Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2160997_0001.png
27. oktober 2017
J. nr. 16-1628381
Plannr. 116-425
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Økonomi
Revision af
”ikke
finansielle data”
Modtager
Direktør Merete Agergaard, SKAT
Kopi
Direktør Anders Holbøll, Økonomi
Skatteministeriets departement
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 27. ok-
tober 2016, revideret
”ikke
finansielle data”. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT haft mulighed
for at udarbejde handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
SKRs anbefalinger kan anvendes som inspiration ved udarbejdelse af handlepla-
ner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 27. oktober 2017
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Susanne Eskildsen
Manager
Revision af ikke finansielle data
2 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at vurdere, hvorvidt SKAT har etableret betryg-
gende procedurer i processen for opgørelse af ikke finansielle data vedrørende §
38 og § 9. Ved ikke finansielle data forstås data, som rapporteres i ledelsesberet-
ningen i SKATs årsrapport, og som ikke er en del af årsregnskabet (resultatopgø-
relse, balance og noter).
De ikke finansielle data anvendes desuden som internt styringsgrundlag i SKAT.
Der foretages løbende opfølgning på de ikke finansielle data
i form af KPI’er
i den
kvartalsvise rapportering, der sendes til SKATs direktion samt i forretningsenhe-
dernes kvartalsvise rapportering. Endelig præsenteres status på de ikke finansielle
data
(KPI’er)
på SKATs dashboards.
2. Omfang
Revisionen er gennemført som en del af den løbende revision for finansåret 2016
vedrørende § 38 og § 9
regnskabet, og har særskilt omfattet:
Processen for opgørelse af de ikke finansielle data
(KPI’er).
Vi har i den forbin-
delse udvalgt processen for opgørelsen af de aggregerede
KPI’er; ”Forståelig-
hed”,
”Korrekthed”
samt
”Overholdelse
af frist”.
Gennemgang af seneste vejledning af 1. august 2016 om SKATs interne kva-
litetssikring, herunder specielt ændringer i vejledningen i forhold til
”Korrekt-
hed”.
Gennemgang af de udførte kontrolpunkter i den interne kvalitetssikring for så
vidt angår
”Korrekthed”.
Gennemgang af templates som understøtter
”Korrekthed”, ”Overholdelse
af
frist” og
”Forståelighed”.
Gennemgang af de
udvalgte aggregerede KPI’er (”Forståelighed”, ”Korrekt-
hed” og
”Overholdelse
af frist”) på dashboards.
Vi har tillige som baggrundsinformation gennemset ledelsesrapporteringen for 3.
kvartal 2016
til SKATs direktion for så vidt angår rapporteringen på KPI’er.
Revision af ikke finansielle data
3 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne: Datafangst og registrering. (De reviderede funkti-
onsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
3. Afgrænsning
På dashboards og i de underliggende templates er de enkelte
KPI’er
defineret.
Revisionen har ikke omfattet en særskilt gennemgang af definitionerne af de en-
kelte KPI’er
hverken på dashboard eller i de tilhørende templates. Vi har dog ved
udførelsen af revisionen observeret enkelte forhold vedrørende de udarbejdede
KPI’ er.
Disse observationer er indeholdt i nærværende revisionsrapport.
SKAT har etableret forskellige processer for datafangst for de udvalgte aggrege-
rede KPI’er:
Opgørelse af
”Korrekthed”
er baseret på resultatet af de interne kvalitetspunk-
ter.
Opgørelse af
”Forståelighed”
er baseret på resultatet af den eksterne under-
søgelse, der udføres af Epinion.
Opgørelse af
”Overholdelse
af frist” er baseret på resultatet af de afsluttede
sager i Remedy, KMD og Captia.
