Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2160978_0001.png
27. september 2017
J. nr. 17-0034196
Plannr. 116-401
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
HR & Stab
Revision af lønprocessen
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Winnie Jensen, HR og Stab
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 2. juni
2016, revideret Lønprocessen i SKAT. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de
observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af
det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det
vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefalinger
har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende
vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 27. september 2017
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Revision af lønprocessen
2 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0003.png
1. Fakta om det reviderede område
Personaleomkostninger (Ordinære driftsomkostninger, løn) består af lønninger,
pension, lønrefusion og andre personaleomkostninger. Personaleomkostninger
udgør i 2016 i alt 3.041 mio. kr.
Mio.kr. (1. dec.)
Ordinære driftsomkostninger, løn
Kilde: SKAT årsrapport 2016
2016
3.041
2015
2.949
2014
2.982
De enkelte opgaver i lønprocessen varetages dels af SKAT og dels af Statens
Administration (SAM), se nedenstående figur.
Den indledende del af processen (ansættelse, ændring i ansættelsesforhold,
afsked mm.) foregår hos de enkelte enheder i SKAT, der fremsender personlige
dataoplysninger på den nye medarbejder ved eksempelvis ny ansættelse til
Personale. Personale opretter herefter en lønordre.
Revision af lønprocessen
3 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0004.png
En lønordre kan eksempelvis bestå af:
o
Oprettelse af nye medarbejdere
o
Ændring i ansættelsesforhold
o
Tildeling af tillæg, både faste og engangstillæg
o
Plejeorlov
o
Fratrædelse mm.
Personale overfører automatisk lønordrerne til SAM via lønportalen og HR-Løn,
SAM forestår herefter behandlingen heraf. Ved første lønkørsel efter, at en
medarbejder er ansat og nye løndata er overført til SAM, sikrer SAM sig at løndata
er korrekt i forhold til inddatagrundlaget.
Efter lønkørsel bogfører Regnskabsservice, på basis af batchfiler, lønnen i SAP
Intern. Regnskabsservice afstemmer, det der modtages fra SLS (via ØDUP) med
det, der optages i SAP.
Udflytning af statslige arbejdspladser i 2016
Regeringen besluttede i efteråret 2015 at udflytte statslige arbejdspladser. Som
konsekvens heraf flyttedes der opgaver vedrørende Personaleadministration og
Regnskabsservice fra København til Horsens, og resten af 2017 fortsætter denne
udflytning. I forbindelse med udflytningen er en væsentlig del af medarbejderne
udskiftet.
I 2017 overføres fra Regnskabsservice til Personale afstemningsopgaven på en
række konti
herunder konti, der vedrører refusioner.
Området Refusioner overføres i 2017 fra Regnskab til Personaleafdelingen.
Personale har i overgangsperioden fokus på, at mere erfarne medarbejdere
oplærer nye medarbejdere, og at arbejdsgangsbeskrivelser løbende tilrettes, så de
afspejler behovet hos de nye medarbejdere. Hertil kommer at det arbejde, som de
nye medarbejdere udfører, kvalitetssikres af en mere erfaren medarbejder.
2. Formål
Formålet med revisionen har været, at vurdere om lønprocessen i SKAT fungerer
betryggende. Herunder er formålet, at vurdere om delprocesser vedr. ansættelse,
ændringer i løbet af ansættelsesperioden (faste og variable løndele), og
fratrædelser fungerer betryggende.
3. Omfang
Det reviderede område omfatter den del af lønprocessen, som håndteres af SKAT,
mens processerne hos Statens Administration (SAM) revideres af Finans-
ministeriets Koncernrevision (FKR).
Revisionen har omfattet lønprocessen end-to-end, og herunder har vi:
Revision af lønprocessen
4 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0005.png
Vurderet om SKAT har udarbejdet hensigtsmæssige arbejdsgangs-
beskrivelser for de væsentlige delprocesser i lønprocessen
Vurderet lønprocessen for ansættelse af medarbejdere, væsentlige
ændringer i løbet af ansættelsesperioden og vedr. fratrædelser, og har
foretaget test heraf
Vurderet kontrolplanen, dvs. aftalen mellem Statens Administration og
SKAT, som er en samlet overordnet beskrivelse af den interne kontrol for
lønprocessen
Der er gennemført interview med Ledelsen i HR og Personale om ledelse og
styring af lønprocessen, samt med nøglepersoner i Personale.
