Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2138213_0001.png
Problemstilling omkring veteranbiler
Til alle folkevalgte politikere.
Der er opstået et problem vedrørende de veteranbiler, der er importeret fra udlandet.
Mange af bilerne risikerer at få frataget deres registreringsafgift, og i stedet skal der betales fuld
afgift.
Afgiften af en veteranbil kan nemlig ikke som på almindelige biler reguleres; på en veteranbil tabes
afgiften fuldstændigt.
Hidtil har der ikke været noget valg været, når en veteranbil skal indregistreres.
Var køretøjet over 35 år gammelt,
blev der sat kryds ved ”Veteranbil”
- og derved også betalt
veteranbilsafgift.
Konstruktivt ændrede (uoriginale) veteranbiler er oftest blevet fuldt afgiftede.
Det var den afgiftsmæssige grænse der blev brugt til at adskille originale og uoriginale biler.
Tidligere kom ejerne til fremstilling med deres køretøj og fik originaliteten vurderet af en ekspert
fra SKAT Motor, som ejerne også kunne fremvise diverse dokumentation til.
Samtidig var forskellen på et originalt og et uoriginalt køretøj prismæssigt omkring 15.000 kroner
for en 1967 Ford Mustang´s vedkommende. Andre biler væsentligt mindre.
Begrebet ”Fremstå som ved første registrering” er nu blevet omfortolket af Motorstyrelsen, der
betragter ordlyden sådan, at køretøjet skal være som oprindeligt
med andre ord: fuldstændig
originalt.
Det giver kun mening for dem, der ikke har den fornødne viden om alle gamle køretøjer.
Færdselsstyrelsen har retningslinier for, hvad en veteranbil må have af ændringer for stadig at kunne
klassificeres som veteranbil. Men desværre er de ikke vidtrækkende nok i forhold til de
udfordringer der opstår ved eksempelvis et motorskifte.
”Det afgørende er, at køretøjets hovedelementer optisk og teknisk fremstår som ved første
registrering. Det er dog uden betydning, at der f.eks. er eftermonteret sikkerhedsseler, foreskrevne
blinklys og lignende ændringer. Der må også senere være lavet mindre tekniske ændringer, f.eks.
ombygning fra 6 volt til 12 volt, ændret tænding med platiner til elektronisk tænding, eller forlygter
ændret til H4 pære monteret i nye lygter placeret i de originale lygtehuse. Der må endvidere være
monteret tidstypisk ekstraudstyr som ekstralygter, udvendig solskærm, varmetråde på bagruden,
trådfælge og lignende. Om køretøjets generelle stand er dårlig, eller om der er tale om et
nyrestaureret køretøj, har ingen betydning for, om køretøjet kan siges at være i »original stand«.
Såfremt synsvirksomheden ikke med god sikkerhed kan afgøre spørgsmålet om »original stand«,
skal der afkrydses »Nej«. Kendskabet til den oprindelige udførelse ved første registrering må ikke
bero på et skøn, men forudsætter enten indgående kendskab eller pålidelig dokumentation. Til hjælp
til at afgøre, om køretøjet er i »original stand«, kan fremstilleren anmodes om at fremskaffe
brochurer, instruktionsbog eller andet pålideligt materiale (f.eks. motorlitteratur og
mærkeklubhjemmesider), der kan belyse, om det aktuelle køretøj med god sikkerhed kan siges at
være i »original stand« ”.
Problemet er at kun ganske få biler efter 35 eller 80 års tjeneste stå helt originalt.
De har først været brugsbiler, og kan her have fået skiftet alle mulige dele og kendetegn som f.eks.
motor, gear, farve, fælge med mere.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 131: Henvendelse af 18/1-20 fra Tommy Flauensgaard vedr. problemstilling omkring veteranbiler, der er importeret fra udlandet
Nu lever de videre som veteranbiler som bliver passet og plejet - og for de flestes vedkommende
kun kommer ud i godt vejr og gennemsnitligt kører 1000 kilometer om året.
Mange dele til køretøjerne kan ikke fås mere, da de ikke produceres længere. Det gør det endnu
sværere at holde en bil i helt original stand.
Der er naturligvis også mange der pynter deres biler med krom, lak, interiør, fælge med mere.
Derfor er der også mange steder i landet, hvor veteranbiler er et elsket blikfang ved arrangementer,
da det trækker mange folk til.
Den pynt og vedligeholdelse anses nu også som et brud på veteranbilsafgiften - og ny afgift bliver
afkrævet, og den allerede betalte afgift tabes, plus en bøde.
Mange vil også gerne gøre noget godt for miljøet og driftsikkerheden, og monterer derfor
elektronisk tænding og elektronisk benzinindsprøjtning.
Dette slår Motorstyrelsen nu også ned på.
Der bliver også tænkt i sikkerhed i forhold til 2-kreds bremser med skivebremser og
bremseforstærker. Dele, der i dag bliver lavet til mange modeller, da de originale bremser
naturligvis ikke har samme kraft som i dag.
