Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2161089_0001.png
Faktuel afklaring
20. december 2017
Høringssvar
15. januar 2018
Anmodning om handle-
planer
23. januar 2018
Handleplaner modtaget
Ej modtaget
Endelig rapport
12. juni 2018
J. nr.
2017 - 34
Plannr. 117-101
Rapport 2017
Økonomi
Revision af SKATs opgørelse af moms-
indbetalingerne for finansåret 2016
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Anders Holbøll
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 6. juni
2017, revideret SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
samt oplysninger om momsangivelserne for DR og TV2 for 2016. Den udførte re-
vision er en del af den samlede revision for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefa-
linger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 12. juni 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Lars Albertsen
Senior manager
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
2 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0003.png
1. Formål
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler tre slags bidrag til EU
(benævnt EU’s
egne indtægter):
1. Bidrag bestående af opkrævede told og sukkerafgifter omfattet af artikel 2, stk.
1, litra a i Rådets afgørelse 2014/335/EU
2. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften (momsbidra-
get), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 2014/335/EU
3. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning af
bidrag til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 609/2014
og Rådets forordning 1553/1989 samt Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
varetages af SKAT, mens
selve udgiften opføres i Statsregnskabet under § 7 (7.51.11 (Finansministeriet)).
Denne revision omhandler momsindtægtsgrundlaget for Danmarks bidrag vedrø-
rende merværdiafgiften, jf. punkt 2 ovenfor.
Medlemsstaternes betaling af momsbidrag i løbet af et budgetår er en form for a
conto-bidrag, der bliver reguleret, når der efter budgetårets udløb foreligger en
egentlig opgørelse af medlemsstaternes momsberegningsgrundlag for det pågæl-
dende år. Medlemsstaterne skal inden den 31. juli i det efterfølgende budgetår
indsende momsberegningsgrundlaget for det foregående år, jf. Rådets forordning
1553/1989 art. 7, stk. 1. Momsberegningsgrundlaget opgøres med udgangspunkt
i årets momsbruttoindtægter (momsindbetalingerne).
Revisionen skal resultere i, at SKR kan udtrykke en konklusion om, hvorvidt opgø-
relse af momsindbetalingerne for 2016 ikke indeholder væsentlige fejl og mangler
samt, at oplysningerne vedrørende DR og TV2 er i overensstemmelse med de
modtagne angivelser.
EU- Kommissionen har udfærdiget et skema, som medlemsstaterne skal anvende
ved opgørelsen af det endelige momsberegningsgrundlag. Danmarks momsbe-
regningsgrundlag for 2016 fremgår af skemaet i bilag 3. Denne revision er rettet
mod momsindbetalingerne, som fremgår under "kode
R1”.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
3 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0004.png
2. Omfang
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne opgørelse. (Det reviderede funktionsområde er
fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Processer
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger
Vi har afstemt de bogførte momsindtægter, der ligger til grund for opgørelsen af
momsindbetalingerne med momsindtægterne i SAP-bogholderiet samt statsregn-
skabet.
Vi har analyseret udviklingen i momsindtægterne over årene og foretaget afstem-
ninger i relation til momsopgørelsen. Derudover er opgørelsen kontrolleret i forhold
til indre sammenhæng i opgørelsen, fortegnsanvendelse og sammenhæng over til
tidligere års opgørelser.
Vi har ligeledes påset, at relevante SAP-konti i forhold til momsopgørelsen kan
konfereres til konto 38.21.01 i statsregnskabet (SKS).
Skatteministeriets Koncernrevision har gennemgået og drøftet forhold vedrørende
opgørelsen af momsindbetalingerne for 2016 med Regnskab
Skatter og Afgifter,
bl.a. på et møde afholdt den 16. juni 2017. Regnskab
Skatter og Afgifter udfær-
digede herefter en ny opgørelse, som blev fremsendt til Skatteministeriets depar-
tement den 10. juli 2017.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
4 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0005.png
I forbindelse med revisionen har SKR drøftet en fejl i opgørelsen af SAP debito-
rerne i perioden 2001-2015 med Regnskab
Skatter og afgifter.
