Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2160964_0001.png
23. august 2018
J. nr. 16-0770639
Plannr. 116-283
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Eksportgodtgørelse af registreringsafgift
på motorkøretøjer
Delrapport 3
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoaf-
dækningen, herunder en empirisk analyse
Modtager
Direktør Jens Otto Størup
Kopi
Departementet
Forord
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 16. juni
2016, revideret processen for opgørelse af eksportgodtgørelse af registreringsaf-
gift på motorkøretøjer. Den udførte revision er en del af den samlede revision for
2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en konklusion omfattende det reviderede område. I konklu-
sionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væsentligste
er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det revide-
rede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil derfor
almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der ønskes ud-
dybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefalinger
har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende
vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en nærmere beskrivelse af den empiriske analyse,
der ligger til grund for de fremhævede observationer, risikovurderinger samt anbe-
falinger, der er anført i bilag 1. Bilag 2 kan således læses af de, der har særlig
interesse i den gennemførte analyse.
Rapportens bilag 3 viser beregningen af et vægtet gennemsnit.
Rapportens bilag 4 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 23. august 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Martin Bergmann Pedersen
Manager
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
2 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0003.png
Formål
Nærværende rapport er delrapport nr. 3 der omfatter en empirisk analyse af vær-
diansættelsen af personbiler med henblik på eksportgodtgørelse af registrerings-
afgift. I delrapport 1 har vi blandt andet konkluderet, at SKAT ikke vurderer omfang
og konsekvens af fejl ved den del af selvanmeldte køretøjer, der ikke har været
omfattet af SKATs pristjek. Nærværende rapport angiver en mulig metode til at
gennemføre en sådan vurdering.
Formålet med den empiriske analyse er at:
-
-
undersøge, hvorvidt selvanmelderes værdiansættelser variere væsentligt
fra SKATs værdiansættelser af personbiler.
kvantificere den beløbsmæssige forskel mellem SKATs og selvanmelderes
værdiansættelser af personbiler, blandt andet for at opnå et grundlag for at
vurdere og argumentere for valget af kontrolniveau.
Formålet med delrapport 3 har endvidere været at vurdere, hvorvidt datakvaliteten
af SKATs registreringer er hensigtsmæssig i forhold til risikostyring, herunder kon-
trol og øvrige analyseformål.
Omfang
Den empiriske test er gennemført ved at sammenholde SKATs og selvanmelderes
værdiansættelser af sammenlignelige personbiler for 2016. Til det formål har vi
anvendt SKATs egne vurderinger af personbiler samt data vedrørende selvanmel-
deres værdiansættelser af personbiler. SKAT har i 2016 vurderet i alt 10.690 per-
sonbiler, mens selvanmeldere har vurderet i alt 19.430 personbiler.
Endvidere har vi inddraget data vedrørende SKATs pristjek for 2016. SKAT har i
2016 foretaget ca. 1.100 reguleringer via pristjek af personbiler, der er anmeldt og
værdiansat af selvanmeldere.
Til brug for analysen har vi endvidere estimeret sammenhængen mellem værdian-
sættelse og registreringsafgift, samt mellem registreringsafgift og opgjort eksport-
godtgørelse. Disse beregninger har givet os mulighed for at omregne forskellen
mellem SKATs og selvanmelderes værdiansættelse til eksportgodtgørelse.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne datafangst og opgørelse. (De reviderede funktions-
områder er fremhævet med gråt i figuren nedenfor).
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
3 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0004.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Afgrænsning
Udvælgelsen af data til analysen er gennemført med henblik på at kunne sammen-
holde selvanmelderes og SKATs værdiansættelser. Udvælgelsen er således ikke
repræsentativ i statistisk forstand. Analyseresultatet sigter mod at give en indika-
tion på omfanget og konsekvensen såfremt selvanmelderes værdiansættelser af-
viger fra SKATs værdiansættelser vedrørende personbiler.
Personbiler udgør i alt ca. 80 % af eksportgodtgørelsen af registreringsafgift. De
resterende 20 % der blandt består af motorcykler og varebiler mv. er således ikke
omfattet af denne empiriske analyse.
Det anvendte datasæt har ikke omfattet antal kørte kilometer. Vi har fravalgt at
rekvirere disse oplysninger, selvom SKAT kan levere disse data. Vi har truffet dette
valg ved at afveje, hvorvidt en forøgelse i kompleksiteten i analysen ville stå mål
med en tilsvarende præcision af analyseresultatet. Vi er ikke i besiddelse af viden
der betinger, at personbiler, der værdiansættes via selvanmeldere, har kørt læn-
gere eller kortere i forhold til personbiler, der værdiansættes af SKAT. Vi har til
brug for analysen således antaget, at der ikke er væsentlig forskel på gennemsnit-
lig antal kørte kilometer for køretøjer, der værdiansættes af selvanmeldere og kø-
retøjer, der værdiansættes af SKAT. Vi har på baggrund heraf vurderet, at inddra-
gelse af antal kørte kilometer ikke ville have påvirket analysens resultater væsent-
ligt.
Det anvendte datasæt har ikke omfattet oplysning om det enkelte køretøjs stand
og udstyrsniveau. Vi har således ikke taget højde for eventuelle afvigelser med
hensyn til køretøjers stand/udstyr og værdiansættelse.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
4 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
Det skal endvidere bemærkes, at beregningen ikke tager højde for at der er en
tolerancegrænse, dvs. et interval, inden for hvilket SKATs og selvanmeldte værdi-
ansættelser kan ligge, uden at dette kan fortolkes som forskellige værdiansættel-
ser.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
5 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0006.png
Konklusion
Det er vores vurdering, at der er
behov for procesændringer i et mindre omfang
i de reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Data, der skal anvendes ved behandlingen af refusionsanmodninger, er be-
hæftet med en række unøjagtigheder
Data samt dataanalyse anvendes ikke i tilstrækkeligt omfang ved risikoafdæk-
ningen/opdateringen af risikobilledet.
