Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2151745_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2019-10202
Forslag
til
Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven
1)
(Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
§1
I chokoladeafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1686 af 26. december 2017, § 5 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, § 8 i lov nr. 1126 af 19.
november 2019 og § 1 i lov nr. 1295 af 5. december 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2, nr. 3,
ændres »Kakao- og chokolademælk« til: »Kakaodrikke«, og efter
»mælkeprodukter« indsættes: »og lign.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med den 1. september 2016.
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det er en prioritet for regeringen, at skattelovgivningen er hensigtsmæssig og sikrer lige
konkurrencevilkår, ligesom regeringen har et ønske om, at lovgivningen følger med udviklingen i
samfundet, f.eks. når der kommer nye produkter på markedet, som kan bidrage til den grønne
omstilling. Med dette lovforslag sikres, at chokoladeafgiftsloven ikke indebærer en afgiftsmæssig
forskelsbehandling af kakaodrikke baseret på mælk og kakaodrikke baseret på soja, havre, mandel
m.v. Dermed vil sammenlignelige produkter afgiftsmæssigt blive behandlet ens. Desuden rettes op
på en uhensigtsmæssig forskelsbehandling, der ovenikøbet er til ugunst for mere klimavenlige
plantebaserede produkter.
Med lovforslaget foreslås det at udvide den nuværende lempelige beskatning af kakao- og
chokolademælk og andre kakaoholdige mælkeprodukter, hvor der betales en lavere afgift end efter
lovens hovedregel i § 2, til at omfatte henholdsvis alle kakaodrikke og lignende kakaoholdige
produkter, der er færdigfremstillede til forbrug, uanset om de indeholder mælk eller ej.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk
mv.
2.1.1. Gældende ret
Chokoladeafgiftsloven stammer tilbage fra 1922, hvor den havde til hensigt at beskatte visse
luksusvarer. Efter chokoladeafgiftsloven pålægges chokolade- og sukkervarer en såkaldt vægtafgift.
Hvis en vare f.eks. har karakter af en chokoladevare, skal der betales afgift af varens nettovægt, jf. §
1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2.
I den gældende lov er kakao- og chokolademælk samt andre kakaoholdige mælkeprodukter, der er
færdigfremstillede til forbrug, f.eks. kvark, budding og fromage, jf. § 1, stk. 2, nr. 3, omfattet af
lovens undtagelse, om at der af fritagne varer, alene pålægges afgift af den kakao, der indgår ved
fremstillingen af varen (indenlandsk produktion), eller af varens indhold af kakao ved import (den
såkaldte dækningsafgift), jf. § 22, stk. 1. Bestemmelsen fik sin nuværende formulering i 1972 og
omfatter kun kakao- og chokolademælk samt andre kakaoholdige mælkeprodukter, som indeholder
mindre end 5 pct. kakao, jf. § 1, stk. 3.
I 1972 blev der ikke taget højde for, at der i dag produceres lignende kakaoprodukter uden et
indhold af mælk, såsom kakaodrikke eller budding-lignende chokoladedesserter baseret på f.eks.
soja, mandler eller havre.
Efter gældende regler skal kakaodrikke og andre kakaoholdige produkter, som ikke indeholder
mælk, men hvor kakaoen er karaktergivende for produktet, beskattes efter hovedreglen i lovens § 2.
Det vil sige, at der af disse produkter skal betales afgift af hele varens nettovægt, og ikke kun af den
kakao, der indgår ved fremstillingen af varen (indenlandsk produktion), eller af varens indhold af
kakao ved import (den såkaldte dækningsafgift). Dette indebærer bl.a. en afgiftsmæssig
forskelsbehandling af henholdsvis plantebaserede kakaodrikke og kakaomælk. Til eksempel skal
der for 1 l kakaodrik, som er plantebaseret, betales ca. 25,97 kr. i afgift (ekskl. moms), mens der for
1 l kakaomælk skal betales ca. 0,22 kr. i afgift (ekskl. moms).
2.1.2. Den foreslåede ordning
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
Det foreslås, at undtagelsen fra hovedreglen, om at der alene pålægges afgift af den kakao, der
indgår ved fremstillingen af varen (indenlandsk produktion), eller af varens indhold af kakao ved
import (dækningsafgift), udvides fra at omfatte kakao- og chokolademælk til at omfatte alle
kakaodrikke, der er færdigfremstillede til forbrug.
