Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2077581_0001.png
19. september 2019
J.nr. 2019 - 8240
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 5. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Morten Bødskov
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om selvfinansieringsgraden og de samfundsøkonomisk optimale afgifter beregnes for cigaretter, til skatteministeren
2077581_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeriet har tidligere medregnet risikoen for, at grænsehandlen sættes i system,
når selvfinansieringsgraden og de samfundsøkonomisk optimale afgifter beregnes for ci-
garetter. Vil ministeren oplyse, om denne risiko fortsat indgår i den seneste opgørelse i
Skatteøkonomisk redegørelse 2019, og i givet fald, hvilken rolle den spiller for resulta-
terne, samt såfremt den ikke indgår, hvad selvfinansieringsgraden og det optimale afgifts-
niveau er inkl. denne effekt?
Svar
Skatteministeriet har ikke offentliggjort en Skatteøkonomisk Redegørelse for 2019.
Skatteministeriet skønner generelt over og tager højde for ændringer i grænsehandlen i
forbindelse med konsekvensvurderinger af ændringer i tobaksafgifterne.
Skatteministeriets skøn over effekterne af tobaksafgiftsforhøjelser er baseret på en anta-
gelse om en lineær sammenhæng mellem cigaretprisen og danskernes grænsehandel. Det
vil sige, at jo større prisstigning i Danmark, jo større forventes grænsehandlen at blive.
Skøn for ændringer i grænsehandlen er dog forbundet med betydelig usikkerhed, særligt
ved store afgiftsforhøjelser. Der er ligeledes betydelig usikkerhed forbundet med antagel-
sen om, præcis ved hvilken prisforskel, danskere kan forventes at grænsehandle cigaretter
i Tyskland.
De nærmere forudsætninger for Skatteministeriets provenuvurderinger i forbindelse med
ændringer i tobaksafgifter, herunder selvfinansieringsgrad, fremgår af
Skatteøkonomisk
Analyse
Moderate prisstigninger på cigaretter kan være gavnlige for samfundsøkonomien
(maj 2019).
Det er muligt, at adfærdseffekterne i form af ændret forbrug og grænsehandel ved et givet
prisniveau vil være større eller mindre end forventet. Der kan fx opstå såkaldte ketchup-
effekter i grænsehandlen, når nye handelsmønstre fx i form af et illegalt marked etableres.
Skatteministeriet har ikke grundlag for at vurdere risikoen for, at en sådan effekt opstår
og i så fald ved hvilket prisniveau, eller hvilket omfang effekten vil have. Virkningen af
sådanne effekter på selvfinansieringsgrad og optimalt beskatningsniveau kan derfor heller
ikke umiddelbart opgøres.
Skatteministeriet følger løbende udviklingen i grænsehandlen, og opdaterer løbende
grundlaget for konsekvensvurderinger.
Side 2 af 2