Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2161067_0001.png
Faktuel afklaring
26. juni 2018
Høringssvar
14. september 2018
Anmodning om handle-
planer
28. september 2018
Handleplaner modtaget
7. december 2018
Endelig rapport
20. december 2018
Rapport 2016
J. nr. 2017-7
Plannr. 117-043
(gl. plannr. 116-032)
Skattestyrelsen
Processen for dødsboskat
Modtager
Direktør Merete Agergaard, Skattestyrelsen
Kopi
Direktør Person, Karin Bergen, Skattestyrelsen
Fagdirektør Økonomi, Thomas Lund Kristensen, Skattestyrelsen
Kontorchef Alexander Stii, Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 20. juni
2016, revideret processen for dødsboskat. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefa-
linger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 20. december 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Søren Kristensen
Revisor
Processen for dødsboskat
2 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, om de processer, der er tilrettelagt for ad-
ministrationen af dødsboskat, understøtter korrekt anvendelse af gældende reg-
ler, herunder regnskabsmæssig registrering samt afregning af kommunal andel af
dødsboskatten.
2. Omfang
Revisionen har omfattet en gennemgang og vurdering af SKATs styring, forret-
ningsgange, interne kontroller og processer på dødsboskatteområdet, herunder
administration af lovgivningen, bogføring samt afregning af kommunal andel af
dødsboskatten.
Ved revisionen har vi konstateret manglende systemunderstøttelse af området,
hvilket medfører væsentlige risici ved skatteberegningen, bogføring af dødsboskat-
ten og opgørelse/registrering af dødsboskatten til brug for opgørelse af kommu-
nernes andel af dødsboskatten. Revisionen har derfor koncentreret sig om disse
forhold.
Vi har foretaget opslag i it-systemer, gennemgået modtaget materiale og inter-
viewet medarbejdere, funktionsledere og procesejer samt efterprøvet indberetning
af dødsboskatten i SLUT-systemet.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne, der er fremhævet med gråt i figuren nedenfor.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Processer
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
Processen for dødsboskat
3 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0004.png
3. Proces for det reviderede område
Dødsboskatteområdet er kendetegnet ved manuelle processer. Fra skifteretten
modtager SKAT årligt besked om ca. 55.000 dødsfald. Sagerne scannes og opret-
tes i SKAT Ligning, hvor den efterfølgende styring og sagshandling bliver doku-
menteret, ligesom der bliver indberettet en kode i SLUT-systemet med henblik på
korrekt dannelse af årsopgørelse og afregning til kommunerne.
Senere modtages åbningsstatus, der blandt andet anvendes til vurdering af, om
der skal foretages afsluttende ansættelse for mellemperioden, som er perioden fra
1. januar i dødsåret til dødsdagen. Ved afslutning af et dødsbo, modtages en bo-
opgørelse fra skifteretten over dødsboets aktiver og passiver. Skattepligtige døds-
boer skal indsende en selvangivelse til SKAT. Fra modtagelse af boopgørelsen har
SKAT 3 måneder til at godkende eller ændre aktivernes værdiansættelse. Boop-
gørelsen er grundlaget for at vurdere om boet er skattepligtig og en ændret værdi-
ansættelse medfører ofte ændring af den skattepligtige indkomst. Boafgift skal ind-
betales til skifteretten mens dødsboskatten skal indbetales til SKAT.
Når selvangivelsen for skattepligtige dødsboer eller for mellemperioden er god-
kendt, eller der er gennemført en ændring af den skattepligtige indkomst, foretager
dødsboafdelingerne en skatteberegning i Excel. Skatteberegningerne sendes ef-
terfølgende til bogføring i SAP38/Kobra 2. Har dødsboet betalt for lidt eller for me-
get i skat, opkræves restskatten eller den overskydende skat udbetales. Skattebe-
regning er foretaget i ca. 2.250 sager i 2016. Heri indgår ca. 250 værdireguleringer
og ca. 500 dødsboer, hvor den skattepligtige indkomst er ændret.
Efter bogføring i SAP indberetter SAP38/Kobra 2 dødsboskatten i SLUT-systemet,
der håndterer beregning af kommunernes andel af dødsboskatten. Kommunernes
andel opgøres pr. 1. maj i år 2. efter dødsåret, og den er endelig.