Primo juli 2017 udestod endelig afklaring vedrørende primo saldoen. Regnskab
Skatter og afgifter korrigerede debitorsaldoen, ud fra de foreliggende oplysninger.
SKR forhåndsgodkendte opgørelsen med bemærkning om, at der forestod endelig
afklaring af debitorsaldoen for så vidt angik SAP-debitorerne.
Regnskab
Skatter og afgifter har efterfølgende afklaret fejlen og har udarbejdet
en ny opgørelse af momsindbetalingerne med en mindre ændring i forhold oven-
stående. Opgørelsen er fremsendt til Skatteministeriet departement den 6. novem-
ber 2017.
DR og TV2 - momsangivelser for 2016
Med udgangspunkt i SKATs oplysninger har SKR påset at:
de indeholder månedsangivelsen for december 2015, samt angivelserne
fra og med januar til og med november for 2016 for begge virksomheder
eventuelle yderligere momsangivelser på baggrund af rettede angivelser er
medtaget korrekt samt at der er oplyst særskilt om rettede angivelser for
tidligere år, som ikke er oplyst om tidligere.
3. Proces for det reviderede område
Momsberegningsgrundlaget opgøres med udgangspunkt i årets momsbruttoind-
tægter. Opgørelsen af bruttoindtægterne skal i henhold til Rådets forordning nr.
1553/89 udarbejdes efter kontantprincippet (faktiske betalinger). Nedenfor benæv-
nes bruttoindtægterne ”opgørelsen af momsindbetalingerne”.
Skatteministeriets departement har ansvaret for udfærdigelse og fremsendelse af
momsberegningsgrundlaget, som fremkommer efter at momsgrundlaget (beregnet
af bruttoindtægterne, jf. ovenfor) er blevet korrigeret for nulsats for aviser og juste-
ret for diverse kompensationer, jf. Rådets forordning 1553/1989. Ud fra det ende-
lige momsberegningsgrundlag beregnes Danmarks momsbidrag til EU. Departe-
mentet har ansvaret for ovennævnte korrektion og justering som følge af kompen-
sationerne. SKAT har ansvaret for at udfærdige opgørelsen af momsindbetalin-
gerne (bruttoindtægterne).
SKAT oplyser endvidere Skatteministeriets departement om data vedrørende
momsangivelserne for DR og TV2, da departementet skal anvende dataene ved
opgørelse af kompensationer i forbindelse med opgørelsen af momsberegnings-
grundlaget.
Opgørelsen af momsindbetalingerne fremsendes til departementet i juni måned,
så det endelige momsberegningsgrundlag kan opgøres og fremsendes til EU-
Kommissionen senest ved udgangen af juli måned.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
5 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0006.png
Regnskab
Skatter og Afgifter har ansvaret for udarbejdelse af opgørelsen af
momsindbetalingerne. Opgørelsen for 2016 består af de delelementer, som frem-
går af skemaet nedenfor.
Udgangspunktet for opgørelsen af momsindbetalingerne er de momsindtægter,
som er bogført i løbet af året uden hensyntagen til om de er betalt eller ej. Da
kontantprincippet skal anvendes ved medlemsstaternes opgørelse reguleres for
ændringen i debitorbeholdningen primo/ultimo. SKAT skal således opgøre behold-
ningen af momsdebitorer ultimo.
+
+
+
-
-
-
-
+/-
+/-
=
Momsindtægter før afskrivninger
Diverse afgifter
indtægter
M1SS moms indtægter
M1SS moms udgifter
Momsudgifter
Moms
afskrivninger
Diverse afgifter
afskrivninger
Ændring debitorer, moms
Ændring debitorer, diverse afgifter
Momsindbetalinger
EU-Kommissionen gennemfører kontrol vedrørende de momsbaserede indtægter
i de enkelte medlemslande. De var senest på kontrolbesøg i Danmark i marts 2017.
4. Hovedtal for det reviderede område
Momsindbetalingerne for 2016 udgjorde 193,5 mio. kr.
Nedenfor fremgår momsindbetalingerne for de forudgående 5 år:
År
2015
2014
2013
2012
2011
Beløb i mio.kr.
