Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2078458_0001.png
23. september 2019
J.nr. 2019 - 8445
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 11. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om antallet af familieejede virksomheder og tilhørende arbejdspladser fordelt på landets 98 kommuner, til skatteministeren
2078458_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre antallet af familieejede virksomheder og tilhørende arbejdspladser
fordelt på landets 98 kommuner? Besvarelsen bedes desuden indeholde en opgørelse af
andelen af virksomhederne i de enkelte kommuner, som er familieejet.
Svar
Der findes ikke en klar og entydig definition af, hvornår en virksomhed kan karakteriseres
som
familieejet.
I rapporten ”Familievirksomheder i Danmark”
definerer Morten Benned-
sen m.fl.
familievirksomheder
ud fra fire grundlæggende elementer: Ejerskab, kontrol, invol-
vering og generationsskifte. Ifølge deres opgørelse udgør familievirksomheder mellem 50
pct. og 95 pct. af alle danske aktie- og anpartsselskaber.
Skatteministeriet er desværre ikke i besiddelse af data, der ud fra disse kriterier kan anven-
des til at afgrænse præcis hvilke virksomheder, der kan karakteriseres som familieejede.
Skatteministeriet har derfor ikke mulighed for at opgøre antallet af familieejede virksom-
heder og tilhørende arbejdspladser fordelt på kommuner.
En betydelig andel af landets specielt små og mellemstore virksomheder er ejet af enkelt-
personer (og evt. dennes ægtefælde). Samtidig medfører de nuværende skatteregler både
ift. skattemæssig succession og nedsat bo- og gaveafgift, at det skattemæssigt bedre kan
betale sig at overdrage en erhvervsvirksomhed til den nære familie end eksempelvis til en
ekstern køber. På denne baggrund må det antages at en væsentlig andel af landets private
virksomheder og arbejdspladser kan karakteriseres som familieejede.
Afslutningsvis bemærkes, at der ikke er samfundsøkonomiske hensyn, der taler for, at
virksomheder nødvendigvis bør overdrages til den nære familie frem for til en anden virk-
somhed eller andre købere, og der er ikke grundlag for at konkludere, at tilbagerulningen
af den nedsatte bo- og gaveafgift fører til tab af arbejdspladser i Danmark.
Side 2 af 2