Det foreslås endvidere, at den samme undtagelse for andre kakaoholdige mælkeprodukter, f.eks.
kvark, budding og fromage, udvides til at omfatte lignende kakaoprodukter, der ikke indeholder
mælk og er færdigfremstillede til forbrug.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at indebære nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det er lagt til grund for skønnet, at der i dag alene betales afgift af kakaoindholdet af plantebaserede
kakaodrikke, og ikke af varens nettovægt iht. gældende regler. Idet der ikke er budgetteret med, at
virksomhederne har betalt afgift af kakaodrikkes nettovægt, påvirker lovforslaget ikke de skønnede
indtægter fra chokoladeafgiften.
Lovforslaget forslås at have tilbagevirkende kraft. Dette indebærer, at staten ikke kan efteropkræve
chokoladeafgift af kakaodrikkes nettovægt tre år tilbage for plantebaserede kakaodrikke mv. De
udestående afgifter fra chokoladeafgiften skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 50 mio.
kr. inkl. moms for årene 2017-2019.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre væsentlige implementeringskonsekvenser for det offentlige.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes at være fulgt, eftersom forslaget
hverken kræver udvikling eller tilretning af it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at indebære nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes ikke relevante.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Hverken EU-Domstolen eller EU-Kommissionen ses at have taget principiel stilling til, hvorvidt
justering af punktafgifter uden for det harmoniserede område kan anses for statsstøtte, når de ikke
har et særligt formål ud over det rent fiskale. Det er dog utvivlsomt det generelle udgangspunkt, at
medlemsstaterne uden for det harmoniserede område frit kan regulere punktafgifter, dvs. afgifter på
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
2151745_0004.png
bestemte produktkategorier. De foreslåede ændringer sikrer desuden blot, at produkter, der ud fra et
forbrugersynspunkt er ens, undergives samme afgiftsmæssige behandling. Derfor er det
vurderingen, at der ikke er tale om statsstøtte.
Lovforslaget notificeres som udkast i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU af 9. september 2015 (informationsproceduredirektivet). Der er tale om
skattemæssige foranstaltninger, hvorfor der ikke gælder en standstill-periode.
Lovforslaget indeholder herudover ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. februar 2020 til den 27. februar 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening,
Centralorganisationen Søfart, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Rederier,
Danske Speditører, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, DGI, DI,
Energitilsynet, Finans Danmark, Finans og Leasing, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske
Revisorer, Frie Grundskolers Lærerforening, Friluftsrådet, FSR - danske revisorer, HK-Kommunal,
IBIS, ISOBRO, It-Branchen, Justitia, Kasinoforeningen, KFUM Spejderne i Danmark,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kristelig Fagforening, Kræftens Bekæmpelse,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Noah, Nærbutikkernes Landsforening, Plantebranchen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Søfartsstyrelsen, Team Danmark,
Tinglysningsretten, Tobaksproducenterne, Vurderingsankenævnsforeningen og Økologisk
Landsforening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen nævneværdige
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Ingen nævneværdige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
2151745_0005.png
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Loven notificeres som udkast i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU af 9. september
2015 (informationsproceduredirektivet). Der er tale om
skattemæssige foranstaltninger, hvorfor der ikke gælder en
standstill-periode.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
I henhold til gældende ret skal alle kakaodrikke og andre kakaoholdige produkter, der er
færdigfremstillede til forbrug og ikke indeholder mælk, men hvor kakaoen er karaktergivende for
produktet, beskattes efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2. Af disse produkter skal
der derfor betales afgift af hele varens nettovægt og ikke kun af indholdet af kakao.
Chokoladeafgiftsloven indeholder imidlertid en undtagelse fra chokoladeafgiftslovens § 2, som
kakao- og chokolademælk samt andre kakaoholdige mælkeprodukter, der er færdigfremstillede til
forbrug, f.eks. kvark, budding og fromage, er omfattet af, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2, nr.
3. Undtagelsen indebærer, at kakao- og chokolademælk samt andre kakaoholdige mælkeprodukter,
som indeholder mindre end 5 pct. kakao, alene pålægges afgift af den kakao, der indgår ved
fremstillingen af varen (indenlandsk produktion), eller af varens indhold af kakao (dækningsafgift),
jf. chokoladeafgiftsloven § 22, stk. 1, jf. § 1, stk. 3.
I sin nuværende udformning indebærer chokoladeafgiftsloven således, at der skal betales en
markant højere afgift af f.eks. plantebaserede kakaodrikke end af kakao- og chokolademælk.
