæt billede
af underskrift]
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
[indsæt billede
af underskrift]
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
2 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0003.png
1. Formål
Denne revision indgår som en del af SKR’s revision af indtægtsområdet
selskabs-
skat. Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt Skattestyrelsen har etableret be-
tryggende procedurer på indtægtsområdet. Revisionen har herunder til formål at
vurdere, om administrationen af indtægterne udføres systematisk og ensartet, her-
under hvorvidt Skattestyrelsen sikrer, at registrering, databehandling, vejledning, re-
gelopfyldelse og regnskabsmæssig behandling varetages rettidigt og efter gæl-
dende love på området.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om ledelsesrapportering
Delrapport om finansiel registreringsstruktur
Med henblik på at vurdere, om rapporteringen for selskabsskat understøtter ledel-
sens behov for systematisk og helhedsorienteret styringsinformation i forhold til ind-
tægtssikringen og opnåelse af de i finansloven fastsatte mål, har vi inddelt nærvæ-
rende revision i tre hovedområder:
1. Selskabsskat i tal
Dette hovedområde omhandler rapportering vedrørende indtægtssikring af sel-
skabsskat.
Det vurderes, hvorvidt der er fastsat hensigtsmæssige mål for indtægtssikring af
selskabsskat.
Det vurderes endvidere, hvorvidt den finansielle rapportering udgør et hensigts-
mæssigt grundlag til brug for ledelsens løbende vurdering af indtægtsdannelsen,
herunder hvorvidt indtægtsdannelsen forløber som forudsat og i overensstemmelse
med bagvedliggende økonomiske indikatorer og regelbaserede sammenhænge mv.
2. Proces
Dette hovedområde omhandler rapportering vedrørende processen for selskabs-
skat.
Det vurderes, hvorvidt ledelsen modtager de nødvendige informationer med hensyn
til at vurdere, hvorvidt den løbende drift forløber som forventet samt hvorvidt plan-
lagte/iværksatte tiltag implementeres som forudsat.
3. Risici
Dette hovedområde omhandler rapportering vedrørende risici i processen for ind-
tægtssikring af selskabsskat.
Det vurderes, om risikorapporteringen udgør et hensigtsmæssig grundlag for, at le-
delsen løbende kan vurdere, hvorvidt de udførte kontroller har formået at reducere
risiciene på området til et ønsket niveau.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
3 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0004.png
2. Omfang
Revisionen er gennemført i 2017 og 2018.
Revisionen har været rettet mod processerne, der sikrer Skattestyrelsens indtægter
for selskabsskat.
Vi har rekvireret ledelsesrapportering vedrørende selskabsskat.
Vi har gennemført en række interviews med henblik på at klarlægge Skattestyrel-
sens design af processer, kontroller samt overvågning heraf. Vi har interviewet un-
derdirektør, kontorchefer, procesejere, systemejere, end-to-end koordinator samt
nøglemedarbejdere i Skattestyrelsen.
Det skal bemærkes, at nærværende rapport ikke omfatter en stillingtagen til ledel-
sesrapportering vedrørende ressourcestyring, herunder med hensyn til koordinering
og prioritering af ressourcer i forbindelse med risikostyring/indtægtssikring af sel-
skabsskat.
Vi har valgt følgende områder, der efter vores vurdering bør være omfattet af en
hensigtsmæssig ledelsesrapportering:
Selskabsskat i tal
Proces
Risici
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområdet Ledelsesrapportering. (Det reviderede funktionsområde
er fremhævet med gråt i figuren nedenunder):
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Processer
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
4 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0005.png
3. Proces for det reviderede område
For hvert af forretningsområderne: Kundeservice, Indsats, Økonomi og Jura blev
der på tidspunktet for revisionens udførelse månedligt fremsendt en rapportering
vedrørende skatte- og afgiftsarterne, §38 til forretningsområdernes ledelse. Inden
ledelsen modtog rapporteringen blev den kvalitetssikret i forretningsområdet. Rap-
porteringen til forretningsområdernes ledelse var struktureret som følger:
Forretningsområde Struktur og indhold
Kundeservice
Skatte- og afgiftsarter
Dokumenterne ”Forretningsprocesser
værktøj” og
”Tavlebe-
skrivelse”
Rapporteringen indeholder for en række end-to-end proces-
ser en status på en række målepunkter.
