Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2085699_0001.png
7. oktober 2019
J.nr. 2019 - 8812
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 93 af 17. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om en redegørelse for de skattemæssige ændringer af vilkårene for generationsskifte af virksomheder siden 2011, til skatteministeren
2085699_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de skattemæssige ændringer af vilkårene for generations-
skifte af virksomheder siden 2011, herunder adgang til succession, opgørelse af virksom-
hedens værdi m.v. For hvert initiativ bedes ministeren endvidere angive den prove-
numæssige konsekvens både umiddelbart og efter tilbageløb/adfærd.
Svar
Nedenfor redegøres for de ændringer af beskatningen ved generationsskifte af virksom-
heder, der er gennemført siden 2011.
Ændring af successionsreglerne
I 2012 blev successionsreglerne ændret. Overdragelse af en virksomhed i selskabsform
med skattemæssig succession er betinget af, at selskabet ikke er en såkaldt ”pengetank”.
Ændringen indebar, at andelen af finansielle aktiver (passiv kapitalanbringelse), der må
være i selskabet, hvis overdragelsen skal kunne ske med succession, blev nedsat fra 75
pct. til 50 pct.
I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev det vurderet, at ændringen ville med-
føre et umiddelbart merprovenu på 80 mio. kr. årligt i varig virkning og 45 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd.
Forrentning ved henstand
I 2013 blev renten ved henstand med bo- og gaveafgift vedrørende fast ejendom og selv-
stændig erhvervsvirksomhed og hovedaktionæraktier og -anparter nedsat fra diskontoen
plus 1 procentpoint, dog minimum 6 pct., til diskontoen plus 1 procentpoint, dog mini-
mum en rentesats på pt. 3 pct.
I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev det vurderet, at nedsættelsen af rente-
satsen ville være omtrent neutral for de offentlige finanser.
Værdiansættelse ifm. generationsskifte
I 2015 blev regler i cirkulære nr. 185 af 17. november 1982 (værdiansættelsescirkulæret),
der gav mulighed for at værdiansætte unoterede aktier til formueskattekursen, ophævet.
Baggrunden var, at Skattestyrelsen (det daværende SKAT) ved en ”early warning” i 2014
gjorde opmærksom på, at avancebeskatning kunne undgås, hvis fx gavemodtager boede i
udlandet, samt at formueskattekursen kunne ligge langt fra handelsværdien særligt ved
værdiansættelse af aktier i selskaber med store immaterielle aktiver. Endelig havde Skatte-
rådet ved en afgørelse offentliggjort i januar 2015 fastslået, at der stort set altid var et rets-
krav på at benytte formueskattekursen ved værdiansættelse af unoterede aktier ved gave
og arv, selv i tilfælde hvor det kunne fastslås, at handelsværdien var meget højere.
Med ophævelsen af formueskattekursen beregnes bo- og gaveafgiften på et ensartet
grundlag, uanset om der er tale om unoterede aktier, børsnoterede aktier, personligt ejede
virksomheder og andre værdier. Handelsværdien fastsættes som udgangspunkt efter aktie-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om en redegørelse for de skattemæssige ændringer af vilkårene for generationsskifte af virksomheder siden 2011, til skatteministeren
2085699_0003.png
og goodwillcirkulærer fra 2000 eller efter de mere komplicerede metoder i Skattestyrel-
sens værdiansættelsesvejledning, som blev offentliggjort første gang i 2009.
Skatteministeriet har tidligere med betydelig usikkerhed skønnet, at ophævelsen af formu-
eskattekursen ville medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 750 mio. kr. årligt opgjort i
varig virkning, hvilket svarer til ca. 600 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og justering af successionsreglerne
I 2017 blev bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed gradvist ned-
sat fra 15 pct. til 5 pct. fra 2020. Nedsættelsen af bo- og gaveafgiften omfatter overdra-
gelse af såvel selskaber som personligt ejede virksomheder.
Desuden blev pengetankreglen, som er afgørende for adgangen til skattemæssig succes-
sion og nedsat bo- og gaveafgift, justeret for at sikre, at reglen blev mere robust over for
omgåelse, og at nedsættelsen af bo- og gaveafgiften afgrænses til overdragelse af erhvervs-
virksomheder. Det blev samtidig pålagt Skattestyrelsen at godtgøre, at en værdiansættelse
efter aktie- og goodwillcirkulærerne ikke vil give et retvisende udtryk for handelsværdien,
og at værdiansættelse efter en anden metode derfor konkret vil være mere retvisende.
I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev det vurderet, at nedsættelsen af satsen
ville medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,3 mia. kr. årligt i varig virkning og
ca. 1,0 mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Som det fremgår af regeringens forslag til finanslov for 2020, foreslår regeringen at tilba-
gerulle den gradvise lempelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksom-
hed, der blev gennemført i 2017. Det vil harmonisere bo- og gaveafgiften, således at be-
skatningen ikke afhænger af, hvilke aktiver der overdrages.
Herudover foreslår regeringen, at der indføres et retskrav på henstand med betaling af
bo- og gaveafgiften, når betingelserne for skattemæssig succession er opfyldt, samt at af-
dragsperioden forlænges fra 15 til 30 år. Det vil give sikkerhed for, at afgiften altid kan
betales i løbet af en længere årrække, og at likviditeten kun påvirkes i mindre grad, så der
fortsat kan investeres i virksomheden.
Endelig har regeringen stor forståelse for behovet for gennemsigtighed og forudberegne-
lighed ved generationsskifte og lytter gerne til erhvervslivet og gode forslag, der kan bi-
drage til det. Regeringen har derfor inviteret erhvervslivet til dialog herom.
Side 3 af 3