Til inspiration for SKATs fortsatte arbejde med risikoidentifikation samt kvantifice-
ring af samme har vi udarbejdet forslag til en dataanalyse. Hovedresultaterne frem-
går nedenfor:
Den gennemførte analyse indikerer, at selvanmelderes værdiansættelser er væ-
sentlig højere end SKATs værdiansættelser.
Vi har gennemført to forskellige beregninger der indikerer, at selvanmeldere for
2016 i gennemsnit har værdiansat personbiler hhv. 9.800 og ca. 11.000 kr. højere
end SKAT. Som en konsekvens af vores beregninger har vi endvidere opgjort, at
dette svarer til ca. 90 mio. kr. i eksportgodtgørelse.
Det skal bemærkes, at analyseresultatet er behæftet med usikkerhed, hvilket pri-
mært skal tilskrives de under afgrænsningen nævnte forhold. Vi håber dog at SKAT
vil lade sig inspirere til at foretage tilsvarende vurderinger selv, blandt andet som
bidrag til den overordnede risikostyring på området.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Datakvalitet
Opdatering af risikobilledet
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4 I
alt
Middel risiko Lille risiko
0
1
1
0
1
1
I alt
0
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 4.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktørområ-
der. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner
vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
6 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1.1
2016
Observationer
Revisionsemne: Datakvalitet
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Anmodning om eksportgodtgørelse gen- Der er risiko for, at data vedrørende an- Vi anbefaler, at SKAT undersøger mulighe-
Prio. 3
nemføres af selvanmeldere samt af SKAT modning om eksportgodtgørelse ikke un- derne for at sikre en højere og mere ensartet
i forholdet ca. 60/40%.
derstøtter et entydigt grundlag for, at datakvalitet, herunder i de eksisterende data.
SKAT kan gennemføre visitation/udvæl-
SKAT har oplyst, at selvanmelder i forbin- gelse af risikofyldte anmeldelser.
delse med anmodning om eksportgodtgø-
relse, indtaster stelnummer i DMR syste- Datakvaliteten understøtter efter vores
met, hvorpå oplysninger om køretøjet mht. vurdering ikke, at analyser kan gennemfø-
model, alder, typer og variant indlæses fra res effektivt, idet der er risiko for, at anven-
de data SKAT allerede har registreret i for- delsesmuligheden af data til analyse redu-
bindelse med import.
ceres eller besværliggøres på grund af
mangler ved datakvaliteten.
I forbindelse med den gennemførte ana-
lyse, har vi konstateret en række unøjag-
tigheder.
Som eksempler herpå kan nævnes:
- Bilmærket Alfa Romeo indtastes som
hhv. ”ALFA ROMEO” samt ”ALFA”.
- Bilmærket Mercedes-Benz indtastes
som ”Mercedes-Benz”, ”Mercedes
Benz”, ”DAIMLER BENZ”, ”DAIMLER”
samt ”MB”.
- For Audi A6 kan der konstateres en
række eksempler, hvor der er byttet
rundt på model- og variant-betegnel-
ser. Benævnelserne ”Avant”, ”Quattro”
eller ”Allroad”
kan således være anført
under enten model eller variant.
Listen er ikke udtømmende.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
7 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0008.png
SKAT har oplyst, at ovenstående er et
kendt problem samt at der allerede har væ-
ret iværksat tiltag for at forbedre datafang-
sten.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
8 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0009.png
Nr.
2.1
2016
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Resultaterne af de gennemførte kontroller ud-
gør efter vores vurdering et væsentlig grund-
lag for at opdatere SKATs risikobillede. Kon-
stateres eksempelvis flere eller færre fejl på et
kontrolområde i forhold til forventet, eller kon-
stateres der nye risici, bør risikobilledet og
kontrolindsatsen tilpasses i overensstem-
melse hermed.
Ud over at opgøre/kvantificere forskellen mel-
lem selvanmelderes og SKATs værdifastsæt-
telser kan følgende analysemuligheder næv-
nes, hvormed SKAT formentlig kan opnå et
bedre grundlag for at styre risici:
- Hyppige/store fejl pr. cvr. nr.
- Fejl pr. biltype/mærke.
- Fejlfrekvens opdelt i beløbsintervaller i for-
hold til værdiansættelser.
Listen er ikke udtømmende.
Revisionsemne: Opdatering af risikobilledet
Ved ikke at anvende dataregistreringer i et
tilstrækkeligt og systematisk omfang, er
der efter vores vurdering risiko for, at
SKAT overser konsekvenserne af en
række risici, der via SKATs kontroller ikke
reduceres i et tilstrækkeligt omfang.
Det er vores vurdering, at SKAT ikke i et
Prio. 2
tilstrækkeligt omfang gør brug af de data-
registreringer, der er tilvejebragt via
SKATs kontroller, til at analysere og vur-
dere risici, herunder konsekvensen af ri-
sici.
Det er vores indtryk, at enheden Motor har
stor viden om risici forbundet med refusi-
onsprocessen og at der arbejdes løbende
med disse risici.
Vi har dog observeret, at systematiske
analyser af de relevante dataregistreringer
ikke inddrages ved det løbende arbejde
med risici.
Vi har tillige konstateret,
at enheden ”Sær-
lig kontrol”, har udarbejdet et godt grund-
lag for risikoidentifikationen og den efter-
følgende risikostyring, Dokumentationen
herfor er indeholdt i rapporten benævnt
”Eksportgodtgørelse og mulig svindel”.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Motor vil inddrage SKRs betragtninger som led i den løbende justeringer af risikobilledet samt i udarbejdelsen af det nye vejlednings-
og kontrolkoncept i den kommende Motorstyrelse.
