Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2159773_0001.png
Notat til Præsidiet
Om kommentarer fremført af udvalgsmedlemmer
under samråd
Hvad er retningslinjerne for udvalgsmedlemmers kommentarer
under samråd?
6. februar 2020
Udvalgsvejledningen
De eksisterende retningslinjer for afviklingen af samråd i Folketingets udvalg
fremgår af Præsidiets udvalgsvejledning, som senest blev udgivet i en redi-
geret version i januar 2019. Af vejledningen fremgår det, at
“Udvalgsmedlem-
mernes indlæg under samrådet bør være rimelig korte og som udgangspunkt
være formuleret som et spørgsmål til ministeren. Men korte kommentarer,
som ikke indeholder spørgsmål, kan også forekomme” (side 24). Denne for-
mulering har været at finde i alle tidligere udgaver af Præsidiets udvalgsvej-
ledning (første gang udgivet i 2011).
Det fremgår desuden af udvalgsvejledningen, at det er udvalgsformanden,
som ved hjælp af god og effektiv mødeledelse styrer afviklingen af de opføl-
gende spørgsmål fra udvalgets medlemmer (side 24). Der står dog også, at
de enkelte udvalg inden for visse rammer kan træffe nærmere beslutning om
udvalgets procedurer og arbejdsform (side 3).
Folketingsbeslutning nr. B 147 (folketingsåret 2017-18)
Det beskrives
endvidere i udvalgsvejledningen, at det er ”…udvalgsforman-
dens opgave at henstille til, at medlemmerne ikke stiller retoriske støtte-
spørgsmål og kommer med unødigt lange indlæg. Spørgsmålene bør være
reelle og bør have til formål at belyse samrådets emne.” Denne formulering
blev skrevet ind i vejledningen efter vedtagelsen af folketingsbeslutning nr. B
147 af 4. juni 2018 (Ændring af forskellige arbejdsformer og forretningsgange
m.v.), som alle de daværende partier i Folketinget bakkede op om.
Folketingsbeslutning nr. B 147 var resultatet af arbejdet i 2 arbejdsgrupper,
nemlig Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen og samrådsarbejdsgruppen, som
begge var nedsat under Udvalget for Forretningsordenen. Formålet med
Udvalgssekretariatet
J.nr.: 18-001098-10
Katinka Villemoes
Udvalgssekretær
[email protected]
k
+45 3337 3633
Side 1 | 2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Notat om kommentarer fremført af udvalgsmedlemmer under samråd
2159773_0002.png
denne eksplicitte begrænsning af lange indlæg og retoriske spørgsmål var at
sikre, at initiativtageren til et samråd og udvalget kunne få bedre tid til at få
belyst det emne, et samråd drejer sig om, uden at andre medlemmer trækker
tiden ud med lange indlæg, som ikke er relevante for samrådets tema (B 147,
side 13).
Ønsket om at begrænse lange indlæg og retoriske støttespørgsmål skal lige-
ledes ses i lyset af, at det med folketingsbeslutning nr. B 147 også blev be-
sluttet, at et samråds varighed som udgangspunkt skal begrænses til en time.
Folketingsbeslutning nr. B 91 (folketingsåret 2003-04)
I relation til udvalgsmedlemmers mulighed for at fremføre kommentarer under
samråd er det endelig relevant at se på, hvad den oprindelige tanke bag
åbne samråd var.
Muligheden for at afholde åbne samråd blev indført i 1999. I 2003 blev ad-
gangen til at holde åbne samråd desuden gjort lettere, fordi man efter 2003
ikke længere behøvede et udvalgsflertal, men blot tre medlemmers opbak-
ning til, at et samråd kunne afholdes for åbne døre (FFO, § 8, stk.8).
Denne lettere adgang til at kalde en minister i åbent samråd blev indført med
folketingsbeslutning nr. B 91 (om ændring af Folketingets forretningsorden,
folketingsåret 2003-04). Det fremgår af betænkningen over B 91, at man øn-
skede en øget anvendelse af åbne samråd, fordi de åbne samråd kunne fun-
gere som et alternativ til de mange forespørgselsdebatter, som blev afholdt
på det tidspunkt. Udvalget for Forretningsordenen understregede på den
baggrund i betænkningen, at der var behov for, at udvalgene under de åbne
samråd
”…giver
mulighed for egentlig debat af et emne og ikke kun spørgs-
mål til ministeren”.
Udvalgene blev desuden i betænkningen opfordret til
”…drøfte
strukturen for en sådan debat, der bør kunne veksle fra udvalg til
udvalg”
(B 91, side 2).
Andre debatformer
Endelig bør det nævnes, at udvalgene ifølge Folketingets forretningsorden
har andre formater til rådighed, hvis man ønsker en drøftelse med en mini-
ster, hvor der er god plads til de enkelte medlemmers kommentarer og ind-
læg. F.eks. fremgår det af FFO, § 8, stk. 9 a og b, at udvalgene kan afholde
åbne møder, hvor et eller flere emner debatteres, eller åbne temamøder,
hvor udvalget og en indbudt minister drøfter hovedtemaer inden for udvalgets
sagsområder. Her sætter udvalgene selv rammerne for, hvordan drøftelserne
afvikles.
Side 2 | 2