187,3
172,0
176,8
179,2
174,8
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
6 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0007.png
Konklusion
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i den
reviderede proces for opgørelse af momsindbetalingerne.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Uhensigtsmæssigheder i systemopsætningen for One Stop Moms (M1SS) be-
virker, at der ikke kan udarbejdes en regnskabsmæssig afstemning, der med
sikkerhed kan vise, om kontiene stemmer. Der er endnu ikke udarbejdet be-
slutningsnotat i forhold til hvilke manuelle procedurer, der skal iværksættes for
at opgørelsen af One Stop momsindbetalingerne, kan opgøres på et fuldstæn-
digt grundlag
SAP debitorerne i opgørelsen af momsindbetalingerne har i en årrække været
opgjort forkert, hvorved Danmarks momsberegningsgrundlag har været opgjort
for højt. I forbindelse med SKRs revision af opgørelsen for 2016 har Regnskab
Skatter og afgifter udfærdiget en ny opgørelse for 2016, hvor SAP-debito-
rerne er opgjort retvisende
SKAT har forbedret kvalitetssikringskontrollerne udført ved udarbejdelsen af
opgørelsen, men SKR har konstateret fejl, som kunne have været identificeret
inden fremsendelse til Departementet og SKR, hvis kvalitetssikringskontrol-
lerne var udført mere systematisk.
SKAT har i forbindelse med revisionen foretaget korrektioner i opgørelsen af
momsindbetalingerne, hvorefter det er vores opfattelse, at opgørelsen af moms-
indbetalingerne for 2016, er opgjort rigtigt, det vil sige, at den ikke indeholder væ-
sentlige fejl og mangler - dog er det fortsat ikke muligt at tilrettelægge regnskabs-
mæssige afstemninger vedrørende One Stop Moms.
Revisionen har resulteret i følgende korrektioner:
Betegnelse
Ændring i deb-
itorer, moms
Ændring i de-
bitorer, diverse
afgifter
Ændring i alt
Ændres fra kr.
3.794.907.598
-3.847.774
Ændret til kr.
2.378.002.888
88.243
Nettoændring kr.
1.416.904.710
-3.936.017
3.791.059.824
2.378.091.131
+1.412.968.693
DR og TV2 - momsangivelser for 2016
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
7 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0008.png
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang behov
for ændringer i de revide-
rede processer vedrørende oplysning om momsangivelser for DR og TV2. Denne
konklusion baserer vi på, at der ikke er tilrettelagt kvalitetssikringskontroller, inden
fremsendelsen til Skatteministeriets departement.
Det er vores vurdering, at SKATs oplysninger om data vedrørende momsangivel-
ser for DR og TV2 er korrekte og fyldestgørende for 2016.
Den 11. juli 2017 meddelte vi Skatteministeriets departement ovenstående.
Her redegøres i punktform kort for de væsentligste prioriteret 1 og prioritet 2 ob-
servationer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
2
3
4
5
Revisionsemne
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
1
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
1
1
1
1
1
Afstemningsprocedurer i relation til One stop 1
ordningen
Fejl i opgørelsen af debitorerne i SAP
0
Revurdering af metode for opgørelse af One 0
Stop Moms debitorer, registreret i SAP
Kvalitetssikring
0
Proces for oplysning om momsangivelser på 0
baggrund af rettede angivelser fra DR og
TV2
1
I alt
2
0
2
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har ikke modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde Økonomi, §
38 regnskab, Regnskab
Skatter og afgifter.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
8 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0009.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
1.1
Revisionsemne:
Afstemningsprocedurer i relation til One stop ordningen (M1SS)
1
2017
Observation nr. 2.1 fra opgave 116-791 lukkes og der oprettes en ny observa-
tion nr. 1.1 nedenfor
Prio.
1
Det
Der udestår en række afstemningsdifferen-
En mangelfuld implementering af den
drejer
cer i relation til One Stop Moms. Differen-
regnskabsmæssige proces for M1SS-
sig
cerne er hovedsageligt forårsaget af fejl i
ordningen, herunder mangler i de lø-
overførsel/indberetning af betalingsspecifi-
bende udlignings- og afstemningspro-
dog
ikke
kationer og uoverensstemmelser i afregnin-
cedurer, øger risikoen for, at moms-
om
ger fra de øvrige medlemslande. Da det sy-
indbetalingerne ikke kan opgøres på
stemmæssigt ikke er muligt at opsplitte af-
et fuldstændigt grundlag.
væ-
sent-
regninger i enkeltposter, er differencerne
lige
tidskrævende at afklare. Der har siden im-
plementering af One Stop Moms (M1SS)
be-
løb??
udestået endelig afklaring af en række diffe-
????
rencer.
??
I juni 2016 er de uafklarede differencer pr.
31. december 2015 opgjort til ca. 28 mio. kr.
I den endelige opgørelse af momsindbetalin-
gerne indgår de korrektioner, som var afkla-
ret for 2015 på opgørelsestidspunktet.
Skatteministeriets Koncernrevision har fulgt
op på ovenstående afstemningsdifferencer.
Regnskab
Skatter og afgifter orienterer lø-
bende i regnskabsgodkendelserne om
SKR anbefaler, at SKAT prioriterer iværksæt-
telse af yderligere systemmæssige forbedrin-
ger, der bl.a. muliggør systemmæssig (regn-
skabsmæssig) afstemning, samt at der sna-
rest træffes beslutning om en manuel løsning,
som kan sikre, at momsindbetalingerne for
2017 opgøres på et fuldstændigt grundlag.
1
M1SS indtægterne udgjorde netto 695 mio. kr. i 2016.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
9 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0010.png
Nr.
Observationer
ovennævnte problemer for finanslovens §
38.
Det fremgår af regnskabsgodkendelsen for
august 2016, at der fortsat er uafklarede dif-
ferencer mellem betalingsspecifikationer og
afregninger i relation til M1SS.
Regnskab
Skatter og Afgifter har oplyst, at
der ultimo september er afklaret uoverens-
stemmelser mellem likvider modtaget på
Skattekontoen og modtagne betalingsspeci-
fikationer (angivelser) fra 1.april 2015 (hvor
M1SS blev igangsat) og indtil 31. juli 2016.
Af regnskabsgodkendelsen for juni måned
fremgår endvidere, at der ikke løbende ud-
lignes og afstemmes vedrørende udbetalin-
ger fra Danmark til de øvrige medlemslande.
Procesejerne fra Kundeservice for M1SS
har oplyst, at der er systemforbedringer på
vej i betalingsmodulet i M1SS med release i
henholdsvis november 2016 og primo 2017,
som bl.a. muliggør søgning på afviste indbe-
talinger. Systemændringerne forventes
samlet set gøre det muligt at tilrettelægge
bedre afstemningsprocedurer.
I november måned 2016 igangsætter SKAT
kortlægning og analyse af risici og kontroller
Risici
Anbefalinger
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
10 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0011.png
Nr.
Observationer
for momsområdet ”end to end” ud fra en
regnskabsmæssig vurdering, herunder ved-
rørende M1SS ordningen. Det sker på bag-
grund af projektet ”Regnskabsmæssig risi-
koanalyse”.
SKAT har i forbindelse med denne revision
oplyst, at der ikke forelå uafklarede differen-
cer pr. 31. december 2016, hvorfor der ikke
er indarbejdet korrektioner i opgørelsen af
momsindbetalingerne for 2016.
Der er i juni 2017 implementeret opslagsmu-
ligheder ift. status på oprettelse af fordringer
og status på indlæsning af modtagne beta-
lingsfiler samt status for den efterfølgende
bogføring på Skattekontoen. Der er nu tillige
mulighed for genfremsendelse af fejlede for-
dringer. Der arbejdes fortsat på yderligere
systemforbedringer.
Af regnskabsgodkendelsen for september
2017 fremgår, at der endnu ikke kan udfær-
diges en regnskabsmæssig afstemning, der
med sikkerhed kan vise, om kontiene stem-
mer.
Det fremgår endvidere, at der vil blive udar-
bejdet et beslutningsoplæg om tiltag, der
kan sikre en rigtig opgørelse.
Risici
Anbefalinger
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
11 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0012.png
Nr.
Observationer
SKAT har oplyst, at beslutningsoplægget er
forelagt SKATs direktion i december 2017.
