Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del Bilag 27
Offentligt
2093308_0001.png
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse til Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg om meddelelse af tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning i Nordsjælland
Kontor/afdeling
Center for undergrund og
beredskab
Dato
20. september 2019
J nr.
2019 - 338
/lfc/bir/ccl
1
Indledning
Denne redegørelse afgives i henhold til § 6, stk. 1, i lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (undergrundsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1190 af 21.
september 2018. Af § 6, stk. 1, fremgår, at tilladelser til efterforskning og indvinding
af geotermisk energi meddeles efter, at sagen har været forelagt Folketingets
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Der kan ansøges om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
med henblik på fjernvarmeforsyning ved to årlige ansøgningsfrister, hhv. den 1.
februar og den 1. september, jf. § 18 a. i undergrundsloven og invitationsskrivelse
af oktober 2010, revideret februar 2013.
Tilladelsen vil blive givet med en efterforskningsperiode på 6 år og hvis
rettighedshaveren har opfyldt vilkårene i tilladelsen i efterforskningsperioden, har
rettighedshaveren ret til en forlængelse af tilladelsen med henblik på indvinding i op
til 30 år for et afgrænset område.
2
Indkomne ansøgning
Energistyrelsen modtog en ansøgning fra APMH Invest IV A/S ved den halvårlige
frist per 1. september 2018 om tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi for et specificeret areal i Nordsjælland.
Efter modtagelsen af ansøgningen har Energistyrelsen holdt møder med
ansøgeren, hvorunder ansøgningen blev gennemgået og tvivlsspørgsmål blev
afklaret.
På baggrund af Energistyrelsens vurdering af den indkomne ansøgning er det
hensigten at meddele en tilladelse til efterforskning af indvinding af geotermisk
energi med henblik på fjernvarmeforsyning for arealet i Nordsjælland.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Tilladelse efter undergrundsloven – Nordsjælland
2093308_0002.png
Se vedlagte kortbilag.
3
Udvælgelseskriterier
Ansøgningen er blevet bedømt efter de kriterier, der fremgår af undergrundslovens
§ 18 b, stk. 1, som nærmere uddybet i invitationsskrivelsen. Kriterierne angår
ansøgernes tekniske og finansielle kapacitet, og de efterforskningsarbejder, som
ansøgerne tilbyder at udføre eller måden, hvorpå ansøgerne har til hensigt at
foretage indvinding i det pågældende område.
4
Vurdering af ansøgningen
Energistyrelsen har foretaget en vurdering af ansøgers tekniske og finansielle
kapacitet og vurderer, at APMH Invest IV A/S har den tilstrækkelige tekniske og
finansielle kapacitet til at kunne realisere det konkrete tilbudte arbejdsprogram og
eventuelle utilsigtede hændelser forbundet hermed.
Da arbejdsprogrammet for tilladelsen er opdelt i faser, vil rettighedshaverne jf.
bestemmelserne i undergrundslovens § 24 b skulle dokumentere den tekniske og
finansielle kapacitet forud for hver efterfølgende fase (se også afsnit 5).
Den indledende fase omfatter det faste arbejdsprogram, som rettighedshaver
forpligter sig til at gennemføre. Rettighedshaver skal på baggrund af det faste
arbejdsprogram tage stilling til, om rettighedshaver vil fortsætte
efterforskningsarbejderne ved at forpligte sig til de efterfølgende betingede dele af
arbejdsprogrammet eller i modsat fald tilbagelevere tilladelsen.
Strukturen i arbejdsprogrammet og betingelserne understøtter et effektivt
efterforskningsmiljø ved at sikre en passende fremdrift i arbejdet i tilladelsen eller
en tilbagelevering af tilladelsen.
Styrelsen har endvidere hørt De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark
og Grønland (GEUS) i forbindelse med behandlingen af ansøgningen herunder
vurdering af det tilbudte arbejdsprogram.
Energistyrelsen er af den opfattelse, at der er gode muligheder for, at en
gennemførelse af det tilbudte arbejdsprogram vil tilvejebringe nye oplysninger om
Danmarks undergrund og at gennemførelse af arbejdsprogrammet kan bidrage til
en øget anvendelse af geotermisk energi.
Det er således Energistyrelsens vurdering, at ansøgningen fra APMH Invest IV A/S
opfylder betingelserne for, at der kan meddeles tilladelse til arealet i Nordsjælland,
og på den baggrund bør imødekommes.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Tilladelse efter undergrundsloven – Nordsjælland
2093308_0003.png
5
Beskrivelse af den kommende tilladelse
Den nye tilladelse fremgår af vedlagte kort. Følgende tilladelse agtes meddelt:
Tilladelse nr. G2019-03,
Nordsjælland geotermi
Som rettighedshaver med en andel på 100 % til selskabet APMH Invest IV A/S
Når tilladelsen er givet, vil der løbende blive fulgt op på, om den fornødne tekniske
og finansielle kapacitet er til stede:
forud for overgang til en ny fase i arbejdsprogram,
inden godkendelse af en boring,
inden godkendelse af en plan for indvindingsvirksomhed og
inden afvikling af anlæg.
