Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2161034_0001.png
20. september 2017
J. nr. 16-1715824
Plannr. 116-792
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Økonomi (Regnskab), Kundeservice
(Kundecentret)
Revision af opgørelse og afregning af Dan-
marks bidrag til EU´s egne indtægter moms,
BNI og UK - 2016 (Statsregnskabets § 7.51.11)
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Anders Holbøll
Direktør Karin Bergen
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 13. ja-
nuar 2017, revideret opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s
egne indtægter, moms og BNI
2016. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs
anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlings-
planer. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 20. september 2017
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Jytte Grønlund Bjørn
Manager
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
2 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0003.png
Formål
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler tre slags bidrag til EU
(benævnt EU’s
egne indtægter):
1. Bidrag bestående af opkrævede told- og sukkerafgifter omfattet af artikel 2, stk.
1, litra a i Rådets afgørelse 2014/335/EU
2. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften
(momsbidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 2014/335/EU
3. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning af
bidrag til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 609/2014
(ændret ved Rådets forordning nr. 804/2016) og Rådets forordning 1553/1989
samt Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning af Danmarks bidrag
til EU’s egne indtægter
varetages af SKAT, mens
selve udgiften opføres i Statsregnskabet under Finansministeriet § 7.51.11.
Denne revision omfatter opgørelse, afregning og regnskab for moms og BNI, jf.
punkt 2 og 3 ovenfor. Revisionen har haft til formål at tilvejebringe overbevisning
om, at opgørelse, afregning og regnskab
af Danmarks bidrag til EU’s egne
indtægter for så vidt angår moms og BNI er korrekt.
Bidrag vedrørende told- og sukkerafgifter, jf. punkt 1 ovenfor, afregnes månedligt
ud fra en opgørelse over opkrævede toldindtægter. Opgørelsen udarbejdes af
SKAT.
På finansloven for 2016, § 7.51.11 er Danmarks moms- og BNI-bidrag budgetteret
med 15,7 mia. kr., mens det på tillægsbevillingsloven for 2016 er ændret til 15,1
mia. kr.
Momsbidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af momsbidraget for tidligere regnskabsår
BNI-bidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af BNI-bidraget for tidligere regnskabsår
foreløbigt bidrag til Det forenede Kongerige (UK-kompensation) for det
pågældende regnskabsår
regulering af bidrag til UK-kompensation for tidligere regnskabsår.
refusion til Danmark for det forrige regnskabsår på grund af Danmarks fire
forbehold
Der sker en vis omfordeling mellem de enkelte medlemsstater, idet Det Forenede
Kongerige (UK) får en kompensation for budgetuligevægte fra de andre
medlemsstater. Danmark får en kompensation fra de andre medlemslande som
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
3 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0004.png
følge af Amsterdamtraktatens bestemmelser (Danmark deltager ikke i samarbejdet
om unionsborgerskabet, forsvarssamarbejdet og politi- og asylsamarbejdet).
Reguleringen af BNI- og momsbidraget for 2015 vil først ske pr. 1. juni 2017.
I statsregnskabet for 2016
udgør Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
vedrørende moms og BNI følgende beløb:
Mio. kr.
§ 7.51.11.10 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag for moms
2.288,86
§ 7.51.11.20 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag for BNI
12.731,13
I alt
15.019,99
Danmark har afregnet 18.216,24 mio. kr. vedrørende moms, BNI og UK i 2016.
Statsregnskabets § 7.51.11 udviser, jf. ovenfor, en saldo på 15.019,99 kr.
Differencen i forhold til det afregnede beløb skyldes, at der i Danmarks udgifter er
modregnet et tilgodehavende fra EU på 3.196,25 mio. kr.
Tilgodehavendet er opgjort ud fra
EU’s ændringsbudgetter 4, 5 og 6
for 2016 samt
Rådets afgørelse 2014/335/EU og skyldes hovedsageligt, at Danmark på Det
Europæiske Råds møde i Bruxelles i februar 2013, opnåede en årlig rabat på ca.
970 mio. kr. i perioden 2014-2020
på indbetalingerne til EU’s budget. Rabatten til
Danmark er en såkaldt bruttoreduktion af Danmarks bidrag baseret på
bruttonationalindkomsten (BNI). Udmøntning af rabatten har afventet, at Rådets
afgørelse 2014/335/EU blev ratificeret. Ratifikationsprocessen blev afsluttet i 2016,
hvorefter afgørelsen kunne træde i kraft med virkning fra 1. januar 2014.
Det er Regnskab
Skatter og Afgifter, som forestår kontrol af betalingsanmodnin-
gerne, udfærdigelse af afregningsbreve og kontorchefen anviser til udbetaling.
Kobra/KR-L i Ringkøbing overtog fra og med afregningen for december måned
2016 ansvaret for bogføring og
afregning til EU’s konto
fra SAP38/Selskabsskat i
Horsens.
Omfang
Revisionens formål er at:
vurdere om SKAT har etableret forretningsgange og interne kontroller, som
i videst muligt omfang har sikret, at Danmarks bidrag til EU's egne
indtægter
er opgjort og afregnet i overensstemmelse med EU’s materielle
og formelle regler
vurdere om SKAT har etableret forretningsgange og interne kontroller, som
i videst muligt omfang har sikret, at bidragene er dokumenteret og optaget
korrekt i statsregnskabet
påse, at bidraget for 2016 er afregnet rettidigt og i overensstemmelse med
EU’s materielle og formelle regler
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
4 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0005.png
påse, at bidraget for 2016 er dokumenteret og indgår korrekt i SKATs
regnskabsaflæggelse.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområderne [datafangst/registrering]. (De reviderede
funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen er hovedsageligt gennemført ved gennemgang af materiale, som er
modtaget fra EU-Kommissionen og SKAT i løbet af året. Der er desuden i
begrænset omfang rekvireret yderligere materiale fra Skatteministeriets
departement, SKAT og Danmarks Statistik.
Revisionen er gennemført i februar måned 2017 af Jytte Bjørn.
SKR har i forbindelse med revisionen efterprøvet nedenstående:
Vedrørende
opgørelsen
af moms- og BNI-bidraget:
at
opgørelsen i EU’s budget (ter) af Danmarks foreløbige bidrag er korrekt og
opgjort med udgangspunkt i de endelige moms- og BNI-skøn
at betalingsanmodningerne
1
er i overensstemmelse med beløbene i EU’s
budget
at bidragene er opgjort i overensstemmelse med de modtagne opgørelser fra
EU, og at
bidragene er opgjort efter EU’s regler, herunder om SKATs
godkendelsesbreve er udarbejdet i overensstemmelse med de modtagne
betalingsanmodninger/opgørelser fra EU.
Vedrørende
afregningen
af moms og BNI-bidraget:
at de månedlige betalinger til EU er godkendt og anvist til udbetaling af hertil
bemyndigede personer
1
Danmark modtager hver måned en betalingsanmodning fra EU-Kommissionen, der angiver hvad der skal
betales den pågældende måned. Den benævnes også ”Call for funds”.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
5 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0006.png
at der er etableret funktionsadskillelse mellem godkendelse af afregningen,
tilrettelæggelse af udbetalingen og frigivelsen af udbetalingen
at der er overensstemmelse mellem de godkendte og anviste beløb og selve
betalingen ved overførsel til EU’s konto i Danmarks Nationalbank,
at betalingerne til EU’s konto i Danmarks Nationalbank er sket rettidigt.
Vedrørende
regnskabet
af moms- og BNI-bidraget:
at
bogføring af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter kun sker på grundlag
af godkendte dokumenter, og at bogføringen er sket i tide, nøjagtig,
fuldstændigt og dokumenteret,
at de bogførte beløb er overført fra SAP til SKS og optaget korrekt i
statsregnskabet.
Bilag 3 indeholder oplysninger om
EU’s budget for 2016
samt oplysninger om
Danmarks afregning af moms, BNI og UK for 2016.
Konklusion
Det er vores vurdering, at der i mindre omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
at betalingsformidlingen i relation til udbetalinger af Danmarks moms- og BNI-
bidrag til EU varetages i overensstemmelse med gældende regler, herunder
kravene til funktionsadskillelse
at bogføring af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter kun sker på grundlag
af godkendte dokumenter, og at bogføringen er sket rettidigt, nøjagtigt,
fuldstændigt samt at bidragene indgår korrekt i statsregnskabet
at afregningen for december måned 2016 blev 5 dage forsinket, hvilket
medførte at EU-Kommissionen har opkrævet morarenter på 0,5 mio. kr. SKR
har påset, at de efterfølgende afregninger er foretaget rettidigt. Der er ikke
udarbejdet en procesbeskrivelse for tilrettelæggelsen af afregningen.
at afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter (moms-
og BNI-bidrag)
varetages af SKAT, mens selve udgiften opføres i Statsregnskabet under
Finansministeriet § 7.51.11. Der foreligger endnu ikke en endelig SLA-aftale
(Service
Level
Agreement)
mellem
Finansministeriet
og
Skatteministeriet/SKAT om opgave- og ansvarsfordeling.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
6 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0007.png
Her redegøres i punktform kort for de væsentligste prioritet 1 og prioritet 2
observationer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Prioritet 1
Høj risiko
Prioritet 2
Prioritet 3/4 I
alt
Middel risiko Lille risik
1
1
0
0
1
1
1.
Afregning/overførsel til EU’s
0
kontoa
2. Aftale mellem Finansministe- 0
riet og Skatteministeriet/SKAT -
Opfølgning
I alt
0
2
0
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handlingsplaner vil medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
7 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Den manuelle proces for afregning
sammenholdt med, at der ikke
foreligger en procesbeskrivelse,
øger risikoen for forsinket afregning.
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling/Afregning
Vi anbefaler, at der
procesbeskrivelse
med
arbejdsgange,
interne
ansvarsplacering.
udarbejdes
beskrivelse
kontroller
en
af
og
1
Afregning/overførsel
til EU’s konto
2016
Forsinket afregning/overførsel til EU’s konto:
Prio.
Det fremgår af Rådets forordning 609/2014,
artikel 10,3, at de månedlige afregninger af
2
moms, BNI og UK skal ske den første
arbejdsdag i hver måned.
Afregning sker manuelt via udbetalings-
programmet i SAP38. Afregningen for
december måned 2016 blev 5 dage
forsinket,
hvilket medførte at EU-
Kommissionen har opkrævet morarenter på
0,5 mio. kr.
Det
er
Kobra/-KR-L
i
Ringkøbing
(Kundecentret) der, fra om med december
2016, forestår bogføring og afregning. I mail
til underdirektøren for Kundecentret den 8.
december 2016 blev oplyst følgende:
”Forsinkelsen skyldes alene at opgaven var
ny og ikke sat i proces, hvilket er sket nu”.
SKR har påset, at de efterfølgende
afregninger er foretaget rettidigt.
SKR har indhentet oplysninger om
processen for tilrettelæggelsen af den
månedlige afregning. Der er ikke udarbejdet
en procesbeskrivelse.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
8 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0009.png
Nr.
Observationer
Det er to medarbejdere fra KOBRA-/KR-L,
som modtager den månedlige mail fra
Regnskab
Skatter og afgifter med
grundlaget for afregning/udbetaling samt
konteringsvejledning. I medarbejdernes
outlook er indsat en advisering op til fristerne
for afregning i løbet af året. Der oprettes et
udbetalingsforslag, som frigives dagen før
afregningen
skal indgå på EU’s konto. Det er
Datafangst (Kundecentret), der forestår
frigivelse af betalingsforslag. Det sker
dagligt. Den medarbejder i Kobra-KR-L, der
har oprettet udbetalingsforslaget, trækker en
betalingsstatus for at påse, at udbetalings-
forslaget er frigivet, og at betalingen er
gennemført.
SKR kan, jf. ovenstående, konstatere, at der
er tilrettelagt kontroller, som er med til at
sikre, at der sker rettidig afregning.
Da det er en risikofyldt proces, vil SKR
foretage opfølgning.
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra: Preben Gammeljord Nielsen (Kundecentret
KOBRA/KR-L):
SAP38/KOBRA-enheden vil få udarbejdet proces-/arbejdsgangsbeskrivelse iht. den manuelle proces for afregning/overførsel til
EU´s konto.
1. september 2017
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
9 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
2
SLA aftale: Aftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT
2016 Opfølgning
Observation nr. 2 fra opgave nr. 115-221 lukkes og der oprettes en ny observation nr. 2 nedenfor.
Prio.
2
Vi har i observationen i 2015 anført Fraværet af en aftale mellem SKR anbefaler, at der udarbejdes en SLA aftale
følgende:
level
Agreement)
mellem
Finansministeriet og Skattemini- (Service
Opgørelse, afregning og regnskab af
steriet/SKAT medfører en risiko for, Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT for
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
at uoverensstemmelser vanskeligt så vidt angår procedurer for afregning og
Told- og sukkerafgifter varetages af SKAT,
regnskabsaflæggelse af Danmarks bidrag til
kan afklares.
mens indtægterne, udgifter og afregningen
EU’s egne indtægter.
til EU opføres i Statsregnskabet under
Det anbefales endvidere, at SLA-aftalen
Finansministeriet §§ 7.51.01-7.51.05.
optrykkes
i
regnskabsinstruksen
for
Skatteministeriets koncern § 38, som et bilag.
Ifølge SKRs oplysninger foreligger der ikke
en SLA-aftale (Service Level Agreement)
mellem Finansministeriet og Skattemini-
steriet/SKAT om opgave- og ansvars-
fordeling for afregning af Danmarks bidrag til
EU’s egne indtægter. Ovennævnte fremgår i
øvrigt ikke af regnskabsinstruksen for
Skatteministeriets koncern § 38.
SLA-aftale foreligger nu i udkast:
Ifølge SKRs oplysninger foreligger der pt. et
udkast til en SLA-aftale (Service Level
Agreement) mellem Finansministeriet og
Skatteministeriet/SKAT om opgave- og
ansvarsfordeling for afregning af Danmarks
bidrag til EU’s egne indtægter.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
10 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0011.png
Nr.
Observationer
Da der nu foreligger et udkast til SLA-aftale,
skal handleplanen udelukkende indeholde
et forventet tidspunkt for, hvornår der vil
foreligge en endelig aftale.
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan:
Der udarbejdes ikke særskilt handleplan til observationen, da handleplanen allerede varetages under handleplan ID: 1896.
Det bemærkes særskilt, at der pt. foreligger udkast til SLA med Finansministeriet, hvor der pt. udestår konsolidering og endelig
godkendelse.
SKR’s bemærkninger:
Handleplan med ID: 1896 har følgende ordlyd:
”Handleplan
fra Regnskab, Lars Jepsen:
SKAT har efter revisionens afslutning rekvireret forretningsgangsbeskrivelse fra Skatteministeriet vedrørende EU´s egne
indtægter.
Forretningsgangsbeskrivelsen er fremsendt til Intern Revision.
Departementet er ved at udarbejde en samarbejdsaftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT.
SKAT vil i efteråret 2016 gennemgå forretningsgangsbeskrivelsen og opdatere denne.
Vi vil fremsende samarbejdsaftalen, samt den opdaterede forretningsgangsbeskrivelse, til Intern Revision, når de forelægger.
Tidsfrist: 31.12.2016”
SKAT har angivet en aktuel implementeringsdato på handleplan ID: 1896 til 30.09.2017.
Afsluttes
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
11 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0012.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. prioritet,
er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
12 af 13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af opgørelse og afregning af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter moms, BNI og UK - 2016
2161034_0013.png
Bilag 3: Danmarks afregning BNI, moms og UK for 2016
Faktisk afregnet, jf.
Regnskabsaflagt/bogført
betalingsanmodninger
14.636.094.667
14.636.094.667
1.310.645.699
1.310.645.699
2.326.986.514
2.326.986.514
18.273.726.880
-57.488.753
18.216.238.127
-57.488.753
18.216.238.127
BNI
UK
Moms
Afstemt med Ændringsbudget
02*
Opt out
(retur til Danmark på
baggrund af retsforbeholdet
fremgår
af særskilt
opgørelse/betalingsanmodning)
I alt incl. Opt out
Regulering vedr. BNI, moms og
UK for 2014-2016 på baggrund
af afgørelse 2014/335 og æn-
dringsbudget 05 og 06 for
2016**
Nettoudgift bogført i SAP38
regnskabet
Tilgodehavende bogført i
SAP38
SKS FL § 07.51.11
Udgift (1.000 kr.)
SKS
§ 7.51
Tilgodehavende (1.000 kr.)
-3.196.244.381
15.019.993.746
3.196.244.381
15.019.994
3.196.244
*Danmarks afregning fremgår af betalingsanmodninger, modtaget fra af EU-Kommissionen i løbet af
2016. Danmarks afregning for 2016 er afstemt med de modtagne betalingsanmodninger i 2016.
Betalingsanmodningerne
er opgjort ud fra EU’s budgetter.
EU-Kommissionen vedtager ændrings-
budgetter i løbet af året. Følgende budgetter vedrørende 2016 har haft indflydelse på den løbende
afregning af BNI, moms og UK i 2016:
Forslag til EU’s almindelige budget
EU’s almindelige budget
EU’s ændringsbudget 01 og 02.
Af ændringsbudget 02 fremgår, at Danmarks bidrag foreløbige bidrag i alt udgjorde
18.273.726.880 kr.
Jf. ovenstående, er der således overensstemmelse mellem EU’s
budget
og Danmarks afregning for 2016.
**På baggrund af ratificeringen af Rådets afgørelse 2014/335/EU, blev foretaget en genberegning af de
enkelte medlemslandes bidrag. Genberegningen resulterede bl.a. i vedtagelse af ændringsbudget 5 og
6. Af ændringsbudget 5 følger, at Danmark har et tilgodehavende på 1.395.851.074 kr. og af ændrings-
budget 06 følger, at Danmark yderligere har et tilgodehavende på 1.800.393.307 kr. Det samlede til-
godehavende på baggrund af de to budgetter udgjorde således 3.196.244.381 kr. pr. 31. december 2016.
Tilgodehavendet figurerer/er opgjort i betalingsanmodningen for januar 2017. I forbindelse med afregning
af BNI, moms og UK for januar 2017, blev således modregnet 3.196.244.381 kr. og afregningen for januar
2017 resulterede samlet set i en nettobetaling til Danmark. Årsagen til, at modregning først skete i januar
2017 var, at ændringsbudgetterne 05 og 06 først blev godkendt af Kommissionen i december 2016, og
tilbagebetalingen kunne derfor først ske i forbindelse med afregningen for januar 2017.
116-792 Revision af opgørelse, afregning og regnskab af Danmarks bidrag til EU´s egne
indtægter, moms og BNI
2016
13 af 13