KPI
”Forståelighed”
måler kundernes opfattelse af forståeligheden af de telefoni-
ske og skriftlige besvarelser. Vi har efterfølgende fået oplyst, at der i 1. halvår 2016
ikke har været gennemført målinger af
”Forståelighed”
for e-mail og telefoni på
grund af udskiftning af leverandør. Dette er oplyst til SKR efter påbegyndelse af
revisionen, og revisionen har derfor ikke omfattet en særskilt gennemgang af da-
taregistreringer for
”Forståelighed”.
Revision af ikke finansielle data
4 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0005.png
KPI
”Korrekthed”
måler på andelen af korrekt behandlede afgørelser og vejled-
ningssager. Dette måles i forretningsområderne ved en månedlig eller kvartalsvis
stikprøve. Målingen er en del af den interne kvalitetssikring i SKAT. I vejledningen
pr. 1. august 2016 om SKATs interne kvalitetssikring fremgår det, at det er con-
troller kontorerne, der sammen med underdirektøren og eventuelt direktøren har
ansvaret for at sikre, at der kontinuerligt er en revurdering af opfølgningspunkter,
som indgår i målingen af
”Korrekthed”.
Vi har ikke vurderet, hvorvidt de definerede
kontrolpunkter (opfølgningspunkter), der indgår i målingen af KPI
”Korrekthed”,
er
repræsentative i forhold til SKATs ydelser.
4. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i opgørel-
sen af de ikke finansielle data vedrørende SKATs driftsaktiviteter.
Denne vurdering baserer vi blandt andet på følgende forhold:
Der er manglende entydighed om brug af stikprøveværktøjet ved gennem-
førsel af interne kontroller.
Designet af
KPI’en ”Overholdelse af frist”
indebærer, at kun afsluttede sa-
ger i den betragtede periode vurderes. Ikke afsluttede sager, hvor fristen er
overskredet, medtages således ikke i opgørelsen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Opdatering af systemdoku-
mentation (templates)
Stikprøveværktøjet til intern
kvalitetssikring
– ”Korrekthed”
Styringsgrundlaget (KPI)
”Overholdelse
af frist”
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4 I
alt
Middel risiko Lille risiko
1
1
1
3
0
0
0
0
1
1
1
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Revision af ikke finansielle data
5 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores vur-
dering, at de udarbejdede handleplaner ikke i væsentligt omfang vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revision af ikke finansielle data
6 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Vi anbefaler, at den bagvedliggende system-
dokumentation i form af templates for de ag-
gregerede
KPI’er opdateres.
1.1
Revisionsemne: Opdatering af systemdokumentation (templates)
2016
Den aggregerede KPI ”Korrekthed” er et af
Der er en forøget risiko for, at even-
Prio.
de 6 driftsmål, der indgår i SKATs Mål og re- tuelle ændringer af templates ikke
sultatplan indgået med departementet for gennemføres på et oplyst grundlag
2
2016. KPI’en ”Korrekthed” opgøres på bag-
med deraf afledt risiko for, at æn-
grund af registreringer af de gennemførte dringer ikke gennemføres med det
kontrolpunkter i SKAT.
ønskede resultat.
Kvartalsvis udarbejdes en status på de 6
driftsmål med henblik på iværksættelse af
eventuelle korrigerende handlinger. Den
kvartalsvise status på driftsmål indgår i le-
delsesrapporteringen.
En eventuel løbende procesover-
vågning kan ikke gennemføres på
et korrekt grundlag, hvilket medfø-
rer en forøget risiko for, at proces-
overvågningen fører til et fejlagtigt
Forretningsenhederne eller de underlig- resultat.
gende afdelinger har med afsæt i deres op-
gaveportefølje defineret, hvilke kontrol-
punkter som skal indgå i målingen af KPI’en.
Vi har konstateret, at der for forretningsen-
hederne Kundeservice, Inddrivelse og Jura
ikke er overensstemmelse mellem de gen-
nemførte kontrolpunkter og de datadefinitio-
ner (kontrolnumre), der er beskrevet i de til-
hørende templates.
