Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2125693_0001.png
Jeg skriver, fordi jeg gennem samtaler med medlemmer af Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget har erfaret, at det vil være gavnende at gøre Skatteudvalget opmærksom
på, at den mest effektive løsning til at reducere vores CO2-udslip ikke behøver at koste penge.
Da løsningen gør brug af afgifter, ønsker jeg derfor at foretræde for Skatteudvalget.
4 grunde til, at​
jeg​
måske er værd at lytte til
Medlem af Ungeklimarådet
Opsagde mit trygge, velbetalte job hos Google for udelukkende at fokusere på
klimakrisen
Top 100 Berlingske business talent i 2015
3 kronikker udgivet omkring klimakrisen i løbet af de sidste 6 måneder i henholdsvis
Politiken, Berlingske og JP og flittig oplægsholder på klima- og/eller
energikonferencer.
Løsningen som førende eksperter er enige om: Klimabidrag og -bonus
udlandet er enige. I Danmark er​
De Økonomiske Råd​,
Klimarådet​
og​
Nationalbanken​
enige: den
mest effektive og billigste måde at reducere vores udledninger på er ved at sætte den rigtige
pris på udledninger.
For at undgå at denne løsning rammer socialt skævt, er det nødvendigt at provenuet af denne
afgift fordeles i ligeligt mellem alle husstande. For at få accept fra befolkningen inden forslaget
bliver til lov, har​
et studie​
vist, at det er essentielt at kommunikere, at pengene går tilbage til
befolkningen.
11.000 forskere,​
27 Nobelprismodtagere i økonomi, 4 tidl. Fed formænd, 3500+ økonomer​
i
For at undgå at denne løsning svækker vores konkurrenceevne, er den ideelle løsning at sætte
en told på importerede varer, samt fjerne afgiften på eksporterede varer. Hvis denne løsning
eksempelvis at differentiere afgiften per sektor, eller at give et bundfradrag til de mest udsatte
virksomheder.
Disse tre tiltag er tilsammen blevet døbt “Klimabidrag og -bonus” (på engelsk “Carbon Fee &
Dividend”). Det er vigtigt at pointere, at prisstigningen vil have størst påvirkning på de store
forbrugere (staten og virksomheder), ift den individuelle borger.
Klimabidrag og -bonus er effektiv:
ikke er opnåelig, så er alternativer også blevet udpenslet af De Økonomiske Råd​
sidste år​,
som
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 100: Henvendelse af 13/12-19 fra Ungeklimarådet, Martin Collignon vedrørende foretræde om klimaafgifter, klimabidrag og -bonus
2125693_0002.png
Ifølge en beregning til​
et lovforslag,​
der går på tværs af fløjene i USA, kan Klimabidrag og
2050 og over 2 millioner nye arbejdspladser i løbet af de første ti år.
-bonus i USA opnå hele 40 pct. reduktion i udledninger i 2030, 90 pct. reduktion i udledninger i
Merkel blev også rådet til at vælge denne løsning
Det er også denne løsning, der blev tilbudt Merkel af hendes økonomiske råd, da hun spurgte,
hvordan Tyskland kunne undgå massive bøder i 2030, fordi de lige nu ikke kan leve op til
Paris-aftalens forpligtelser. Man kan se rapporten​
her​
(på engelsk fra s. 14). I rapporten kan
man se, at de fleste borgere får flere penge gennem bonus, end de bruger på bidraget.
Klimabidrag og -bonus virker i praksis
British Columbia har forsøgt ordningen i et årrække med​
stor succes​,
det bliver nu udvidet til
hele Canada.
Hvor kan man lære mere om løsningen?
Man kan læse​
en fin artikel​
fra Zetland om løsningen.
Man kan læse​
rapporten​
fra Verdensbanken, hvor det er tydeligt at Danmarks
CO2-afgift er alt for lav, til at leve op til de forpligtelser, som vi har i forbindelse med
Paris-aftalen samt den 70 pct. reduktion i CO2, som regeringen skal leve op til.
Man kan læse
et nyt studie​,
der viser, at CO2-afgifter er langt mere effektive end man
hidtil har troet
Hvis jeg på nogen som helst måde kan være til assistance for jer i denne sammenhæng, inden
et evt. foretræde, så tøv ikke med at tage kontakt til mig. Jeg vil gøre mit for at bidrage til en
ansvarlig og retfærdig måde at opnå vores fælles klimamål.
Med venlig hilsen,
Martin Collignon
+45 42 91 31 10