Indsats
Oversigt over status på implementeringsaktiviteter i Indsats
Rapporteringen indeholder en status på implementerings-
aktiviteter.
Økonomi
Skatte- og afgiftsarter (Regnskabsgodkendelser)
Rapporteringen tager udgangspunkt i de væsentligste
skatte- og afgiftsarter. De væsentligste skatte- og afgiftsar-
ter er opstillet på finanslovskonti under § 38.
Skattestyrelsen har etableret en løbende finansiel rapporte-
ring for selskabsskat, der indgår som en del af regnskabs-
godkendelsen for § 38. Regnskabsgodkendelsen udarbej-
des hver måned.
I de månedlige regnskabsgodkendelser præsenteres sel-
skabsskat som ét samlet beløb for månedens indtægt samt
indtægten for år-til-dato. Disse beløb sammenholdes med
sidste periodes indtægtsniveau, samt det forventede ind-
tægtsniveau for selskabsskat jf. finansloven.
I regnskabsgodkendelserne indarbejdes forklaringer til ud-
viklingen i selskabsskat, hvor større fluktuationer søges år-
sagsforklaret med udgangspunkt i en analyse af regnskabs-
registreringerne. Som forklaring på et givet udsving anføres
den/de enkelte transaktioner/hændelser, der i al væsentlig-
hed vurderes at kunne begrunde udviklingen i regnskabstal-
lene.
Jura
Verserende retssager
Ledelsesrapportering vedrørende verserende retssager er
opdelt i seks oversigter, som indeholder information om,
hvilken skat eller afgift retssagen omhandler, og om Skatte-
styrelsens modpart i sagen.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
5 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0006.png
4. Hovedtal for det reviderede område
I tabellen nedenfor er vist udvalgte tal for selskabsskatteområdet:
Skatteår
Selskabsskat skatteprovenu indkomst beløb i
mia.kr.
Antal skattepligtige selskaber inkl. datterselskaber
i tusinde
Fremført underskudssaldo, mia.kr.
- Skattemæssig værdi i mia. kr., anslået 22%
Takseringer, antal
Takseringer, beløb i mio.kr. (Skattepligtig ind-
komst)
Genoptagelser, antal
1
)
Kilde: Oplyst af Selskabsprocesser
2012
42
246
301
66
1.779
134
5.431
2013
48
248
298
66
2.200
159
7.399
2014
54
256
300
66
1.850
115
9.359
2015
57
270
292
64
1.752
147
8.979
2016
55
291
297
65
1.450
84
4.772
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Ledelsesrapporteringen mangler en vurdering af de finansielle tal i relation til de
bagvedliggende indikatorer/karakteristika og økonomiske sammenhænge.
Der er ikke fastlagt hensigtsmæssige mål for indtægtssikringen (fx accepterede
fejlandele for takseringer m.m.), ligesom disse mål og udviklingen i skattegabet
ikke indgår i ledelsesrapporteringen.
Ledelsesrapporteringen mangler præcision i såvel indhold som bedømmelses-
kriterier og begrebsanvendelse. Beslutningsgrundlaget for af kunne foretage
korrigerende handlinger er således forbundet med forøget usikkerhed.
Ledelsesrapporteringen indeholder ikke en stillingtagen til mitigeringen af de væ-
sentligste risici, hverken vedrørende den løbende risikostyring i proceskontoret,
eller vedrørende den efterfølgende kontrol.
Ledelsesrapporteringens beslutningsgrundlag om fremførbare skattemæssige
underskud, og om takseringer og genoptagelser er utilstrækkelig.