Der er således ikke overensstemmelse mel-
lem de ydelsesnumre, der rapporteres på,
og de ydelsesnumre, der er beskrevet i de
tilhørende templates. SKAT har i den forbin-
delse oplyst, at templates er et løbende ar-
Revision af ikke finansielle data
7 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0008.png
Nr.
Observationer
bejdsredskab og ikke har funktion som do-
kumentationsgrundlag for de opsatte KPI’er
på dashboard.
Observationen vurderes som værende inde-
holdt i allerede registreret observation, idet
der i revisionsdatabasen er registreret en
observation (oprettet under revision 115-
200, observation ID 1968) vedrørende
manglende opdatering af systemdokumen-
tation (templates)
for de aggregerede KPI’er.
Denne observation har SKAT afsluttet pr.
17. august 2017 i revisionsdatabasen. SKR
er ved at gennemgå den modtagne doku-
mentation for afslutning af observationen.
Efterfølgende oplysninger fra SKAT:
For så vidt angår forretningsenheden Ind-
sats har SKAT efterfølgende oplyst, at der i
Indsats er truffet en ledelsesmæssig beslut-
ning om, at der
udelukkende rapporteres på
ydelsesnummer 401
i opgørelsen af korrekt-
hed. I de tilhørende templates er derimod
oplyst, at ydelserne 401, 403, 406 og 414,
(kvalitet i sagsbehandlingen) er målepunk-
ter, der skal gennemføres i forbindelse med
opgørelsen af den aggregerede KPI
– ”Kor-
rekthed”.
Risici
Anbefalinger
Revision af ikke finansielle data
8 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0009.png
Nr.
Observationer
Afsluttende afsnit:
SKAT har ved den faktuelle høring anført føl-
gende: (Citat)
”SKAT mener, at denne anbefaling (red: Ob-
servation) skal være grøn, da der er lille ri-
siko for, at det vil påvirke SKATs forretnings-
gange negativt. Ydelserne er inkluderet i
målingen, og data er således repræsenta-
tiv.”
Hertil skal SKR anføre følgende: Der bør
være overensstemmelse mellem de faktiske
forhold og udarbejdede forretningsgangs-
og procesbeskrivelser. Dette gør sig særskilt
gældende i de tilfælde, hvor beskrivelserne
omfatter anvendelse af data i en efterføl-
gende proces.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Økonomi:
Hertil bemærkes, at SKAT er uenig i, at observationen kan videreføres til en eksisterende observation i revisionsdatabasen.
SKAT mener ikke, at der er fagligt belæg for at sammenkæde observationen i denne observation med eksisterende observationer
i databasen.
SKAT har afsluttet en revision vedrørende opdatering af templates, og mener ikke, der kan laves en sammenkædning til denne
observation. De to observationer vedrører forskellige forhold i SKATs templates. SKAT er enig i, at der skulle udarbejdes handleplan
for tidligere fremsatte observation vedrørende opdatering af templates. Denne handleplan er afsluttet.
SKAT er ikke enig i, at der skal udarbejdes handleplan til ovenstående observation vedrørende opdatering af templates. Årsagen
til dette er, at SKAT har fremvist dokumentation for, at der er overensstemmelse mellem de faktiske forhold i templaten og de
udarbejdede forretningsgange- og procesbeskrivelser. SKAT er ikke enig i det faktuelle grundlag for at udarbejde en handleplan
eller for, at observationen videreføres til eksisterende observationer.
Revision af ikke finansielle data
9 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Supplerende bemærkninger fra SKR:
SKAT har oplyst, at alle templates er opdaterede i forbindelse med SKATs KPI-eftersyn.
SKR har modtaget et eksempel på en opdateret template for Indsats, Person og Datakontrol
vedrørende KPI ”Korrekthed”. Vi har
efterprøvet den opdaterede template, og SKR har konstateret, at det modtagne eksempel fortsat ikke er opdateret for så vidt angår
de ydelsesnumre, som den efterfølgende ledelsesrapportering er baseret på. Derfor er observationen åbenstående.
