Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 112
Offentligt
Tale til ULØ alm. del Samrådsspørgsmål S om
spekulantionsudlejning
Samrådsspørgsmål S
Vil ministeren på baggrund af artiklerne i Berlingske Tidende
den 5. juli 2020 om det netværk af ejendomsspekulanter der
opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne redegøre for
hvorledes denne forretningsmodel virker og for kommunernes
muligheder for at imødegå sådanne sager? Vil ministeren
endvidere redegøre for løsningsmuligheder med henblik på
drøftelse af disse?
(Indledning)
Jeg vil gerne takke udvalget for spørgsmålene. Det ligger mig
meget på sinde, at der gøres op med spekulanter, som driver
forretning på at behandle lejere dårligt og agere i strid med
lovgivningen, så dette er et emne, som i min optik er vigtigt at få
fokus på.
(Indhold)
I forhold til spørgsmålet om, hvordan denne form for
spekulationsforretning fungerer, så er det et spørgsmål, der
indeholder mere selskabsret end boligret, og det vil også kræve
en selskabsretlig og finansiel gennemgang af selskaberne. Men
der er efter min opfattelse ingen tvivl om, at der tjenes penge på
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 201 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/9-20 om ejendomsspekulanter der opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne, fra boligministeren
ufine metoder, hvor lejeres problemer og myndighedernes
afgørelser blot ignoreres. Dette kan naturligvis ikke accepteres,
og jeg er derfor fuldt indstillet på at undersøge mulighederne
for at styrke både lejernes og myndighedernes muligheder for at
forhindre denne form for spekulation.
Som reglerne er i dag har kommunerne efter byfornyelsesloven
pligt til at føre tilsyn med, at boliger ikke udgør en sundhedsfare
for beboerne. Tilsynet kan udføres på baggrund af henvendelser
eller hvis kommunen på anden måde bliver opmærksom på et
potentielt problem. Kommunerne fastlægger selv deres
retningslinjer for udførelsen af tilsynet.
Hvis kommunen på baggrund af tilsynet finder, at boligen er
sundheds- eller brandfarlig, dvs. kondemnabel, skal kommunen
nedlægge forbud mod beboelse og/eller ophold, altså
kondemnere bygningen. Når en bygning bliver kondemneret
skal der fastsættes en frist for fraflytning, og fristen fastsættes
alt efter hvor sundhedsfarligt, det er, fortsat at bebo eller
opholde sig i boligen. Er der en nærliggende sundhedsfare, kan
det være nødvendigt at fraflytte med det samme. Beboeren skal
ved udløbet af fraflytningsfristen genhuses.
Samtidig med en kondemnering kan kommunen påbyde
afhjælpende foranstaltninger gennemført, hvis
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 201 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/9-20 om ejendomsspekulanter der opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne, fra boligministeren
foranstaltningerne ud fra økonomiske, bygge- og
sundhedsmæssige forhold vurderes rimelige. Hvis påbuddet
ikke efterkommes inden for den fastsatte frist, kan kommunen
lade foranstaltningerne udføre for ejerens regning, eller
forlange ejendommen afstået, naturligvis mod erstatning.
Kommunen har også mulighed for at påbyde en kondemneret
bygning nedrevet.
For at hjælpe kommunerne i indsatsen mod udlejning af
ubeboelige boliger, vil jeg til oktober fremsætte et lovforslag, der
giver kommunerne mulighed for at fastsætte krav om
anmeldelse af udlejning af ældre boliger, der ikke har været
udlejede i ét år. Det skal gøre det muligt for kommunerne at
komme problemerne i forkøbet ved at undersøge boligen inden,
der flytter lejere ind. På denne måde kan kommunen nedlægge
forbud mod beboelse inden, boligen udlejes.
Kommunerne har også mulighed for at opkøbe nedslidte
ejendomme med henblik på enten istandsættelse eller
nedrivning efter byfornyelsesloven. Udgifter til opkøbet er
refusionsberettiget, og kommunerne kan dermed få dækket en
del af udgifterne til opkøb af staten.