Revisionen er gennemført i perioden medio 2016 til medio januar 2017 og vedrører
finansåret 2016.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret Rammevilkår, samt funktionsområderne Registrering og
Opgørelse. (De reviderede funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
4. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov,
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Revisorerklæringen fra FKR, giver ikke specifik sikkerhed for, at de manuelle og
automatiserede forretningsgange og interne kontroller, som varetages af SAM for
SKAT, har fungeret effektivt i hele året.
Kontrolplanen for lønprocessen, et dokument fælles for SAM og SKAT, fremstår
på en række punkter ikke betryggende, og en række forbedringspunkter bør tages
Revision af lønprocessen
5 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0006.png
med til forhandlingsbordet, og indarbejdes ved første genforhandling, som efter det
oplyste er i foråret 2017.
Vi konstaterede, at der i HR og Stab (Personale) var 12 medarbejdere med adgang
til at ændre i skattesubjekters NemKonti, uden dog at have arbejdsbetinget behov
hertil. Personale slettede omgående adgangene.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Høj risiko
Prioritet 2
Prioritet 3/4 I
Middel risiko Lille risiko
alt
1
1
1
1
1
2
3
6
3
2
1
4
3
2
1
1
11
Revisionsemne
1. Arbejdsgangsbeskrivelser i
Personale
2. Stikprøvevis test af
lønsedler
3. Kontrolplan fælles for
SKAT og SAM
4. Adgang til at ændre i
NemKonti
5. Revisorerklæring
I alt
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktør-
områder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Revision af lønprocessen
6 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
1.1
Revisionsemne: Arbejdsgangsbeskrivelser i Personale
2016
Vi har konstateret, at der er udarbejdet
Prio.
arbejdsgangsbeskrivelser for lønproces-
serne i Personale.
4
Arbejdsgangsbeskrivelserne omfatter bl.a.:
1. Rekruttering, ansættelse og oprettelse
af medarbejdere i SLS, HR-løn og SAP-
Intern
2. Lønordrer, tillæg, over- og merarbejde,
udnævnelser, flytninger, ændring af
trækprocent
3. Ansøgt afsked og ferielønregulering
Det er vores vurdering, at arbejdsgangs-
beskrivelserne er hensigtsmæssigt be-
skrevet.
Ved tilrettelæggelsen af arbejdet i Perso-
nale, tilsigtes, at der er mindst to med-
arbejdere, der kan varetage de enkelte
arbejdsopgaver.
Revision af lønprocessen
7 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
Vi anbefaler, at der i arbejdsgangs-
beskrivelserne altid omtales funktioner frem for
navne på personer.
1.2
Revisionsemne: Arbejdsgangsbeskrivelser i Personale
2016
Omtale af funktioner frem for navne på Der er risiko for unødigt ekstra
medarbejdere
arbejde til opdatering af arbejds-
Prio.
I nogle af Personales arbejdsgangs- gangsbeskrivelserne, når de i
2
beskrivelser anvendes navne ved omtale af arbejdsgangsbeskrivelserne omtalte
ansvar m.m. fremfor funktioner. Eksempel- medarbejdere stopper i nuværende
vis fremgår tidligere skattedirektør Jesper jobs.
Rønnow af en arbejdsgangsbeskrivelse
vedrørende ansættelse af ledere.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
SKAT er enig i anbefalingen. Fremadrettet vil arbejdsgangsbeskrivelser, der udarbejdes, alene omtale funktioner og ikke navne på
personer. For allerede eksisterende arbejdsgangsbeskrivelser vil der løbende ske tilretning, således at navne erstattes af funktioner.
