Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 206
Offentligt
2161140_0001.png
Faktuel afklaring
5. juli 2018
Høringssvar
3. september 2018
Anmodning om handle-
planer
7. september 2018
Handleplaner modtaget
12. oktober 2018
Endelig rapport
6. december 2018
Rapport
Skatteministeriets Koncernrevision
Revision af motorområdet
J. nr. 2017-37
Plannr. 117-154
Ledelsesrapportering
Modtager
Direktør Jens Otto Størup, Motorstyrelsen
Kopi
Kontorchef Aleksander Stii, departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
1 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. juni
2017, revideret motorområdet. Den udførte revision er en del af den samlede revi-
sion for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. Motorstyrelsen har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Motorstyrelsen udar-
bejdet handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs
anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingspla-
ner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Motorstyrelsens handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 6. december 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Sayed Sulaiman Masoomi
Fuldmægtig
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
2 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har etableret be-
tryggende procedurer på indtægtsområdet for afgifter vedrørende motorkøretøjer.
SKR vil herunder vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har designet og implementeret
betryggende procedurer end-to-end, fra datafangst til regnskabsaflæggelse, samt
teste udvalgte nøglekontroller på væsentlige og risikofyldte funktionsområder.
SKR vil endvidere vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har implementeret og admini-
streret lovgivningen i overensstemmelse med intentionerne i loven, herunder hvor-
vidt Motorstyrelsens vejledning om regler og praksis er betryggende.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om finansiel registreringsstruktur
Delrapport om ledelsesrapportering
2. Omfang
Revisionen har været rettet mod de processer, der skal sikre Motorstyrelsens ind-
tægter. Hovedprocesserne er revideret end-to-end vedrørende nedenstående ak-
tiviteter:
Import af nye køretøjer
Import af brugte køretøjer
Grønne afgifter
Leasingområdet
For så vidt angår de forhold, der er fælles for de reviderede indtægtsarter, henvises
til revisionsrapport 117-171.
Vi har i forbindelse med revisionen afholdt møder med motorafdelinger og lovkon-
toret i Skatteministeriet. Vi har på møderne hos Skatteministeriet i København,
samt på Motorstyrelsens kontorer i Ålborg, Århus og Høje Tåstrup gennemgået de
politikker, processer og arbejdsgange, der har været relevante i forbindelse med
revisionen.
Vi har rekvireret, gennemgået og vurderet forretningsgangsbeskrivelser, proces-
tegninger samt dokumentation for udførte kontroller og aktiviteter fra start til slut i
funktionsområderne.
Revisionen er udført i efteråret 2017.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
3 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række rammevilkår/funktionsområder. Det reviderede funktionsområde er
fremhævet med gråt i figuren nedenfor.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
3. Proces for det reviderede område
Vi har revideret processerne for følgende hovedområder:
Import af nye køretøjer
Import af brugte køretøjer
Registrering og beregning af periodiske afgifter
Import af leasingkøretøjer
Ovenstående processer er i stor udstrækning uddelegeret til importører, forhand-
lere og synshaller. Større aktører, der importerer/leaser nye eller brugte køretøjer,
kan få status som selvanmeldere, og dette har næsten alle store aktører på mar-
kedet benyttet sig af. Disse aktører anvender systemet DMR til blandt andet:
Registrering- og afgiftsberegningssystem
Registrering og import af nye og brugte køretøjer
Upload og registrering af stamdata vedrørende motorkøretøjer
Værdiansættelser af køretøjer, inklusiv omregistrering og leasing
3.1 Processen for import af nye køretøjer
Import af nye køretøjer til Danmark foretages primært af bilimportører. Bilimportø-
rerne indtaster indkøbspris og markedspris i DMR-systemet. På baggrund af ind-
købsprisen (fra producenten), plus en positiv avance på 9 pct. jf. registreringsaf-
giftsloven, beregner DMR-systemet på grundlag af blandt andet disse data en
mindstebeskatningspris. Køretøjerne bliver herefter solgt til forhandlere, der vide-
resælger til erhvervsliv og private.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
4 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0005.png
Processen beskrives som følger:
Importør køber køretøj af producent
Ved indførsel i Danmark oprettes køretøj i DMR
inkl. upload af tekniske
data fra CoC-dokument (Certificate Of Conformity) og angivelse af indkøbs-
pris
Ved videresalg til forhandler/leasingselskab og fra forhandler til slutkøber
forud for indregistrering angives salgsprisen i DMR
Herudfra beregner DMR registreringsafgiften
dog altid med en mini-
mumsavance på 9 pct. fra importørens indkøbspris og inkl. moms. Ved
godkendt leasingaftale beregnes alene en forholdsmæssig registreringsaf-
gift.
Køretøjets samlede pris beregnes i DMR, og afgiften betales (for selvan-
meldere ved at føre den skyldige afgift på månedsangivelsen) forud for ind-
registrering af køretøjet og påføring af nummerplade
3.2 Processen for import af brugte køretøjer
Processen for import af brugte køretøjer kan opdeles i to delprocesser. En tredje-
del af de brugte køretøjer der importeres fra udlandet værdifastsættes af Motorsty-
relsen, mens ca. to tredjedele af importerede køretøjer værdifastsættes af selvan-
meldere. Selvanmeldere værdifastsætter køretøjerne i DMR-systemet med bag-
grund i handelsprisen på tilsvarende køretøjer på markedet. Motorstyrelsen udta-
ger ca. 5 procent af køretøjerne til pristjek, der senere suppleres med eventuelle
virksomhedskontroller.
Processen for værdifastsættelse af brugte køretøjer beskrives som følger:
Forhandler/privatperson køber brugt køretøj i udlandet
Ved indførsel i Danmark gennemføres et registreringssyn ved en synshal,
hvorunder blandt andet køretøjets stand og tekniske data indtastes i DMR
Ejer anmoder Motorstyrelsen om at værdifastsætte og afgiftsberegne kø-
retøjet
Afgiften sættes på månedsangivelsen eller betales forud for indregistrering
af køretøjet og påføring af nummerplader
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
5 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0006.png
Processen, når selvanmelder værdifastsætter brugte køretøjer, beskrives som føl-
ger:
Forhandler/privatperson køber brugt køretøj i udlandet
Ved indførsel i Danmark gennemføres et registreringssyn ved en synshal,
hvorunder blandt andet køretøjets stand og tekniske data indtastes i DMR
Ejer anmoder Motorstyrelsen om at værdifastsætte og afgiftsberegne kø-
retøjet
Afgiften sættes på månedsangivelsen eller betales forud for indregistrering
af køretøjet og påføring af nummerplader
Motorstyrelsen kan udtage køretøj til pristjek senere
3.3 Processen for leasing af køretøjer
Processen for køretøjer, der finansieres gennem leasingvirksomhed, er sammen-
lignelig med processen for import af nye køretøjer. Importørerne oplyser og regi-
strerer købspris fra producenten i DMR-systemet med tillæg af avance. Forskellen
til import af nye køretøjer (beregning af normal registreringsafgift) er, at disse kø-
retøjer får status af leasingkøretøjer i DMR-systemet.