Vilkårene for geotermitilladelsen er udformet med udgangspunkt i Energistyrelsens
modelvilkår for tilladelser til efterforskning og indvinding af geotermisk energi med
henblik på fjernvarmeforsyning. Tilladelserne vil blive givet med en
efterforskningsperiode på 6 år, som er opdelt i 3 faser.
Fase 1: Rettighedshaveren skal inden for første fase udføre en række arbejder,
som involverer analyser af eksisterende undergrundsdata og af
afsætningsmulighederne af den geotermiske energi i tilladelsesområdet. Tilladelsen
udløber 18 måneder efter udstedelsen af tilladelsen, hvis rettighedshaveren ikke
inden dette tidspunkt forpligter sig til fase 2.
Fase 2: I anden fase i tilladelsen forpligter rettighedshaveren sig til at udføre en
efterforskningsboring samt arealindskrænke. Tilladelsen udløber 42 måneder efter
udstedelsen af tilladelsen, hvis rettighedshaveren ikke inden dette tidspunkt
forpligter sig til fase 3.
Fase 3: I tredje fase i tilladelsen forpligter rettighedshaveren sig til at udføre
yderligere en boring samt yderligere arealindskrænke.
6
Sikkerhedsstillelse
Energistyrelsen kan ifølge undergrundslovens § 24 f fastsætte nærmere
bestemmelser om, at rettighedshavere skal stille sikkerhed til opfyldelse af samtlige
forpligtelser i henhold til tilladelsen, jf. også § 14 i tilladelsen. Sikkerhedsstillelsen
har til formål at dække et muligt erstatningsansvar som følge af aktiviteterne i
tilladelsen. Energistyrelsen kan kræve sikkerheden ændret eller suppleret med et
varsel på 30 dage.
Selskabet, APMH Invest IV A/S har tilbudt garantistillelse fra APMH Invest VI A/S.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Tilladelse efter undergrundsloven – Nordsjælland
2093308_0004.png
7
Miljø
Der er gennemført en miljøvurdering af udbud af områder til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi og der er udarbejdet en sammenfattende
redegørelse. Planen for udbud af geotermi i Danmark, den tilhørende
miljøvurdering og den sammenfattende redegørelse for uddybende beskrivelser af
afværgeforanstaltninger kan findes på Energistyrelsens hjemmeside, www.ens.dk.
Rettighedshaver skal være opmærksom på eventuelle problemstillinger ved
placering af overfladeanlæg. Specielt henledes opmærksomheden på
habitatbekendtgørelsen og på naturbeskyttelseslovens § 3-områder.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at miljøpåvirkninger afhænger af
projektstørrelse, aktiviteternes tidspunkt på året m.m. og skal håndteres i
forbindelse med de konkrete projekter.
Aktiviter ifbm. et geotermiprojekt (f.eks. seismiske undersøgelse, boring eller
placering af et anlæg) kræver godkendelse efter miljølovgivningen. Det er
kommunen, der er ansvarlig miljømyndighed. Energistyrelsen vil normalt blive
involveret i miljøprocessen ifbm. en høring, hvor Energistyrelsen bl.a. skal sikre, at
projektet gennemføres ressource- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
8
Afsluttende bemærkninger
Det er Energistyrelsens vurdering, at ansøgningen fra APMH Invest IV A/S opfylder
betingelserne for, at der kan meddeles en tilladelse til efterforskning og indvinding
af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning i Nordsjælland.
Det bemærkes, at den kommende tilladelse vil være undergivet de til enhver tid i
Danmark gældende retsregler, ligesom tilladelsen ikke vil fritage rettighedshaveren
for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er nødvendige i medfør af
undergrundsloven og anden lovgivning. Det indebærer blandt andet, at konkrete
arbejder som f.eks. gennemførelse af seismiske undersøgelser eller udførelse af
en boring vil skulle godkendes efter bestemmelser i undergrundsloven og
miljølovgivningen. Hvis miljø- og sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan opfyldes,
godkendes aktiviteten ikke.
Når denne redegørelse har været forelagt Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg, er det hensigten at meddele den nye tilladelse i
overensstemmelse med undergrundslovens § 6 snarest muligt, så selskabet kan
påbegynde gennemførelsen af det arbejdsprogram, der vil være knyttet til
tilladelsen. Selskabet har på forhånd over for Energistyrelsen accepteret at ville
modtage tilladelsen.
.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Tilladelse efter undergrundsloven – Nordsjælland
2093308_0005.png
Kortbilag
Tilladelse nr. G2019-03, Nordsjælland geotermi
Side 5/5