Arbejdet forventes afsluttet senest ved udgangen af november 2017.
30. november 2017
Revision af lønprocessen
8 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
Vi anbefaler at, der til arbejdsgangs-
beskrivelserne udarbejdes en introduktion/
indledning, så det tydeligt fremgår hvilken del-
proces arbejdsgangsbeskrivelsen omhandler.
1.3
Revisionsemne: Arbejdsgangsbeskrivelser i Personale
2016
Indledning til arbejdsgangsbeskrivelser
Prio.
Det er vores vurdering, at de udvalgte
væsentlige arbejdsgangsbeskrivelser er
3
hensigtsmæssigt beskrevet.
Arbejdsgangsbeskrivelserne indeholder dog
ikke en indledning/introduktion, som oplyser
hvilken delproces arbejdsgangsbeskrivelsen
omhandler.
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
Vi anbefaler, at alle arbejdsgangsbeskriver til
enhver tid dateres med dato for den seneste
opdatering.
1.4
Revisionsemne: Arbejdsgangsbeskrivelser i Personale
2016
Opdatering af arbejdsgangsbeskrivelser
Prio.
I et begrænset antal arbejdsgangs-
beskrivelser fremgår dato for opdatering
3
ikke. Det kan derfor ikke udledes, om SKAT
har overblik over versionsstyringen af
arbejdsgangsbeskrivelserne eller ej.
Revision af lønprocessen
9 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Vi anbefaler, at Personale, for AC -fuldmægtige
i Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen og
Departementet, med udgangspunkt i væsent-
lighed og risiko, indfører en kontrol af om
udbetaling af pensionsbidrag er tilvalgt.
2.1
Revisionsemne: Stikprøvevis test af lønsedler (ansættelser)
2016
Vi har for SKAT, Spillemyndigheden og For medarbejdere under AC-
Skatteankestyrelsen udvalgt en stratificeret overenskomsten, ansat i Spille-
Prio.
stikprøve på ca. 60 medarbejdere, for at myndigheden, Skatteankestyrelsen
2
teste om transaktionerne for vurdere om eller Departementet udfører Per-
lønprocessen indebærer at ansættelser, sonale ikke en kontrol af, om erklæ-
ændringer og fratrædelser håndteres ringerne om udbetaling af pensions-
korrekt.
bidrag af rådighedsbeløbet 9 % eller
udbetaling
af
pensionsbidrags-
Vores revision har givet anledning til forhøjelse på 0,3 % er vedlagt
følgende observation:
lønordren til SAM eller ej.
Udbetaling af pensionstillæg til AC-
fuldmægtige
Af den samlede stikprøve er
23 AC’ere. Én
ud af disse 23 medarbejdere havde ønsket
pensionstillægget af rådighedstillægget
udbetalt, men dette var i stedet blevet tillagt
pensionen. Årsagen var, at medarbejderens
beslutning herom (særlig erklæring, som
scannes ind i CAPTIA), ved en fejl ikke var
vedlagt lønordren til SAM.
For medarbejdere i SKAT, kontrolleres
medarbejderens beslutning herom via et
såkaldt oplysningsskema.
Revision af lønprocessen
10 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Fra 1. juni 2017 er det aftalt med Departementet, at der
i lighed med processen for ansættelser i SKAT
udsendes oplysnings-
skema til ansøger. Ansøger udfylder skemaet, og markerer med afkrydsning hvorvidt pension ønskes udbetalt som løn.
For så vidt angår ansættelse i Spillemyndigheden og Skatteankestyrelsen modtages ansættelsesbrev og særskilt skema, såfremt
pension ønskes udbetalt.
Alle ansættelser kontrolleres af en ”anden godkender”. Det er tilføjet i huskesedlen til denne kontrol, at man skal være opmærksom
på, om pension skal udbetales.
1. juli 2017
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
2.2
Revisionsemne: Stikprøvevis test af lønsedler (ændringer)
2016
Jf. pkt. 3.1 har vi foretaget stikprøvevis test
Prio.
af lønsedler vedrørende ændringer i ansæt-
telsesforhold, f.eks. ændringer af løntrin,
4
tillæg m.v.