1) Ifølge SKAT skyldes faldet i antallet af genoptagelser fra 2015 til 2016 dels en yderligere facilitet i DIAS (imple-
menteret i 2016), som medfører, at det er muligt for virksomheden at rette en selvangivelse frem til selvangivel-
sesfristens udløb, og dels det tidsmæssige aspekt, som medfører, at der vil fremkomme flere genoptagelser for
et indkomstår, så længe forældelsesfristen for genoptagelse af en selvangivelse for indkomståret ikke er udlø-
bet.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
6 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0007.png
Ledelsesrapporteringen om verserende retssager indeholder ikke oplysninger
om sagsgenstanden (beløb) og ej heller en vurdering af, om retssagerne forven-
tes vundet.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
2
3
I alt
Revisionsemne
Selskabsskat i tal
Proces
Risici
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
2
1
2
5
3
0
0
2
1
4
2
2
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Enten:
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørom-
råder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handlingspla-
ner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Eller:
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørom-
råder. Det er vores vurdering, at de udarbejdede handlingsplaner ikke i væsentligt
omfang vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. Dette begrunder vi i føl-
gende forhold:
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
7 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
1.1 Revisionsemne: Selskabsskat i tal
2017
Mål for indtægtssikring af selskabsskat
Prio.
Vi har konstateret, at der ikke er fastsat hen- Der er risiko for, at ledelsesrapporte-
2
sigtsmæssige mål*) for indtægtssikring af ringen ikke kan anvendes til opfølg-
ning på fastsatte mål på finansloven.
selskabsskat.
Vi anbefaler at der i ledelsesrapporteringen ind-
arbejdes:
1. Hensigtsmæssige mål for indtægtssikrin-
gen af selskabsskat
Endvidere har vi konstateret, at ledelsesrap- Der er derfor en forøget risiko for, at 2. En identifikation af- og opfølgning på udvik-
porteringen ikke indeholder information om ledelsen, med udgangspunkt i ledel-
lingen i skattegabet for selskabsskat.
udviklingen i skattegabet for selskabsskat. sesrapporteringen, ikke kan iværk-
sætte korrigerende aktiviteter, så-
*) Mål kan eksempelvis være en accepteret fremt indtægtsdannelsen ikke forlø-
ber som forudsat.
fejlandel for takseringer med videre.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
8 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
1.2 Revisionsemne: Selskabsskat i tal
2017
Regnskabsgodkendelser for § 38 regnskab
Prio.
Skattestyrelsen har etableret en løbende fi-
1
nansiel rapportering for selskabsskat, i form
af regnskabsgodkendelserne for § 38. Vi har
vurderet regnskabsgodkendelserne for 2017
for selskabsskat.
Det er SKR’s vurdering, at den finan-
sielle rapportering ikke er tilstrække-
ligt detaljeret til, at ledelsen og end-
to-end koordinatorer har mulighed for
at vurdere, hvorvidt indtægtsdannel-
sen forløber som forudsat og i over-
I regnskabsgodkendelserne rapporteres på
ensstemmelse med bagvedliggende
overordnet kontoniveau. Dette rapporte-
økonomiske indikatorer og regelba-
ringsniveau giver kun en reduceret mulighed
serede sammenhænge.
for at anvende de finansielle tal til en vurde-
ring af, hvorvidt og i hvilket omfang indtægts- Der er risiko for, at ledelsen ikke har
dannelsen forløber som forudsat og i over- et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag
ensstemmelse med bagvedliggende økono- via den finansielle rapportering til at
miske indikatorer og regelbaserede sam- iværksætte de nødvendige initiativer
med henblik på at styrke beslutnings-
menhænge.
grundlaget vedrørende indtægtsdan-
Beslutningsgrundlaget i den etablerede fi-
nelsen.
nansielle rapportering tilgodeser således
ikke, at der kan iværksættes initiativer, der Der er risiko for, at ledelsen ikke har
direkte er målrettet de forhold, der bevirker tilstrækkelig indsigt/overblik over ud-
at indtægtsdannelsen ikke forløber som for- viklingen i forhold og aktiviteter, som
har indvirkning på indtægtsdannel-
udsat.
sen.
Af bilag 2 fremgår en oversigt over karakte-
ristika, der kan anvendes til at forklare ind- Der er endvidere risiko for, at afvigel-
sesforklaringer til regnskabsgodken-
tægtsdannelsen.
delserne er utilstrækkelige, idet disse
Vi anbefaler, at Skattestyrelsen tilrettelægger
den løbende finansielle rapportering med et til-
strækkeligt detaljeringsniveau, der giver mulig-
hed for at vurdere, hvorvidt indtægtsdannelsen
forløber som forudsat og i overensstemmelse
med bagvedliggende økonomiske indikatorer
og regelbaserede sammenhænge, jf. bilag 2.
Vi anbefaler endvidere, at denne rapportering
udgør grundlaget for den finansielle ledelses-
rapportering således, at ledelsen kan iværk-
sætte korrigerende tiltag eller tiltag, der kan
identificere årsager, såfremt indtægtsdannel-
sen ikke forløber som forudsat. Vi anbefaler, at
denne rapportering indgår som en del af de må-
nedlige regnskabsgodkendelser.
Vi anbefaler, at Skattestyrelsen rapporterer
med udgangspunkt i budgetforudsætninger og
et periodiseret ankerbudget for indtægtsregn-
skabets hovedkonti.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
9 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0010.png
Nr.
Observationer
Vi har endvidere konstateret, at rapporterin-
gen på de enkelte finanslovskonti ikke tager
udgangspunkt i budgetforudsætninger, et
ankerbudget og forventninger på hovedkon-
toniveau.
Ved revisionen af 116-407 (Ledelsesrappor-
teringen i SKAT) er det oplyst, at departe-
mentet er ansvarlig for budgetteringen for §
38, herunder fastlæggelse af budgetforud-
sætninger, udarbejdelse af ankerbudget
samt opfølgning herpå. På nuværende tids-
punkt er det ikke muligt for Skattestyrelsen
at foretage opfølgning på budgetforudsæt-
ninger.
Risici
udarbejdes med udgangspunkt i fi-
nansielle data på et overordnet kon-
toniveau.
Rapporteringens manglende ud-
gangspunkt i budgetforudsætninger
og et ankerbudget medfører en for-
øget risiko for, at rapporteringens ud-
viklings- og afvigelsesbeskrivelser,
ikke giver direktionen i Skattestyrel-
sen det rette beslutningsgrundlag.
Anbefalinger
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
10 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
1.3 Revisionsemne: Selskabsskat i tal
2017
Fremførbare skattemæssige underskud
Prio.
Vi har konstateret, at ledelsesrapporteringen Der er risiko for, at ledelsen har et
1
utilstrækkeligt beslutningsgrundlag
ikke omfatter oplysninger om:
for at tage stilling til, om der er behov
1. Forklaring af, at to forskellige opgørelser
for korrigerende handlinger for at
fra DIAS om værdien af fremførbare
sikre, at håndteringen af fremførbare
skattemæssige underskud, dvs. fra sel-
skattemæssige underskud foretages
skabsselvangivelsen (felt 85) henholds-
betryggende.
vis underskudsregisteret for indkomst-
årene 2014-2016, målt ultimo 2017 afvi-
ger med godt 7,3 mia.kr, hvor felt 85 in-
deholdt den største værdi. (Oplyst af Sel-
skabsprocesser den 21.12.17)
2. Uretmæssigt fremførte underskud (med
for høj værdi), idet det er muligt, at an-
vende de samme underskud flere gange
3. Validiteten af de af Skattestyrelsen fo-
retagne ændringer i selskabernes regi-
strering af de fremførte underskud
4. Den fra pkt. 1-3 kompenserende effekt
som følge af den efterfølgende kontrol.
Endvidere har vi fået oplyst, at Skattestyrel-
sen ikke foretager overvågning af korrekthe-
den af de fremførbare underskud.
Vi anbefaler, at ledelsesrapporteringen supple-
res med et kort og præcist beslutningsgrundlag,
der muliggør, at ledelsen effektivt kan tage stil-
ling til følgende:
1. Forklaring af de to forskellige opgørelser fra
DIAS
2. Uretmæssigt fremførte underskud (med for
høj værdi)
3. Validiteten af de af Skattestyrelsen fore-
tagne ændringer i selskabernes registrering
af de fremførte underskud
4. Den mitigerende effekt, som den efterføl-
gende kontrol har på de under denne obser-
vation omtalte forhold.
Endvidere anbefaler vi, at Skattestyrelsen fore-
tager overvågning af de væsentlige forhold
vedrørende fremførbare underskud.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
11 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
1.4 Revisionsemne: Selskabsskat i tal
2017
Rapportering om verserende retssager / sel-
Prio.
skabsskat
2
Ledelsesrapporteringen vedrørende verse- Der er risiko for, at ledelsen ikke har
rende retssager er opdelt i seks oversigter. et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag
Hver oversigt omfatter verserende retssager for at tage stilling til, om der er behov
inden for en hovedindtægtsart, f.eks. selska- for at foretage korrigerende handlin-
ber og aktionærer. Oversigterne indeholder ger vedrørende væsentlige og princi-
desuden oplysninger om modparten i de en- pielle retssager.
kelte sager.
Vi har konstateret, at rapporteringen ikke in-
deholder et resumé om sagsgenstanden
(beløb) for de enkelte sager, og ej heller om
sandsynligheden for, at Skattestyrelsen vin-
der sagen (fx % angivelse med tilhørende
argumentation).
Jura har oplyst, at rapporteringen om verse-
rende retssager vil blive tilføjet oplysninger
om sagsgenstanden (beløb) for de sager,
som er under særlig overvågning.
Vi anbefaler, at der udarbejdes en forside til de
seks oversigter, hvoraf der fremgår et resume
over antallet af sager pr. retsinstans, beløb,
sandsynlighed for at vinde sagerne, samt op-
lysninger om væsentlige og principielle juridi-
ske aspekter.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
12 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
2.1 Revisionsemne: Proces
2017
Procesrapportering i det tidligere Kundeser-
Prio.
vice
1
SKR har konstateret, at det tidligere Kunde- Der er forøget risiko for, at ledelsen
service udarbejder en procesrapportering ikke har et tilstrækkeligt skriftligt be-
slutningsgrundlag for at tage stilling
for selskabsskat.
til, om der er behov for procestilret-
Vi har konstateret, at en række farver og be-
ninger for de enkelte skatte- og af-
greber, eksempelvis bedømmelseskriteri-
giftsarter eller ej.
erne for de enkelte skattearter i ledelsesrap-
porteringen, ikke i tilstrækkeligt omfang er
Der er endvidere en forøget risiko for,
defineret i ordforklaringen til rapporteringen.
at bedømmelseskriterierne anven-
Endvidere har vi konstateret, at kommente- des og rapporteres uensartet.
ringen af de enkelte skattearter i ledelses-
rapporteringen, er indforstået, og udgør et
utilstrækkeligt beslutningsgrundlag for, om
der er behov for korrigerende handlinger til
processen eller ej.
Vi anbefaler:
1. At rapporteringen indeholder en status på,
om den løbende drift forløber som forudsat,
samt, om procesforbedringer implemente-
res som forudsat
2. At begreberne, farverne og bedømmelses-
kriterierne tydeliggøres
3. At tekstningen i rapporteringen vedrørende
bedømmelseskriterierne gøres tilstrækkelig
4.
At definitionen af ”Forretningsprocessens
tilstand” præciseres til tillige at indeholde
stillingtagen til:
a. Systemfejl og mangler i it-systemer,
inkl. mgl. overholdelse af lovgivning
b. Fejl og mangler i driften af it-systemer
c. Fejl og mangler i manuelle processer,
herunder som anført i den nuværende
rapportering: overholdelse af tidsfrister
m.v. inkl. mgl. overholdelse af lovgiv-
ning.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
13 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
2.2 Revisionsemne: Proces
2017
Driftsopgaverne takseringer og genoptagel-
Prio.
ser
Vi har konstateret, at ledelsesrapporteringen
2
ikke indeholder oplysninger om takseringer
og genoptagelser. Herunder fremgår det ek-
sempelvis ikke, hvorvidt der er indtruffet væ-
sentlige ændringer, der har betydning for op-
gaverne, ligesom der ikke er oplyst antal
transaktioner og de tilhørende beløb.
Der er risiko for, at ledelsen har et
utilstrækkeligt skriftligt beslutnings-
grundlag for at tage stilling til, om der
er behov for at foretage korrigerende
handlinger for takseringer og genop-
tagelser.
Vi anbefaler, at beslutningsgrundlaget tilpasses
således, at ledelsen kan tage stilling til behovet
for korrigerende handlinger vedrørende:
1. Takseringer
2. Genoptagelser.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
14 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
3.1 Revisionsemne: Risici
2017
Procesrapportering i det tidligere Kundeser-
Prio.
vice om de væsentligste risici
Der er forøget risiko for, at ledelsen
1
Vi har konstateret, at det af ledelsesrappor-
ikke har et tilstrækkeligt skriftligt be-
teringen vedrørende selskabsskat ikke frem-
slutningsgrundlag for at tage stilling
går, om der er behov for tilpasninger for at
til, om der er behov for procestilret-
fastholde en betryggende mitigering af de
ninger vedrørende de væsentligste
væsentligste risici.
risici for de enkelte skatte- og afgifts-
arter eller ej.
Vi anbefaler, at Skattestyrelsen i ledelsesrap-
porteringen altid tager stilling til, om de væsent-
ligste risici er mitigeret betryggende eller ej.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
15 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
3.2 Revisionsemne: Risici
2017
Prio.
Mitigering af de væsentligste risici i den ef-
terfølgende kontrol
1
Vi har konstateret, at ledelsesrapporteringen
vedrørende selskabsskat ikke indeholder
beslutningsgrundlag om processens mitige-
ring af de væsentligste risici for, at skattepro-
venuet vedr. skatte- og afgiftsarterne indgår
som forudsat eller ej.
Der er risiko for, at Skattestyrelsens
beslutningsgrundlag er ufuldstæn-
digt med hensyn til løbende at evalu-
ere de gennemførte mitigerende
handlinger, herunder med hensyn til
at vurdere, hvorvidt de iværksatte til-
tag har formået at reducere risiciene
(Der henvises til revisionsrapport 117-191
på området til et ønsket niveau.
”Delrapport Procesoverblik selskabsskat”
herom).
Vi anbefaler, at Skattestyrelsen i ledelsesrap-
porteringen indarbejder et afsnit, der indeholder
en løbende evaluering af risikobilledet for de
væsentligste risici i selskabsskatteprocessen.
Dette vil bidrage med information til ledelsens
beslutningsgrundlag i forhold til:
At evaluere om de iværksatte tiltag på om-
rådet har formået at reducere risici på om-
rådet til et ønsket niveau.
At træffe beslutning om at iværksætte nye
tiltag, herunder erstatte eksisterende tiltag
med nye tiltag - eksempelvis kontrolhand-
linger, implementering af systemændringer,
strukturel respons mv.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
16 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
Bilag 2 Oversigt over bagvedliggende karakteristika, som kan forklare indtægtsdannelsen
Periodens indtægtsførte selskabsskat, som f.eks. kan opdeles i:
a) Ordinær overskydende skat
b) Ordinær restskat
c) Aconto skat
d) Overskydende skat fra genoptagelser
e) Restskat fra genoptagelser
f) Overskydende skat fra takseringer (andel af a)
g) Restskat fra takseringer (andel af b))
h) Overskydende skat fra afgjorte retssager
i) Restskat fra afgjorte retssager
Udviklingen i selskabers skattepligtige indkomst
Udviklingen i sambeskatningsindkomster
Udviklingen i fremførbare skattemæssige underskud
Antal genoptagelser efter anmodning fra den skattepligtige
Antal genoptagelser efter anmodning fra SKAT
Verserende sager ved Landsskatteret og domstole, omfang heraf mv., jf. observation nr. 1.4.
Antal takseringer
Antal nye sambeskatninger
Antal nye selskaber
Antal gennemførte kontroller, herunder sandsynlighedskontroller, samt resultatet heraf.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
17 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om ledelsesrapportering selskabsskat
2161181_0018.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Ledelsesrapportering - Selskabsskat
18 af 18