Implementeringsdato:
18. oktober 2018
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
9 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
10 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0011.png
Bilag 2
Empirisk analyse
1.
Datagrundlag
Datasæt modtaget fra SKAT omfatter alle eksportgodtgørelser for 2016, specifice-
ret på enkelttransaktioner.
Data er modtaget i en Excel fil benævnt ”Kopi
af eksp
2016
kørt 30-1-2017 til koncernrev”.
Data omfatter blandt andet følgende data:
- Køretøjets art - Personbil, motorcykel, varevogn mv.
- Anvendelse - hvilket formål køjetøjet har tjent
- Bilmærke - fx Mercedes-Benz
- Model - fx E 220
- Variant - fx CDI
- Alder - Dato for første registrering (køretøjets registreringsdato)
- Vurderingspris
- Kilde - Værdifastsættelse af SKAT (uden-CVR nr.) eller selvanmelder (med
CVR nr.)
I tabel 1 nedenfor har vi præsenteret en oversigt over køretøjernes art fordelt på
selvanmeldere og SKAT.
Tabel 1.
Kilde/art
Selvanmelder
I alt
Motorcykel
Personbil
Stor personbil
Varebil
I alt
Motorcykel
Personbil
Stor personbil
Varebil
Hovedtotal
Værdiansættelse
1
i kr. Antal køretøjer
2.246.177.378
25.070
2.063.887
15
1.813.145.294
19.430
683.100
6
430.285.097
5.619
1.086.934.095
14.572
4.031.700
43
840.153.066
10.690
4.724.400
27
238.024.929
3.812
3.333.111.473
39.642
SKAT
Der er i 2016 i alt 7 køretøjer der fremstår med en værdiansættelse på 0 kr. Disse
køretøjer er ikke medtaget i ovenstående tabel.
Den vurderede værdiansættelse er opgjort dels af SKAT og dels af selvanmeldere.
2.
Analyse
Analysen er baseret på en sammenholdelse mellem selvanmelderes og SKATs
værdiansættelser af personbiler. I begge tilfælde er formålet med værdiansættel-
sen, at en bilejer søger om godtgørelse for registreringsafgift i forbindelse med at
personbilen eksporteres.
1
I SKATs datasæt er værdiansættelse benævnt handelspris.
11 af 23
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0012.png
Udvælgelse af beregningsgrundlag
Vi har tilfældigt udvalgt 7 bilmærker blandt de 11 største/hyppigst forekommende
bilmærker, der er eksporteret i 2016. De udvalgte bilmærker fremgår af tabel 2.
Tabellen indeholder tillige oplysninger om antallet af køretøjer, der er værdiansat
af SKAT henholdsvis selvanmeldere.
Tabel 2.
Rækkenavne
Selvanmelder
Antal pr. bilmærke Samlet værdiansættelse
10.248
1.017.683.133
VOLKSWAGEN
AUDI
FORD
CITROËN
MERCEDES-BENZ
OPEL
BMW
SKAT
2.826
1.408
1.375
1.344
1.342
1.169
784
5.047
259.743.857
169.956.768
121.981.216
103.671.511
147.559.195
100.332.642
114.437.944
428.586.555
VOLKSWAGEN
MERCEDES-BENZ
AUDI
CITROËN
OPEL
FORD
BMW
Hovedtotal
1.468
837
730
605
513
509
385
15.295
121.281.060
77.449.400
75.500.336
36.983.457
33.963.391
36.581.240
46.827.671
1.446.269.688
Metode
Vi har med udgangspunkt i tabel 2 inddelt køretøjerne i 23 grupper efter mærke,
type og variant. Hver gruppe indeholder køretøjer, der enten har været vurderet af
SKAT eller selvanmelderne. Inden for hver gruppe har SKAT og selvanmelderne
ikke vurderet helt det samme antal køretøjer, men begge parter har inden for grup-
pen vurderet et større antal køretøjer. Inden for hver gruppe er det tilstræbt, at den
gennemsnitlige alder for køretøjer, vurderet af SKAT henholdsvis selvanmelderne,
er ens.
De 23 grupper omfatter i alt 2.626 personbiler, hvoraf 1.816 personbiler er værdi-
ansat af selvanmeldere og 810 personbiler er værdiansat af SKAT.
Den selvanmeldte andel, der er udvalgt, udgør ca. 9,4 % af de samlede selvan-
meldte personbiler i 2016.
Inden for hver gruppe har vi beregnet den gennemsnitlige værdiansættelse for kø-
retøjer værdiansat henholdsvis af SKAT og selvanmelderne.
Eksempel på beregning
Nedenfor har vi gengivet beregningen af den gennemsnitlige værdiansættelse for
køretøjer i en given gruppe. Ved beregningen opgøres en gennemsnitlig alder
samt en gennemsnitlig værdiansættelse for en udvalgt personbil, der fremgår af
tabel 3 nedenfor.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
12 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0013.png
Tabel 3.
Bilmodel
Mærke
Type
Variant
Beskrivelse
Volkswagen
Passat Variant (Stationcar)
2,0 TDI (2,0 liters dieselmotor)
På baggrund heraf er forskellen i den gennemsnitlige værdiansættelse mellem
selvanmeldere og SKAT opgjort.
I tabel 4. nedenfor, har vi vist et eksempel på en gennemført beregning.
Volkswagen Passat Variant
2,0 TDI
Antal
personbiler
Gennemsnitlig
værdiansættelse
Gennemsnitlig
alder
Selvanmelder
SKAT
291 stk.
129 stk.
98.160 kr.
85.989 kr.
Forskel 12.171 kr.
