Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2141626_0001.png
Notat
27. januar 2020
J.nr. 2017 - 4276
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
mak
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om Europa-Kommissionens supplerende
begrundede udtalelse nr. 2010/4192 vedr. kildeskat på
udbytte til udenlandske investeringsinstitutter
Europa-Kommissionen anførte i sin åbningsskrivelse af 30. april 2012, at Danmark har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til TEUF-traktatens artikel 53 og 63 og EØS-aftalens
artikel 36 og 40 ved ikke at anvende den gældende fritagelse for udbyttebeskatning i til-
fælde, hvor det modtagende investeringsinstitut har sit skattemæssige hjemsted i en anden
EU-medlemsstat eller anden EØS-stat.
Den danske regering anerkendte i sit svar af 2. juli 2012, at danske og udenlandske inve-
steringsinstitutter i visse tilfælde er undergivet en forskellig skattemæssig behandling af
udbytter fra danske selskaber. Det blev dog samtidigt anført, at den forskellige skattemæs-
sige behandling er retfærdiggjort af tvingende almene hensyn, idet de danske skatteregler
er nødvendige for at sikre sammenhængen i beskatningsordningen, og af hensynet til en
afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen.
Kommissionen fastholdt i sin begrundende udtalelse af 26. april 2013, at de danske ud-
byttebeskatningsregler er i strid med EU-retten.
For så vidt angår hensynet til at sikre sammenhængen i beskatningsordningen, henviste
Kommissionen til, at fritagelsen for indeholdelse af udbytteskat efter de danske regler
ikke er undergivet en betingelse om, at det udbytte, der modtages af det pågældende inve-
steringsinstitut, skal videreudloddes af investeringsinstituttet, således at beskatningen hos
deltagerne opvejer fritagelsen for udbytteskat.
Desuden anførte Kommissionen, at instituttet ikke kan indeholde udbytteskat, hvis det
ikke vælger at foretage faktisk udlodning til deltagerne. Kommissionen antog herefter, at
Danmark ikke kan beskatte den ikke-udloddede minimumsindkomst hos deltagere, som
ikke er underlagt dansk skattepligt.
Den danske regering fastholdt i sit svar af 21. juni 2013, at den direkte sammenhæng mel-
lem skattefritagelsen i forhold til instituttet og beskatningen hos deltagerne er til stede, og
at den danske beskatningsordning vedrørende minimumsbeskattede investeringsinstitut-
ter er nødvendig for at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem
medlemsstaterne.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering om Europa-Kommissionens supplerende begrundede udtalelse nr. 2010/4192 vedr. kildeskat på udbytte til udenlandske investeringsinstitutter
2141626_0002.png
Det blev anført, at fritagelsen for kildeskat af udbytte efter de danske regler er betinget af,
at der faktisk eller teknisk set sker en udlodning af hele den såkaldte minimumsindkomst,
samt at der indeholdes udbytteskat heri. Det er derfor ikke korrekt, når Kommissionen
anfører, at fritagelse efter de danske regler ikke er betinget af videreudlodning af institut-
tets indkomst til deltagerne, og at der i visse tilfælde ikke skal ske indeholdelse af udbytte-
skat.
Endvidere blev det anført, at hvis man fritog udenlandske investeringsinstitutter for
dansk kildeskat på udbytte, ville investor kunne fravælge dansk kildeskat, hvis blot udbyt-
tet kanaliseres via et udenlandsk investeringsinstitut, der har valgt og opfylder betingel-
serne for, at instituttets indkomst skal beskattes hos deltagerne efter reglerne for mini-
mumsbeskattede investeringsinstitutter. Det ville indebære, at Danmark mistede sin be-
skatningsret til fordel for den medlemsstat, hvor investor har hjemsted. En sådan retstil-
stand ville bringe selve systemet med fordeling af beskatningskompetencen mellem med-
lemsstaterne i fare.
Regeringen fastholdt på denne baggrund, at reglerne ikke er i strid med EU-retten.
