Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2085708_0001.png
Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. august 2019
2019-3780
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 29. juli 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren med henblik på belysning af udviklingen i omfanget af kommu-
ners og private operatørers udstedelse af parkeringsafgifter og parkeringsbøder
oplyse følgende:
- Det samlede opkrævede beløb i parkeringsafgifter og parkeringsbøder i Dan-
mark på årsplan i 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018?
- Det samlede opkrævede beløb i parkeringsafgifter og parkeringsbøder i Kø-
benhavns Kommune på årsplan i 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018?
- Hvor stor en andel af de udstedte afgifter og bøder, der skyldes fejlbetjening
af parkeringsapp eller tilsvarende
altså tilfælde, hvor viljen til at betale var
tilstede, men
hvor det alligevel er endt med en ”dummebøde”?
Ministeren bedes endvidere oversende en oversigt, der belyser udviklingen i
timeprisen for parkering i perioden 2014-2018.
Svar:
I færdselsloven er udgangspunktet, at det er politiet, som kan sanktionere en
overtrædelse af reglerne om standsning eller parkering. En overtrædelse vil
normalt resultere i en parkeringsafgift, og straffes kun med en bøde, såfremt
standsningen eller parkeringen har været til fare for andre eller unødigt voldt
ulempe for færdslen, jf. færdselslovens § 118, stk. 9.
Det følger af færdselslovens § 122 a, at kommunerne helt eller delvist kan over-
tage parkeringskontrollen. Overtager en kommune parkeringskontrollen, kan
kommunen også pålægge parkeringsafgifter, derimod får kommunen ikke
hjemmel til at udstede bøder. Det vil fortsat kun være politiet, som har hjem-
mel til det.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor meget danske bilister betaler i samlede skatter og afgifter i løbet af 1 år, til skatteministeren
2085708_0002.png
Indtægter fra parkeringsafgifter i kommunerne:
Nedenstående oplysninger om kommunernes indtægter fra parkeringsafgifter i
årene 2014-18 er taget fra Danmarks Statistik.
Samlede indtægter for parkeringsafgifter for kommunerne i perioden 2014-18
var følgende:
Side 2/5
Mio. kr.
2014
2015
2016
2017
2018
Indtægter
229,7
for hele
landet
231,6
259,9
262,4
283,7
Samlede indtægter for parkeringsafgifter i Københavns Kommune i perioden
2014-18 var følgende:
Mio. kr.
2014
2015
2016
2017
2018
Indtægter i
150,3
Københavns
Kommune
143,2
152,3
143,3
152,7
Indtægter fra parkeringsafgifter i politiet:
Til brug for besvarelsen om politiet er der indhentet et bidrag fra Justitsmini-
steriet, herunder Rigspolitiet, som oplyser:
”[…]
Med hensyn til parkeringsafgifter udstedt af politiet fremgår
såvel de udstedte som indbetalte parkeringsafgifter til politiet i peri-
oden 2014-2018 af nedenstående tabel.
Parkeringsafgifter pålagt af politiet
Mio. kr.
2014 2015
Udstedte parkeringsafgif-
ter
11,5
9,3
2016
9,0
2017
7,5
2018
8,3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor meget danske bilister betaler i samlede skatter og afgifter i løbet af 1 år, til skatteministeren
2085708_0003.png
Indbetalte parkeringsaf-
gifter
Side 3/5
8,9
7,0
6,5
5,3
5,7
Rigspolitiet er ikke i besiddelse af oplysninger om de samlede indbe-
talte parkeringsafgifter udstedt af politiet, da udstedte parkeringsaf-
gifter ved manglende indbetaling overføres til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen. Der kan således efter inddrivelse fra Gældsstyrelsen
være indbetalt parkeringsafgifter, som ikke fremgår af tabellen.”
Indtægter fra parkeringsbøder i politiet:
Til brug for besvarelsen om politiet er der indhentet et bidrag fra Justitsmini-
steriet, herunder Rigspolitiet, som oplyser:
”[…]
Med hensyn til parkeringsbøder udstedt af politiet er det ikke
umiddelbart muligt at opgøre de udstedte parkeringsbøder, da den-
ne form for bøder typisk indgår i en samlet straffesag kombineret
med andre forhold. Parkeringsbøder bliver derfor ikke registreret
som en særlig bødeform. En opgørelse af de udstedte parkeringsbø-
der vil derfor forudsætte en omfattende manuel gennemgang af poli-
tiets straffesager.”
Indtægter fra parkeringsafgifter på det offentligt tilgængeligt privat
område:
For parkeringsafgifter pålagt af private er der tale om et aftaleretligt spørgsmål.