Leasingaftalerne mellem leasingselskaber og leasingtager indgås blandt andet
gennem de standardkontrakter, der er forhåndsgodkendt af Motorstyrelsen. Lea-
singselskaberne benytter ikke altid standardkontrakter, og i disse tilfælde skal kon-
trakterne godkendes af Motorstyrelsen, hvis registreringsafgiften skal beregnes ef-
ter reglerne for forholdsmæssig afgift.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
6 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0007.png
Processen for leasing beskrives som følger:
Leasingtager indgår leasingaftale med leasingvirksomhed
Leasingaftalen godkendes hos Motorstyrelsen, dog ikke hvis standardkon-
trakt anvendes (allerede godkendt)
Leasingvirksomhed værdifastsætter køretøj (Selvanmelder eller Motorsty-
relsen) og registrerer data vedr. leasingaftalen i DMR
DMR beregner forholdsmæssig afgift, der afregnes af leasingvirksomhed
Køretøj klar til anvendelse
3.4 Processen for periodiske afgifter
Køretøjets tekniske data stammer fra producenten i form af et CoC dokument (Cer-
tificate Of Conformity), der uploades af importøren ved køretøjets oprettelse i
DMR. Såfremt køretøjet importeres brugt eller ombygges, indføjes de (ændrede)
tekniske data af synshallen på baggrund af synet. På det tidspunkt køretøjet regi-
streres i DMR, beregnes en periodisk afgift af køretøjet - baseret på de tekniske
data samt art og anvendelse. Den derved opståede fordring overføres automatisk
til SAP38-systemet, der regnskabsmæssigt registrerer transaktionen.
Processen beskrives som følger:
Producent udarbejder et CoC-dokument indeholdende et køretøjs stam-
data. Ved køretøjs oprettelse i DMR, indlæses stamdata af importøren eller
synshallen ved registreringssyn
Når et nyt eller brugt køretøj registreres af forhandler, synshal eller Motor-
styrelsen i DMR-systemet, udregnes og oprettes en fordring på grøn ejer-
afgift, vægtafgift eller vejbenyttelsesafgift på baggrund af køretøjets tekni-
ske data samt anvendelse
Fordringen dannes og sendes fra DMR-systemet til SAP38-systemet
Fordringen fremsendes til den registrerede bruger af køretøjet
Betaling foretages af bruger, og fremtidige fordringer dannes, så længe kø-
retøjet står som registreret (dvs. har nummerplader og kan køre på offentlig
vej)
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
7 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0008.png
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
8 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0009.png
4. Hovedtal fra Motorområdet
Indtægter i §38-regnskabet er samlet steget fra 27,8 mia.kr i 2013 til 33,0 mia.kr i
2017.
Konti Anvendt/År
Registreringsafgift
Vægtafgift/Grøn afgift
Ansvarsforsikring
Nedskrivning/Andet
Total Indtægter fra Mo-
tor
Kilde: SAP/BI
2013
14,9
10,9
1,6
0,4
27,8
2014
15,9
10,5
1,6
0,4
28,4
2015
17,6
10,9
1,5
0,4
30,4
2016
19,5
10,7
1,5
0,4
32,1
2017
Est
20,6
10,5
1,6
0,3
33,0
Antallet af personbiler i Danmark er steget de seneste år, fra 2,2 mio. personbiler
i 2013 til 2,5 mio. i 2017, eller en stigning på mere end 10 pct.
År
2013
Personbiler
2.237.122
Kilde: DK-Statistik
2014
2.278.121
2015
2.329.578
2016
2.390.823
2017
2.465.538
Nyregistreringer af antal personbiler i Danmark er steget kontinuerligt fra 180.643
personbiler i 2013 til 239.124 personbiler i 2017 (estimat), eller en stigning på mere
end 30 pct.
Kategori/År
2013
Personbiler
180.643
Kilde: DK-Statistik
2014
188.409
2015
206.654
2016
230.972
2017 Est
239.124
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
9 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0010.png
Nyregistrerede personbiler efter finansieringsform:
Det samlede antal nyregistrerede personbiler er steget fra 180.000 køretøjer i 2013
til estimeret 240.000 i 2017, en stigning på mere end 30 pct. Andelen af køretøjer
der finansieres gennem leasing er steget mere end 200 pct. fra 2013 til 2017.
Nyregistrerede personbiler efter finansieringsform
Kilde: DK-Statistik
Nyregistrerede personbiler finansieret ved leasing:
Det er primært erhvervsleasingen, der er steget fra 2013 til 2017. Erhvervsleasin-
gen er steget fra godt 40.000 nyregistrerede personbiler i 2013 til estimeret 70.000
personbiler i 2017.
Fordeling af nyregistrerede personbiler finansieret ved leasing privat/erhverv
Kilde: DK-Statistik
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
10 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0011.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de revi-
derede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Der er ikke i tilstrækkeligt omfang analyser, der søger at klarlægge væsent-
lige karakteristika, der har betydning for indtægtsdannelsen af motorafgif-
terne.
Der er ikke løbende rapportering på de væsentligste processer i Motorsty-
relsen.
Overordnet ledelsesrapportering og rammeværktøj er endnu ikke fuldt ud
implementeret for risikostyringen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1.0
2.0
3.0
I alt
Enten:
Vi har modtaget handlingsplaner fra Motorstyrelsen. Det er vores vurdering, at de
udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Revisionsemne
Motorafgifter i tal
Proces
Risiko
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
0
0
1
1
1
3
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
1
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
11 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0012.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
Vi anbefaler, at markedet for motorkøretøjer
løbende vurderes /periodisk gennemgås og
vurderes for forhold omhandlende blandt an-
det:
Marked/produkter/udvikling
Økonomi, trend og analyse af udvik-
lingen i det skattemæssige indtægts
og udgiftsgrundlag
Væsentlige karakteristik af markeds-
deltagere/producenter/
Importører/forhandlere/kunder
Analyser der i tilstrækkeligt omfang
understøtter regnskabets poster på
motorområdet
1.0
Revisionsemne: Motorafgifter i tal
2017
Løbende analyser/Indtægtsgrundlag:
Prio.
SKR har konstateret, at Motorstyrelsen ikke
udarbejder løbende analyser af udviklingen
2
og trends på markedet for import af nye og
brugte køretøjer samt leasingkøretøjer. Ana-
lyser der blandt andet kan belyse:
Såfremt udviklingen på markedet for
køretøjer ikke i tilstrækkeligt omfang lø-
bende overvåges og analyseres, er der
en forøget risiko for, at ledelsen ikke
har et tilstrækkeligt beslutningsgrund-
lag for at iværksætte de nødvendige ini-
tiativer med henblik på at styrke ind-
Trends og udvikling på markedet for tægtsdannelsen.
køretøjer (antal nye køretøjer, er-
hvervsleasing, privatleasing, import Der er tillige en forøget risiko for, at Mo-
af brugte køretøjer, selvanmeldere, torstyrelsen ikke med udgangspunkt i
markedsmæssige analyser kan for-
priser, rabatter mv.).
Karakteristika af de største aktører klare udviklingen i regnskabsposterne.
og deres koncernsammenhænge fra
produktions- til salgsled inkl. person-
sammenfald, aktivitet mv.
Sammenhæng mellem udviklingen
på markedet, skattegrundlag og ind-
tægterne fra motorområdet, der regi-
streres i regnskabet.
Disse tiltag vil bevirke, at grundlaget for de
løbende motorafgifter i regnskabet kan sam-
menholdes op mod skattegrundlaget, og
eventuelle afvigelser korrigeres i tide.
Handlingsplan fra Motorstyrelsen:
Motorstyrelsen har opnormeret ressourcerne til databehandling, ligesom form og detalje-
ringsgrad af rapporterede bogførte motorindtægter og
–udgifter
vil blive drøftet med Skattestyrelsen med henblik på at styrke le-
delsesrapporteringen i Motorstyrelsen.
Implementeringsdato:
Løbende
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
12 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at ledelsen ikke
kan foretage en hensigtsmæssig
styring af driften og dermed heller
ikke kan iværksætte nødvendige
korrigerende tiltag for at optimere
processerne.
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
Vi anbefaler, at ledelsesrapporteringen om-
fatter en løbende rapportering vedrørende
processen for motorområdet. Procesrappor-
teringen bør omfatte en status på, hvorvidt
den løbende drift forløber som forudsat,
samt hvorvidt procesforbedringer implemen-
teres som forudsat.
Da flere af processerne er komplekse og in-
deholder mange forskelligartede arbejds-
gange og systemer både internt og eksternt,
anbefaler vi, at Motorstyrelsen kobles op på
det nye fælles BPM-V-system, der er under
test/drift/udrulning i andre dele af Skattefor-
valtningen, således at procesbeskrivelserne
bliver systemunderstøttet og rapporteringen
og overvågningen heraf lettes og effektivise-
res.
2.0
Revisionsemne: Proces
2017
Løbende rapportering af driften:
Prio.
SKR har konstateret, at Motorstyrelsens ledelses-
rapportering ikke indeholder en løbende vurde-
2
ring af de væsentligste motorprocesser.
For følgende processer
Import af nye køretøjer
Import af brugte køretøjer
Leasing af køretøjer
Periodiske afgifter
er der således ikke tilvejebragt en løbende og sy-
stematisk data- og informationsindsamling, der
kan understøtte en vurdering af, hvorvidt den lø-
bende drift gennemføres som forudsat samt hvor-
vidt procesforbedringer implementeres som for-
ventet.
Endvidere er procesbeskrivelserne ikke i tilstræk-
keligt omfang systemunderstøttede og dækkende
for de processer, der dækker flere forretningsom-
råder i SKAT (Motor, regnskab, betaling, jura).
Handlingsplan fra Motorstyrelsen:
Motorstyrelsen er i gang med at udvikle et nyt samlet koncept for ledelsesrapportering.
SKRs anbefalinger indgår i det samlede arbejde herom.
Der henvises desuden til handleplanen for pkt. 1.1 i delrapporten om Procesoverblik.
Implementeringsdato
30. juni 2019
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
13 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Såfremt ledelsen i Motorstyrelsen
ikke løbende modtager rapporte-
ring om identificerede risici, her-
under en løbende evaluering af ri-
sikobilledet, er der en forøget ri-
siko for, at ledelsen ikke kan
iværksætte tiltag, der kan imø-
degå disse risici.
Anbefalinger
Funktionsområde: Ledelsesrapportering
Med henblik på at ledelsen kan iværksætte
korrigerende handlinger og følge op på virk-
ningen af samme, anbefaler SKR, at Motor-
styrelsens ledelsesrapportering indeholder en
løbende evaluering af risikobilledet for hele
motorprocessen.
3.0
Revisionsemne: Risiko
2017
Risikorapportering:
Prio.
I rapporten omfattende
Procesoverblik
har vi
konstateret, at Motorstyrelsen arbejder med risi-
2
kostyring og har afholdt flere workshops, hvor et
samlet risikobillede er blevet udarbejdet og kate-
goriseret i en matrice indeholdende
”konsekvens”
og ”sandsynlighed”.
Vi kan imidlertid konstatere, at et samlet koncept
for løbende rapportering af risici og mitigerende
handlinger endnu ikke er fuldt implementeret, og
styringen/rapporteringen heraf ikke udarbejdes
med udgangspunkt i et koncept omfattende føl-
gende:
Årshjul
Roller
Værktøjer (register, skabeloner mv.)
Definitioner (sandsynlighed, konsekvens
mv.)
Rapporteringsstruktur (til hvem, hvornår,
af hvad, mv.)
Konsolidering og væsentlighed
Disse forhold har blandt andet medført, at ledel-
sen i Motorstyrelsen ikke modtager kontinuerlig
ledelsesrapportering af identificerede risici.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
14 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra Motorstyrelsen:
Motorstyrelsen vil løbende arbejde på at forbedre risikoidentifikationen for hele Motorstyrel-
sen. Risikobilledet vil blive justeret og revideret løbende.
Implementeringsdato:
Løbende
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
15 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 206: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - ledelsesrapportering
2161140_0016.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Motorstyrelsen
Ledelsesrapportering
16 af 16