Det foreslås at ændre »Kakao- og chokolademælk« til »Kakaodrikke« og at indsætte »og lign.«
efter »mælkeprodukter«.
Efter det foreslåede ligestilles alle kakaodrikke i afgiftsmæssig henseende med kakao- og
chokolademælk, idet der kun skal betales afgift af den kakao, der indgår ved fremstillingen af varen
(indenlandsk produktion), eller af varens indhold af kakao (dækningsafgift). Disse produkter vil
herefter være omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 3.
Endvidere foreslås det, at undtagelsen for de såkaldte andre kakaoholdige mælkeprodukter, der er
færdigfremstillede til forbrug, f.eks. kvark, budding og fromage, udvides til at omfatte lignende
kakaoprodukter, uanset om de pågældende produkter indeholder mælk eller ej. Disse lignende
kakaoprodukter vil herefter være omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3.
Det vil bero på en konkret vurdering, om et kakaoholdigt produkt uden indhold af mælk ligner et
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
kakaoholdigt mælkeprodukt. Vurderingen skal ske ud fra en samlet bedømmelse af produktets
beskaffenhed og anvendelse. Dette er de samme kriterier, der findes i chokoladeafgiftslovens § 1,
stk. 3, sidste punktum, der betinger fritagelsen af, at varer ikke kan betragtes som erstatningsvarer
for eller efterligninger af beskattede chokolade- og sukkervarer. Kakaoholdige produkter uden
indhold af mælk, vil således skulle vurderes for, om de efter en samlet bedømmelse af deres
anvendelse og beskaffenhed kan betragtes som en erstatning eller efterligning af enten kakaoholdige
mælkeprodukter, der er færdigfremstillede til forbrug, f.eks. kvark, budding eller fromage, eller
beskattede chokolade- og sukkervarer.
Den forslåede ændring medfører, at der af kakaoprodukter uden et indhold af mælk såsom
kakaodrikke eller budding-lignende chokoladedesserter baseret på f.eks. soja, mandler eller havre,
fremover skal betales afgift af den kakao, der indgår ved produkternes fremstilling (indenlandsk
produktion), eller af produkternes indhold af kakao ved import (dækningsafgift). Det vil fortsat
være et krav, at produkterne er færdigfremstillede til forbrug, at indholdet af kakao i produkterne
udgør mindre end 5 pct., og at produkterne efter deres beskaffenhed eller anvendelse ikke kan
betragtes som erstatningsvarer for eller efterligninger af beskattede chokolade- og sukkervarer, jf. §
1, stk. 2, nr. 3, sidste led, og stk. 3.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning fra og med den 1. september 2016.
Med forslaget foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli 2020, og at reglerne skal have
tilbagevirkende kraft fra og med den 1. september 2016. Dette skal ses i lyset af, at Skattestyrelsen
har gennemført en række kontroller og truffet afgørelser om, at kakaodrikke, som er plantebaserede,
ikke er omfattet af den gældende undtagelse for kakao- og chokolademælk, jf. § 1, stk. 2, nr. 3.
Datoen den 1. september 2016 er fastsat ud fra, at Skattestyrelsen har truffet afgørelser for perioder,
der går tilbage til denne dato, og at den ordinære genoptagelse er tre år. Den tilbagevirkende kraft er
begunstigende for de virksomheder, der ikke har betalt den høje afgift efter lovens hovedregel (dvs.
af varens nettovægt), og har til formål at sikre, at virksomhederne ikke bliver mødt med en
efteropkrævning af differencen mellem den lave afgift (efter undtagelsen for mælkeprodukter og
dermed af kakaoindholdet) og den høje afgift (efter lovens hovedregel og dermed af nettovægten) i
en potentiel genoptagelsessag.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 167: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven (Ligestilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.)
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I chokoladeafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1686 af 26.
december 2017, § 5 i lov nr. 1728 af 27.
december 2018, § 8 i lov nr. 1126 af 19.
november 2019 og § 1 i lov nr. 1295 af 5.
december 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2, nr. 3,
ændres »Kakao- og
chokolademælk« til: »Kakaodrikke«, og efter
»mælkeprodukter« indsættes: »og lign.«.
§ 1. ---
1)-11) ---
Stk. 2. Fritaget for afgift efter kap. 1 er:
1)-2) ---
3) Kakao- og chokolademælk samt andre
kakaoholdige mælkeprodukter, der er
færdigfremstillede til forbrug.
4)-6) ---
Stk. 3.
---
7