Implementeringsansvarlig:
Økonomi, Anders Holbøll
Implementeringsdato:
28. oktober 2017
Revision af ikke finansielle data
10 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Vi anbefaler, at vejledningen for udtagelse af
stikprøver indeholder specifikke retningslinjer
for vurderingen af stikprøveresultaterne herun-
der vurdering af nøjagtighed og sandsynlighed
for de estimerede talstørrelser. Vi anbefaler, at
der er ensartethed i den metode, som anven-
des på tværs af forretningsenhederne.
Vi anbefaler, at det fremgår af ledelsesrappor-
teringen vedrørende
”intern
kvalitetssikring”,
hvor stor sagspopulationen (sagsmængden) er
i den pågældende forretningsenhed og i de un-
derliggende afdelinger.
Vi anbefaler desuden, at det tydeliggøres, at
det er stikprøveværktøjet, der er grundlaget for
udtagning af stikprøver.
1.2
Revisionsemne: Stikprøveværktøjet til intern kvalitetssikring
– ”Korrekt-
2016 hed”
Opgørelsen af
”Korrekthed”
(KPI) foretages Der er forøget risiko for, at den ag-
Prio.
på baggrund af registreringer af de gennem-
grerede KPI ”Korrekthed” ikke kan
2
førte kontrolpunkter.
anvendes som indikator for korrekt-
heden i SKATs administration.
SKAT anvender et stikprøveværktøj i forhold Denne risiko kan henføres til føl-
til udtagning af stikprøver. Stikprøverne ud- gende forhold:
tages med henblik på at gennemføre de in-
terne kontrolpunkter.
Opgørelsen af (KPI)
”Korrekthed”
kan være fejlbehæftet, da der ikke
Det fremgår imidlertid ikke entydigt af den til- udføres kontroller af validiteten af
hørende vejledning til udtagning af stikprø- data.
ver
”Vejledning
- Intern Kvalitetssikring af 1.
juni 2016”,
at det er stikprøveværktøjet, der Opgørelsen af (KPI) Korrekthed kan
konsekvent skal anvendes som reference- være fejlbehæftet, idet det ikke enty-
ramme og grundlag i forbindelse med udtag- digt fremgår, hvilken reference-
ning af stikprøver. SKAT har oplyst, at det ik- ramme og grundlag, der skal anven-
ke er alle forretningsenheder, der anvender des i forbindelse med udtagning af
stikprøver.
stikprøveværktøjet.
Af vejledningen til brug af stikprøveværktøj
fra 1. august 2016 fremgår, at der i forbin-
delse med udtagning af stikprøver er 3 for-
hold, der skal tages stilling til:
1.Populationens størrelse
2.Hyppighed/træfsikkerhed
3.Præcision/usikkerhed
Den anvendte stikprøvemetode kan
medføre, at der ikke opnås viden om
hele populationen, men at der for en
del af populationen (restpopulatio-
nen) ikke er viden om de forhold, der
ønskes afdækket.
Revision af ikke finansielle data
11 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0012.png
Nr.
Observationer
Af vejledningen fremgår endvidere, at un-
derdirektørerne er ansvarlige for:
At tage stilling til, hvor stor statistisk usik-
kerhed der er acceptabel for opfølg-
ningspunkter, der indgår i vurderingen af
”Korrekthed”
(KPI).
At de interne opfølgningspunkter, herun-
der den acceptable statistiske usikker-
hed revurderes årligt.
Risici
Anbefalinger
Den gennemførte og rapporterede interne
kvalitetssikring indgår som en del af ledel-
sesinformationen i form af eksempelvis
KPI’er og bidrager således til den
strategiske
risikoledelse. Det fremgår ikke af vejlednin-
gen, hvordan den acceptable statistiske
usikkerhed skal revurderes af underdirektø-
ren, herunder:
Fejlandel i forhold til den samlede popu-
lation.