Et andet eksempel er moderne fjedre og støddæmpere, der giver bilen et bedre vejgreb uden det på
nogen måde går ud over bilens klassiske udseende.
Min personlige erfaring siger mig, at bil fra 1950´erne stadig vil køre som en bil fra 1950´erne -
selv når disse ting er skiftet ud med moderne og mere sikre dele.
Veteranbilsfolk har i flere år arbejdet intenst på at få slettet originalitetskravet, da det utilsigtet
kriminaliserer en masse mennesker. Bilejerne gør det så godt de kan og bidrager i den forbindelse
med cirka 600 millioner kroner til statskassen.
Vi er voksne borgere, der arbejder, ikke slås og brænder bydele af, snyder eller bedrager.
Til gengæld bruger vi alt for mange penge på vores veteranbiler og træf med ligesindede.
Usikkerheden i kølvandet på Motorstyrelsens nye tolkning gør at mange ikke tør køre i deres
veteranbiler af frygt for at få bilen kontrolleret og fundet uoriginal.
Konsekvensen er skræmmende for mange, der frygter at få en ekstra afgift på op til 120.000 kroner
plus den allerede betalte afgift for at køre i det, Motorstyrelsen nu mener er en uoriginal bil. Hertil
kommer en bøde.
Skatteministeren er af mange blevet kontaktet, da der ligger en aftale med den tidligere
skatteminister Karsten Lauritzen (V) og Rene Christensen (DF).
Det eneste, der umiddelbart bliver kommenteret er, at der mangler 15 millioner kroner i finansiering
til den aftale, da ministeriet er stillet de penge i udsigt ved flere kontroller af veteranbilerne.
Det kan ende i en voldsomt dårlig forretning.
Det jeg ser ske nu er, at folk stiller bilerne ind og holder op med at bruge penge på reservedele,
mekanikere, autolakerer, benzin, træf med mere.
Er det bare hver fjerde veteranbil, der ikke kommer ud og køre til sommer, så er det i omegnen af
150 millioner kroner statskassen går glip af.
Værksteder og reservedelsforhandlere lider allerede under ejernes tilbageholdenhed.
Et eksempel: Ford Mustang 1967 afgiftet som veteran kostede før den nye tolkning cirka 20.000
kroner
fuldt afgiftet (konstruktivt ændret) kostede den cirka 35.000Kr
I dag koster samme bil cirka 16.000 kroner som veteran - og cirka 100.000 kroner som uoriginal
veteran.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 131: Henvendelse af 18/1-20 fra Tommy Flauensgaard vedr. problemstilling omkring veteranbiler, der er importeret fra udlandet
2138213_0003.png
En uforståelig forskel - det kan vist ikke have været meningen at ramme os så hårdt?
Ja, veteranbiler har fået en rabat på registreringsafgiften og med den medfølger også en masse
begrænsninger specielt på brugen af dem så de ikke kommer til at køre i daglig trafik og
begrænsning på hvor mange kilometer bilen må køre årligt. Dette er også kun rimeligt.
Folketingets hjemmeside ligger et bilag, der også omhandler den situation veteranbilsejerne
kommer til at stå i, i forbindelse med en kontrol.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/sau/bilag/117/index.htm?fbclid=IwAR06-
OqOuzEmhMYCT46NfREWSohD1bW-N4J94NS3sdN6uhKv6QYoqFOaCJU
Hvor er retssikkerheden henne, når man om mandagen kan få synet sin bil efter reglerne - og dagen
efter blive stoppet af Motorstyrelsen, får frataget den betalte afgift og afkrævet måske 100.000
kroner plus en stor bøde?
Det er en kæmpe udfordring at skulle kæmpe kampen mod myndighederne, når det er den enkelte
borger, der har bevisbyrden. Det er på det nærmeste uoverskueligt.
Ikke mindst, når Motorstyrelsen selv erkender, at vidensniveauet hos medarbejderne ikke er højt
nok endnu. De risikerer at notere mange ting som egentligt er originalt.
Samtidig er det bekosteligt at skulle have en advokat til at hjælpe med sagen, og der er ingen
økonomisk godtgørelse, hvis man vinder en sag, der aldrig skulle have været opstået.
Det bringer retssikkerheden i fare.
Det må være meningen, at jeg som borger skal kunne stole på at myndighederne gør det rette, og
ikke at tiltroen til myndighedernes kompetence og forretningsførelse undergraves.
Hvis det eneste problem med at fjerne originalitetskravet er de 10-15 millioner så vil mit forslag da
være at fordele det ud over os alle sammen ! 200Kr i gebyr pr. veterankøretøj så har i alle pengene i
hus! Og vi betaler gerne lidt mere for at bevare vores hobby for dette der foregår nu er ikke
holdbart, og skader meget mere end det gavner både for jer og for os.
Med venlig hilsen
Tommy Flauensgaard
Selvstændig veteranbils mekaniker på Esso tanken i Sorø
Tlf. 51929049
Mail. [email protected]