Det følger dog af færdselslovens § 122 c, stk. 1, at kontrolafgift ved parkering på
offentligt tilgængeligt privat område kun kan pålægges, hvis dette er tydeligt
tilkendegivet på stedet. Dette gælder dog ikke, hvis der generelt og tydeligt er
markeret forbud mod parkering på området. Endvidere fremgår det af stk. 2, at
en kontrolafgift ved parkering på offentligt tilgængeligt privat område kun kan
pålægges, hvis den, der pålægger afgiften, er tilmeldt det private parkeringskla-
genævn, og hvis der tydeligt er vejledt om klageadgangen hertil, når afgiftspå-
læg gives. Dette fremgår af færdselslovens § 122 d.
Der findes ikke regler om, at private parkeringsselskaber skal indberette eller
offentliggøre statistik over antallet af pålagte parkeringsafgifter. Ministeriet er
således ikke bekendt med, at der ligger offentligt tilgængeligt data, som vil
kunne belyse spørgsmålet.
Indtægter fra fejlbetjening af apps mv.:
Der findes ikke tilgængeligt data, som vil kunne belyse det ønskede.
I forhold til kommunerne kan det oplyses, at det følger af § 5, stk. 1, i bekendt-
gørelse om vejmyndighedernes parkeringskontrol, at kommunale vejmyndig-
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor meget danske bilister betaler i samlede skatter og afgifter i løbet af 1 år, til skatteministeren
2085708_0004.png
heder som udfører parkeringskontrol, hvert år skal indsende en opgørelse til
Vejdirektoratet over antallet af pålagte afgifter det foregående år. Opgørelsen
skal bl.a. indeholde oplysninger om det samlede antal pålagte afgifter, antallet
af indsiger mv.
Tallet for pålagte parkeringsafgifter i kommunerne i 2018 lå på ca. 563.000 og
antallet af indsigelser lå på ca. 38.000. Hvor stor andel af de ca. 563.000 afgif-
ter, hhv. de ca. 38.000 indsigelser, der beror på fejlbetjening af apps. mv. ken-
des ikke, da dataene ikke registreres på den måde. Oplysninger herom ville
således kræve en gennemgang af udstedte parkeringsafgifter.
Udvikling i timeprisen:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
skal indledningsvist bemærke, at det ikke er
nærmere afgrænset, om der ønskes en oversigt for timeprisen i
kommunerne fastsat med hjemmel i vejloven eller på offentligt
tilgængelige private parkeringspladser, som er et aftaleretligt
spørgsmål.
Vejdirektoratet har dog lagt til grund, at der spørges ind til pri-
serne for parkering i kommunerne.
Hertil kan det oplyses, at kommunerne med hjemmel i vejlovens
§ 90, stk. 1, kan kræve betaling for benyttelse af særligt indrette-
de offentlige parkeringspladser og -anlæg for motorkøretøjer til
dækning af udgifterne ved indretningen af sådanne pladser og
anlæg samt til tilsyn med de parkerede motorkøretøjer.
Herudover kan kommunerne med hjemmel i vejlovens § 90, stk.
2, bestemme, med politiets samtykke, at der på parkeringsplad-
ser, parkeringsanlæg eller andre arealer på offentlige veje, hvor
der ønskes en begrænsning af adgangen til at parkere motorkøre-
tøjer, opkræves en betaling for parkering, der kan sættes i forhold
til det tidsrum, motorkøretøjerne holder parkeret.
Vejdirektoratet ligger ikke inde med oplysninger, som vil kunne
belyse udviklingen timeprisen i landets kommuner i årene 2014-
18.
Det er Vejdirektoratets umiddelbare opfattelse, at en besvarelse
vil kræve, at man indhenter oplysningerne fra samtlige af landets
kommuner for herefter at udarbejde oversigter for hver enkelt
kommune, herunder en inddeling af de varierende takster, som
kan være blevet fastsat. Det kan eksempelvis være på baggrund af
Side 4/5
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om, hvor meget danske bilister betaler i samlede skatter og afgifter i løbet af 1 år, til skatteministeren
2085708_0005.png
geografi, tidspunkt på døgnet, tidsmæssig udstrækning af parke-
ringen, køretøjets miljøpårvirkning m.m.”
Jeg kan henholde mig til Vejdirektoratets svar, idet det, som det fremgår, vil
være forbundet med et betydeligt ressourceforbrug at besvare spørgsmålet, da
der vil skulle indhentes bidrag fra alle landets kommuner. Det er min vurde-
ring, at et sådant ressourceforbrug ligger ud over, hvad der med rimelighed kan
forventes i forbindelse med besvarelse af folketingsspørgsmål.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht