Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2161124_0001.png
Faktuel afklaring
2. juli 2018
Høringssvar
3. september 2018
Anmodning om handleplaner
7. september 2018
Handleplaner modtaget
12. oktober 2018
Endelig rapport
5. december 2018
J. nr. 2017-37
Plannr 117-151
Rapport
Skatteministeriets Koncernrevision
Revision af motorområdet
Procesoverblik
Modtager
Direktør Jens Otto Størup, Motorstyrelsen
Kopi
Kontorchef Aleksander Stii, departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. juni
2017, revideret motorområdet. Den udførte revision er en del af den samlede revi-
sion for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. Motorstyrelsen har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Motorstyrelsen udar-
bejdet handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs
anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingspla-
ner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Motorstyrelsens handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 5. december 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Sayed Sulaiman Masoomi
Fuldmægtig
Motorstyrelsen Procesoverblik
2 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har etableret be-
tryggende procedurer på indtægtsområdet for afgifter vedrørende motorkøretøjer.
SKR vil herunder vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har designet og implementeret
betryggende procedurer end-to-end, fra datafangst til regnskabsaflæggelse, samt
teste udvalgte nøglekontroller på væsentlige og risikofyldte funktionsområder.
SKR vil endvidere vurdere, hvorvidt Motorstyrelsen har implementeret og admini-
streret lovgivningen i overensstemmelse med intentionerne i loven, herunder hvor-
vidt Motors vejledning om regler og praksis er betryggende.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om finansiel registreringsstruktur
Delrapport om ledelsesrapportering
2. Omfang
Revisionen har været rettet mod de processer, der skal sikre Motorstyrelsens ind-
tægter. Hovedprocesserne er revideret end-to-end vedrørende nedenstående ak-
tiviteter:
Import af nye køretøjer
Import af brugte køretøjer
Grønne afgifter
Leasingområdet
For så vidt angår de forhold, der er fælles for de reviderede indtægtsarter, henvises
til revisionsrapport 117-171.
Vi har i forbindelse med revisionen afholdt møder med motorafdelinger og lovkon-
toret i Skatteministeriet. Vi har på møderne hos Skatteministeriet i København,
samt på Motorstyrelsens kontorer i Ålborg, Århus og Høje Tåstrup gennemgået de
politikker, processer og arbejdsgange, der har været relevante i forbindelse med
revisionen.
Vi har rekvireret, gennemgået og vurderet forretningsgangsbeskrivelser, proces-
tegninger samt dokumentation for udførte kontroller og aktiviteter fra start til slut i
funktionsområderne.
Revisionen er udført i efteråret 2017.
Motorstyrelsen Procesoverblik
3 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række rammevilkår/funktionsområder. De reviderede funktionsområder er
fremhævet med gråt i figuren nedenfor.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
3. Proces for det reviderede område
Vi har revideret processerne for følgende hovedområder:
Import af nye køretøjer
Import af brugte køretøjer
Registrering og beregning af periodiske afgifter
Import af leasingkøretøjer
Ovenstående processer, er i stor udstrækning uddelegeret til importører, forhand-
lere og synshaller. Større aktører, der importerer/leaser nye eller brugte køretøjer
kan få status som selvanmeldere, og dette har næsten alle store aktører på mar-
kedet benyttet sig af. Disse aktører anvender systemet DMR til blandt andet:
Registrering- og afgiftsberegningssystem
Registrering og import af nye og brugte køretøjer
Upload og registrering af stamdata vedrørende motorkøretøjer.
Værdiansættelser af køretøjer, inklusiv omregistrering og leasing
3.1 Processen for import af nye køretøjer
Import af nye køretøjer til Danmark foretages primært af bilimportører. Bilimportø-
rerne indtaster indkøbspris og markedsprisen i DMR-systemet. På baggrund af
indkøbsprisen (fra producenten), plus en positiv avance på 9 pct. jf. registrerings-
afgiftsloven, beregner DMR-systemet på grundlag af bl.a. disse data en mindste-
beskatningspris. Køretøjerne bliver herefter solgt til forhandlere, der videresælger
til erhvervsliv og private.
Motorstyrelsen Procesoverblik
4 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0005.png
Processen beskrives som følger:
Importør køber køretøj af producent
Ved indførsel i Danmark oprettes køretøj i DMR
inkl. upload af tekniske
data fra CoC-dokument (Certificate Of Conformity) og angivelse af indkøbs-
pris
Ved videresalg til forhandler/leasingselskab og fra forhandler til slutkøber
forud for indregistrering angives salgsprisen i DMR
Herudfra beregner DMR registreringsafgiften
dog altid med en mini-
mumsavance på 9 pct. fra importørens indkøbspris og inkl. moms. Ved
godkendt leasingaftale beregnes alene en forholdsmæssig registreringsaf-
gift.
Køretøjets samlede pris beregnes i DMR, og afgiften betales (for selvan-
meldere ved at føre den skyldige afgift på månedsangivelsen) forud for ind-
registrering af køretøjet og påføring af nummerplade
3.2 Processen for import af brugte køretøjer
Processen for import af brugte køretøjer kan opdeles i to delprocesser. En tredje-
del del af de brugte køretøjer der importeres fra udlandet værdifastsættes af Mo-
torstyrelsen, mens ca. to tredjedele af importerede køretøjer værdifastsættes af
selvanmeldere. Selvanmeldere værdifastsætter køretøjerne i DMR-systemet med
baggrund i handelsprisen på tilsvarende køretøjer på markedet. Motorstyrelsen
udtager ca. 5 procent af køretøjerne til pristjek, der senere suppleres med evt.
virksomhedskontroller.
Processen for værdifastsættelse af brugte køretøjer beskrives som følger:
Forhandler/privatperson køber brugt køretøj i udlandet
Ved indførsel i Danmark gennemføres et registreringssyn ved en synshal,
hvorunder bl.a. køretøjets stand og tekniske data indtastes i DMR
Ejer anmoder Motorstyrelsen om at værdifastsætte og afgiftsberegne kø-
retøjet
Afgiften sættes på månedsangivelsen eller betales forud for indregistrering
af køretøjet og påføring af nummerplader
Motorstyrelsen Procesoverblik
5 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0006.png
Processen, når selvanmelder værdifastsætter brugte køretøjer, beskrives som føl-
ger:
Forhandler/privatperson køber brugt køretøj i udlandet
Ved indførsel i Danmark gennemføres et registreringssyn ved en synshal,
hvorunder bl.a. køretøjets stand og tekniske data indtastes i DMR
Ejer anmoder Motorstyrelsen om at værdifastsætte og afgiftsberegne kø-
retøjet
Afgiften sættes på månedsangivelsen eller betales forud for indregistrering
af køretøjet og påføring af nummerplader
Motorstyrelsen kan udtage køretøj til pristjek senere
3.3 Processen for leasing af køretøjer
Processen for køretøjer, der finansieres gennem leasingvirksomhed, er sammen-
lignelig med processen for import af nye køretøjer. Importørerne oplyser og regi-
strerer købspris fra producenten i DMR-systemet, med tillæg af avance. Forskellen
til import af nye køretøjer (beregning af normal registreringsafgift) er, at disse kø-
retøjer får status af leasingkøretøjer i DMR-systemet.
Leasingaftalerne mellem leasingselskaber og leasingtager indgås bl.a. gennem de
standardkontrakter, der er forhåndsgodkendt af Motorstyrelsen. Leasingselska-
berne benytter ikke altid standardkontrakter, og i disse tilfælde skal kontrakterne
godkendes af Motorstyrelsen, hvis registreringsafgiften skal beregnes efter reg-
lerne for forholdsmæssig afgift.
Motorstyrelsen Procesoverblik
6 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0007.png
Processen for leasing beskrives som følger:
Leasingtager indgår leasingaftale med leasingvirksomhed
Leasingaftalen godkendes hos Motorstyrelsen, dog ikke hvis standardkon-
trakt anvendes (allerede godkendt)
Leasingvirksomhed værdifastsætter køretøj (Selvanmelder eller Motor) og
registrerer data vedr. leasingaftalen i DMR
DMR beregner forholdsmæssig afgift, der afregnes af leasingvirksomhed
Køretøj klar til anvendelse
3.4 Processen for periodiske afgifter
Køretøjets tekniske data stammer fra producenten i form af et CoC-dokument (Cer-
tificate Of Conformity), der uploades af importøren ved køretøjets oprettelse i
DMR.
Såfremt køretøjet importeres brugt eller ombygges, indføjes de (ændrede) tekniske
data af synshallen på baggrund af synet. På det tidspunkt køretøjet registreres i
DMR, beregnes en periodisk afgift af køretøjet - baseret på de tekniske data samt
art og anvendelse. Den derved opståede fordring overføres automatisk
til SAP38-systemet, der regnskabsmæssigt registrerer transaktionen.
Processen beskrives som følger:
Producent udarbejder et CoC-dokument indeholdende et køretøjs stam-
data. Ved køretøjs oprettelse i DMR, indlæses stamdata af importøren eller
synshallen ved registreringssyn
Når et nyt eller brugt køretøj registreres af forhandler, synshal eller Motor-
styrelsen i DMR-systemet, udregnes og oprettes en fordring på grøn ejer-
afgift, vægtafgift eller vejbenyttelsesafgift på baggrund af køretøjets tekni-
ske data samt anvendelse
Fordringen dannes og sendes fra DMR systemet til SAP38
Fordringen fremsendes til den registrerede bruger af køretøjet
Betaling foretages af bruger, og fremtidige fordringer dannes så længe kø-
retøjet står som registreret (dvs. har nummerplader og kan køre på offentlig
vej)
Motorstyrelsen Procesoverblik
7 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0008.png
Motorstyrelsen Procesoverblik
8 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0009.png
4. Hovedtal fra Motorområdet
Indtægter i §38-regnskabet er samlet steget fra 27,8 mia.kr i 2013 til 33,0 mia.kr i
2017.
Konti Anvendt/År
Registreringsafgift
Vægtafgift/Grøn afgift
Ansvarsforsikring
Nedskrivning/Andet
Total Indtægter fra Mo-
tor
Kilde: SAP/BI
2013
14,9
10,9
1,6
0,4
27,8
2014
15,9
10,5
1,6
0,4
28,4
2015
17,6
10,9
1,5
0,4
30,4
2016
19,5
10,7
1,5
0,4
32,1
2017
Est
20,6
10,5
1,6
0,3
33,0
Antallet af personbiler i Danmark er steget de seneste år, fra 2,2 mio. personbiler
i 2013 til 2,5 mio. i 2017, eller en stigning på mere end 10 pct.
År
2013
Personbiler
2.237.122
Kilde: DK-Statistik
2014
2.278.121
2015
2.329.578
2016
2.390.823
2017
2.465.538
Nyregistreringer af antal personbiler i Danmark er steget kontinuerligt fra 180.643
personbiler i 2013 til 239.124 personbiler i 2017 (estimat), eller en stigning på mere
end 30 pct.
Kategori/År
2013
Personbiler
180.643
Kilde: DK-Statistik
2014
188.409
2015
206.654
2016
230.972
2017 Est
239.124
Motorstyrelsen Procesoverblik
9 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0010.png
Nyregistrerede personbiler efter finansieringsform:
Det samlede antal nyregistrerede personbiler er steget fra 180.000 køretøjer i 2013
til estimeret 240.000 i 2017, en stigning på mere end 30 pct. Andelen af køretøjer
der finansieres gennem leasing er steget mere end 200 pct. fra 2013 til 2017.
Nyregistrerede personbiler efter finansieringsform
Kilde: DK-Statistik
Nyregistrerede personbiler finansieret ved leasing:
Det er primært erhvervsleasingen, der er steget fra 2013 til 2017. Erhvervsleasin-
gen er steget fra godt 40.000 nyregistrerede personbiler i 2013 til estimeret 70.000
personbiler i 2017.
Fordeling af nyregistrerede personbiler finansieret ved leasing privat/erhverv
Kilde: DK-Statistik
Motorstyrelsen Procesoverblik
10 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0011.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de revi-
derede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
De udarbejdede procesbeskrivelser omfatter ikke den samlede motorpro-
ces. Delprocesser, der ikke varetages af Motorstyrelsen, er ikke systema-
tisk medtaget i procesbeskrivelsen.
Risikostyringen på motorområdet foregår ikke kontinuerligt og løbende og
er ikke en fast bestanddel af årshjulet.
I nedenstående tabel følger nummereringen af de enkelte emner den struktur, der
er omtalt i revisionsrapport 117-171
”Procesoverblik
for skatte-og afgiftsarterne”.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1.1
1.2
I alt
Revisionsemne
Procesoverblik
Risikostyring
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
0
1
1
2
0
0
0
0
0
0
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplaner fra Motorstyrelsen. Det er vores vurdering, at im-
plementeringen af de udarbejdede handlingsplaner vil medvirke til en reduktion af
de vurderede risici.
Vi har dog supplerende bemærket, at det er hensigtsmæssigt, såfremt en organi-
satorisk enhed varetager procesejeransvaret for motorprocessen, herunder ansva-
ret for dækkende procesbeskrivelser omfattende hele processen.
Motorstyrelsen Procesoverblik
11 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0012.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Alle
Vi anbefaler, at Motorstyrelsen arbej-
der kontinuerligt med forbedringer af
procesbeskrivelserne, og at disse til-
tag dækker hele processen (fra data-
fangst til betaling) uanset, at dele af
processerne er forankret ved flere for-
skellige styrelser.
1.1
Revisionsemne: Procesoverblik
2017
I manualen ”Styringsprincipper for 2017 i SKAT”
er det ikke Såfremt procesbeskrivelserne
Prio.
beskrevet, hvordan forretningsprocesser og systemer her- og arbejdsgangene ikke i til-
til skal udarbejdes, opdateres og dokumenteres.
strækkeligt omfang er fuldstæn-
2
dige og dækker hele processen
SKR har konstateret, at Motorstyrelsen arbejder kontinuer- (fra vugge til grav), er der en for-
ligt med forbedring af de væsentligste processer på motor- øget risiko for, at procesbeskri-
velserne ikke kan udgøre et ef-
området.
fektivt værktøj ved den løbende
Det er vores vurdering, at dokumentation, procestegninger procesovervågning.
mv. i al væsentlighed er dækkende for det forretningsom-
Dette medfører en afledt risiko
råde, som Motorstyrelsen har ansvaret for.
for, at processen ikke overvåges
Det må imidlertid konstateres, at procesbeskrivelserne, effektivt, og at antallet af pro-
der alle er udarbejdet i MS Visio, ikke nødvendigvis viser cestrin, grænseflader, fejl mv.
det totale procesoverblik. Det kan konstateres, at proces- øges med konsekvens for sags-
beskrivelserne ikke er dækkende for områder i SKAT, der behandlingen og effektiviteten.
ligger uden for Motorstyrelsen (regnskab, betaling, jura).
Handlingsplan fra Motorstyrelsen:
De procesbeskrivelser der efterspørges vedrører dele af motorydelsen, der ligger uden for Motorstyrelsens ressort. Der afholdes
løbende End-to-End motorkvartalsmøder mellem alle dele af Skatteforvaltningen, der har del i den samlede motorydelse. Der vil
fortsat være fokus på at sikre, at der findes de nødvendige procesbeskrivelser for den samlede motorydelse, og at disse løbende
opdateres. Det bemærkes dog, at der for alle dele af motorydelsen findes procesbeskrivelser, omend disse er af mere generisk
art.
Motorstyrelsen Procesoverblik
12 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Supplerende kommentarer:
Motorstyrelsen varetager en stor del af de operationelle rutiner vedrørende motorprocessen. De øvrige rutiner varetages af Skat-
testyrelsen. Det er således hensigtsmæssigt, at der løbende afholdes end-to-end motorkvartalsmøder mellem de organisatoriske
enheder, der varetager det operationelle ansvar for delprocesser indenfor den samlede motorproces. Vi skal dog anbefale, at en
organisatorisk enhed varetager det samlede ansvar for motorprocessen (procesejer). Eftersom motorstyrelsen varetager største-
delen af motorprocessen vil det være nærliggende, at det overordnede ansvar placeres ved denne enhed.
Implementeringsdato:
Løbende
Motorstyrelsen Procesoverblik
13 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Alle
Det anbefales, at departementets
koncept for risikostyring indarbej-
des som en fast bestanddel af
årshjulet i Motorstyrelsen, omfat-
tende risikogennemgang, afdæk-
ning samt rapportering heraf på
kvartals, halvårlig eller årlig ba-
sis. Det anbefales tillige, at den
løbende procesdokumentation i
større omfang kobles sammen
med den løbende dokumentation
af identificerede risici.
1.2 Revisionsemne: Risikostyring
2017
I begyndelsen af 2017 blev der afholdt flere workshops inden- Såfremt risikoafdækningen/styrin-
Prio.
for bl.a. motorområdet, hvor målet var afdækning af risici på gen af risici ikke er en integreret
motorområdet.
del af det løbende procesarbejde,
2
herunder udarbejdelse af proces-
På baggrund af disse workshops, blev et samlet risikobillede dokumentation, er der en forøget
udarbejdet og kategoriseret i en matrice indeholdende ”kon-
risiko for, at der ikke foreligger en
sekvens”
og ”sandsynlighed”.
vedligeholdt oversigt over proces-
risiciene. Dette medfører en for-
Vi har konstateret, at SKAT på revisionstidspunktet arbejdede øget risiko for, at opfølgningen
med en videreudvikling af risikostyringsprojektets (B7) prin- på/styringen af identificerede risici
cipper og metoder for risikostyring. I december 2017 ud- ikke sker i sammenhæng med den
løbende procesovervågning.
sendte departementet et ajourført koncept for risikostyring.
Der blev samtidig udarbejdet et udkast og forslag til handlin- Dette medfører en forøget risiko
ger og forbedringer af processerne, der skal mindske disse for, at samtlige væsentlige pro-
cesrisici ikke identificeres
risici.
Efterfølgende har Motorstyrelsen taget initiativer til at for-
bedre den løbende identifikation og styring af risici, samt dertil
hørende kompenserende kontroller, der skal reducere de
samlede risici samt risikobillede for området.
Vi har endvidere konstateret, at dokumentationen af risikoaf-
dækningen/styringen ikke gennemføres som en integreret del
af den løbende udarbejdelse/vedligeholdelse af procesdoku-
mentationen (procestegninger mv.).
Motorstyrelsen Procesoverblik
14 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0015.png
Nr.
Observationer
Som følge heraf er procesrisici ikke indarbejdet i procesteg-
ningerne.
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra Motorstyrelsen:
I forbindelse med etableringen af Motorstyrelsen efter den 1. juli 2018, er der igangsat et
projekt, der skal se på de samlede processer på tværs af Motorstyrelsen. I den forbindelse opdateres den eksisterende procesdo-
kumentation også. Heri vil departementets koncept for risikostyring blive indtænkt. Derudover vil Motorstyrelsen iværksætte en
proces, så procesdokumentationen også fremover vil blive koblet sammen med den løbende dokumentation af identificerede ri-
sici.
Implementeringsdato:
30. september 2019
Motorstyrelsen Procesoverblik
15 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 205: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af motorområdet - procesoverblik
2161124_0016.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Motorstyrelsen Procesoverblik
16 af 16