4. Hovedtal for det reviderede område
I skattebegningerne opgøres dødsboskatten, herunder om dødsboet skal have
overskydende skat udbetalt eller indbetale restskat.
I SAP er der bogført følgende dødsboskatter for 2016 og 2017:
Overskydende skat
Restskat
2016
24.807.209 kr.
1.224.149.274 kr.
2017
23.597.810 kr.
1.185.154.041 kr.
Processen for dødsboskat
4 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0005.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
ændringer i de reviderede
processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Der foreligger ikke en samlet kortlægning af processen fra datafangst til bog-
føring, herunder indberetning af dødsboskatten i SLUT-systemet, ligesom der
ikke er identificeret risici for hele processen. Der ikke er overblik over, om der
i processen er tilstrækkelige og effektive kontroller til imødegåelse af de væ-
sentligste risici.
Der foretages ikke løbende stikprøvevis kontrol af indberetninger i Excel ska-
belonen, hvori dødsboskatten beregnes.
Der foretages ikke kvalitetssikring af, at skatteberegningerne i Excel skabelo-
nen er i overensstemmelse med gældende regler.
Manglende systemunderstøttelse af dødsboområdet kræver manuelle arbejds-
handlinger, kontroller og afstemninger, der kunne udføres elektronisk.
Processen for behandling af boopgørelser/selvangivelser sikrer ikke, at døds-
boskatten afregnes til kommunerne for flest mulige af de dødsboer, der opfyl-
der betingelserne.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
2
3
4
I alt
Revisionsemne
Risikostyring og samlet procesbeskrivelse
Interne kontroller
Dødsboskatteberegnings system
Kommunernes andel af dødsboskat
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
1
0
1
1
2
0
2
5
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
2
1
2
6
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handlingsplaner vil medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
Processen for dødsboskat
5 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår
Det anbefales, at der udarbejdes en samlet
kortlægning af hele processen fra datafangst til
bogføring, herunder indberetning af dødsbo-
skatten i SLUT-systemet samt, at der foretages
identifikation og vurderinger af risici med tilhø-
rende kontroller, der imødegår de væsentligste
risici.
1.1
Revisionsemne:
2016 Risikostyring og samlet procesbeskrivelse
Samlet procesbeskrivelse
Prio.
Et kontrolmiljø skal sikre:
2
En effektiv og velfungerende drift,
At relevant lovgivning overholdes,
At der foretages en pålidelig regnskabs-
aflæggelse.
En samlet kortlægning bidrager til overblik
over hele processen og kontrolmiljøet.
Vi har konstateret, at der foreligger proces-
tegninger for dele af processen men ikke en
samlet procestegning/kortlægning fra data-
fangst til bogføring, herunder indberetning af
dødsboskatten i SLUT-systemet. Der er ikke
udarbejdet risikooversigt for hele processen.
Identifikation og vurdering af risicienes væ-
sentlighed er ikke fremkommet ved analyse
af procestegningerne, ligesom kontroller,
der imødegår de enkelte risici i hele proces-
sen, ikke er identificeret.
Der er således ikke for hele processen iden-
tificeret risici og hvor risikofyldte de er lige-
som der ikke er overblik over, om der i pro-
cessen er tilstrækkelige og effektive kontrol-
ler til imødegåelse af de væsentligste risici.
Processen for dødsboskat
Såfremt identifikation af risici og kon-
troller til imødegåelse af risiciene
ikke foretages samlet for en proces
”end-to-end”, er der risiko
for, at der
mangler kontroller, eller at disse ikke
er tilstrækkeligt effektive.
6 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra Personprocesser/Person
Dødsboområdet er proceskortlagt, men der mangler fortsat en fuld proceskortlægning på bogføringsområdet (SAP38/Kobra 2).
Sidstnævnte er dog igangsat og forventes afsluttet i løbet af 2019. Person-kontoret tager initiativ til en workshop med Betaling/Kobra
for at foretage en fuld proceskortlægning.
Implementeringsdato: 31. marts 2019
Processen for dødsboskat
7 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Datafangst
Det anbefales, at en anden medarbejder stik-
prøvevis foretager kontrol af, at alle relevante
oplysninger er indtastet korrekt i Excel skabelo-
nen, før skatteberegningen sendes til bogføring
i afdelingen SAP 38/Kobra 2.
Omfanget af stikprøver bør fastlægges ud fra
risiko og væsentlighed.
Overvågningen af eventuelle fejltastninger gen-
nem den månedlige interne kvalitetssikring bør
fortsætte.
2.1
Revisionsemne:
2016 Interne kontroller
Kontrol af indtastning af data til brug ved be-
Prio.
regning af dødsboskatten
2
Der foretages årligt manuelt beregning af
dødsboskatten for ca. 2.250 dødsboer. Be-
regning af skatten for mellemperioden ved
afsluttende ansættelse og skatten for skatte-
pligtige dødsboer foregår ved hjælp af en
skabelon i Excel.
Som følge af den manuelle proces er
der en forøget risiko for, at alle oplys-
ninger ikke fremfindes og/-eller indta-
stes med korrekt beløb i de rigtige
celler i skabelonen.
Ved manglende eller forkerte indtast-
ninger bliver beregningen af dødsbo-
skatten og dødsboets restskat eller
overskydende skat forkert.
Udover beregning af dødsboskatten bereg- En forkert beregnet dødsboskat har
nes det tillige om dødsboet skal have over- endvidere betydning for kommuner-
skydende skat udbetalt eller skal indbetale nes andel af dødsboskatten.
en restskat.
Skabelonen er udarbejdet
med ”faste para-
metre” som eksempelvis
skatteprocent, bo-
fradrag, mellemperiode fradrag, bundfra-
drag vedrørende opsparet virksomheds-
overskud. Disse beløb skal derfor ikke indta-
stes i hver enkelt skatteberegning.
Medarbejderne i Dødsbo 1 og 2 skal frem-
finde de oplysninger, der skal indtastes i
skabelonen dels i dødsboselvangivelsen og
dels ved opslag i flere forskellige it-syste-
mer.
Processen for dødsboskat
8 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0009.png
Nr.
Observationer
Der skal indtastes en lang række oplysnin-
ger afhængig af dødsboets forhold og omfat-
ter blandt andet:
Dødsdato
Skattepligtsperiode
Skattepligtig indkomst
Aktieudbytte og indeholdt udbytteskat
samt fortjeneste/tab ved salg af aktier
fordelt på børsnoterede og unoterede
aktier og anparter samt danske/uden-
landske værdipapirer
Opsparet virksomhedsoverskud
Indkomstudligning for forfattere og
kunstnere
Udenlandsk indkomst
Forskudsskatter i form af indeholdt A-
skat og forfaldne B-skatterater
Indregnet restskat for tidligere ind-
komstår
Ejendomsværdiskat
Grøn check
Morarenter
Risici
Anbefalinger
Oplysningerne skal indtastes i bestemte cel-
ler, og det fremgår af skabelonen, hvor op-
lysninger kan findes i SKATs systemer.
Når skatteberegningen er gennemført prin-
tes denne, og en til to gange om ugen frem-
sender Dødsbo 1 og 2 de printede skattebe-
regninger til bogføring i afdelingen SAP
38/Kobra 2 samt til dødsboet og skifteretten.
Processen for dødsboskat
9 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0010.png
Nr.
Observationer
Der foretages ingen kontrol af medarbejder-
nes indtastninger i skabelonen inden skatte-
beregningen printes og sendes til bogføring
i afdelingen SAP 38/Kobra 2.
Fra og med 2017 overvåges fejltastninger
gennem den månedlige interne kvalitetssik-
ring.
Handlingsplan fra:
Borgere/Dødsbo
Risici
Anbefalinger
Den foreslåede model med stikprøvevis kontrol er ikke anvendelig på dødsboopgaven.
I stedet etableres følgende kontrolproces
før oversendelse af skatteberegning til Betaling
Kobra:
1. Resultatet (dødsboskatten) af de indtastede oplysninger i Excel-regnearket holdes op i mod hvad dødsboet (bobestyrer/re-
visor) selv har angivet, som beregnet dødsboskat. Såfremt denne sammenligning ikke giver en større difference end +/-
5.000 kr. sendes skatteberegningen, uden videre kontrol, til Betaling
Kobra.
2. I alle andre sager, hvor der skal sendes en skatteberegning, forelægges sagen for en kollega, der efterkontrollerer om den
foretagne skatteberegning er korrekt. Dette noteres i notatet på sagen.
a. For at begrænse ressourcetrækket hos den enkelte sagsbehandler, gennemføres denne efterkontrol stikprøvevis på
landsplan således, at den enkelte Dødsboenhed kun udfører efterkontrollen på ca. 1/3 af sagerne. Stikprøvekontrol-
len gennemføres således:
i. Dødsbo 1: gennemfører efterkontrol på type 2 sagerne på afdøde med CPR. nr. 1-10
ii. Dødsbo 2: gennemfører efterkontrol på type 2 sagerne på afdøde med CPR. nr. 11 -21
iii. Dødsbo/Gaver: gennemfører efterkontrol på type 2 sagerne på afdøde med CPR. nr. 22 -31
3. Kontrollen af skatteberegninger foretages fortsat stikprøvevis, via den månedlige interne kvalitetssikring.
Implementeringsdato: 1. januar 2019
Processen for dødsboskat
10 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Opgørelse
2.2
Revisionsemne:
2016 Interne kontroller
Kontrol af skatteberegningen
Prio.
Beregning af dødsboskatten, herunder om
2
dødsboet har indbetalt for lidt eller for meget
i skat, foretages manuelt i en Excel skabe-
lon.
Skabelonen er udviklet af en tidligere med-
arbejder og har været anvendt i mange år.
Dødsbo 1 og 2 har selv ansvaret for at ajour-
føre skabelonen med nye satser samt indar-
bejde ny lovgivning.
Fagdirektørområdet Jura har ikke kvalitets-
sikret, at skatteberegningerne foretages i
overensstemmelse med gældende regler,
forudsat der indtastes relevante og korrekte
beløb i skabelonen.
Handlingsplan fra:
Borgere/Dødsbo
Når skatteberegninger udføres ma-
nuelt er der øget risiko for, at de be-
regnede skattebeløb ikke er i over-
ensstemmelse med lovgivningen.
Det anbefales, at fagdirektørområdet Jura kva-
litetssikrer, at skatteberegningerne foretages i
overensstemmelse med gældende lovgivning,
når der indtastes relevante og korrekte beløb i
Excel skabelonen.
Driftsenhed Dødsbo/Gaver gennemgår Excel-skabelon og foretager evt. opdatering. Efter opdatering af Excel-skabelonen anmo-
des Jura om kvalitetssikring. Jura, (kontoret Person), foretager derefter en kontrol af om satser mv. i skabelonen er i overens-
stemmelse med gældende lovgivning.
Driftsenhed Dødsbo/Gaver sørger for, at Excel-skabelonen justeres i forbindelse med fremtidige lovændringer. Hvis der foretages
justeringer/opdateringer, anmodes Jura om kvalitetssikring.
Dokumentation:
Kvalitetssikringen dokumenteres ved arkivering på en sag i Workzone/Captia.
Implementeringsdato: 1. januar 2019
Processen for dødsboskat
11 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Datafangst
3.1
Revisionsemne:
2016 Dødsboskatteberegningssystem
Dødsboskatteberegningssystem
Prio.
Dødsboskatteområdet er kendetegnet ved
1
manuelle processer. Fra skifteretterne mod-
tages der årligt ca. 55.000 fysiske anmeldel-
ser om dødsboers bobehandlingsform. An-
meldelserne scannes, og sagerne oprettes i
SKATs systemer, og der foretages indberet-
ning til SLUT-systemet af alle sager med
henblik på dannelse af korrekt årsopgørelse.
Fra skattepligtige dødsboer eller i forbin-
delse med afsluttende ansættelse modtager
SKAT årligt 2-2.500 fysiske selvangivelser,
som medfører manuel beregning og bogfø-
ring af dødsskat. Endvidere skal skatten ind-
berettes til SLUT-systemet, der håndterer
beregning af kommunernes andel af døds-
boskatten.
Skatteberegning foretages ved indtastning
af oplysninger fra selvangivelsen og regi-
streringer i SKATs it-systemer i en Excel
skabelon. Skatteberegningen printes og
sendes via mail til bogføring og indberetning
i SLUT-systemet.
Fremsendelse af fysiske blanketter til SKAT
lever ikke op til SKATs strategiske målsæt-
ning om, at gøre det nemt at betale den rig-
Processen for dødsboskat
Manglende digitalisering og system-
understøttelse medfører øget res-
sourceforbrug og risiko for, at manu-
elle kontroller ikke afdækker fejl eller
reducerer risiciene til et acceptabelt
niveau.
Det anbefales, at der gennemføres digitalise-
ring af anmeldelser fra skifteretterne og indsen-
delse af dødsboselvangivelser samt system-
mæssig understøttelse af skatteberegning,
bogføring og indberetning i SLUT-systemet.
Der er risiko for, at der ikke tages Det anbefales, at systemunderstøttelse af hele
skyldig økonomisk hensyn ved for- dødsboområdet prioriteres højt og gennemfø-
res snarest.
valtning af dødsboområdet.
12 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0013.png
Nr.
Observationer
tige skat til tiden gennem brugervenlige digi-
tale selvbetjeningsløsninger. Fremgangs-
måden indebærer desuden, at nogle ar-
bejdshandlinger, kontroller og afstemninger,
der kan foregå elektronisk, må udføres ma-
nuelt.
SKR har i revisionsrapport af den 25. august
2010 konkluderet, at der er risiko, for at de
manuelle skatteberegninger ikke registreres
i SAP38, idet der ikke foretages en automa-
tisk indberetning.
Vi er bekendt med, at Kundeservice tidligere
har vurderet, at det er hensigtsmæssigt, at
digitalisere dødsboselvangivelsen via Tast-
Selv og systemunderstøtte skatteberegning
og bogføring.
Der er blandt andet udarbejdet et notat om
”kravspecifikation til systemmæssig håndte-
ring af skiftede dødsboer”. Det fremgår des-
uden, at ressourceforbruget kan reduceres,
og en gennemgående selvangivelsesfejl af
forskudsskatter helt kan udgås.
Handlingsplan fra
Personprocesser/Person
Risici
Anbefalinger
Skattestyrelsen er helt enig i, at der bør gennemføres en systemunderstøttelse af dødsboområdet, som beskrevet. Der er dog tale
om en større udviklingsopgave, som må forventes at strække sig over en længere årrække, og der skal tages stilling til hvordan
opgaven prioriteres i forhold til de øvrige udviklingsopgaver, som Skattestyrelsen skal gennemføre.
Processen for dødsboskat
13 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Inden der træffes beslutning om prioritering er det dog nødvendigt med en såkaldt modning af initiativet, for at tilvejebringe et mere
solidt grundlag for vurderingen af bl.a. omkostninger, udviklings- og testperioden, overvejelser om udbud af legacy-systemer, udar-
bejdelse af businesscases mv.
Dette arbejde er igangsat, og det forventes, at der kan træffes beslutning om det videre forløb primo 2019.
Såfremt initiativet prioriteres forventes det videre projekt- og evt. analysearbejde at kunne blive igangsat 2. kvartal 2019.
Implementeringsdato: 1. januar 2022
Processen for dødsboskat
14 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Datafangst
4.1
Revisionsemne:
2016 Kommunernes andel af dødsboskat
Registrering af dødsboskatter der skal afreg-
Prio.
nes til kommunerne
2
Når et dødsbo ikke er skattepligtigt, bliver
den betalte skat endelig. Kommunernes an-
del udgør 1/3 af den endelige skat og hånd-
teres maskinelt af SLUT-systemet.
Såfremt et dødsbo er skattepligtig eller der
foretages afsluttende ansættelse, beregnes
skatten manuelt i en Excel skabelon af
Dødsbo 1 og 2, og de sender årligt ca. 2.250
skatteberegninger til SAP 38/Kobra 2 i Ring-
købing, der bogfører restskatten eller den
overskydende skat i SAP38. Samtidig indbe-
retter SAP 38/Kobra 2 den samlede dødsbo-
skat til SLUT-systemet, hvorefter systemet
beregner den 1/3, der skal afregnes til kom-
munerne.
Der er ingen kontrol eller overvågning af, om
dødsboskatten indberettes til SLUT-syste-
met, eller med det korrekte beløb.
For personer, der er afgået ved døden i
2015, opgøres kommunernes andel af døds-
boskatten den 1. maj 2017. SKR har derfor,
med udgangspunkt i bogførte dødsboskatter
i SAP38 i perioden den 1. januar 2016 til den
31. marts 2017, undersøgt, om der er foreta-
get indberetning i SLUT-systemet for perso-
ner, der er afgået ved døden i 2015.
Processen for dødsboskat
Ved manglende kontrol og overvåg-
ning af, om de manuelt beregnede
dødsboskatter indberettes og med
korrekt beløb i SLUT-systemet, øges
risikoen for, at kommunernes andel
af dødsboskatten opgøres forkert.
Det anbefales, at en anden medarbejder end
indberetteren stikprøvevist foretager kontrol af,
at alle skatteberegninger indberettes med kor-
rekt beløb i SLUT-systemet.
Omfanget af stikprøver bør fastlægges ud fra
risiko og væsentlighed.
Det anbefales endvidere, at der foretages over-
vågning af fejltastninger gennem den måned-
lige interne kvalitetssikring.
15 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0016.png
Nr.
Observationer
Undersøgelsen viste, at der ikke var foreta-
get indberetning af dødsboskat for ca. 10
mio. kr. fra to dødsboer. På foranledning af
SKR har SAP 38/Kobra 2 indberettet belø-
bene i SLUT-systemet inden den 1. maj
2017, så kommunerne har modtaget deres
andel af dødsboskatten.
For et tredje dødsbo var dødsboskatten på
ca. 7,7 mio. kr. ikke indberettet, idet SLUT-
systemet ikke kan håndtere indberetning for
dødsboer med den relative sjældne dødsbo-
kode ”D”.
Skattestyrelsen har oplyst, at der
efterfølgende er taget skridt til en manuel be-
handling/udbetaling af dødsboskatten ved
dødsbokode ”D” til relevante kommuner.
Det er SKRs vurdering, at forretningsgan-
gene ikke sikrer korrekt indberetning af
dødsboskatter i SLUT-systemet.
Herudover har SKR påset, at SLUT-syste-
met beregner kommunernes andel af døds-
boskatten med 1/3 af den indberettede
dødsboskat.
Handlingsplan fra:
Betaling/Kobra
Risici
Anbefalinger
Der udarbejdes ikke handleplan til denne observation.
Den foreslåede kontrol indgår i den Interne Kvalitetssikring, der gennemføres for Dødsbo 1 og 2. Kontrollen ”Grundregistrering
af
ordinære og ekstraordinære krav er en kontrol af, om der sker indberetning til SLUT-systemet i forbindelse med registrering af
skatteansættelserne for skattepligtige dødsboer.
Processen for dødsboskat
16 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0017.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Opgørelse
Det anbefales, at processen for behandling af
boopgørelser/selvangivelser tilrettelægges, så
dødsboskatten afregnes til kommunerne for
flest mulige af de dødsboer, der har indsendt
boopgørelser/selvangivelser før den 1. maj i år
2 efter dødsåret.
Dette kan eksempelvis gennemføres ved, at de
boopgørelser/selvangivelser der modtages
umiddelbar før den 1. maj, straks efter modta-
gelsen visiteres, og dødsboskatten beregnes i
de sager, der kan godkendes uden nærmere
undersøgelse.
4.2
Revisionsemne:
2016 Kommunernes andel af dødsboskat
Proces for afregning til kommunerne
Der er risiko for, at kommunernes an-
Prio.
Reglerne om kommunernes andel af skatter del af dødsboskatten ikke opgøres
2
fra skattepligtige dødsboer, og når der fore- korrekt.
tages afsluttende ansættelse fremgår af
dødsboskattelovens § 92 stk. 4, der har føl-
gende ordlyd:
Stk. 4. Kommunens andel af indkomstskat-
ter for mellemperioden som nævnt i § 14
samt af dødsboskat som nævnt i § 30 afreg-
nes af staten over for kommunen på grund-
lag af de oplysninger, der foreligger den 1.
maj i året 2 år efter dødsåret. Afregning sker
med 1/3 hver den 1. i månederne januar, fe-
bruar og marts i det følgende kalenderår.
Den opgjorte skat pr. 1. maj i år 2 efter døds-
faldet er endelig.
Reglen administreres så der afregnes så-
fremt
der er modtaget en boopgørelse og selv-
angivelse
selvangivelsen er godkendt
der er foretaget en skatteberegning
dødsboskatten er indberettet til SLUT-
systemet senest den 1. maj
Processen for dødsboskat
17 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0018.png
Nr.
Observationer
Såfremt selvangivelsen/boopgørelsen ikke
umiddelbart kan godkendes, vil en undersø-
gelse af eksempelvis en værdiansættelse i
boopgørelsen medføre en forsinket skatte-
beregning og indberetning.
Medio 2014 modtog SKAT henvendelse fra
en kommune om afregning af dødsboskat.