Opkøbet kan f.eks. ske på en tvangsauktion for at sikre, at
boligen ikke bliver solgt til spekulanter.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 201 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/9-20 om ejendomsspekulanter der opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne, fra boligministeren
Alle disse tiltag, som kommunerne kan foretage efter
byfornyelsesloven, kræver naturligvis penge og ressourcer. Den
statslige byfornyelsesramme, som uddeles til kommunerne, er
igennem de seneste år blevet beskåret, og i 2019 blev rammen
omlagt til en ny landsbyramme, der uddeles til 56
landkommuner. Det er typisk disse kommuner, der har flest
problemer med tomme og faldefærdige boliger, og som er
økonomisk trængte. Det er derfor meget positivt, at de statslige
midler bliver prioriteret til de områder, hvor der er allermest
brug for pengene.
Det er også min forventning, at aftalen om initiativer mod
kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger som blev
indgået 30. januar 2020 mellem Regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, vil
imødegå problemet, i hvert fald noget af vejen.
Store dele af aftalen trådte i kraft her pr. 1. juli, og heri blev
lejerne blandt andet styrket ved fx at forøge gebyret for udlejere,
som taber huslejenævnssager helt og sikre, at samtlige lejere i
ejendomme gøres bekendt med afgørelser afsagt om lejeforhold
i den ejendom, de bebor.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 201 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/9-20 om ejendomsspekulanter der opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne, fra boligministeren
Herudover har vi også frakendelsesordningen, som gør det
muligt at frakende udlejere retten til at administrere deres
udlejningsejendomme. Trods det, at der sker indberetninger af
udlejere, er det dog erfaringen, at der sker meget få
frakendelser, og jeg vil derfor se nærmere på hvordan og i
hvilket omfang der kan strammes op på ordningen, for at give
ordningen den tilsigtede effekt.
Det er jeg selvsagt også interesseret i at drøfte med folketingets
øvrige partier og interesseorganisationer for at nå frem til de
bedst mulige løsninger.
Som det fremgår af artiklerne opretter disse spekulanter mange
nye selskaber og lader andre gå konkurs, og der er mange
indviklede selskabskonstruktioner, der gør det vanskelig for
lejerne at gennemskue, hvem der egentligt er udlejer. Det er
derfor som nævnt indledningsvist ikke kun et lejeretligt
problem men også generelt set et selskabsretligt problem, som
hører til både Erhvervsministeriets og Justitsministeriets
ressort.
Artiklerne nævner også problemer med at få gennemført
domstolenes afgørelser. Domstolene hører under
Justitsministeriet ressort.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 201 om oversendelse af talepapiret fra samrådet 3/9-20 om ejendomsspekulanter der opkøber faldefærdig huse i landdistrikterne, fra boligministeren
Da problemerne med disse boligspekulanter på denne måde
involverer andre ressortområder, har mit ministerium kontaktet
Erhvervsministeriet og Justitsministeriet med henblik på et
tværministerielt samarbejde for at finde ud af, hvad der kan
gøres for at komme problemerne til livs.
Jeg kan dog sige, at lejelovgivningen er skruet sådan sammen,
at det generelt ikke er muligt for lejere at miste deres krav eller
rettigheder som følge af en overdragelse af ejendommen eller
ejerens konkurs, men grundet et naturligvis tungtvejende
hensyn til retssikkerhed kan det være en lang proces, som
desværre kan medføre, at de forurettede lejere opgiver sagen
undervejs.
Til slut vil jeg blot sige, at jeg generelt er meget optaget af at
sikre en god balance på det danske lejeboligmarked og sikre, at
lejere ikke udnyttes, og jeg er altid villig til at drøfte forslag til at
sikre dette.
(Afslutning)
Jeg vil gerne endnu engang takke for spørgsmålene, og lad os gå
videre til en god debat.