Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2161159_0001.png
Faktuel afklaring
20. december 2019
Høringssvar
10. januar 2020
Anmodning om handleplaner
14. februar 2020
Handleplaner modtaget
Klik her for at angive en
dato.
Endelig rapport
Klik her for at angive en
dato.
Rapport
Skatteområdet
Person
Skatteområdet
Selskab
J. nr.
2017 - 31
Plannr. 117-181
Procesoverblik
Udbytteskat
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Fagdirektør Karin Bergen
Fagdirektør Kenneth Joensen
Kontor
Departementet, Skatteministeriet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
1 af 12
Procesoverblik - Udbytteskat
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 28. juni 2017, revideret
processen for indtægter fra udbytteskat.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på at sikre, at SKR
og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de observerede forhold. Skattestyrelsen
har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I konklusionsaf-
snittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væsentligste er baseret på.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som den udførte
revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering af de tilknyttede risici samt
SKR’s anbefalinger til mitigerende tiltag, der kan formindske de vurderede risici. Med udgangs-
punkt i risikovurderingerne har Skattestyrelsen udarbejdet handleplaner med henblik på at for-
mindske de vurderede risici. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Skattestyrelsens hand-
leplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt ved klassifikati-
onen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en beskrivelse af koblingen mel-
lem observationernes prioriteringer og den samlede overordnede konklusion.
København, den 14. februar 2020
Jørn Haagensen
Kontorchef
Henrik Friis-Pedersen
Chefkonsulent
Procesoverblik - Udbytteskat
2 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0003.png
1. Formål
Denne revision indgår som en del af
SKR’s revision af indtægtsområdet ”Udbytteskat”.
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt Skattestyrelsen har etableret betryggende procedu-
rer på indtægtsområdet for
”Udbytteskat”.
Revisionen har herunder til formål at vurdere, om ad-
ministrationen af indtægterne udføres systematisk og ensartet, herunder hvorvidt Skattestyrelsen
sikrer at registrering, databehandling, vejledning, regelopfyldelse og regnskabsmæssig behand-
ling sker rettidigt og efter gældende lov på området.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om ledelsesrapportering
2. Omfang
Nærværende revision omfatter:
Procesoverblik
Proces- og risikostyring i praksis
Procesoverblik
Dette afsnit omhandler en vurdering af, hvorvidt Skattestyrelsen har etableret et samlet overblik
over processen vedrørende udbytteskat, herunder hvorvidt Skattestyrelsen har kortlagt den sam-
lede proces.
Proces- og risikostyring i praksis
Dette afsnit omhandler en vurdering af, hvorvidt Skattestyrelsen har etableret en proces til iden-
tifikation og vurdering af væsentlighed af risici. Vi vurderer, hvorvidt risikoidentifikationen gen-
nemføres systematisk med udgangspunkt i den samlede proces. Vi vurderer endvidere, hvorvidt
Skattestyrelsen opdaterer risikobilledet ved at inddrage evalueringer af tidligere gennemførte kon-
troller.
SKR har med henblik på at kortlægge Skattestyrelsens design af processer samt overvågning
heraf interviewet procesejere samt end-to-end koordinator.
Revisionen har ikke omfattet delprocessen ”Refusion”. Refusion omfatter
registrering og udbeta-
ling af udbytteskatterefusion til udbyttemodtagere, der er begrænset skattepligtige til Danmark.
Vores gennemgang af risikoregistret har dog omfattet risikoregistret for udbytte som helhed.
Revisionen har ikke omfattet en vurdering af, om væsentlige oplysninger om it-drift, nedbrud mv.
for så vidt angår de it-systemer, som understøtter processen, løbende tilgår Skattestyrelsen. Re-
visionen har ligeledes ikke omfattet en kortlægning af, hvordan styresignaler, ny lovgivning mv.
indarbejdes i processen og risikobilledet for udbytteskat.
Procesoverblik - Udbytteskat
3 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler processen i en række
funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende delrapport gennemgået alle funktions-
områder.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
Procesoverblik - Udbytteskat
4 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0005.png
3. Proces for det reviderede område
Processen
for udbytteskat består af delprocesserne ”Indberetning” og ”Angivelse”.
Processen
”Indberetning” omfatter de udloddende selskabers indberetning
af udbytte og udbytteskat for de
enkelte udbyttemodtagere.
Processen ”Angivelse” omfatter de udloddende selskabers
angivelse
af samlet udbytte og samlet indeholdt udbytteskat til Skattestyrelsen.
Processen for indberetning er forskellig alt efter, om aktierne i det udloddende selskab er admi-
nistreret af VP Securities (fremover benævnt VP) eller ikke administreret af VP.
I figur 1 fremgår processen for indberetning af udbytte og udbytteskat, når det udloddende sel-
skab er et VP-administreret selskab og når udbyttemodtager er en person.
Figur 1:
I figur 2 fremgår processen for indberetning af udbytte og udbytteskat, når det udloddende sel-
skab er et ikke VP-administreret selskab og når udbyttemodtager er en person.
Figur 2:
Oplysninger om
udbytte og indeholdt
udbytteskat
I figur 3 fremgår processen for angivelse af samlet udbytte og samlet indeholdt udbytteskat i
forbindelse med et selskabs udlodning af udbytte.
Procesoverblik - Udbytteskat
5 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0006.png
Figur 3:
Angivelse vedrørende
VP-administrerende selskaber:
Depotfører
/Banker
Angivelse vedrørende
Ikke VP-administrerende selskaber:
Værdi papircentralen
(VP)
Udloddende selskaber
Udloddende selskaber
Angivelse af
udloddet udbytte og
indeholdt
udbytteskat på
Angivelse af
udloddet udbytte og
indeholdt
Udbytteskat på
Ekstern
NTSE
Midlertidig
registrering
Mellem lager
SKAT
Overførsel en
gang i døgnet
Overførsel
af data
Overførsel
3S
SAP PS
Skattekontoen
I rapporten om Datafangst har vi nærmere beskrevet processerne vedrørende udbytteskat.
4. Hovedtal for det reviderede område
I tabel 1
1
nedenfor er den bogførte udbytteskat præsenteret for perioden 2014-2016. Den bogførte
udbytteskat svarer til den udbytteskat, som de udloddende selskaber har angivet til Skattestyrel-
sen.
Tabel 1: Angivet udbytteskat pr. år
År
Udbytteskat i mio. kr.
2014
13.199
2015
22.178
2016
21.256
I tabel 2
2
nedenfor er bruttoudbytte, nettoudbytte samt udbytteskat præsenteret for perioden 2014
- 2016. Beløbene viser bruttoudbytte og udbytteskat, som er blevet indberettet til Skattestyrelsen.
Angivelser er trukket fra SAP 38.
Indberetninger er trukket fra Business Objects fra eKapital universerne, Personoplysninger, Selskabsoplysninger samt Valutariske
udlændinge.
2
1
Procesoverblik - Udbytteskat
6 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0007.png
Bruttoudbytte minus nettoudbytte bør svare til udbytteskatten. Der er dog mindre differencer i alle
årene.
Tabel 2: Indberettet udbytteskat pr. år
År
Bruttoudbytte i mio. kr. Nettoudbytte i mio. kr. Udbytteskat i mio. kr.
2014
302.038
291.070
10.993
2015
367.348
348.943
18.349
2016
357.171
335.879
21.283
Det fremgår af tabel 2, at udbytteskatten er forøget fra ca. 11,0 mia. kr. i 2014 til ca. 21,3 mia. kr.
i 2016 svarende til en forøgelse på 94 procent. Det skal bemærkes, at eventuel efterfølgende
udbytteskatterefusion ikke fremgår af tallene i tabel 2.
Det skal endvidere bemærkes, at en række skatteregler medfører, at der i nogle tilfælde ikke skal
indeholdes udbytteskat på udloddet udbytte. Dette er eksempelvis tilfældet, hvor et datterselskab
foretager udlodning til et moderselskab.
Af tabel 3 fremgår, at der i alle årene er differencer mellem den angivne og den indberettede
udbytteskat i mio. kr.
Tabel 3: Difference mellem angivelse og indberetning
År
Angivet udbytteskat i Indberettet udbytteskat i Difference
mio. kr. (Tabel1)
mio. kr. (Tabel 2)
i mio. kr.
2014
13.199
10.993
2.206
2015
22.178
18.349
3.829
2016
21.256
21.283
-27
Følgende 2 forhold medfører, at den angivne udbytteskat beløbsmæssigt er højere end den ind-
berettede udbytteskat:
-
Pengeinstitutter er først i løbet af 2015 begyndt at indberette udloddet udbytte og indeholdt
udbytteskat af pengeinstitutternes ”egen beholdning” af aktier.
Der er for udbyttemodtagere, der ejer danske aktier, ikke indberetningspligt, såfremt aktierne
er deponeret i udlandet, og den udenlandske depotfører ikke har registreret aktiebeholdnin-
gen via en dansk depotfører, men direkte i VP.
-
Procesoverblik - Udbytteskat
7 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0008.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de reviderede processer.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
I procesoverblikket bør der tilføjes de væsentligste risici med tilhørende mitigerende tiltag.
I risikoregistret bør de igangværende mitigerende tiltag præciseres/opdateres, ligesom de
planlagte mitigerende tiltag bør indeholde et tidsperspektiv
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
2
I alt
Revisionsemne
Procesoverblik
Risikoregister
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
0
1
1
2
0
0
0
0
0
0
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Enten:
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørområder. Det er vo-
res vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion
af de vurderede risici.
Eller:
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørområder. Det er vo-
res vurdering, at de udarbejdede handleplaner ikke i væsentligt omfang vil medvirke til en re-
duktion af de vurderede risici. Dette begrunder vi i følgende forhold:
Procesoverblik - Udbytteskat
8 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0009.png
Bilag 1: Observation, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Alle
Vi anbefaler at følgende indarbejdes i procesdi-
agrammerne:
1. Delproces for modregning af selskabsskat
2. De væsentligste risici og de dertil hørende
mitigerende tiltag.
1
Revisionsemne: Procesoverblik
2017
SKTST har udarbejdet to procesdiagrammer
Prio.
for udbytteområdet:
Angivelse, betaling og rettelser
2
Refusion.
Ved ikke at indarbejde de væsentlig-
ste risici med tilhørende mitigerende
tiltag i procesoverblikket er der risiko
for, at Skattestyrelsen/procesejer
overser
overordnede
sammen-
Diagrammerne indeholder såvel et overord- hænge og behov for tilhørende miti-
net diagram, samt detaljerede diagrammer gerende tiltag.
for udbytteprocessen.
Vi har konstateret, at diagrammerne ikke in-
deholder:
1. delproces for modregning af selskabs-
skat
2.
en identifikation af de væsentligste risici
og de dertil hørende mitigerende tiltag.
Handlingsplan fra Selskab; Selskabsprocesser; SP02 Processer Selskaber:
Klik her for at angive en dato.
Procesoverblik - Udbytteskat
9 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
2
Revisionsemne: Risikoregister
Funktionsområde: Alle
2017
Der er udarbejdet et risikoregister med en Der er risiko for, at risikostyringen af Vi anbefaler at risikoregistret opdateres så:
Prio.
beskrivelse af 40 risici, herunder årsagerne udbytteprocessen foretages på et
til risiciene, samt de tilhørende mitigerende utilstrækkeligt grundlag.
1.
Informationen i ”Årsag til risici” i alle til-
2
tiltag m.m.
fælde oplyses mitigeret eller ikke mitigeret.
Skattestyrelsen har oplyst, at registret er un-
2.
Informationen i ”Igangværende mitige-
der opdatering med oplysninger om dataun-
rende tiltag” afspejler
alle væsentlige tiltag
derstøttede (dokumenterede) risikovurderin-
i den aktuelle drift
ger. Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at
3.
”Planlagte
mitigerende tiltag” indeholder et
ledelsen i Selskab hvert kvartal revurderer
tidsperspektiv
25 % af disse risici med tilhørende mitige-
4. Risiciene præsenteres i procesmæssig or-
rende tiltag. En proces, der har til formål, at
den
alle medarbejdere indrapporterer ”uønskede
5. Risiko for utilstrækkeligt beslutningsgrund-
hændelser” til nærmeste chef, f.eks.
omkring
lag for ledelsen beskrives.
væsentlige ændringer i risici eller mitige-
rende tiltag, er etableret.
Vi har dog konstateret, at:
1.
”Årsager til risici”
er ikke i alle tilfælde
oplyst mitigeret, selvom der findes miti-
gerende tiltag
2.
”Igangværende mitigerende tiltag”
af-
spejler ikke alle væsentlige tiltag i den
aktuelle drift
3.
”Planlagte
mitigerende tiltag”
indeholder
ikke et tidsperspektiv
4.
Risiciene er ikke præsenteret i proces-
mæssig orden
5.
Risiko for utilstrækkeligt beslutnings-
grundlag for ledelsen er ikke beskrevet.
Procesoverblik - Udbytteskat
10 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Klik her for at angive en dato.
Handlingsplan fra Selskab; Selskabsprocesser; SP02 Processer Selskaber:
Procesoverblik - Udbytteskat
11 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik udbytte
2161159_0012.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
forbedre design af processen med henblik på at forbedre eksekveringen af processen.
Processen vil dog være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontrol-
ler, altid vil være til stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Procesoverblik - Udbytteskat
12 af 12