9 år
9 år
Den gennemsnitlige forskel for selvanmelderes og SKATs værdiansættelser af
Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI, kan opgøres til 12.171 kr. Det svarer til, at der
er en gennemsnitlig forskel i værdiansættelsen på 14,2 % mellem SKATs værdi-
ansættelser og selvanmeldernes værdiansættelser for 2016.
Forudsætter vi, at ovenstående gennemsnitstal er nogenlunde repræsentativt for
forskellen i værdiansættelsen mellem køretøjer vurderet af selvanmelderne og kø-
retøjer vurderet af SKAT kan vi estimere den samlede beløbsmæssige effekt af, at
selvanmeldere i gennemsnit har vurderet højere end SKAT for det pågældende
køretøj. Det samlede estimerede beløb andrager ca. 3,5 mio. kr. (291 køretøjer
multipliceret med kr. 12.171)
Vurdering af forskel i værdiansættelse ved den samlede population
Vi har i alt gennemført tilsvarende beregninger for 23 grupper af køretøjer svarende
til beregningen vist i tabel 4. Det skal bemærkes, at for samtlige 23 grupper er
selvanmeldernes gennemsnitlige vurdering større end SKATs tilsvarende vurde-
ring. Med udgangspunkt i beregningerne for de 23 grupper har vi for alle udvalgte
køretøjer beregnet et vægtet forskelsbeløb mellem selvanmeldernes og SKATs
vurderinger. Dette vægtede forskelsbeløb andrager ca. kr. 11.000. kr. Forskelsbe-
løbet kan fortolkes som det gennemsnitlige beløb, hvormed selvanmeldere har
værdiansat personbiler højere end SKAT i 2016, uanset bilmodel og alder.
På baggrund af ovenstående er det vores vurdering, at talmaterialet indeholder
indikationer for, at selvanmeldernes værdiansættelser af personbiler i 2016, har
været højere end SKATs værdiansættelser.
I alt er der i 2016 selvanmeldt 19.431 personbiler. På baggrund heraf kan den
samlede fejlværdi opgøres, som følge af, at selvanmelderes værdiansættelser er
højere end SKATs værdiansættelser. Beregning af den samlede forskel fremgår af
tabel 5.
Tabel 5.
Beskrivelse
Selvanmeldte personbiler i 2016
Gennemsnitsforskel pr. køretøj
Estimerede forskel i alt for selvanmeldere i 2016
Beløb/antal
19.431 stk.
ca. 11.000 kr.
214,1 mio. kr.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
13 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0014.png
Denne forskel har vi endvidere omregnet til registreringsafgift (Ca. 59 % af værdi-
ansættelsen
2
), samt til det beløb, der på baggrund heraf er udbetalt i eksportgodt-
gørelse. (Ca. 83 % af registreringsafgiften
3
). Beregningerne er vist i tabel 6:
Tabel 6.
Beskrivelse
Estimerede forskel i alt for selvanmeldere i 2016
Omregnet forskel til registreringsafgift
Forskel i alt for 2016
Beløb/antal
214,1 mio. kr.
126,1 mio. kr.
105,2 mio. kr.
Vores beregning indikerer, at såfremt der var et ensartet niveau ved SKATs og
selvanmelderes værdiansættelse, ville dette have medført, at udbetaling
4
af ek-
sportgodtgørelsen for personbiler, ville være reduceret med ca. 105,2 mio. kr. i
2016.
SKAT gennemfører løbende pristjek af selvanmeldernes værdiansættelser. Dette
pristjek giver anledning til en række korrektioner af selvanmeldernes værdiansæt-
telser. I ovenstående beregninger har vi ikke taget højde for SKATs pristjek. I det
efterfølgende har vi estimeret den samlede forskel i værdiansættelser
efter
SKATs
kontrol er gennemført.
Vurdering af restpopulationen
SKAT har i 2016 gennemført i alt 1.110 pristjek, der har medført en reduktion af
selvanmelderes værdiansættelser af personbiler.
I 2016 er i alt 19.431 personbiler selvanmeldt. SKAT har som nævnt foretaget kor-
rektion i 1.110 tilfælde, hvorved der i alt er selvanmeldt 18.321 personbiler, der
ikke er korrigeret via pristjek. Denne andel kan
benævnes ”restpopulation”.
Rest-
populationen er reelt lidt lavere, idet SKAT har gennemført en række pristjek i
2016, der ikke har givet anledning til korrektion (ca. 400 stk.). Disse fremgår dog
ikke af listen over pristjek, og vi har dermed ikke kunnet sortere disse fra.
Ved at tage højde for de gennemførte 1.110 pristjek, har vi gennemført en ny sam-
menholdelse af værdiansættelsen for SKAT og selvanmeldere. Det vægtede gen-
nemsnit kan efter korrektion af SKATs pristjek, opgøres til ca. 9.800 kr. Gennem-
snittet er ligeledes baseret på 23 beregninger, der som tidligere nævnt omfatter i
alt 2.626 personbiler.
Det opgjorte vægtede gennemsnit er således opgjort til ca. 9.800 kr. efter at effek-
ten af SKATs pristjek er indregnet. Dette kan sammenholdes med gennemsnittet
beskrevet i tabel 5, der var opgjort til ca. 11.000 kr. før SKATs pristjek. Vi har dog
reelt ikke belæg for at vurdere, hvilket af de to vægtede gennemsnit, der er det
bedste estimat for restpopulationen.
Vi har derfor nedenfor gennemført 2 beregninger for at estimere forskel i værdi
mellem SKAT og selvanmeldte personbiler i restpopulationen, hvor vi anvender
hhv. 11.000 kr. og 9.800 kr. som gennemsnitlig forskel. Beregningerne er vist i
tabel 7 nedenfor:
2
3
Omregning fra værdiansættelse til registreringsafgift er beskrevet i kapitel 5.