I Kommissionens supplerende begrundede udtalelse af 27. november 2019 fastholder
Kommissionen, at de danske udbyttebeskatningsregler er i strid med EU-retten.
Kommissionen erkender, at der i den begrundede udtalelse var tale om en misforståelse
af de danske regler. Formålet med den supplerende begrundede udtalelse er alene at rette
denne misforståelse og dermed tilpasse begrundelsen på baggrund heraf.
Kommissionen har i den forbindelse udbygget begrundelsen for, at de danske regler ikke
er i overensstemmelse med EU-retten, med en henvisning til EU-Domstolens dom af 21.
juni 2018 i sag C-480/16, Fidelity Funds m.fl. mod Skatteministeriet. Ved denne dom
fastslog Domstolen, at TEUF-traktatens artikel 63 skal fortolkes således, at den er til hin-
der for en medlemsstats lovgivning, hvorefter udbytter, der udbetales til ikke-hjemmehø-
rende investeringsinstitutter, kildebeskattes, mens udbytter, der udbetales til investerings-
institutter, der er hjemmehørende i medlemsstaten, kan fritages for udbytteskatten, forud-
sat at disse institutter opgør en minimumsudlodning og foretager indeholdelse af skat af
denne minimumsudlodning i forhold til instituttets medlemmer, uanset om der sker en
faktisk udlodning eller ej.
I svaret på den supplerende begrundede udtalelse erklærer den danske regering sig enig i,
at der på baggrund af Domstolens dom i sag C- 480/16, er behov for en justering af de
danske regler om indeholdelse af kildeskat af udbytter, der udbetales til investeringsinsti-
tutter, for at sikre, at reglerne er i overensstemmelse med EU-retten.
Det anerkendes, at forløbet har været langstrakt, idet det dog samtidig anføres, at det er
opfattelsen, at forsinkelsen hviler på et yderst velbegrundet grundlag. I første omgang var
der et ønske om at afvente Østre Landsrets dom i den sag, som var baggrunden for
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering om Europa-Kommissionens supplerende begrundede udtalelse nr. 2010/4192 vedr. kildeskat på udbytte til udenlandske investeringsinstitutter
2141626_0003.png
Domstolens afgørelse i C-480/16. Dernæst opstod der en forsinkelse på grund af udskri-
velse af folketingsvalget til afholdelse den 5. juni 2019, og endelig har generaladvokatens
forslag til afgørelse i sag C-156/17, der blev fremsat den 5. september 2019, ført til en
forsinkelse. Sag C-156/17omhandler de nederlandske regler om beskatning af udbytte til
udenlandske investeringsinstitutter. Den pågældende sag, der er en præjudiciel forelæg-
gelse fra en nederlandske domstol, har mange fællestræk med den problemstilling, som
forelå i sag C-480/16. Generaladvokaten har i sit forslag til afgørelse udtalt, at de neder-
landske regler er EU-stridige, idet et ikke-hjemmehørende investeringsinstitut skal kunne
få tilbagebetalt indeholdt kildeskat af udbytter, blot overskuddet i investeringsinstituttet
beskattes hos deltageren på et niveau, der svarer til den nederlandske kildeskat. Der har
på den baggrund været et ønske om at afvente Domstolens afgørelse i denne sag, idet
vurderingen henset til generaladvokatens forslag til afgørelse er, at Domstolens afgørelse
vil kunne have væsentlig betydning for, hvorledes den påkrævede lovændring kan udfor-
mes.
Det tilkendegives afslutningsvis i svaret til Kommissionen, at det er hensigten
under alle
omstændigheder - at sende et udkast til lovændring i ekstern høring over sommeren 2020
med henblik på fremlæggelse af et lovforslag i Folketinget i efteråret 2020.
Regeringen har besvaret Kommissionens supplerende begrundede udtalelse i overens-
stemmelse med det ovenfor anførte.
Side 3 af 3