Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2078483_0001.png
23. september 2019
J.nr. 2019 - 8201
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 5. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om der er nogen lovteknisk, EU-retslig eller anden juridisk begrundelse for, at § 1, stk. 2, nr. 3 i Chokoladeafgiftsloven, der undtager kakaomælk fra chokoladeafgift, ikke kan udvides til også at gælde andre kakaodrikke som f.eks. plantebaserede kakaodrik, til skatteministeren
2078483_0002.png
Spørgsmål
Er der nogen lovteknisk, EU-retslig eller anden juridisk begrundelse for, at § 1, stk. 2, nr.
3 i Chokoladeafgiftsloven, der undtager kakaomælk fra chokoladeafgift, ikke kan udvides
til også at gælde andre kakaodrikke som f.eks. plantebaserede kakaodrik
i betragtning af,
at både ”drik” og ”kakao” må antages at være veldefinerede begreber?
Svar
Fritagelsen for kakaomælk i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 3, fik sin nuværende
formulering ved lov nr. 518 af den 13. december 1972 og har ikke ændret ordlyd siden.
Det følger af både bestemmelsens ordlyd og tilblivelseshistorie, at bestemmelsen alene
omfatter produkter med et indhold af mælk og kakao.
Da plantebaserede kakaodrikke ikke indeholder nogen bestanddele af mælk, idet der anta-
geligvis vil være tale om et rent vegetabilsk produkt, kan den nugældende bestemmelse
ikke udvides til at omfatte disse produkter uden en lovændring, som eksempelvis udvider
bestemmelsen til at omfatte plantebaserede kakaodrikke.
Det vil bero på en konkret vurdering, om andre kakaodrikke, fx sammensatte produkter,
kan omfattes af den nugældende bestemmelse.
Som nævnt i svar på spørgsmål nr. 60 af 5. september 2019 (alm. del) har jeg noteret mig
problemstillingen i forskellen i afgift på henholdsvis plantebaseret kakaodrik og mælkeba-
seret kakaodrik, og jeg har bedt mine embedsmænd undersøge muligheden for at justere
ordningen inden for de rammer, EU-reglerne sætter.
Side 2 af 2