Omregning fra registreringsafgift til eksportgodtgørelse er beskrevet i kapital 5.
4
Det skal bemærkes, at vi i rapporten ikke har skelnet mellem udbetaling og modregning.
SKATs pristjek gennemføres i øvrigt uafhængig heraf.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
14 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0015.png
Tabel 7.
Vurdering af fejlandel i restpopulation
Personbiler i alt
Gennemsnitsforskel pr. køretøj
Estimerede forskel i alt
Omregnet forskel til registreringsafgift
Udbetalt beløb i 2016
Gennemsnitlig værdi af udbetalt forskelsbeløb
i 2016
18.321 stk.
11.000 kr.
9.800 kr.
201,9 mio. kr.
179,4 mio. kr.
118,9 mio. kr.
99,7 mio. kr.
99,2 mio. kr.
83,2 mio. kr.
91,2 mio. kr.
Antages det, at den gennemsnitlige forskel ligger i midten af intervallet mellem
11.000 kr. og 9.800 kr. viser vores beregning, at forskellen i restpopulationen kan
opgøres til ca. 91 mio. kr.
Reduceres antal personbiler i alt med ca. 400 stk. fra 18.321 til 17.904 for at tage
højde for de pristjek, der ikke har givet anledning til en korrektion i 2016, kan mid-
delværdien opgøres til 89,2 mio. kr. i stedet for 91,2 mio. kr.
Et forskelsbeløb på ca. 90 mio. kr. svarer til 14 % af den samlede udbetaling til
selvanmeldere på i alt ca. 800 mio. kr. i 2016 til selvanmeldere, der har anmodet
om refusion for personbiler.
Det skal her bemærkes, at ovenstående resultat er behæftet med usikkerhed jf. de
i afgrænsningen, samt de under afsnit 4 nedenfor, anførte forhold.
Vurdering af forskel i værdiansættelse ved varebiler
Nedenfor har vi gennemført 2 overordnede analyser af hhv. alle personbiler og alle
varebiler for 2016. Beregningerne skal blot give en overordnet indikation på, hvor-
vidt selvanmelderes værdiansættelse af varebiler afviger fra SKATs værdiansæt-
telser. Beregningerne giver følgende resultater, der fremgår af tabel 8:
Tabel 8.
Gennemsnitlig forskel I værdiansættelse
Personbiler
14.444 kr. svarende til 17 %
Varebiler
14.732 kr. svarende til 19 %
Beregningerne indikerer umiddelbart, at varebiler ligeledes værdiansættes højere
af selvanmeldere i forhold til SKAT. Selvanmeldere har i 2016 anmeldt i alt 5.619
varebiler, hvilket svarer til ca. 20 % af alle eksporterede køretøjer i 2016. Fordeling
af antal pr. type køretøj fremgår af tabel 1 på side 8.
Vi fortolker ovenstående resultat som en indikation for, at problemstillingen med at
selvanmeldere værdiansætter for højt, ikke er begrænset til personbiler.
3.
Vurdering af datakvalitet
SKAT har oplyst, at selvanmelder i forbindelse med anmodning om eksportgodt-
gørelse, indtaster stelnummer i DMR systemet, hvorpå oplysninger om køretøjet
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
15 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0016.png
mht. model, alder, typer og variant indlæses fra de data SKAT allerede har regi-
streret i forbindelse med import.
Vi har konstateret, at data i flere felter ikke er konsekvent, hvilket kan medføre
”støj” i forbindelse med blandt andet
kontrol og analyse.
Som eksempel på uhensigtsmæssigheder kan følgende nævnes:
-
Alfa Romeo indtastes som hhv. ”ALFA ROMEO” samt ”ALFA”.
- Mercedes-Benz
indtastes som ”Mercedes-Benz”, ”Mercedes Benz”, ”DA-
IMLER BENZ”, ”DAIMLER” samt ”MB”.
-
Audi A6, er benævnt med model type ”A6” (177 stk.) samt ”A 6” (761 stk.).
Altså med og uden mellemrum mellem A og 6.
- Audi A6, kan endvidere have forskellige type betegnelser, fx Limousine,
Avant, Allroad, Quattro mv. såfremt der blot er anført A6, kan dette således
dække over Avant, Allroad, Quattro mv.
- For Audi A6 kan der konstateres en række eksempler, hvor der er byttet
rundt på model og variant
betegnelser. Benævnelserne ”Avant” og ”Quat-
tro” kan således
være anført under enten model eller variant.
- Endnu et eksempel på at der er byttet rundt på model og variant, er kon-
stateret for BMW. Der er konstateret en række varianter (320 I, 320 D mv.)
indtastet under model betegnelsen ”3’er-serie”, samtidig med at der kan
konstateres en række personbiler, der under model er indtastet med hhv.
(320 I og 320 D mv.).
Ovenstående liste over unøjagtigheder er ikke udtømmende.
4.
Vurdering af usikkerhed ved analy-
sens resultat
Vi har i forbindelse med analysen antaget, at der ikke er væsentlig forskel på gen-
nemsnitlig antal kørte kilometer for køretøjer, der værdiansættes af selvanmeldere
og køretøjer, der værdiansættes af SKAT. Endvidere skal det til analysen bemær-
kes, at de nævnte problemstillinger vedrørende datakvaliteten kan medføre en vis
usikkerhed i forhold til resultatet af analysen. Vi har ikke nærmere kvantificeret
denne usikkerhed.
Det skal endvidere bemærkes, at vi ikke har taget højde for eventuelle afvigelser
med hensyn til køretøjers stand. Eksempelvis, hvor et køretøj er vurderet som væ-
rende i middel eller høj stand, mens køretøjets reelle stand er under middel. Det
er dog vores formodning, at køretøjets stand i højere grad er retvisende ved de
vurderinger, der gennemføres af SKAT, i forhold til de vurderinger, der gennemfø-
res at selvanmeldere. Selvanmeldere har incitament til at skønne køretøjernes
stand bedre for at opnå en høj vurderingspris og dermed højere eksportgodtgø-
relse. I øvrigt kan det nævnes, at rapporten udarbejdet af enheden Særlig kontrol
vedrørende eksportgodtgørelse og mulig svindel af 27. januar 2017 underbygger
denne formodning.
Idet analysen ikke tager højde for evt. forskelle i køretøjers stand, vel vidende at
køretøjers stand ved SKATs værdiansættelser formentlig er mere retvisende end
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
16 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0017.png
for køretøjer, der værdiansættes af selvanmeldere, er det vores vurdering, at ana-
lysens resultat skal betragtes som værende meget konservativt.
Det skal endvidere bemærkes at analysen, som anført under afgrænsningen, ikke
tager højde for, at der er en tolerancegrænse, inden for hvilket SKATs og selvan-
melders værdiansættelser kan ligge, uden at dette kan fortolkes som forskellige
værdiansættelser. Dette bevirker, at resultatet af analysen udviser en for stor for-
skel mellem SKATs og de selvanmeldte værdiansættelse.
5.
Sammenhæng mellem værdiansæt-
telse og eksportgodtgørelse
Værdiansættelse i forbindelse med eksportgodtgørelser tager jævnfør nugæl-
dende lovgivning udgangspunkt i et køretøjs ansatte værdi (værdiansættelse af
handelsprisen).
På baggrund af værdiansættelsen opgøres en registreringsafgift, og på baggrund
heraf opgøres eksportgodtgørelsen.
Udgangspunktet for beregningen er således værdiansættelsen. Denne værdi er
hovedfokus i analysen, der er beskrevet i kapitel 2 i nærværende rapport.
I indeværende kapitel 5 har vi beregnet den empiriske sammenhæng mellem vær-
diansættelsen og registreringsafgiften, samt mellem registreringsafgiften og ek-
sportgodtgørelse.
Formålet hermed er at estimere/omregne den samlede værdiansættelse til hhv.
registreringsafgiften og eksportgodtgørelse. Til brug herfor har vi vurderet, at de
empiriske sammenhænge, der kan estimeres via simple regressionsfunktioner, er
anvendelige. Disse beregninger er anvendt i kapitel 2 tabel 6 og tabel 7.
Sammenhæng mellem værdiansættelse og registreringsafgift
På baggrund af værdiansættelsen opgøres den afgiftspligtige værdi, der ligger til
grund for beregning af registreringsafgiften. Der er jævnfør lovgivningen en række
forhold, der kan påvirke den afgiftspligtige værdi. Regelsættet er nærmere beskre-
vet i den juridiske vejledning (E.A.8.1.5.1).
Via de modtagne data har vi ved en simpel regression opgjort sammenhængen
mellem værdiansættelse og registreringsafgift for selvanmeldte personbiler. Be-
regningen indikerer, at registreringsafgiften kan opgøres ved at gange den værdi-
ansatte pris med 0,5889 og trække 4.210,4 kr. fra.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
17 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0018.png
Det er vores vurdering, at ligningen er et rimeligt godt estimat for den generelle
sammenhæng mellem værdiansættelse og registreringsafgift for 2016. Modellens
”fit” er 0,9961 hvilket er højt/godt.
Sammenhæng mellem registreringsafgift og eksportgodtgørelse
Sammenhængen mellem den opgjorte registreringsafgift og eksportgodtgørelse er
i henhold til lovgivningen beskrevet som et fradrag på 15%, hvilket svarer til den
gennemsnitlige forhandler avance. Der er dog også enkelte fradrag eller tillæg, der
kan indvirke på omgørelsen.
Via det modtagne data har vi ved en simpel regression opgjort sammenhængen
mellem registreringsafgift og eksportgodtgørelse for selvanmeldte personbiler. Be-
regningen indikerer, at sammenhængen kan estimeres ved at gange registrerings-
afgiften med -0,8344.
Den negative hældning af grafen skyldes blot, at udbetalinger bogføres med en
negativ værdi.
Vi kan således omregne registreringsafgift til eksportgodtgørelse ved at gange re-
gistreringsafgiften med 0,8344. Dette svarer rimeligt til enkelte fradrag i registre-
ringsafgiften og en reduktion på 15 % i forhandleravance.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
18 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0019.png
6.
Konklusion
På baggrund af den gennemførte analyse er det vores vurdering, at der er tyde-
lige indikationer for, at selvanmelderes værdiansættelser af personbiler til brug
for eksport er væsentlig højere end SKATs værdiansættelser.
Der er i 2016 selvanmeldt i alt 19.431 personbiler. Pristjek gennemført af SKAT
har medført, at selvanmelderes værdiansættelser er reguleret i ca. 1.100 tilfælde
og ca. 400 pristjek, der ikke har givet anledning til korrektion. Restpopulationen
andrager således ca. 18.000 selvanmeldte personbiler, der ikke har været omfat-
tet af SKATs pristjek.
Ved at tage højde for SKATs pristjek af selvanmeldere, viser vores beregning, at
selvanmelderes værdiansættelse af personbiler i 2016 i gennemsnit er ca. 10.000
kr. højere end SKATs værdiansættelser.
Vores beregninger indikerer, at der i 2016 er en risiko for, at der kan være udbe-
talt/modregnet eksportgodtgørelse på op mod ca. 90 mio. kr. svarende til ca. 14
% af det samlede udbetalte beløb i eksportgodtgørelse, som følge af, at selvan-
meldernes værdiansættelser af personbiler har været højere end SKATs værdi-
ansættelser.
Vores beregninger er behæftet med en statistisk usikkerhed, som ikke er nær-
mere kvantificeret. Beregningerne er baseret på i alt 2.626 personbiler, dette ud-
gør ca. 10 % i forhold til alle selvanmeldte personbiler i 2016.
SKAT har anført følgende:
”Såfremt
en selvanmelder anker en SKAT-korrektion af selvanmelders værdian-
sættelse, da har SKAT bevisbyrden for, at selvanmelders skøn ikke også kunne
være rigtigt. Da KTs værdien ikke er en objektiv konstaterbar størrelse, opererer
Ankenævnet med et ”spænd” for værdiansættelsen beroende på en række forhold
ved det konkrete
KT. Hvor SKAT selv forsøger at ramme ”medianen” for dette
spænd, kan vi ikke fortænke selvanmelder i at gå så tæt på grænsen for spændet
som muligt. Ét og samme KT vil af selvanmelder typisk blive forsøgt sat tæt på
laveste grænse for dette spænd ved import og tæt på højeste grænse ved eksport.
SKATs pristjek og kontrolopgave er så vidt muligt at sikre, at selvanmelder ikke
bevæger sig uden for dette, ikke forlods definerede, spænd. Hvis spændet i gen-
nemsnit er +/- 10.000 kr. pr. KT, da har SKAT jf. SKRs egne beregninger ikke, eller
kun marginalt, udbetalt for meget i eksportgodtgørelse i 2016”.
SKR kan ikke tilslutte sig ovenstående vurdering. Ankenævnet for motorkøretøjer
vil givetvis ved behandlingen af en ankesag omhandlende værdiansættelsen af et
specifikt køretøj anlægge en tolerancegrænse indenfor hvilken den accepterede
værdi skal befinde sig. Dette kan dog ikke anvendes som argumentation for, at der
er en generel niveauforskel mellem SKATs og selvanmeldernes vurderinger sva-
rende til den tolerencegrænse, der formodes anvendt af Ankenævnet for motorkø-
retøjer.
Herudover kan vi oplyse, at der almindeligvis vil være en tolerancegrænse for den
enkelte værdiansættelse, mens et gennemnit alt andet lige vil opfange og udligne
19 af 23
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
en række af de konkrete enkeltstående forskelle. For at illustrere denne pointe kan
vi henvise til analyseresultatet præsenteret i bilag 3. Heraf fremgår det blandt an-
det, at enkelte køretøjstyper udviser forskel i værdiansættelser, der andrager over
20.000 kr. Dette vedrøre BMW 520 I samt Citroën C5 2,0 WEEKEND. Dette indi-
kere efter vores vurdering, at der kan konstateres væsentlige forskelle mellem
SKATs og selvanmeldte værdiansættelser for enkelte typer af køretøjer, samt at
SKAT har mulighed for at anvender dataregistreringer og analyse heraf til identifi-
cere sådanne forhold og derigennem styrke risikostyring på området.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
20 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0021.png
Bilag 3: Vægtet gennemsnit
BMW 320 I
Selvanmelder
SKAT
BMW 520 I
Selvanmelder
SKAT
BMW 530 D
Selvanmelder
SKAT
Audi A3 - 1,6
Selvanmelder
SKAT
Audi A3 - 1,9 TDI
Selvanmelder
SKAT
Audi A4 - 1,9 TDI
Selvanmelder
SKAT
Audi A6 - AVANT 2,4
Selvanmelder
SKAT
Citroen Berlingo 1,6 HDI 110HK
Selvanmelder
SKAT
Citroen C4 Picasso 1,6 HDI
Selvanmelder
SKAT
Citroen C5 2,0 HDI WEEKEND
Selvanmelder
SKAT
FORD C-MAX 1,6 HDCI
Selvanmelder
SKAT
FORD Mondeo - 2,0 TDCRI
Selvanmelder
SKAT
FORD S-MAX 1,8 TDCI
Selvanmelder
SKAT
FORD S-MAX 2,0 TDCI
Selvanmelder
SKAT
Mercedes E 320 CDI AUT.
Selvanmelder
SKAT
Mercedes C 220 CDI AUT.
Selvanmelder
SKAT
ASTRA WAGON 1,9 CDTI
Selvanmelder
SKAT
VECTRA WAGON 1,9 CDTI
Selvanmelder
SKAT
ZAFIA 1,9 CDTI
Selvanmelder
SKAT
GOLF 1,9 TDI
Selvanmelder
SKAT
PASSAT 1,9 TDI
Selvanmelder
SKAT
PASSAT VARIANT 2,0 TDI
Selvanmelder
SKAT
TOURAN 1,9 TDI
Selvanmelder
SKAT
Handelspris i kr.
3.733.578
1.295.200
Antal køretøjer Sum af alder
33
13
365
139
Gns. værdiansættelse
113.139
99.631
Gns. alder Forskel i kr. og %
11
11
13.508
14%
antal
33
gns. fejlbeløb Fejlandel i kr.
13.508
445.763
Handelspris i kr.
2.001.730
555.800
Antal køretøjer Sum af alder
20
7
295
102
Gns. værdiansættelse
100.087
79.400
Gns. alder Forskel i kr. og %
15
15
20.687
26%
20
20.687
413.730
Handelspris i kr.
3.590.620
967.900
Antal køretøjer Sum af alder
29
9
386
121
Gns. værdiansættelse
123.814
107.544
Gns. alder Forskel i kr. og %
13
13
16.270
15%
29
16.270
471.831
Handelspris i kr.
3.270.495
1.677.800
Antal køretøjer Sum af alder
40
23
429
253
Gns. værdiansættelse
81.762
72.948
Gns. alder Forskel i kr. og %
11
11
8.815
12%
40
8.815
352.582
Handelspris i kr.