Hvorvidt stikprøven forkastes i forbin-
delse med fundne fejl
Hvorledes SKAT forholder sig til rest po-
pulationen (residual risikoen for uopda-
gede fejl.)
Det fremgår desuden ikke, hvorledes der
skal udføres kontrol af validitet af data ved
fastlæggelsen af stikprøver (stikprøvepopu-
lationen).
Revision af ikke finansielle data
12 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0013.png
Nr.
Observationer
Afsluttende afsnit:
SKAT har ved den faktuelle høring anført føl-
gende: (Citat)
”SKAT mener, at denne anbefaling skal
være i grøn, da der er lille risiko for, at det vil
påvirke SKATs forretningsgange negativt.
SKAT er dog enig i, at det er en god idé, at
vejledningen løbende opdateres, dog ikke i
at anbefalingen er i gul”.
Hertil skal SKR anføre følgende:
Den udarbejdede vejledning indeholder flere
væsentlige mangler. Derudover er der ifølge
SKAT flere forretningsenheder, der ikke an-
vender stikprøveværktøjet. Dette medfører
en forøget risiko for, at det via stikprøverne
beregnede estimat for KPI`en korrekthed
ikke er retvisende. Herudover skal det anfø-
res, at en manglende efterlevelse af egne
forretningsgange ikke kan vurderes til priori-
tet 3 eller 4 (Grøn), da dette i givet fald vil
være ensbetydende med, at forretningsgan-
gene på dette område er uvæsent-
lige.
Risici
Anbefalinger
Revision af ikke finansielle data
13 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Økonomisystemer:
SKAT er enig i, at SKATs vejledning til intern kvalitetssikring med fordel opdateres således, at vejledningen stemmer overens
med ønsket praksis.
Området vil i den nærmeste fremtid blive genstand for en evaluering, hvor blandt andet processer, standarder og vejledninger
skal revurderes. Evalueringen forventes færdig og implementeret inden overgangen til det nye skattevæsen med syv styrelser.
Implementeringsansvarlig:
Økonomi, Økonomisystemer
Implementeringsdato:
1. juli 2018
Revision af ikke finansielle data
14 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
Vi anbefaler, at definitionen og opgørelsen af
den aggregerede KPI ”Overholdelse af frist”
ændres, således at alle sager med overskri-
delse af de fastsatte frister indregnes i KPI`en.
Vi anbefaler, at dashboards bør være et ledel-
sesmæssigt styringsgrundlag/-redskab i forhold
til præsentationen af kritiske forhold i SKAT.
1.3
Revisionsemne: Styringsgrundlaget af den aggregerede KPI
– ”Overhol-
2016 delse af frist”
Den aggregerede KPI
”Overholdelse
af frist”
Prio.
er et af de 6 driftsmål, der indgår i SKATs
2
Mål og resultatplan med departementet for
2016.
Der er en forøget risiko for, at KPI´en
”Overholdelse af frist”
ikke er repræ-
sentativ for SKATs evne til at afslutte
sager inden for de fastlagte frister, ef-
tersom at kun afsluttede sager i den
I definitionen af KPI’en på dashboard for betragtede periode sager indregnes i
SKAT har vi konstateret, at KPI er defineret KPI´en.
som ”Andel
sager hvor frist overholdes i for-
bindelse med SKATs vejledning og sagsbe-
Dette medfører en forøget risiko for,
handling. Sagsbehandlingstiden for føl-
at KPI`en ikke i tide advarer om væ-
gende afdelinger indgår; Kundecenter Per-
sentlige stigninger i antallet af sager
son, kundecenter Erhverv, Person, Erhverv,
med overskredne frister og dermed
Ejendom, Told, Motor, Jura og Juridisk ad-
er mindre anvendelig ved den lø-
bende overvågning af SKATs pro-
ministration”.
duktionsprocesser med heraf forrin-
I forbindelse med vores gennemgang af get mulighed for indgriben i tide. I sid-
templates vedrørende opgørelsen af den ag- ste ende kan dette påvirke SKATs
gregerede KPI
”Overholdelse af frist” har
vi omdømme.
konstateret, at opgørelsen omfatter afslut-
tede sager med overskridelse af tidsfristen.
