Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2080346_0001.png
s
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
ERHVERVSMINISTEREN
9. september 2019
Ministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr.
17/2018 om lempelsen af revisionspligten
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretning nr. 17/2018 om lempelsen af revisions-
pligten har givet anledning til.
Indledningsvist noterer jeg med tilfredshed, at Statsrevisorerne ikke finder
anledning til at udtale kritik af de oplysninger, Erhvervsministeriet gav til
Folketinget i det fremsatte lovforslag om lempelse af revisionspligten i
2012. Jeg noterer mig særligt, at Rigsrevisionen konstaterer, at idet Skat-
teministeriet endte med at støtte lovforslaget, fremgik Skatteministeriets
indledende betænkeligheder ikke af lovforslaget, og at det er normalt i en
lovforberedende proces, at ministerier med forskellige ressortområder kan
have forskellige synspunkter, som kan give anledning til drøftelser og
forhandlinger ministerierne imellem, før et lovforslag fremsættes.
Herudover er jeg enig med Statsrevisorerne i, at opfølgningen på lempel-
sen i 2012 har været utilfredsstillende, herunder at den lovede evaluering
af lempelsen af revisionspligten for små holdingvirksomheder blev væ-
sentligt forsinket. Jeg noterer mig, at den daværende erhvervsminister
over for Folketinget i maj 2018 beklagede, at Erhvervsstyrelsen var
kommet senere i gang med den lovede evaluering end forudsat på grund
af manglende opmærksomhed på evalueringsbestemmelsen.
Det er min hensigt over for Folketingets partier at følge op på Rigsrevisi-
onens beretning og spørgsmålet om revisionspligt generelt. Jeg tager så-
ledes beretningen til efterretning, og jeg vil i forlængelse heraf iværksætte
en række foranstaltninger, som jeg i det følgende overordnet vil redegøre
for.
Forsinket evaluering af lempelsen for små holdingselskaber
Rigsrevisionen angiver, at Erhvervsstyrelsen i 2016 skulle have gennem-
ført en evaluering med henblik på at vurdere, om der var utilsigtede kon-
sekvenser af at give holdingvirksomheder mulighed for at fravælge revi-
sion. Evalueringen blev først gennemført i 2018.
Som nævnt ovenfor blev den lovede evaluering først gennemført i 2018,
og det er selvsagt utilfredsstillende. Den tidligere erhvervsminister har
allerede i 2018 indskærpet over for Erhvervsstyrelsen, at styrelsen skal
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren vil oversende ministerredegørelse til beretning nr. 17/2019 – Lempelse af revisionspligten, samtidig med at denne oversendes til Statsrevisorerne, til erhvervsministeren
2/3
have øget fokus på evalueringsklausuler, og Erhvervsstyrelsen har oplyst,
at man fremover vil sikre, at der sker systematisk registrering og opfølg-
ning på alle krav til lovopfølgning. Det skal sikre, at lovede evalueringer
til Folketinget fremover udarbejdes rettidigt.
Erhvervsstyrelsens kontrol af betingelser for fravalg af revision
Rigsrevisionen angiver, at Erhvervsministeriet bør sikre, at Erhvervssty-
relsen har adgang til alle de oplysninger, herunder oplysninger fra Skatte-
forvaltningen om bødeforlæg og domme, der skal til for at kontrollere, om
en virksomhed må fravælge revision.
Erhvervsstyrelsen og Skatteforvaltningen har i foråret afklaret de udestå-
ende spørgsmål om hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan videregive de
fornødne oplysninger om bødeforlæg og domme vedrørende overtrædel-
ser af skatte- og afgiftslovgivningen. Herved er det nødvendige grundlag
for, at Erhvervsstyrelsen kan håndhæve reglerne om fravalg af revision,
tilvejebragt. Udvekslingen forventes påbegyndt i september 2019. Indtil
en teknisk løsning er på plads, vil der ske manuel oversendelse med re-
gelmæssige intervaller efter aftale. På længere sigt vil data skulle over-
sendes automatisk.