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Økonomi - § 38 Regnskab
Regnskab-
skatter og afgifter
Vi har ikke modtaget handleplaner fra det reviderede område.
Implementeringsdato:
[Indtast dato]
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
12 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
SKR anbefaler, at SKAT prioriterer ændrings-
anmodningen og rettelsen af udbetalingsprog-
rammet i SAP samt at SKAT foretager en ma-
nuel udligning/fejlrettelse af udbetalingerne, så
Report Painter udtrækket giver et retvisende
billede af SAP debitorerne.
SKR anbefaler, at forretningsgangsbeskrivel-
sen opdateres med en beskrivelse af problem-
stillingerne i relation til SAP debitorerne.
2.1
Revisionsemne:
Opgørelsen af debitorerne i SAP38
2017
Hovedparten af momsdebitorerne registre- Opsætningen af udbetalingsprog-
Prio.
res på Skattekontoen. Der resterer dog sta- rammet i SAP og den manglende be-
dig debitorsaldi/krav i SAP38
2
. SKR har in- skrivelse af problemstillingen i forret-
2
gen bemærkninger for så vidt angår opgø- ningsgangsbeskrivelsen, medfører
relsen af momsdebitorerne på Skattekon-
en risiko for, at SAP debitorerne i op-
toen.
gørelsen af momsindbetalingerne
En fejl i systemopsætningen i SAP bevirker, ikke opgøres korrekt.
at der ved udbetaling af flere fordringer kan
ske forkert bogføring/udligning på underkon-
toarter. Når udbetalingsprogrammet i SAP
udbetaler en negativ angivelse, samtidig
med at der sker udbetaling af en rentegodt-
gørelse, kan programmet ikke håndtere, at
der er forskellige underkontoarter på selve
angivelsen og renten. Derved kan der opstå
forkerte udligninger og forkerte saldi på un-
derkontoartsniveau. Den samlede debitor-
saldo udviser dog en korrekt saldo.
Ved udarbejdelse af opgørelsen af moms-
indbetalingerne anvendes et rapportmodul
(Report Painter) til at udtrække debitorsaldi i
SAP. Report Painter summerer udlignede og
åbne poster.
Da der er underkontoarter, som ikke skal på-
virke momsopgørelsen, herunder renter,
undlades disse i udtrækket. Svaghederne i
2
Den samlede debitorsaldo udgør 15,7 mia. kr. ultimo 2016. Heraf udgør SAP debitorerne 1 mia. kr.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
13 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0014.png
Nr.
Observationer
udbetalingsprogrammet bevirker, at udtræk-
ket vil udvise en forkert saldo. En forudsæt-
ning for en korrekt opgørelse af SAP-debito-
rerne er, at der korrigeres for forkerte SAP-
udligninger. Dette er ikke sket indtil 2016, og
Danmarks momsgrundlag, har som følge af
fejlen været opgjort for højt siden 2001.
Problemstillingen blev behandlet i forbin-
delse med EU-Kommissionens kontrolbe-
søg i september 2014, jf. Kommissionens
kontrolrapport. Opgørelserne af momsind-
betalingerne for 2011
2013 blev efterføl-
gende korrigeret manuelt i opgørelsen for de
respektive år. De aftalte korrektioner bevir-
kede imidlertid ikke, at saldoen vedrørende
SAP-debitorerne blev korrigeret i systemet
og således bevirkede SAP-debitorerne sta-
dig en forkert saldo i opgørelsen. Korrektio-
nerne blev kun reguleret i forhold til det på-
gældende års forkerte udligning og ikke for
ældre år. Forkerte udligninger før 2011 ud-
gør ifølge Regnskab
Skatter og Afgifters
opgørelse ca. 1,1 mia. kr.
Regnskab
Skatter og afgifter har i revisi-
onsforløbet afklaret fejlen tilbage i tid. Sam-
tidig er der primo 2017 foretaget manuel ret-
telse i SAP af hovedparten af de forkerte ud-
ligninger. Report Painter-udtrækket vil heref-
ter efter SKRs vurdering udvise et mere reelt
billede af debitormassen i SAP.
Risici
Anbefalinger
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
14 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0015.png
Nr.
Observationer
Regnskab
Skatter og Afgifter har med de
nu foreliggende oplysninger indarbejdet kor-
rektioner i opgørelsen for 2016, så SAP-de-
bitorerne udviser et retvisende billede. Der
er ligeledes foretaget korrektion af primosal-
doen, så EU-Kommissionens anvisning om,
at Danmark ikke må korrigere for årene før
2011, efterleves.
SKR har gennemgået den korrigerede opgø-
relse for 2016. Dette har ikke givet anledning
til bemærkninger.
Der er i maj 2017 udfærdiget ændringsan-
modning om rettelse af udbetalingsprogram-
met i SAP. Rettelse er endnu ikke foretaget.
Af forretningsgangsbeskrivelsen
”Intern be-
skrivelse årlig opgørelse af momsandelen til
EU”, som anvendes ved udarbejdelsen af
opgørelsen, fremgår ingen oplysninger om
ovenstående.
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Økonomi - § 38 Regnskab
Regnskab-
skatter og afgifter
Vi har ikke modtaget handleplaner fra det reviderede område.
Implementeringsdato: [Indtast dato]]
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
15 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
3.1
Revisionsemne:
Revurdering af metode for opgørelse af One Stop Moms debito-
Funktionsområde: Opgørelse
2017
rer
3
, registreret i SAP
Prio.
SKR og Regnskab
Skatter og Afgifter har
revurderet den metode, der tidligere er an-
4
vendt ved opgørelsen af One Stop Moms
debitorerne. Opgørelsesmetoden er ændret
for så vidt angår momsindtægter, som Dan-
mark modtager som identifikationsstat. Dan-
mark skal, efter modregning af et over-
gangsgebyr (30% i 2016), overføre moms-
indtægterne til forbrugerstaten. Metoden er
ændret således kun debitordelen af over-
gangsgebyret indgår i debitorsaldoen
4
. De
momsindtægter, som Danmark modtager og
sender videre til de øvrige EU-lande, indgår
Fra og med 2015 har EU indført ændringer vedrørende beskatningssted for moms på teleydelser, således at momsen skal betales til det EU-land, hvor kunden
er. Der er i den forbindelse indført en One Stop Momsordning (M1SS). De nye regler vedrører ændring af beskatningssted for teleydelser til kunder i andre EU-
lande, hvorefter momsen skal angives og betales i det land, hvor ydelsen leveres (forbrugerstaten).
Der blev i tilknytning hertil indført en ”One stop momsordning
– M1SS”, således at virksomheder kan vælge at angive
og betale momsen i ét EU-land (identifikationsstat), og det pågældende land skal derefter fordele indbeta-
lingerne til de øvrige EU-lande. De nye regler vil medføre, at nogle EU-lande kommer til at miste momsindtægter, mens andre EU-lande vil få flere momsindtægter.
Der er i overgangsperiode indført et overgangsgebyr for at give kompensation til de lande, der mister momsindtægter. Det EU-land, hvortil en virksomhed betaler
momsen, kan tilbageholde en del af momsbetalingen, som overgangsgebyr. Overgangsgebyret kan tilbageholdes de første 4 år, dvs. indtil ultimo 2018. Overgangs-
gebyret udgør 30% i 2016. Gebyret skal indgå i opgørelsen af momsindbetalingerne i afregningsstaten.
4
Den tilsvarende indtægt indgår under momsindtægterne.
3
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
16 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0017.png
Nr.
Observationer
derved ikke i opgørelsen. Ændringen har re-
sulteret i en mindre ændring af ultimosal-
doen for 2015.
Risici
Anbefalinger
4.1
Kvalitetssikring
Funktionsområde: Opgørelse
2017
Observation nr. 5.1 fra opgave 116-791 lukkes og der oprettes en ny obser-
Prio. vation nr. 4.1 nedenfor
2
Skatteministeriets Koncernrevision har i for-
bindelse med revisionen konstateret, at
SKAT har etableret en procedure til sikring
af, at alle posteringer på momskontiene ind-
går i opgørelsen af momsindbetalingerne,
da der foretages diverse afstemninger mel-
lem beløbene i opgørelsen og beløbene i
SAP38 og SKS. Der udføres således kon-
troller, der er med til at sikre fuldstændighed
i opgørelsen af momsindbetalingerne.
