Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2080196_0001.png
26. september 2019
J.nr. 2019 - 8237
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 5. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om det vil være foreneligt med EU’s regler at sidestille gruppen af lønsumsafgiftspligtige virksomheder, der er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af energiafgiften, jf. elafgiftslovens §11, til skatteministeren
2080196_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, om det vil være foreneligt med EU’s regler at sidestille gruppen
af lønsumsafgiftspligtige virksomheder, der er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6
(kulturelle aktiviteter), med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af energiaf-
giften, jf. elafgiftslovens §11, herunder om det vil være muligt at gøre dette alene i forhold
til elafgiften, men ikke afgiften på brændsler. Hvis det ikke vurderes at være foreneligt,
bedes ministeren anføre de konkrete EU-regler, der står i vejen for dette.
Svar
Afgifter på energi er reguleret af EU’s energibeskatningsdirektiv (direktiv 2003/96/EF).
Energibeskatningsdirektivet giver mulighed for at anvende forskellige satser for erhvervs-
mæssigt energiforbrug og ikke-erhvervsmæssigt energiforbrug. Danmark benytter direkti-
vets mulighed for at skelne mellem energiforbruget i henholdsvis erhverv og ikke-erhverv
ved hjælp af momskriteriet.
Efter gældende regler er det derfor kun momsregistrerede virksomheder, der har adgang
til refusion af energiafgifter. Ikke-momsregistrerede virksomheder betaler fuld afgift af
hele deres forbrug af elektricitet og brændsler.
Ikke-momsregistrerede virksomheder udgøres eksempelvis af biblioteker, museer og zoo-
logiske haver, som er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, men også af fx banker,
forsikringsselskaber og privatskoler.
Det vurderes, at energibeskatningsdirektivet ikke er til hinder for, at enkelte grupper af de
ikke-momsregistrerede virksomheder gives adgang til de lavere satser, som gælder for
momsregistrerede virksomheder.
Hvis enkelte grupper af ikke-momsregistrerede virksomheder (fx kulturelle aktiviteter)
omfattes af de lavere afgiftssatser, vil der imidlertid ske en fravigelse af den grundlæg-
gende sondring i energiafgiftslovgivningen mellem momsregistrerede virksomheder og
ikke-momsregistrerede virksomheder, som kan betyde, at anvendelsen af lavere afgiftssat-
ser for både momsregistrerede virksomheder og kulturelle aktiviteter vil blive betragtet
som statsstøtte af Europa-Kommissionen. Dette gør sig gældende, uanset om der alene
sker en ligestilling vedrørende refusion af elafgift eller både vedrørende elafgift og afgiften
på brændsler.
I det omfang en sådan ændring af reglerne indebærer statsstøtte, vil en række betingelser
skulle overholdes, for at støtten vil være lovlig og forenelig med det indre marked. Det er
fx almindeligvis et krav, at virksomheder, der er kriseramte, ikke må modtage støtte.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ved
Energiaftalen
af 29. juni 2018 er aftalt at op-
hæve bilag 1 til elafgiftsloven fra 2023. Bilag 1 indeholder en liste over momsregistrerede
virksomheder, som i dag ikke er berettigede til refusion af elafgift.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om det vil være foreneligt med EU’s regler at sidestille gruppen af lønsumsafgiftspligtige virksomheder, der er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, med momspligtige virksomheder i forhold til refusion af energiafgiften, jf. elafgiftslovens §11, til skatteministeren
2080196_0003.png
Formålet med at ophæve bilag 1 og dermed ligestille alle momsregistrerede virksomheder,
er netop at sikre, at refusionsordningen ikke omfattes af EU’s statsstøtteregler,
sådan at
danske momsregistrerede virksomheder ikke afskæres fra den lempede elafgift, selvom de
måtte være kriseramte.
En indførelse af en særlig undtagelse for den type ikke-momsregistrerede virksomheder,
som der henvises til i spørgsmålet, kan betyde, at ophævelsen af bilag 1 ikke får den tilsig-
tede virkning.
Det bemærkes endeligt, at EU-retten ikke vurderes at være til hinder for en fuldstændig
ophævelse af sondringen mellem erhvervsmæssigt og ikke-erhvervsmæssige energifor-
brug, således at alle momspligtige og ikke-momspligtige virksomheder kan opnå refusion
af energiafgifter.
En sådan fuld ligestilling skønnes med betydelige usikkerhed at indebære et umiddelbart
mindreprovenu på godt 400 mio. kr. i 2020 (2019-priser).
Side 3 af 3