Herudover arbejder Erhvervsstyrelsen fortsat på at etablere automatiske
kontroller, der i forbindelse med indberetningen af årsrapporten skal gøre
virksomhederne opmærksomme på, at de ikke umiddelbart kan fravælge
revision, fordi de ikke opfylder betingelserne. En række af disse kontrol-
ler forventes igangsat inden udgangen af 2019. Hertil kommer, at der i
finansloven for 2019 er tilført Erhvervsstyrelsen en bevilling til at øge
kontrollen med årsrapporterne væsentligt. Ét af de prioriterede indsatsom-
råder er at kontrollere, om revisionspligtreglerne overholdes.
Erhvervsstyrelsen arbejder desuden på et udkast til forslag til ændring af
årsregnskabsloven, hvor det foreslås, at alle virksomheder skal indberette
deres nettoomsætning til Erhvervsstyrelsen. Kendskab til virksomheder-
nes nettoomsætning vil forbedre styrelsens muligheder for at kontrollere,
at størrelsesgrænserne for at kunne fravælge revision ikke er overskredet.
Erhvervsstyrelsens stop for årlige evalueringer
Rigsrevisionen angiver, at Erhvervsstyrelsen stoppede sin årlige opfølg-
ning på konsekvenserne af at lempe revisionspligten, selv om styrelsen i
2015 modtog indikationer på, at fejlforekomsten var større i årsregnska-
ber uden revision.
I december 2018 offentliggjorde Erhvervsstyrelsen en undersøgelse om
det fremtidige behov for revisionspligt. Undersøgelsen indeholdt bl.a. den
evaluering, som blev lovet Folketinget ved lovændringen i 2012. Der er
endnu ikke truffet politisk beslutning som opfølgning på undersøgelsen.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren vil oversende ministerredegørelse til beretning nr. 17/2019 – Lempelse af revisionspligten, samtidig med at denne oversendes til Statsrevisorerne, til erhvervsministeren
2080346_0003.png
3/3
Som følge af en væsentlig forøgelse af ressourcerne til kontrol med års-
rapporter i finansloven for 2019, har Erhvervsstyrelsen fået mulighed for
markant at styrke indsatsen over for fejl og ulovligheder i årsrapporterne.
Indsatsen tilrettelægges ud fra risiko og væsentlighed. Årsregnskaberne
for selskaber, der har fravalgt revision, vil derfor blive kontrolleret, hvis
de er omfattet af de prioriterede indsatser, hvoraf nogle er målrettet ikke-
reviderede regnskaber, herunder i forbindelse med de digitale modtage-
kontroller og den øvrige risikobaserede kontrol.
Opfølgning på forventede administrative lettelser
Rigsrevisionen angiver, at Erhvervsministeriet ikke har fulgt særskilt op
på, om de små holdingvirksomheders fritagelse for revisionspligt har ført
til de forventede lettelser.
Det er korrekt, at Erhvervsstyrelsen i tråd med daværende praksis ikke
konsekvent fulgte op på, om de forventede administrative lettelser ved
lempelsen af revisionspligten i 2012 blev indfriet. I dag er praksis, at Er-
hvervsstyrelsen følger op på tidligere resultater, når reguleringen ændres,
eller når Erhvervsstyrelsen bliver bekendt med, at forudsætningerne for
tidligere resultater er væsentligt ændret. Det sidste sker dog altid efter en
konkret vurdering, bl.a. under hensyntagen til ressourceanvendelse.
Derudover er det metodiske grundlag til opgørelse af administrative kon-
sekvenser ved erhvervsregulering ændret i 2015, så der nu i lovprocessen
tages udgangspunkt i forventninger til virksomheders adfærd frem for
reglerne alene. På den måde vil de opgjorte konsekvenser ved ny regule-
ring i højere grad afspejle virkeligheden.
Manglende høring af fritagelsen af små holdingselskaber for revision
Rigsrevisionen angiver, at høringen af lovforslaget i 2012 ikke omfattede
fritagelsen af små holdingselskaber for revision, og at Folketinget ikke
blev orienteret om, at høringen ikke omfattede fritagelsen af små holding-
selskaber for revision.
Erhvervsministeriet vil fremover have fokus på at sikre, at det fremgår
tydeligt af de høringsnotater, der oversendes til Folketinget i forbindelse
med fremsættelse af lovforslag, hvis der i det fremsatte lovforslag er fore-
taget væsentlige ændringer i forhold til det udkast, der har været sendt i
offentlig høring.
Ministeriet har sendt eksemplar af ovenstående redegørelse til rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup