Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2161001_0001.png
7. august 2017
J. nr. 16-1783017
Plannr. 116-582
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Spillemyndigheden
Revision af årsafslutningsprocessen for
Spillemyndighedens regnskab
Modtager
Direktør Birgitte Sand
Kopi
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 5.
december 2016, revideret årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens
årsrapport for 2016. Den udførte revision er en del af den samlede revision for
2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de
observerede forhold. Spillemyndigheden har efterfølgende udarbejdet handle-
planer.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKR’s bedømmelse af
det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det
vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKR’s anbefalinger til handleplaner, der kan formindske
de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Spillemyndig-
heden udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
SKR’s anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Spillemyndigheden
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af resultatet af den udførte revision.
København, den 7. august 2017
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
2 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0003.png
1. Indledning
SKR har revideret årsafslutningsprocessen for den aflagte årsrapport 2016 for
Spillemyndigheden.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
Regnskabsaflæggelsen omfatter § 09.21.02, Spillemyndigheden. Revisionsområ-
det er beskrevet i ministerieinstruks for Skatteministeriet og Spillemyndigheden,
CVR-nr. 34 73 04 15. Spillemyndighedens årsrapport omfatter de hovedkonti på
finansloven, som Spillemyndigheden er ansvarlig for.
Hovedtallene for Spillemyndighedens årsrapport udviser følgende:
2015
AKTIVER
(mio. kr.)
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver
Iflg.
årsrapport
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Iflg.
årsrapport
2016
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Note
15,3
0,0
1,4
16,7
15,3
0,0
1,4
16,7
13,0
0,0
1,4
14,4
1,4
1,4
13,0
1,4
1,4
15,8
1,2
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver
5,2
1,6
6,8
19,8
26,6
5,2
1,6
6,8
19,8
26,6
11,4
1,1
12,5
20,9
33,3
11,4
1,1
12,5
20,9
33,3
Aktiver i alt
43,3
43,3
47,7
49,1
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
3 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0004.png
2015
PASSIVER
(mio. kr.)
Egenkapital primo
Årets bevægelser
Egenkapital ultimo
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtelser
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristede
gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
Eventualforpligtelser
Iflg.
årsrapport
6,6
-3,1
3,5
5,5
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
6,6
-3,1
3,5
5,5
Iflg.
årsrapport
3,5
7,3
10,8
4,0
2016
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
3,5
1,4
1,4
8,7
12,2
4,0
1,2
Note
15,3
15,3
11,9
11,9
11,5
2,1
4,8
0,1
0,5
19,0
34,3
43,3
0,4
11,5
2,1
4,8
0,1
0,5
19,0
34,3
43,3
0,4
14,7
1,7
4,6
0,1
0,0
21,0
32,9
47,7
0,3
1,4
14,7
1,7
4,6
0,0
0,0
21,0
32,9
49,1
0,3
2015
RESULTATOPGØRELSE
(mio. kr.)
Indtægter i alt
Forbrugsomkostninger
Personaleomkostninger
Andre ordinære
driftsomkostninger
Af- og nedskrivninger
Ordinære
driftsomkostninger i alt
Driftsindtægter- og
omkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle poster
Resultat før finansielle
poster
Årets resultat
Iflg.
årsrapport
-68,4
0,8
40,9
21,1
3,4
66,1
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-68,4
0,8
40,9
21,1
3,4
66,1
Iflg.
årsrapport
-78,7
2,3
40,9
20,3
3,4
66,8
2016
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-78,7
2,3
40,9
-1,5
0,1
-1,4
18,8
3,5
65,5
1
2
Note
4,5
2,2
0,9
3,1
3,1
4,5
2,2
0,9
3,1
3,1
3,9
-8,0
0,7
-7,3
-7,3
-1,4
-1,4
-1,4
3,9
-9,4
0,7
-8,7
-8,7
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
4 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0005.png
Oversigt over korrektioner i 2016
Note
1) Aktivering af indretning af
lejede lokaler i Odense
2) Afskrivninger på indretning af
lejede lokaler
Regnskabspost
Andre ordinære
driftsomkostninger
Materielle anlægsaktiver
Af- og nedskrivninger
Materielle anlægsaktiver
Debet
Mio. kr.
Kredit
1,5
1,5
0,1
0,1
2. Ansvarsfordeling og formål
Spillemyndighedens ledelse har ansvaret for:
1. at årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen
og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner,
der er omfattet af årsrapporten.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om at
årsrapporten er rigtig, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen omfatter en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger. Revisionen omfatter tillige en vurdering af udvalgte poster
i balancen og om årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse
af årsrapport for statslige
institutioner” fra
november 2016.
Formålet med revision af årsrapportens målrapportering er at undersøge og
vurdere, om årsrapporten oplyser om målopfyldelsen, om de faglige og
økonomiske resultater er rapporteret i sammenhæng, samt om der for de
væsentligste mål er tilfredsstillende dokumentation.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2016 indgå i den endelige og samlede
konklusion i vores revisionspåtegning om revisionen af Spillemyndighedens
årsregnskab.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
5 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0006.png
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden omfatter de proces-
ser, hvorigennem årsrapporten afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til SKS.
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra Spillemyndighedens
regnskabssystemer til SKS.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt Spillemyndighedens ledelse har
sikret, at grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. Vi har udvalgt regnskabsposter til
revision ud fra væsentlighed og risiko. De udvalgte regnskabsposter er revideret
ved bl.a. forespørgsler, gennemgang af afstemninger, specifikationer og
underliggende dokumentation, ligesom vi har gennemført regnskabsanalyser og
udført andre nødvendige revisionshandlinger.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne rammevilkår og regnskabsaflæggelse. De revidere-
de funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
4. Resultat af den udførte revision
Bemærkninger til årsrapporten for 2016
Vi har i bilag 3 redegjort for revisionen af de væsentligste regnskabsposter samt
de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger. De
anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret saldo”,
dvs. regnskabstallene i det aflagte regnskab med tillæg af korrektioner, dvs. ikke
rettede fejl, jf. oversigterne side 3-5 ovenfor.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
6 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0007.png
5. Konklusion
Vi har afsluttet revisionen af Spillemyndighedens årsregnskab for 2016. Det er på
den baggrund vores vurdering, at der,
i mindre omfang er behov
for ændringer i
årsafslutningsprocessen.
I forbindelse med årsafslutningsprocessen har Spillemyndigheden på en række
områder etableret strukturerede og systematiske afstemninger af regnskabs-
poster, herunder er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende dokumentation
og specifikation af de enkelte regnskabsposter.
Det er vores vurdering, at den samlede årsafslutningsproces er styrket ved, at der
er etableret en samlet struktureret og systematisk proces, herunder ved implemen-
tering af en ny årsafslutningsinstruks med tilhørende bilag.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
3
1
4
Prioritet 3/4
Mindre
betydning for
forretningen
1
2
3
Revisionsemne
I alt
1. Årsafslutningsprocessen
2. Årsrapporten
I alt
4
3
7
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
7 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1.1
P4
Observationer
Revisionsemne: Årsafslutningsprocessen
Spillemyndigheden har styrket den interne kontrol i års-
afslutningsprocessen. Processen er en samlet, strukture-
ret og systematisk proces, hvori den opdaterede årsafslut-
ningsinstruks med tilhørende bilag er implementeret. Her-
under er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende
dokumentation og specifikation af de enkelte regn-
skabsposter.
Årsafslutningsprocessen er desuden etableret således, at
årsafslutningsmaterialet er udarbejdet og kvalitetssikret i
god tid inden periode 13 således, at det er muligt at rette
eventuelle fejl i forbindelse med revision heraf.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
8 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0009.png
Nr.
1.2
P2
Observationer
Revisionsemne: Årsafslutningsprocessen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskabsaflæggelse
Observation nr. 3.1 fra opgavenr. 115-131
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab lukkes og der
oprettes en ny observation nr. 1.2 nedenfor.
Momssandsynliggørelse
Spillemyndigheden udarbejder på nuværende tidspunkt ikke en
momssandsynliggørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for 2016.
Formålet med en momssandsynliggørelse er at sikre korrekt
afløftning og afregning af moms. Sandsynliggørelsen foregår i praksis
ved, at der med udgangspunkt i en balance for den pågældende
periode beregnes moms af de konti, der indeholder køb og salg og
som forventes at indeholde moms. Resultatet af den foretagne
beregning skal ligge inden for +/- 5% af den faktisk opgjorte købs- og
salgsmoms for perioden. Ved større afvigelser foretages nærmere
undersøgelser af årsagen. Det kan evt. skyldes køb/salg inden for
virksomheden, som sker uden moms eller hvor der beregnes moms
med en lavere pct.-sats (12,5% eller 6,25%).
Refusionen fra Moderniseringsstyrelsen vil svare til summen af
periodetilgangen på kontiene for refusionsberettiget moms. Beløbet
indsættes på Spillemyndighedens SKB-konto. Momssandsynliggørel-
sen er derfor vigtig i forhold til korrekt afregning.
Handleplan fra Økonomi og Styring:
Regnskabsservice i SKAT udfører kvalitetssikring af momsafregningen. Spillemyndigheden finder, at denne kvalitetssikring opfylder behovet
og vil derfor afvente den koncernfælles dialog på området.
Implementeringsdato:
31. december 2017
Såfremt der i Spillemyndigheden
ikke udarbejdes en momssand-
synliggørelse på statustidspunk-
tet, er der risiko for, at evt. fejl ikke
identificeres og korrigeres, og der
dermed ikke afregnes korrekt
moms over for Moderniseringssty-
relsen.
Det anbefales, at der fremover udar-
bejdes en momssandsynliggørelse i
forbindelse med årsafslutningspro-
cessen, samt at årsafslutningsin-
struksen tilføjes et afsnit omkring
dette.
9 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0010.png
Nr.
1.3
P2
Observationer
Revisionsemne: Årsafslutningsprocessen
Investering i it-udviklingsprojekter
I forbindelse med detailtest af tilgang på anlægsaktiver har
vi konstateret, at Spillemyndigheden i forbindelse med
godkendelsen af IT-projekterne ikke har taget stilling til,
hvorvidt der er tale om et projekt der lånefinansieres (dvs.
aktiveres og afskrives) eller om projektet skal udgiftsføres
(bevillingsfinansieres).
Det er uklart, hvorvidt investeringerne skal klassificeres
som Udviklingsprojekter under opførelse eller Færdig-
gjorte udviklingsprojekter pr. 31/12 2016. Leverandøren af
Mit Spil app har primo december 2016 foretaget
slutfakturering af udviklingsprojektet. På trods heraf er
investeringerne klassificeret som Udviklingsprojekter
under opførelse pr. 31/12 2016.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Det skal anbefales, at Spillemyndigheden i
forbindelse med investering i it-udviklings-
projekter dokumenterer, hvorvidt der er tale
om lånefinansiering eller bevillingsfinan-
siering. Oplysningen herom kan hensigts-
mæssigt indarbejdes i det dokument, hvor
Der er risiko for forkert præsentation investeringen godkendes.
samt forkerte afskrivninger i årsrap-
porten.
Det skal endvidere anbefales, at der i for-
bindelse med afslutningen af et udviklings-
projekt tages stilling til idriftsættelsesdato.
Dette kan hensigtsmæssigt foretages i et
idriftsættelsesnotat, hvor der samtidigt fore-
tages en vurdering af værdiansættelsen af
det færdiggjorte udviklingsprojekt.
Der er risiko for fejl i regnskabet,
såfremt der i forbindelse med investe-
ring i it-udviklingsprojekter ikke tages
stilling til lånefinansiering og bevil-
lingsfinansiering.
Handleplan fra Økonomi og Styring:
Spillemyndigheden er enig i anbefalingen og vil tilpasse regnskabsinstruks så den afspejler den foreslåede fremgangsmåde.
Implementeringsdato:
30. september 2017
10 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0011.png
Nr.
1.4
P2
Observationer
Revisionsemne: Årsafslutningsprocessen
Nedskrivningstest
I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledning om IT-
Udviklingsprojekter skal Udviklingsprojekter under opførelse ned-
skrives, såfremt der er indikationer på væsentlig værdiforringelse.
Kravet medfører, at der i forbindelse med årsafslutningen skal fore-
tages en vurdering af, om der er forhold, som indikerer, at Udviklings-
projekter under opførelse skal nedskrives. Vurderingen skal foretages
uanset, om it-udviklingsprojektet udvikles hos en leverandør, i et
samarbejde mellem Spillemyndigheden og en leverandør eller af
Spillemyndigheden alene.
Vi har konstateret, at Spillemyndigheden ikke har foretaget en vurde-
ring af, hvorvidt der er indikationer på væsentlig værdiforringelse af
Udviklingsprojekter under opførelse i forbindelse med årsafslutningen.
Handleplan fra Økonomi og Styring:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskabsaflæggelse
Manglende vurdering af, hvorvidt
der er indikationer på væsentlig
værdiforringelse i forbindelse med
årsafslutningen medfører risiko for
fejl i regnskabet.
Vi skal anbefale, at Spillemyndig-
heden i forbindelse med årsafslut-
ningen foretager en vurdering af,
hvorvidt der er indikationer på væ-
sentlig værdiforringelse af Udvik-
lingsprojekter under opførelse.
Vurderingen bør dokumenteres i et
notat.
Spillemyndigheden er enig i anbefalingen og vil tilpasse årsafslutningssinstruksen, så den afspejler den foreslåede fremgangsmåde.
Implementeringsdato:
31. december 2017
11 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0012.png
Nr.
2.1
P4
Observationer
Revisionsemne: Årsrapport
Vi har ved revision af Spillemyndighedens årsrapport for
2016 sammenholdt årsrapportens opbygning med Moderni-
seringsstyrelsens vejledning om årsrapport for statslige in-
stitutioner fra november 2016. Vi har afstemt årsrapportens
finansielle oplysninger til SAP Intern. Vi har endvidere
foretaget en revision af Spillemyndighedens målrapporte-
ring, herunder resultatlønskontrakten mellem Spillemyndig-
heden og departementet samt de mere overordnede finans-
lovsmål, jf. FL § 09.21.02.
Vores revision og afstemning af årsrapportens oplysninger
har givet anledning til en række korrektioner, som Spille-
myndigheden har indarbejdet i den endelige årsrapport.
Vi har konstateret, at der overordnet set har været en
systematiseret proces for dokumentation og kvalitetssikring
af det bagvedliggende materiale, bortset fra de i observa-
tion 2.2 og 2.3 nævnte forhold.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Regnskabsaflæggelse
12 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0013.png
Nr.
2.2
P2
Observationer
Revisionsemne: Årsrapport
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskabsaflæggelse
Fordeling af omkostninger på finanslovsformål
1. Der er risiko for fejl i rapporte- 1. Vi anbefaler, at Spillemyndigheden
Med virkning for 2016 har Moderniseringsstyrelsen udstedt
ringen om indtægter, omkost-
udarbejder en samlet beskrivelse
retningslinjer for opgørelse af generelle fællesomkostninger. Ge-
ninger og resultat opgjort pr.
af de anvendte forudsætninger
nerelle fællesomkostninger skal sammen med omkostninger
finanslovsformål.
samt principperne for
anvendt på øvrige finanslovsformål oplyses i årsrapporten.
udarbejdelsen af opgørelser og
2. Der er risiko for, at fejl ikke
beregninger, herunder koordinerer
Oversigten over indtægter og omkostninger fordelt på finanslovs-
opdages og korrigeres rettidigt,
opgørelser og afgrænsninger med
formål er en væsentlig oplysning i årsrapporten, idet oplysning-
samt at budget til brug for kom-
Skatteministeriets generelle
erne kan anvendes til at sammenligne Spillemyndighedens effek-
mende års finanslovs-
retningslinjer vedrørende op-
tivitet med videre med andre offentlige virksomheders effektivitet,
bevillinger udarbejdes på et
gørelsesmetoder. Det skal
herunder blandt andet størrelsen af generelle fællesomkostninger.
forkert grundlag.
anbefales, at roller og ansvar
beskrives, herunder hvordan
Spillemyndigheden anvender forskellige fordelingsnøgler til forde-
kvalitetssikring skal foretages og
ling af gebyrindtægter og lønomkostninger. Gebyrindtægter for-
dokumenteres.
deles efter medarbejdernes tidsforbrug på de enkelte finanslovs-
formål, mens lønomkostninger fordeles efter medarbejdernes fakt-
iske lønomkostninger på de enkelte finanslovsformål.
1. Spillemyndigheden har ikke udarbejdet en samlet
beskrivelse af forudsætninger og principper for opgørelse af
generelle fællesomkostninger. Det er således ikke muligt
umildbart at vurdere om generelle fællesomkostninger er
opgjort i overensstemmelse med Skatteministeriets generelle
retningslinjer vedrørende opgørelsesmetoder jf. Moder-
niseringsstyrelsens krav.
2. Spillemyndigheden har ikke løbende udarbejdet opgørelser
samt fulgt op på indtægter og omkostninger fordelt på
finanslovsformål.
Handleplan fra Økonomi og Styring:
Spillemyndigheden vil udarbejde procedurer for fordeling af omkostninger og indtægter på finanslovsformål, som vil blive indarbejdet i
regnskabsinstruksen.
Implementeringsdato:
30. september 2017
2. Vi anbefaler, at Spillemyndigheden
implementerer en procedure, som
sikrer, at der løbende udarbejdes
opgørelser og beregninger af
indtægter og omkostninger opgjort
på finanslovsformål, og at der
løbende foretages opfølgning
herpå, herunder at eventuelle fejl
løbende korrigeres, samt at
eventuelle ændringer i aktiviteter
afspejles i opgørelserne.
13 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0014.png
Nr.
2.3
P3
Observationer
Revisionsemne: Årsrapporten
Fuldmagtsforhold til konti i Danske Bank
Af Danske Banks svar på Spillemyndighedens
engagementsforespørgsel om engagementet
med Danske Bank fremgår det, at tre medarbej-
dere i Intern Regnskab har enefuldmagt til at
rekvirere (hæve) kort, åbne konti, samt hæve
kontanter og valuta. Hævning af kontanter og
valuta forudsætter kontofuldmagt hertil. Af
svaret på engagementsforespørgslen ses ikke,
at der er meddelt kontofuldmagter, men alene
brugerfuldmagter til de pågældende tre
medarbejdere.
Af oplysninger fra Danske Banks ”Business
Online” fremgår begrænsninger der gør at
enefuldmagterne reelt fungerer som om der
kræves to i forening til at disponere, jf. ovenfor,
medmindre
der
samtidigt
er
meddelt
kontofuldmagt til Danske Bank.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Det anbefales, at alle fuldmagtsforhold i Danske
Bank ændres, så det fremgår, at der altid skal være
to i forening i forbindelse med alle Spillemyndig-
hedens bankforretninger.
14 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0015.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. prioritet,
er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
15 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0016.png
Bilag 3: Resultat af den udførte revision
4.1 Bemærkninger til årsrapporten for 2016
Nærværende kapitel redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene
i det aflagte regnskab med tillæg af korrektioner, dvs.
ikke rettede fejl, jf. oversigterne side 3-4 ovenfor.
4.1.1 Aktiver: 49,1 mio. kr. (2015: 43,4 mio. kr.)
4.1.1.1.1 Immaterielle anlægsaktiver: 13,0 mio. kr. (2015: 15,3 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder immaterielle anlægsaktiver bestående af færdig-
gjorte udviklingsprojekter på 12,0 mio. kr. samt it-udviklingsprojekter under
opførelse på 1,0 mio. kr.
Til gangen på it-udviklingsprojekter under opførelse på 1,0 mio. kr. sammensætter
sig således:
Anlægsnr.
100007
100008
Beskrivelse
Udvikling af Mit Spil-app til smartphone
(Spillere kan teste deres spilafhængighed)
Udvikling af ROFUS-portalen
(Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere)
Aktivering
0,5 mio. kr.
0,5 mio. kr.
Anlægsaktiverne er under udvikling, hvorfor der ikke må afskrives, jf. Statens
Kontoplan.
Ved revision af tilgange på it-udviklingsprojekter under opførelse har vi konstateret,
at Spillemyndigheden ikke har udarbejdet dokumentation for godkendelse af it-
projekterne, et notat eller lignende, hvor der er taget stilling til lånefinansiering og
bevillingsfinansiering. Det er endvidere uklart, hvorvidt der er tale om it-
udviklingsprojekter under opførelse eller færdiggjorte udviklingsprojekter pr. 31/12
2016. Dette som følge af, at leverandøren har slutfaktureret udviklingsprojektet
primo december 2016. Vi har endvidere konstateret, at Spillemyndigheden ikke har
foretaget en nedskrivningstest af it-udviklingsprojekter under opførelse pr. 31/12
2016, jf. Moderniseringsstyrelsens krav herom.
For så vidt angår færdiggjorte udviklingsprojekter har vi gennemgået afstemning
af anlægskartoteket til bogføringen, herunder afstemning af årets afskrivninger til
resultatopgørelsen samt underliggende dokumentation. Vi har testet, at afskrivning
er påbegyndt på det rigtige tidspunkt, afskrivningsperioden følger regnskabs-
reglerne samt, at værdiansættelsen tager udgangspunkt i kostpris. Anlægsnoten i
årsrapporten er endvidere sammenholdt med bogførte værdier.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.1.1.2 Materielle anlægsaktiver: 1,4 mio. kr. (2015: 0,0 mio. kr.)
Ved gennemgang af konto for bygningsdrift og vedligeholdelse har vi konstateret,
at der er afholdt udgifter til ombygning af lokalerne i Odense for 1,5 mio. kr.
Ombygningen vurderes af SKR som værende varige forbedringer, og skal derfor
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
16 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0017.png
aktiveres med 1,5 mio. kr. og afskrives med 0,1 mio. kr. Korrektionen fremgår af
oversigt over ikke rettede fejl på side 5.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.1.2 Omsætningsaktiver 33,3 mio. kr. (2015: 26,6 mio. kr.)
Omsætningsaktiver er sammensat af tilgodehavender, periodeafgrænsningspo-
ster og likvide beholdninger. Nedenfor gennemgås de væsentligste poster.
4.1.1.2.1 Tilgodehavender: 11,4 mio. kr. (2015: 6,6 mio. kr.)
Vi har foretaget afstemning af debitormodul til finansmodul. Ingen debitorer er
forfalden til betaling pr. 31.12.2016. Ved revisionens afslutning mangler der fortsat
at blive indbetalt 1,9 mio. kr. Beløbene er ikke forfaldne på statustidspunktet.
Samlet er det vores vurdering, at debitorerne er til stede og forsvarligt værdiansat
pr. 31.12.2016.
Revisionen har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger.
4.1.1.2.1.1 Refusionsberettiget moms: 1,8 mio. kr. (2015: 1,3 mio. kr.)
Spillemyndigheden udarbejder på nuværende tidspunkt ikke en momssandsynlig-
gørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for 2016.
Det blev anbefalet sidste år, at der skal udarbejdes en momssandsynliggørelse i
forbindelse med årsafslutningsprocessen, samt at årsafslutningsinstruksen tilføjes
et afsnit omkring dette. Spillemyndigheden har været i dialog med SKAT omkring
en løsning. Det har dog ikke været muligt i samarbejde med SKAT at finde en
løsning indenfor aftalte implementeringsdato pr. 31.12.2016. Anbefalingen fra
sidste år, observation 3.1, lukkes i revisionsdatabasen. SKR udarbejder på denne
baggrund en ny anbefaling omkring udarbejdelse af en momssandsynliggørelse
med implementeringsdato den 31.12.2017.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.1.2.1.2 Huslejedepositum: 0,4 mio. kr. (2015: 0,0 mio. kr.)
Spillemyndigheden er pr. 1. december 2016 fraflyttet adressen i København og
flyttet til Odense, som konsekvens af beslutningen om de statslige udflytninger i
oktober 2015. Lejekontrakten vedr. lejemålet i Englandsgade i Odense stiller krav
om depositum svarende til 4 måneders husleje.
Vi har sammenholdt beregnede depositum med lejekontrakten samt bogførte
værdi i balancen, hvilket ikke har givet anledning til væsentlige bemærkninger.
4.1.1.2.2 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 1,1 mio. kr. (2015: 0,2 mio. kr.)
Regnskabsposten anvendes til at periodisere udgifter eller indtægter korrekt mel-
lem finansår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som
Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
Vi har foretaget revision af posteringer på konto for periodeafgrænsning, aktiver,
samt udført stikprøver af posteringer på driftskonti for perioden før og efter status.
Dette har ikke givet anledning til bemærkninger.
Det kan dog konstateres, at Spillemyndigheden ikke har udarbejdet periodiserings-
oversigter ifølge forskrifterne i årsafslutningsinstruksens afsnit 2.6. Periodiserings-
oversigterne skal indeholde konteringsstrengen, dvs. artskonto, relevant aktivitets-
nummer, konteringstekst, leverandørens navn og CVR-nummer. Herudover skal
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
17 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
der være en kort beskrivelse af den enkelte post i oversigten. Skabelon til
periodiseringsoversigt er vedhæftet som bilag 6 i årsafslutningsinstruksen. De
endelige periodiseringsoversigter skal sendes til SKAT Intern Regnskab 1 senest
medio januar efter status.
Det anbefales, at Spillemyndigheden indskærper årsafslutningsprocessen i forhold
til udarbejdelse af periodiseringsoversigter, så den følger årsafslutningsinstruk-
sens afsnit 2.6.
Det bemærkes endvidere, at Spillemyndigheden korrekt har reklassificeret SLS-
interimskonto, 0,9 mio. kr. (debet) fra anden kortfristet gæld til periodeafgræns-
ningsposter under omsætningsaktiver i årsrapporten, jf. Moderniseringsstyrelsens
vejledning til udarbejdelse af årsrapport, afsnit 3.3.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.1.2.3 Likvide beholdninger: 20,9 mio. kr. (2015: 19,8 mio. kr.)
Likvide beholdninger består af følgende konti:
Konto 621101 SKB FF5 Uforrentet konto, 19,8 mio. kr.
Konto 623101 SKB FF7 Finansieringskonto, 1,0 mio. kr.
Vi har påset, at der er overensstemmelse mellem bogførte saldi og kontoudtog fra
banken pr. 31.12.2016.
Den uforrentede konto skal ved årets afslutning afstemmes således, at summen af
posterne på den uforrentede konto er lig med:
Hensatte forpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Reserveret bevilling.
Ifølge statens kontoplan kan SKB konti være negative. Jf. Moderniserings-
styrelsens regler skal der foretages flytning af likviditet fra finansieringskontoen til
driftskontoen inden udgangen af 1. kvartal. Denne revisionsrapport er udarbejdet
inden udgangen af 1. kvartal 2017 og SKR har derfor ikke haft mulighed for at teste
likviditetsflytningen. Spillemyndigheden bør være opmærksom på, at likviditetsflyt-
ningen foretages nøjagtigt og rettidigt.
Vi har revideret Spillemyndighedens engagement med Danske Bank. Desuden er
fuldmagtsforhold hos SKAT kontrolleret som følge af, at en del af
Spillemyndighedens administration i henhold til aftale varetages af SKAT.
Af Danske Banks svar på Spillemyndighedens engagementsforespørgsel om
engagementet med Danske Bank fremgår det, at tre medarbejdere i Intern
Regnskab har enefuldmagt til at rekvirere (hæve) kort, åbne konti, samt hæve
kontanter og valuta. Hævning af kontanter og valuta forudsætter kontofuldmagt
hertil. Vi har fra SKAT modtaget skærmdumps, der viser, at medarbejderne ikke
kan bestille kort. Ifølge samme skærmdumps vil medarbejderne kunne bestille
kontanter eller valuta men vil blive mødt med et krav om, at afhenter skal have
kontofuldmagt. Af svaret på engagementsforespørgslen ses ikke, at der er meddelt
kontofuldmagter.
Af oplysninger fra Danske Banks ”Business Online”
fremgår begrænsninger der
gør at enefuldmagterne reelt fungerer som om der kræves to i forening til at
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
18 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0019.png
disponere, jf. ovenfor, medmindre der samtidigt er meddelt kontofuldmagt til
Danske Bank.
Det anbefales, at alle fuldmagtsforhold i Danske Bank ændres, så der altid skal
være to i forening i forbindelse med bankforretninger. Derudover skal vi anbefale,
at fuldmagtsforhold, hvor medarbejderne ikke har et arbejdsbetinget behov for
adgang, slettes.
Det skal bemærkes, at likvide midler for Spillemyndigheden ikke er indeståender i
pengeinstitutter, men mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen som led i
statens cash-pool-ordning. I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvej-
ledninger skal disse mellemregninger desuagtet præsenteres som likvide midler.
Vi har henholdt os til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.2 Passiver: 49,1 mio. kr. (2015: 43,4 mio. kr.)
4.1.2.1 Egenkapital: 12,2 mio. kr. (2015: 3,5 mio. kr.)
Egenkapitalen omfatter følgende poster: Reguleret egenkapital, opskrivninger over
egenkapital, reserveret egenkapital, udbytte, bortfald af årets resultat samt fri
egenkapital. Den store stigning i egenkapitalen skyldes årets resultat på 7,3 mio.
kr. På baggrund af aktivering af udgifter til ombygning af Spillemyndighedens
lokaler i Odense, korrigeres årets resultat og egenkapital til henholdsvis et
overskud på 8,7 mio. kr. og en ultimo saldo på 12,2 mio. kr.
Årsrapportens oplysninger om egenkapitalforhold er afstemt til finansbogholderiet.
Vi vurderer, at egenkapitalen er tilfredsstillende opgjort pr. 31.12 2016 og ikke giver
anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.2.2 Hensatte forpligtelser: 4,0 mio. kr. (2015: 5,5 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder hensættelse til åremålsforpligtelser, hensættelse til
retablering samt hensættelse til rådighedsløn.
Åremålsforpligtelser: 0,3 mio. kr.
(2015 0,3 mio. kr.)
Beløbet er afstemt til den af HR Løn og Personalejura i SKAT udarbejdede
opgørelse over åremålsforpligtelser.
Vi har gennemgået oversigten over åremålsforpligtelser pr. 31.12 2016 i forhold til
korrekt opgørelse og beregning af åremålsforpligtelsen. På baggrund af den
foretagne revision er det vores vurdering, at opgørelsen følger reglerne i
Moderniseringsstyrelsens beskrivelse af ”Hensættelser generelt”, og cirkulære om
åremålsansættelse i ministerier. På basis af dette har HR og Stab i SKAT
udarbejdet et notat, som er udsendt til bl.a. Spillemyndigheden. Det er endvidere
vores vurdering, at åremålsforpligtelser pr. 31.12.2016 er tilfredsstillende værdi-
ansat i regnskabet og ikke giver anledning til væsentlig bemærkninger.
Retableringsforpligtelser: 0,6 mio. kr.
(2015: 0,3 mio. kr.)
SKR er ikke enig i den af Spillemyndigheden udarbejdede opgørelse af retable-
ringsforpligtelser ultimo 2016, 0,7 mio. kr., idet forpligtelsen ikke fordeles over
uopsigelighedsperioden, jf. Moderniseringsstyrelsens regler.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
19 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0020.png
Spillemyndigheden er pr. 1. december 2016 fraflyttet adressen i København og
flyttet til Odense, som konsekvens af beslutningen om de statslige udflytninger i
oktober 2015. Lejekontrakten vedr. lejemålet i Englandsgade i Odense stiller krav
om at retablere lejemålet i samme stand, som det blev leveret ved lejekontraktens
ikrafttrædelse.
Jf. årsafslutningsinstruksens bilag 2, afsnit III, punkt 1 (bygger på notat fra SKAT,
som er gennemgået af SKR) omkring praksis for beregning af retablerings-
forpligtelse, foretages beregningen således:
Antal lejede kvadratmeter vedr. kontor hensættes med 500 kr./ m2
Antal lejede kvadratmeter vedr. kælder/arkiv hensættes med 100 kr./m2
Forpligtelsen skal opbygges over lejeperioden.
Det fremgår endvidere af punkt 2, at Spillemyndigheden ved beregning af retable-
ringsforpligtelse skal fordele retableringsforpligtelsen ud over uopsigelighedsperi-
oden.
Det kan konstateres, at Spillemyndigheden ikke har fulgt årsafslutningsinstruksens
bilag 2, afsnit III, punkt 2 samt Moderniseringsstyrelsens regler om hensættelse til
retablering.
SKR har derfor bedt Spillemyndigheden om at debitere konto 761709 Hensættel-
ser retablering med 0,1 mio. kr. og kreditere konto 220501 Hensættelser andet
forud for lukning for bogføring i SAP Intern. Spillemyndigheden har rettet fejlen
inden lukning af SAP Intern.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
Hensættelse til rådighedsløn: 3,1 mio. kr.
(2015: 4,9 mio. kr.
Bogførte hensatte forpligtelser vedr. rådighedsløn kan afstemmes til den af
Økonomistyring i SKAT udarbejdede opgørelse ultimo 2016. Der er i løbet af 2016
udgiftsført rådighedsløn for i alt 1,9 mio. kr.
I henhold til Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal der hensættes til
rådighedsløn, når de opsagte medarbejdere ikke skal levere en modydelse til
Spillemyndigheden i forbindelse med udbetaling af rådighedslønnen. Ifølge oplys-
ninger fra Moderniseringsstyrelsen skal den samlede forpligtelse præsenteres
under hensatte forpligtelser, dvs. udbetaling af rådighedsløn i 2017 skal ikke
præsenteres under kortfristede gældsforpligtelser. Vi har henholdt os til Moderni-
seringsstyrelsens oplysninger.
Vi har gennemgået de af Økonomistyring i SKAT udarbejdede beregninger over
rådighedsløn, som skal udbetales i perioden 2017-2018. Der er ikke foretaget nye
afskedigelser af tjenestemænd i 2016.
Revisionen har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger.
4.1.2.3 Langfristet gæld 11,9 mio. kr. (2015: 15,3 mio. kr.)
Den langfristede FF4-gæld skal altid være lig med eller mindre end den bogførte
værdi af de materielle og immaterielle anlægsaktiver. Reguleringen skal som
minimum foretages ved udgangen af hvert kvartal. Indregning af langfristet FF4-
gæld sker på anskaffelsestidspunktet for det finansierede aktiv. Kontoen reguleres
med udgangen af hvert kvartal på baggrund af nyanskaffelser samt foretagne
afskrivninger på eksisterende aktiver.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
20 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0021.png
Vi har afstemt saldoen pr. 31.12.2016 til kontoudtog fra banken. Saldoen er
bekræftet af Danske Bank via engagementsforespørgsel. Vi har endvidere påset,
at gælden på FF4-bankkontoen i SKB-systemet er lig med eller mindre end
summen af anlægsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens kontoplan.
Det vurderes, at den langfristede gæld er tilfredsstillende optaget i årsrapporten og
revisionen har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger.
Spillemyndighedens låneramme på 15 mio. kr. er overholdt med en udnyttelses-
grad på 86,3 %.
4.1.2.4Kortfristet gæld: 21,0 mio. kr. (2015: 19,1 mio. kr.)
Kortfristede gældsforpligtelser består i det væsentligste af leverandører af varer og
tjenesteydelser og skyldige feriepenge.
4.1.2.4.1 Leverandører af varer og tjenesteydelser: 14,7 mio. kr. (2015: 11,5
mio. kr.)
Vi har afstemt kreditormodul til finansmodul uden bemærkninger. Vi har endvidere
gennemgået aldersfordelingen på kreditorerne og har i den forbindelse ikke kon-
stateret overforfaldne kreditorer.
I kreditorsaldoen pr. 31.12.2016 indgår SKAT med 5,2 mio. kr., KMD med 2,4 mio.
kr. og Bygningsstyrelsen med 1,3 mio. kr., som kan forklare den væsentligste andel
af kreditorsaldoen. Gæld til SKAT vedrører udført arbejde på vegne af Spille-
myndigheden, som betales via interne statslige overførsler. Gæld til KMD vedrører
vedligeholdelse af Spillemyndighedens Spilkontrolsystem samt udvikling af ny
funktionalitet til ROFUS samt udvikling af applikationen Mit Spil til smartphone.
Gæld til Bygningsstyrelsen vedrører lejemål i København og Odense.
Spillemyndigheden har registreret en skyldig omkostning til leverandører vedr. IT-
konsulentbistand, drift og vedligeholdelse på 0,4 mio. kr. Beløbet er bogført på
driftskonto 226541 og modposteret på konto 952001 Kreditor skyldige
omkostninger. Konto 952001 er ikke-allokeret i kontoplanen, hvorfor kontoen ikke
fremgår sammen med de øvrige passivkonti. Det anbefales, at Spillemyndigheden
allokerer konto 952001 Kreditor skyldige omkostninger under kontogruppe 95.
SKR har derfor klassificeret beløbet under leverandørgæld.
Det vurderes, at leverandører af varer og tjenesteydelser er tilfredsstillende
optaget i regnskabet og revisionen har ikke givet anledning til yderligere
bemærkninger.
4.1.2.4.2 Anden kortfristet gæld: 1,7 mio. kr. (2015: 7,0 mio. kr.)
Anden kortfristet gæld består i det væsentligste af SLS-Interimskontoen, kompe-
tencefond, skyldig overarbejde samt automatiske SLS-posteringer.
SLS interimskonto til SE-nr.-afregning: 0,0 mio. kr.
(2015: 0,0 mio. kr.)
Denne specielle SLS-interimskonto på 0,9 mio. kr. (2015: 1,4 mio. kr.) anvendes
udelukkende til en systemmæssig afstemning mellem betalingsdata og konterings-
data. Efter hver månedskørsel skal indeværende og ny regnskabsperiode til-
sammen give en saldo på nul. En saldo, som er forskellig fra nul på denne konto,
er således udtryk for en systemmæssig fejl. Spillemyndigheden skal ikke selv
udligne beløbet, men rette henvendelse til Moderniseringsstyrelsen.
I vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2016 fremgår det, at der skal
foretages en reklassifikation i balancens regnskabsposter, når et tilgodehavende
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
21 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0022.png
har et kredit saldo, og når en gældspost har en debet saldo. Som noget nyt er det
obligatorisk at foretage en særskilt reklassifikation af forudbetalt løn.
Spillemyndigheden har derfor reklassificeret konto 987001 SLS-interimskonto, 0,9
mio. kr., fra kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætnings-
aktiver i forbindelse med udarbejdelse af Spillemyndighedens årsrapport for 2016.
Det anbefales, at der indarbejdes et punkt i årsafslutningsinstruksen, hvoraf det
fremgår, at der skal foretages denne reklassificering i forbindelse med
udarbejdelse af årsrapporten.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
Skyldigt overarbejde: 0,2 mio. kr.
(2015: 0,3 mio. kr.)
På baggrund af udtræk fra regnskabssystemet SAP har SKAT HR udarbejdet en
opgørelse af FLX-forpligtelsen for Spillemyndigheden pr. 31.12.2016.
Den anvendte timeløn er beregnet på grundlag af udgiften pr. feriedag fra
opgørelsen af feriepengeforpligtelsen. Samlede antal skyldige Flex-og ATN-dage
i Spillemyndigheden udgør 1.030 timer og timeafregning udgør 235,14 kr. pr. time.
Beregninger er foretaget i overensstemmelse med tidligere år.
Revisionen af beregninger og opgørelser har ikke givet anledning til væsentlige
bemærkninger.
Automatiske SLS-posteringer: 1,1 mio. kr.
(2015: 1,7 mio. kr.)
Kontiene vedrører hovedsagelig automatiske posteringer modtaget fra SLS, som
posteres og afstemmes løbende hver 14. dag af Intern Regnskab hos SKAT.
Revision af afstemningen pr. 31.12.2016 har ikke givet anledning til bemærkninger.
Der udarbejdes ikke en samlet årlig afstemning mellem alle lønkonti i årsrapporten
og en årsopgørelse fra SLS.
Ved revision af SKATs afstemninger mellem SLS og SAP for perioden 12 og 13 i
2016 vurderes de automatiske SLS-posteringer at være anført med korrekt værdi
i regnskabet.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.2.4.3 Skyldige feriepenge: 4,6 mio. kr. (2015: 4,8 mio. kr.)
SKAT har opgjort skyldige feriepenge efter gennemsnitsmetoden, metode 1 for
hver enkelt medarbejder, jf. Moderniseringsstyrelsens regler om opgørelse af
skyldige feriepenge. Vi har gennemgået Spillemyndighedens opgørelse og
vurderer, at Moderniseringsstyrelsens regler om opgørelser af skyldige feriepenge
er fulgt.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
4.1.2.4.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,0 mio. kr. (2015: 0,5 mio.
kr.)
Periodeafgrænsningskonti anvendes til at periodisere indtægter korrekt mellem
finansår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som
Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
Vi har foretaget revision af posteringer på konto for periodeafgrænsning, passiver,
samt udført stikprøver af posteringer på driftskonti for perioden før og efter status.
Dette har ikke givet anledning til bemærkninger.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
22 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0023.png
Der er dog ikke udarbejdet periodiseringsoversigter jf. forskrifterne i Årsafslutnings-
instruksens afsnit 2.6 med henvisning til bilag 6. For leverancer, der er modtaget i
2016, men hvor faktura endnu ikke foreligger, skal der til sikring af korrekt
periodisering, udarbejdes periodiseringsoversigter.
Periodiseringsoversigterne udarbejdes i de tilfælde, hvor fakturaen ikke er mod-
taget inden 11. januar 2017. Oversigterne udarbejdes pr. enhed med hjælp fra
Økonomi & Styring. Oversigterne skal indeholde overslag over væsentlige udgifter
vedrørende regnskabsåret 2016.
Det vurderes på denne baggrund, at den af Spillemyndigheden udarbejdede
årsafslutningsinstruks vedr. periodiseringsoversigter ikke er fulgt i tilstrækkeligt
omfang.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.2.5 Eventualforpligtelser: 0,3 mio. kr. (2015: 0,4 mio. kr.)
Det er Spillemyndighedens vurdering, at hensættelse til jubilæer på 0,1 mio. kr. er
på niveau med tidligere år og det er fortsat vurderingen, at beløbet er uvæsentligt
i regnskabet, både med hensyn til beløbets størrelse og med hensyn til andelen af
den samlede lønsum på 0,23%. Det begrundes endvidere med, at det ikke kan
udelukkes, at en del af forpligtelserne ikke realiseres på grund af udflytningen til
Odense. Forventningen er derfor, at det realiserede beløb antages at være noget
lavere end det beregnede.
SKR er enig i Spillemyndighedens vurdering af, at der ikke skal hensættes til
jubilæer.
Revisionen har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger.
4.1.3 Resultatopgørelsen
Spillemyndigheden har indtægter for i alt 78,7 mio. kr., som anvendes til personale-
omkostninger på 40,9 mio. kr., ordinære driftsomkostninger på 18,8 mio. kr. samt
øvrige poster (interne statslige overførsler, husleje, afskrivninger, finansielle poster
mv.) på 10,3 mio. kr. Årets resultat udgør herefter et overskud på 8,7 mio. kr.
4.1.3.1 Indtægter: 78,7 mio. kr. (2015: 68,4 mio. kr.)
Regnskabsposten omfatter indtægter ved opkrævning af kontrolafgifter og gebyrer
hos spiludbydere i Danmark, bevillinger samt tilskud til egen drift (forbrug af
kompetencefondsmidler).
Kontrolafgifter og gebyrer: 67,0 mio. kr.
(2015: 61,2 mio. kr.)
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til gevinstgivende spil mod opkrævning af
gebyrer. Vi har gennemgået de af Spillemyndigheden udarbejdede opgørelser
over samtlige gebyropkrævninger i 2016 fordelt pr. måned for hver spiludbyder i
hver spilkategori (hver spilkategori har sit eget PSP-element).
Alle spiludbydere er blevet faktureret vedr. 2016 og der er foretaget bogføring heraf
i 2016. Der er derfor ikke manglende registrerede gebyrindtægter for 2016.
SKR vurderer, at konto for Kontrolafgifter og gebyrer, Indtægter, er afstemt og
opgjort tilfredsstillende samt godkendt af ledelsen.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
23 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0024.png
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Bevilling: 11,6 mio. kr.
(2015: 7,1 mio. kr.)
Bevillinger tildeles i tolvtedelsrater og indtægtsføres med en tolvtedel hver
måned.
Bevillingen i 2016 på 11,6 mio. kr. består af følgende elementer:
Bevilling
Basisbevilling
opgavenr vedr. almennyttigt lotteri, puljevæddemål,
offentligt hasardspil
Opgaveløsning ift. matchfixing
Bevilling til gennemførsel af spilafhængighedsundersøgelse
Tillægsbevilling
geografisk udflytning til Odense
I alt
Beløb (mio. kr.)
3,5
0,5
2,3
5,3
11,6
Vi har gennemgået dokumentationen for bevillinger og tillægsbevillinger for 2016
og vurderer, at bevillingerne er korrekt indregnet i årsrapporten for 2016.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Tilskud til egen drift: 0,1 mio. kr.
(2015: 0,1 mio. kr.)
Kompetencefonden støtter igennem ministerierne individuel kompetenceudvikling
af den enkelte medarbejder i staten. På den måde er Kompetencefonden med til
at gøre statens medarbejdere dygtigere.
Spillemyndighedens opgørelse vedr. forbrug i 2016 på 0,1 mio. kr., er gennemgået,
og vi vurderer, at denne er tilfredsstillende indregnet i årsrapporten.
4.1.3.2 Forbrugsomkostninger: 2,3 mio. kr. (2015: 0,8 mio. kr.)
Forbrugsomkostninger vedrører overvejende udgifter til Spillemyndighedens leje-
mål, kr. 2,2 mio. kr.
Lejekontrakten vedr. lejemålet i Englandsgade i Odense er ikrafttrådt 01.11.2016
og lejemålet på Havneholmen i København er fortsat til 31.12.2016. Der er således
et overlap på 2 måneder i 4. kvartal 2016, hvor der betales dobbelthusleje. Dette
har været nødvendigt for at sikre, at lejemålet i Odense stod klar til indflytning pr.
1. december 2016.
Bogføring af huslejebetalinger for begge lejemål er gennemgået og afstemt til
lejekontrakter.
Det vurderes, at husleje er optaget korrekt i regnskabet og revisionen har ikke givet
anledning til væsentlige bemærkninger.
4.1.3.3 Personaleomkostninger: 40,9 mio. kr. (2015: 40,9 mio. kr.)
I forbindelse med den løbende revision har vi gennemgået procedurerne for
lønafstemninger. Der er ikke konstateret fejl i lønafstemningsproceduren i
forbindelse med revisionen. Spillemyndighedens lønafstemning mellem SAP
Intern og SLS-uddata 914 vedr. december måned er indhentet, gennemgået og
vurderes at være tilfredsstillende afstemt.
I forbindelse med årsafslutningen har vi påset, at der er foretaget afstemning af
lønposter til SLS.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
24 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0025.png
Spillemyndigheden har udgiftsført løn til fratrædelsesordninger (rådighedsløn) på
1,9 mio. kr. under Lønninger. Samtidigt er den hensatte forpligtelse hertil tilbageført
på konto 22.05. Konto 22.05
indgår under regnskabsposten ”Andre ordinære
driftsomkostninger”.
Vi har tidligere bemærket, at tilbageførslen af den hensatte
forpligtelse bør indgå i samme regnskabspost som lønudgiften til rådighedsløn.
Eftersom bogføringen er foretaget i overensstemmelse med statens kontoplan og
Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger, har vi ikke yderligere
bemærkninger hertil.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.3.4 Andre ordinære driftsomkostninger: 18,8 mio. kr. (2015: 21,1 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder en række omkostninger under standardkonto 22, der
hovedsageligt vedrører den løbende drift, ekskl. forbrugs- og personaleomkost-
ninger.
Vi har foretaget analyser og stikprøvevis revideret for forekomst, periodisering og
klassifikation. Det er vores vurdering, at de afholdte omkostninger vedrører
Spillemyndigheden og er periodiseret tilfredsstillende i årsrapporten.
Ved gennemgang af konto for bygningsdrift og vedligeholdelse har vi konstateret,
at der er afholdt udgifter til ombygning af lokalerne i Odense for 1,5 mio. kr.
Ombygningen vurderes af SKR som værende varige forbedringer, og skal derfor
aktiveres med 1,5 mio. kr. og afskrives med 0,1 mio. kr. Korrektionen fremgår af
oversigt over ikke rettede fejl på side 5.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
4.1.4 Revision af Spillemyndighedens årsrapport 2016
Vi har ved revision af Spillemyndighedens årsrapport for 2016 sammenholdt
årsrapportens opbygning med Moderniseringsstyrelsens vejledning om årsrapport
for statslige institutioner fra november 2016. Vi har afstemt årsrapportens finan-
sielle oplysninger til SAP Intern. Vi har endvidere foretaget en revision af Spille-
myndighedens målrapportering, herunder resultatlønskontrakten mellem Spille-
myndigheden og departementet samt de mere overordnede finanslovsmål, jf. FL §
09.21.02. Vi har herunder gennemgået dokumentationen for operationaliserede
målsætninger.
Årsrapporten opbygning og oplysninger
Vores revision og afstemning af årsrapportens oplysninger har givet anledning til
en række korrektioner, som Spillemyndigheden har indarbejdet i den endelige
årsrapport.
Vi vurderer, at årsrapporten i al væsentlighed er udarbejdet efter anvisningerne i
Moderniseringsstyrelsens vejledning om årsrapport bortset fra følgende forhold
omkring fordeling af omkostninger på finanslovsformål:
Med virkning for regnskabsåret 2016 skal alle statslige institutioner registrere
generelle fællesomkostninger. Generelle fællesomkostninger skal sammen med
omkostninger anvendt på øvrige finanslovsformål oplyses i årsrapporten. Gene-
relle fællesomkostninger omfatter omkostninger vedrørende hjælpefunktioner
samt generel ledelse og administration. Generelle fællesomkostninger er i henhold
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
25 af 26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens regnskab
2161001_0026.png
til Moderniseringsstyrelsens vejledning omkostninger, som vedrører hele virksom-
heden.
Spillemyndigheden har i 2016 løbende foretaget registrering af omkostninger på
finanslovsformål. I forbindelse med årsafslutningen har Spillemyndigheden udar-
bejdet oversigter, som viser de samlede omkostninger fordelt på finanslovsformål.
Indtægter (gebyrer og bevillinger) er i forbindelse med årsafslutningen ligeledes
fordelt på finanslovsformål. Fordelingen er foretaget på grundlag af en vurdering
af indtægternes henførbarhed til de enkelte finanslovsformål. Moderniserings-
styrelsens vejledninger omtaler ikke, hvordan indtægter skal fordeles. Oversigten
over indtægter og omkostninger fordelt på finanslovsformål er en væsentlig
oplysning i årsrapporten, idet oplysningerne kan anvendes til at sammenligne
Spillemyndighedens effektivitet mv. med andre offentlige virksomheders
effektivitet, herunder blandt andet størrelsen af generelle fællesomkostninger.
I forbindelse med vores gennemgang har vi konstateret, at:
1. Spillemyndigheden har ikke udarbejdet en samlet beskrivelse af
forudsætninger og principper for opgørelse af generelle fællesomkostninger.
Det er således ikke muligt umildbart at vurdere om generelle
fællesomkostninger er opgjort i overensstemmelse med Skatteministeriets
generelle retningslinjer vedrørende opgørelsesmetoder jf. Moder-
niseringsstyrelsens krav.
2. Spillemyndigheden har ikke løbende udarbejdet opgørelser samt fulgt op på
indtægter og omkostninger fordelt på finanslovsformål.
Målrapportering
Vi har gennemgået dokumentationen for målrapportering vedr. nedenstående
forhold:
Redegørelsen i Spillemyndighedens årsrapport 2016 med skematisk oversigt over
driftsmål, policymål og interne administrative mål følger Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner for så vidt angår opstilling samt
oplysninger om graden af målopfyldelse for de enkelte målsætninger. Målsætning-
erne fremgår af resultatlønskontrakten mellem Spillemyndigheden og Departe-
mentet med angivelse af point (samlet 108 point).
Spillemyndighedens mål er indarbejdet i årsrapporten i henhold til Moderniserings-
styrelsens vejledning omkring Strategisk styring med resultater i fokus fra 2014. I
henhold til denne vejledning bør resultatlønskontrakten benytte de samme
betegnelser i forhold til opdeling af styringsbehov i tre forskellige elementer:
Kerneopgaver - handler om de opgaver, som styrelsen politisk er sat i verden
for at løse, det vil sige de eksternt rettede, faglige opgaver.
Intern administration - handler om styrelsens evne til at forestå en effektiv
institutionsdrift. Opgaverne er ofte stabile med mulighed for at sætte flerårige
mål.
Legalitet - handler om styrelsens efterlevelse af gældende lovgivning,
bevillings- og regnskabsregler mv. Dette vil typisk være en løbende opgave,
der indgår i departementets tilsyn med styrelsen.
Revisionen har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
26 af 26