Vores revision har ikke givet anledning til be-
mærkninger.
Revision af lønprocessen
11 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
2.3
Revisionsemne: Stikprøvevis test af lønsedler (fratrædelser)
2016
Jf. pkt. 3.1 har vi foretaget stikprøvevis test
Prio.
af lønsedler vedrørende fratrædelser, her-
under ferielønregulering.
4
Vores revision har ikke givet anledning til
bemærkninger. Vi henviser dog til Rigs-
revisionens kommentarer vedrørende fra-
trædelsesgodtgørelse jf. ”Rapport om løn-
revision af SKAT”, oktober 2016.
Revision af lønprocessen
12 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler:
1. At SKAT, ved genforhandling af kon-
trolplanen med SAM, sikrer, at de
observerede punkter beskrives hensigts-
mæssigt i lønkontrolplanen
2. At det sikres, at den overordnede ØSC
aftale og Kontrolplanen ikke overlapper
hinanden.
3.1
Revisionsemne: Kontrolplan for lønprocessen fælles for SAM og SKAT
2016
Styring og ledelse af lønprocessen
Der er en forøget risiko for, at der i
Prio.
Jf. pkt. 2.1 vurderes arbejdsgangs- lønprocessen, set under et, opstår
beskrivelserne generelt hensigtsmæssigt, forventningsgab mellem SAM og
1
med visse undtagelser. Lønkontrolplanen, SKAT, da en række centrale
underskrevet i december 2015, der be- parametre vedrørende ledelsen og
skriver den interne kontrol i lønprocessen styringen af lønprocessen ikke frem-
hos SAM og SKAT under et, fremstår dog går af lønkontrolplanen, eller ikke
ikke på alle væsentlige punkter hensigts- fremgår med tilstrækkelig klarhed.
mæssigt. Vi har konstateret, at følgende ikke
er beskrevet hensigtsmæssigt:
1. Formålet med kontrolplanen
2. Strategien for kontrolindsatsen (forebyg-
gende/efterfølgende)
3. At kontrolplanen tillige bør have som
delmål, at undgå at der ikke forekommer
risici, som ikke er dækket af den interne
kontrol
4. SAMs ansvar bl.a. for administration i
henhold til gældende overenskomster
m.m. inkl. væsentlige kontroller hos SAM
5. Præciseringen af betydningen af ordene
"korrekt" og ”rette kvalitet”,
for det
arbejde SAM udfører
6. Kriterie for genforhandling af løn-
kontrolplanen
Revision af lønprocessen
13 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Det er tidligere mellem SAM og SKAT aftalt, at kontrolplanen skal drøftes i fællesskab i foråret 2017.
Der planlægges i første omgang et indledende møde mellem SKAT, SKR og SAM, hvor der vil ske en overordnet drøftelse af SKRs
anbefalinger omkring indholdet i en revideret kontrolplan. Mødet forventes afholdt efter sommerferien 2017.
Efter det indledende møde vil der blive arrangeret et operationelt møde mellem SKAT og SAM, hvor indholdet i kontrolplanen
drøftes, og der indgås aftale om revideret kontrolplan. SKAT vil ved dette møde medtage SKRs anbefalinger, som input til den
reviderede kontrolplan.
Senest 14 dage efter det afholdte møde, vil SKAT give SKR en tilbagemelding om det aftalte.
Implementeringsdatoen angiver det forventede tidspunkt for indgåelse af aftale om revideret kontrolplan.
Implementeringsdato: 1. december 2017
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler, at
der etableres en ”rød tråd”
mellem kontrolplanens afsnit og arbejdsgangs-
beskrivelserne, så dokumenterne i højere grad
kan anvendes i en sammenhæng.
3.2
Revisionsemne: Kontrolplan for lønprocessen fælles for SAM og SKAT
2016
Vi har noteret, at der ikke er konkrete
Prio.
referencer mellem afsnittene i kontrolplanen
og Personales arbejdsgangsbeskrivelser.