Kommunen har stævnet SKAT den 16. juni
2017 med krav om udbetaling af yderligere
dødsboskat.
Indkomne selvangivelser lægges i en sags-
pool i SKAT Ligning, hvor medarbejderne
udvælger den ældste selvangivelse, når en
ny sag påbegyndes. Selvangivelserne ligger
typisk uberørt 30 dage i sagspoolen. Medio
april 2016 var liggetiden ca. 45 dage. SKAT
har 3 måneder til at godkende værdierne i
boopgørelsen, mens tidsfristen for at god-
kende selvangivelsen følger skatteforvalt-
ningslovens almindelige regler. Boopgørel-
sen og selvangivelsen fra et dødsbo be-
handles samtidigt.
Ca. 2/3 af de modtagne boopgørelser/selv-
angivelser bliver godkendt uden regulerin-
ger. Godkendelsen foretages på grundlag af
de modtagne boopgørelser/selvangivelser
eller efter en nærmere undersøgelse.
Risici
Anbefalinger
Processen for dødsboskat
18 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0019.png
Nr.
Observationer
For de boopgørelser/selvangivelser, der
modtages umiddelbar op til den 1. maj, kan
liggetiden i sagspoolen have den betydning,
at de ikke når at blive godkendt eller udvalgt
til nærmere undersøgelse inden den 1. maj.
Det er SKRs vurdering, at den nuværende
proces for behandling af de boopgørel-
ser/selvangivelser, der modtages umiddel-
bar op til den 1. maj, ikke er hensigtsmæs-
sigt. Det bør tilstræbes, at dødsboskatten for
flest mulige dødsbosager er opgjort den 1.
maj i år 2 efter dødsåret.
Handlingsplan fra:
Borgere/Dødsbo
Risici
Anbefalinger
1. Der etableres en proces hvor alle skatteberegninger, der oversendes fra dødsboenhederne i marts - april måned til Betaling
Kobra *-markeres tydeligt, at de skal indberettes inden 1. maj. Oversendelsen af disse sager fra dødsboenhederne til
Betaling Kobra sker elektronisk på daglig basis.
2. Betaling
Kobra etablerer en tilsvarende proces, hvor disse sager haste behandles forud for den 1. maj og især i 14 dages
perioden op til 1.
maj, så der er ”rent bord” inden der foretages 1. maj kørsel til fordelingssystemet.
3. Så længe den igangværende retssag verserer ved domstolene er det Skattestyrelsens opfattelse af den nuværende admi-
nistration i dødsboenhederne er i overensstemmelse med dødsboskattelovens § 92, stk. 4 og dødsboenhederne kan ikke
på nuværende tidspunkt iværksætte en ændret proces, hvor, som anbefalet af SKR, boopgørelser/selvangivelser der mod-
tages umiddelbart forud for 1. maj gennemløber en særlig manuel visiteringsproces. Dødsboenhederne foretager allerede i
dag forskellige manuelle visiteringsprocesser ved modtagelsen af både åbningsstatus og boopgørelser og af ressource-
mæssige- og retssikkerhedsmæssige årsager kan der ikke initieres yderligere visiteringsprocesser, uden at dette i særlig
grad vil gå ud over sagsbehandlingstiden for alle sager, hvorved 3. måneders fristen i boafgiftsloven vil blive særligt udfor-
dret. Herudover vil en visitering, som foreslået af SKR, i realiteten betyde, at flere dødsboer med potentiel store kommunale
andele af dødsboskatten ikke nås indberettet inden 1. maj fristen.
Processen for dødsboskat
19 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0020.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Der kan således ikke på nuværende tidspunkt udarbejdes handleplan for den del af processen, der afhænger af hvad domstolene
fastslår er gældende ret, vedrørende administrationen efter dødsboskattelovens § 92, stk. 4. Der er hovedforhandling i sagen ved
Østre Landsret i oktober 2019.
Afhængigt af det endelige udfald af retssagen vil Skattestyrelsen tage skridt til revision af den nuværende administration/proces
vedrørende afregning af dødsboskatter til kommunerne, idet dog de to indledende tiltag iværksættes pr.
1. januar 2019.
Implementeringsdato: 1. oktober 2020
Processen for dødsboskat
20 af 21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om processen for dødsboskat
2161067_0021.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Processen for dødsboskat
21 af 21