3.370.382
2.000.200
Antal køretøjer Sum af alder
36
24
347
234
Gns. værdiansættelse
93.622
83.342
Gns. alder Forskel i kr. og %
10
10
10.280
12%
36
10.280
370.082
Handelspris i kr.
1.448.332
1.038.300
Antal køretøjer Sum af alder
21
16
275
201
Gns. værdiansættelse
68.968
64.894
Gns. alder Forskel i kr. og %
13
13
4.074
6%
21
4.074
85.563
Handelspris i kr.
3.920.851
1.881.300
Antal køretøjer Sum af alder
36
19
421
219
Gns. værdiansættelse
108.913
99.016
Gns. alder Forskel i kr. og %
12
12
9.897
10%
36
9.897
356.283
Handelspris i kr.
2.310.137
879.400
Antal køretøjer Sum af alder
29
12
196
78
Gns. værdiansættelse
79.660
73.283
Gns. alder Forskel i kr. og %
7
7
6.377
9%
29
6.377
184.920
Handelspris i kr.
8.121.725
2.393.300
Antal køretøjer Sum af alder
102
36
853
305
Gns. værdiansættelse
79.625
66.481
Gns. alder Forskel i kr. og %
8
8
13.144
20%
102
13.144
1.340.708
Handelspris i kr.
2.861.929
1.093.200
Antal køretøjer Sum af alder
35
18
313
169
Gns. værdiansættelse
81.769
60.733
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
21.036
35%
35
21.036
736.262
Handelspris i kr.
5.612.744
1.651.800
Antal køretøjer Sum af alder
74
25
544
185
Gns. værdiansættelse
75.848
66.072
Gns. alder Forskel i kr. og %
7
7
9.776
15%
74
9.776
723.416
Handelspris i kr.
2.089.070
887.400
Antal køretøjer Sum af alder
39
21
389
207
Gns. værdiansættelse
53.566
42.257
Gns. alder Forskel i kr. og %
10
10
11.309
27%
39
11.309
441.041
Handelspris i kr.
6.056.468
2.163.800
Antal køretøjer Sum af alder
55
23
479
207
Gns. værdiansættelse
110.118
94.078
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
16.039
17%
55
16.039
882.164
Handelspris i kr.
6.762.515
2.205.000
Antal køretøjer Sum af alder
54
18
449
139
Gns. værdiansættelse
125.232
122.500
Gns. alder Forskel i kr. og %
8
8
2.732
2%
54
2.732
147.515
Handelspris i kr.
11.874.704
4.601.000
Antal køretøjer Sum af alder
105
42
1.379
533
Gns. værdiansættelse
113.092
109.548
Gns. alder Forskel i kr. og %
13
13
3.545
3%
105
3.545
372.204
Handelspris i kr.
1.897.278
2.565.000
Antal køretøjer Sum af alder
20
31
262
398
Gns. værdiansættelse
94.864
82.742
Gns. alder Forskel i kr. og %
13
13
12.122
15%
20
12.122
242.439
Handelspris i kr.
3.079.723
1.051.400
Antal køretøjer Sum af alder
44
18
381
154
Gns. værdiansættelse
69.994
58.411
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
11.583
20%
44
11.583
509.634
Handelspris i kr.
9.845.810
2.256.600
Antal køretøjer Sum af alder
121
34
1.029
290
Gns. værdiansættelse
81.370
66.371
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
15.000
23%
121
15.000
1.814.969
Handelspris i kr.
10.427.137
3.513.400
Antal køretøjer Sum af alder
129
49
1.164
435
Gns. værdiansættelse
80.831
71.702
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
9.128
13%
129
9.128
1.177.574
Handelspris i kr.
6.698.882
3.652.100
Antal køretøjer Sum af alder
99
66
1.043
712
Gns. værdiansættelse
67.665
55.335
Gns. alder Forskel i kr. og %
11
11
12.331
22%
99
12.331
1.220.732
Handelspris i kr.
12.721.072
4.880.700
Antal køretøjer Sum af alder
163
69
1.661
713
Gns. værdiansættelse
78.043
70.735
Gns. alder Forskel i kr. og %
10
10
7.309
10%
163
7.309
1.191.302
Handelspris i kr.
28.564.578
11.092.600
Antal køretøjer Sum af alder
291
129
2.655
1.194
Gns. værdiansættelse
98.160
85.989
Gns. alder Forskel i kr. og %
9
9
12.171
14%
291
12.171
3.541.736
Handelspris i kr.
20.769.559
7.969.600
Antal køretøjer Sum af alder
241
108
2.433
1.104
Gns. værdiansættelse
86.181
73.793
Gns. alder Forskel i kr. og %
10
10
12.388
17%
241
12.388
2.985.544
Selvanmeldere
1.816
Gennemsnitsfejl
Personbiler i alt
Estimerede fejlværdi i alt
20.007.995
11.017,62
19.431
214.083.346,31
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
21 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0022.png
Bilag 4: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i
de forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede om-
råde.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Behov for proces-
ændringer i min-
dre omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observatio-
ner pr. prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusio-
nen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en
væsentlig øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende op-
fyldelse af processens formål vil have store konsekvenser for virksomheden.
Der bør snarest muligt iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre
de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko
for, at processens målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse
af processens formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre den observerede svag-
hed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er
der ikke en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
22 af 23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om eksportgodtgørelse af registreringsafgifter
2160964_0023.png
proces kan dog designes med henblik på at forbedre eksekveringen af proces-
sen. Processen vil dog være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de
interne kontroller, altid vil være til stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er
der ikke en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil
dog være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid
vil være til stede.
Datakvalitet samt anvendelse af data til brug ved risikoafdækningen, herunder en empirisk analyse
23 af 23