3
Revision af lønprocessen
14 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0015.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
Vi anbefaler, at Personale undersøger (udtræk
af loggen), om risikoen for misbrug af
adgangen til at ændre medarbejderes Nem-
Konto har fundet sted, og vurderer kon-
sekvensen heraf.
4.1
Revisionsemne: Adgang til at ændre i skattesubjekters NemKonto
2016
Risiko for besvigelse ved ændring af Nem-
Der er en besvigelsesrisiko for, at
Konto
medarbejdere i Personale i den
Prio.
Ved vores test af HR og Stabs adgang til at
forgangne periode har misbrugt
2
ændre NemKonto for skattesubjekter, har vi muligheden for at ændre i med-
konstateret, at Personale i en periode har arbejderes NemKonto til
”egen”
haft 10-12 medarbejdere med adgang til fordel.
dette. Personale, fik omgående adgangene
slettet.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Den specifikke autorisation blev, som nævnt, lukket for medarbejderne i forbindelse med revisionsbesøget den 16. januar 2017.
HR Personale anser det ikke for sandsynligt, at der er gjort brug af autorisationen. SKAT vil dog følge SKRs anbefaling og undersøge
muligheden for at indhente log over eventuelle hændelser hos udbyder af Nemkonto (KMD).
Implementeringsdato: 1. september 2017
Revision af lønprocessen
15 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
5.1
Revisionsemne: Revisorerklæring
Funktionsområde: Rammevilkår
2016
Videreførelse af observation nr. 1.1 fra opgave nr. 115-160
Revision af lønprocessen lukkes og der oprettes en ny observation
Prio.
nr. 1.1 nedenfor, dog med enkelte ændringer.
1
FKR har i 2014 udarbejdet en generel Da den modtagne revisorerklæring Med henblik på at sikre, at væsentlige
revisorerklæring
til alle SAM’s kunder.
fra FKR i 2014 ikke er udarbejdet kontroller i den del af SKATs lønproces, som
Erklæringen er ikke udarbejdet i overens- specifikt til SKAT, er der risiko for, at varetages af SAM, fungerer effektivt i hele
stemmelse med ISAE 3402. Erklæringen er SKATs lønproces hos SAM, her- regnskabsåret, skal vi anbefale, at SKAT frem-
endvidere ikke udarbejdet specifikt til SKAT. under behandlingen af SKATs over indhenter en specifik revisorerklæring til
FKR har oplyst, at erklæringen er udarbejdet løndata, ikke i tilstrækkeligt omfang SKAT fra SAM udarbejdet i overensstemmelse
i henhold til aftale med RR.
dækkes af den af FKR udførte med ISAE 3402. Revisorerklæringen kan hen-
revision. Endvidere er der risiko for, sigtsmæssigt udarbejdes af
SAM’s revisorer
Ifølge oplysninger fra FKR er SAM organi- at SKAT ikke rettidigt modtager FKR og RR. Revisorerklæringen skal indhen-
seret i en række lønteams. Hvert lønteam oplysninger om specifikke risikof- tes hvert år. Revisorerklæringerne vil end-
betjener en række kunder hos SAM. FKR yldte forhold vedrørende SKATs videre give SKAT sikkerhed for, at oplysninger
reviderer alle lønteams hvert år. Kunderne i lønproces hos SAM, herunder i driftsstatusrapporter mv. er korrekte.
de enkelte lønteams revideres efter en kontrolsvagheder, idet erklæringen
rotationsplan over en årrække. SKATs kun omtaler generelle forhold for Endvidere skal vi anbefale, at SKAT hvert år
lønproces hos SAM revideres således ikke alle kunder hos SAM. Der er indhenter en revisorerklæring om revisionen af
hvert år.
endvidere risiko for, at erklæringen SLS.
ikke afdækker det forhold, at SKATs
De opgaver, som SAM varetager for SKAT,
afviger fra standardopgavesplittet
mellem
SAM, og de respektive statslige virk-
somheder, idet SKAT varetager bogføring,
opkræver tilgodehavender hos fratrådte
medarbejdere mv.