Ikke afsluttede sager med overskridelse af
tidsfristen er ikke omfattet af opgørelsen.
Definitionen omfatter dermed ikke alle sa-
ger, hvor sagsbehandlingstiden er overskre-
det. SKAT har oplyst, at det ikke har været
intentionen ved design af KPI’en, at denne
skulle omfatte ikke afsluttede sager med
overskridelse af tidsfristen.
Revision af ikke finansielle data
15 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0016.png
Nr.
Observationer
Vi har efterfølgende i forbindelse med års-
revisionen af SKAT konstateret, at der i Q3
2016 var afsluttet 92.781 sager, heraf var
73.403 sager afsluttet inden for fristen. Der
foreligger ikke nærmere oplysninger om de
tidsmæssige forsinkelser for de resterende
19.400 sager.
SKAT har supplerende oplyst, at det for in-
deværende ikke er muligt at opgøre KPI’en
anderledes og dermed ikke muligt at med-
tage de ikke afsluttede sager med overskri-
delse af tidsfristen i opgørelsen.
Afsluttende afsnit:
SKAT har ved den faktuelle høring anført føl-
gende: (Citat)
På møde mellem SKAT og SKR blev det af-
talt, at denne anbefaling skulle være grøn,
da SKAT opfylder egne fremsatte krav.
SKAT følger dermed egne retningslinjer.
SKAT mener fortsat, at denne anbefaling
skal være grøn og ikke gul”.
Risici
Anbefalinger
Revision af ikke finansielle data
16 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0017.png
Nr.
Observationer
Hertil skal SKR anføre følgende:
Det er korrekt, at SKAT i dette tilfælde følger
egne processer. Det må dog konstateres, at
disse processer medfører følgende:
SKAT ønsker at måle omfanget af sager,
hvor fristen overholdes. SKAT har således
konstrueret en KPI, der skal anvendes ved
opfølgningen på dette mål. Imidlertid indgår
kun afsluttede sager ved beregningen af
KPI. Sager, der ikke er afsluttede, indgår så-
ledes ikke ved beregningen af KPI´en. Dette
indebærer:
KPI’en angiver ikke omfanget af sager med
fristoverholdelse i en given periode. Såfremt
der verserer mange ikke-afsluttede sager
med manglende fristoverholdelse, vil disse
sager påvirke KPI´en i den periode, hvor sa-
gerne afsluttes.
Såfremt det lykkedes at afslutte mange af
disse sager i en given periode, vil KPI´en
vise manglende fristoverholdelse, uanset at
denne manglende fristoverholdelse er op-
stået i en langt tidligere periode.
Risici
Anbefalinger
Revision af ikke finansielle data
17 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0018.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra Økonomi:
SKAT udarbejder ikke en handleplan.
Risici
Anbefalinger
Supplerende bemærkninger fra SKR:
En manglende udarbejdelse og implementering af handleplan medfører, at KPI’en
for en given periode ikke giver et retvisende
billede af fristoverholdelsen, eftersom KPI’en ikke er opgjort på et fuldstændigt grundlag. Ikke alle sager, hvor
fristen er overskredet
i den betragtede periode,
er indregnet i KPI’en. KPI´en
kan således vanskeligt anvendes ved en løbende vurdering af, hvorvidt
SKAT over en årrække forbedrer sin performance vedrørende fristoverholdelse.
Implementeringsansvarlig:
Økonomi, Anders Holbøll
Implementeringsdato:
28. oktober 2017
Revision af ikke finansielle data
18 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af "ikke finansielle data"
2160997_0019.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af ikke finansielle data
19 af 19