Imidlertid har Skatteministeriets Koncernre-
vision konstateret, at der eksempelvis ikke
er fastlagt/beskrevet kontroller i forhold til:
1. Indre sammenhæng i opgørelsen af
momsindbetalingerne
2. Fortegnsanvendelse
3. Kontrol af anvendte formler/sammentæl-
linger
4. Kontroller i forhold til at efterposteringer
mv. indgår korrekt
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
Såfremt fastlagte kvalitetssikrings-
kontroller, ikke er foretaget systema-
tisk inden fremsendelse af opgørel-
sen til Skatteministeriets departe-
ment, er der risiko for, at der ved ud-
arbejdelsen af Danmarks momsbe-
regningsgrundlag anvendes util-
strækkeligt kvalitetssikrede data.
SKR anbefaler, at de tilrettelagte kvalitetssik-
ringskontroller udføres mere systematisk. Det
anbefales endvidere, at kvalitetssikringskon-
trollerne fremover udvides til også at omfatte
data vedrørende momsangivelserne fra DR og
TV2.
Når kvalitetssikringskontrollerne er endelig fast-
lagt, anbefaler SKR, at der indarbejdes et sær-
skilt afsnit herom i forretningsgangsbeskrivel-
sen.
17 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0018.png
5. Sammenholdelse med opgørelsen af
momsindbetalingerne for det forudgå-
ende år.
Skatteministeriets Koncernrevision konsta-
terede i forbindelse med revisionen, at der
var fejl i opgørelsen, som kunne have været
undgået, såfremt der var gennemført en
mere systematisk kvalitetssikring. Det drejer
sig eksempelvis om fejl i overførsel af debi-
torerne pr. 31. december 2015 og posterin-
ger på udgiftskonti, som er indgået forkert.
Regnskab
Skatter og afgifter har efterføl-
gende oplyst, at tilrettelæggelse af yderli-
gere kvalitetssikringskontroller er igangsat.
SKR har i forbindelse med denne revision
konstateret, at der nu er tilrettelagt kvalitets-
sikringskontroller. De er udført og dokumen-
teret. Imidlertid har SKR konstateret fejl i op-
gørelsen, som burde have været identifice-
ret og rettet i forbindelse med den gennem-
førte kvalitetssikring. Et beløb i opgørelsen
af debitorerne indgik med forkert fortegn og
i selve opgørelsen indgik et beløb fra opgø-
relsen for 2015.
Regnskab
Skatter og afgifter har oplyst, at
der endnu ikke er tilrettelagt kvalitetssik-
ringskontroller i forhold til SKATs opgørelse
af data vedrørende momsangivelserne fra
DR og TV2.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
18 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0019.png
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Økonomi - § 38 Regnskab
Regnskab-
skatter og afgifter
Vi har ikke modtaget handleplaner fra det reviderede område.
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
5.1
Revisionsemne: Proces for oplysning om momsangivelser på baggrund af Funktionsområde: Opgørelse
2017 rettede angivelser fra DR og TV2
SKAT skal oplyse Skatteministeriets depar-
Prio.
tementet om data vedrørende momsangivel-
4
serne fra DR og TV2. Rettede momsangivel-
ser skal oplyses særskilt, hvis de ikke alle-
rede er indeholdt i de data, som er sendt til
departementet.
Ved revisionens påbegyndelse var der ikke
tilrettelagt en fyldestgørende proces for op-
lysning om rettede angivelser. Regnskab
Skatter og Afgifter har i samarbejde med
SKR fastlagt processen. Opgørelse over ret-
tede angivelser tilbage til 2012, som ikke tid-
ligere er oplyst, er sammen med procesbe-
skrivelsen, fremsendt til Skatteministeriets
departement ultimo september 2017.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
19 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0020.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væsent-
ligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
20 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af moms-indbetalingerne for finansåret 2016
2161089_0021.png
Bilag 3: M
omsberegningsgrundlaget for 2016
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2016
21 af 21