Revision af lønprocessen
16 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0017.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT afholder løbende statusmøder med opgaver afviger fra opgavesplittet
SAM, hvor forhold vedrørende samarbejdet hos SAM.
og services drøftes.
SKAT har ingen sikkerhed for, at
I henhold til SLA’en pkt. 7 skal SKAT sikre,
SAM efterlever bestemmelserne i
at SAM overholder bestemmelserne i
SKATs regnskabsinstruks.
SKATs regnskabsinstruks.
Da SKAT ikke indhenter en revisor-
erklæring om SLS, er der risiko for, at
SKAT ikke rettidigt modtager oplys-
ninger om risikofyldte forhold og
kontrolsvagheder i SLS. Manglende
indhentelse af en revisorerklæring
Ifølge regnskabsinstruksen pkt. 3.5 skal om SLS er endvidere ikke i overens-
enheder, der modtager materiale fra data- stemmelse med regnskabsinstruk-
behandlere fastlægge procedurer til kontrol sens pkt. 3.5.
af indholdets rigtighed, omfang og form samt
fuldstændighed. Den udførte kontrol skal
dokumenteres.
SKAT anvender statens lønsystem (SLS).
SLS revideres af RR. RR har oplyst, at RR
ikke afgiver revisorerklæringer til SKAT eller
andre statslige virksomheder om revisionen
af SLS.
(SKR er tidligere informeret om, at det er
eksterne dataleverandører, der henvises til i
regnskabsinstruksen. Såvel Rigsrevisionen
som Moderniseringsstyrelsen er ikke enig
med SKR i deres betragtning, jf. bemærk-
ningerne til den tidligere lønrevision)
Revision af lønprocessen
17 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0018.png
Nr.
Observationer
Ændringer i 2016
SKAT modtager ikke en erklæring fra SAM
om de specifikke processer, som SAM
varetager for SKAT. SKAT kan derfor ikke
vurdere den del af lønprocessen, der
varetages af SAM.
I henhold til funktionsbeskrivelsen for SKR,
skal SKR indhente den nødvendige
sikkerhed til at kunne afgive revisions-
påtegning på SKATs årsrapport. Dette
medfører, at SKR skal have sikkerhed fra
RR eller FKR om sikkerheden i SLS og i de
outsourcede processer, dette modtager
SKR ikke pt.
Risici
Anbefalinger
Ændringer i 2016
Med henblik på at sikre, at væsentlige
kontroller i den del af SKATs lønproces, som
varetages af SAM, fungerer effektivt i hele
regnskabsåret, skal vi anbefale, at SKAT frem-
over indhenter en specifik revisorerklæring til
SKAT fra SAM udarbejdet i overensstemmelse
med ISAE 3402. Revisorerklæringen kan hen-
sigtsmæssigt udarbejdes af
SAM’s revisorer
FKR. Revisorerklæringen skal indhentes hvert
år. Revisorerklæringerne vil endvidere give
SKAT sikkerhed for, at oplysninger i drifts-
statusrapporter mv. er korrekte.
Endvidere skal vi anbefale, at SKAT hvert år
indhenter en revisorerklæring om revisionen af
SLS.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Der har været afholdt telefonmøde mellem SKR og SKAT, hvor observationen har været drøftet. SKR har tilkendegivet, at der
bl.a. på baggrund af tilbagemeldinger fra Finansministeriet
sandsynligvis ikke vil kunne indhentes en særskilt revisorerklæring
eller lignende vedrørende de specifikke opgaver, som SAM udfører for Skatteministeriet. I stedet har SKR til SKAT foreslået, at
SKAT i forbindelse med udarbejdelse af en ny kontrolplan med SAM vurderer behovet for kontroller af det arbejde, som udføres af
SAM. Der henvises til observation 3.1
Implementeringsdato:
Klik her for at angive en dato.
Revision af lønprocessen
18 af 19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om lønprocessen
2160978_0019.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af lønprocessen
19 af 19