Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2079451_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. september 2019
Besvarelse af spørgsmål 52 alm. del stillet af udvalget den 27. august
2019 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren give en status på implementeringen af den politiske aftale
fra 2018 om ”Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele-
og
platformsøkonomi”, herunder en status på det særlige skattekontrolprojekt
(2018-2020) og på, hvordan de 10 mio. kr., der er afsat fra 2019 til bl.a. en
styrket skatteindsats, er udmøntet, udviklingen af API’en, hvor mange virk-
somheder der er indgået frivillige aftaler med, og om kommunerne har gjort
brug af muligheden for at uddele administrative bøder for overtrædelse af
reglerne om benyttelse af boliger?
Svar:
Den politiske aftale om
”Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i
dele-
og platformsøkonomien”
indeholder 10 overordnede initiativer. Der
redegøres nedenfor for status på udmøntningen af de enkelte initiativer.
1. Lettere for virksomheder og borgere at være aktive i deleøkonomien
Deleøkonomiske platforme og iværksættere med deleøkonomiske forret-
ningsidéer har siden 2017 kunnet henvende sig til
Én indgang for nye for-
retningsmodeller
i Erhvervsstyrelsen mhp. at få vejledning om regler på
området. Erhvervsstyrelsen har siden 2017 tillige drevet portalen deleoe-
konomien.dk, som informerer om udvalgte regler inden for deleøkono-
mien. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har endvidere offentliggjort en
vejledning om deleøkonomi på forbrug.dk.
2. Nye og forenklede bundfradrag ved deleøkonomiske indtægter
Jeg har indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som har oplyst følgende:
”I overensstemmelse med den politiske aftale er der ved lov fra og med
indkomståret 2018 indført nye og forenklede bundfradrag for udlejning af
fritidsboliger, helårsboliger, biler samt både mv.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om en status på implementeringen af den politiske aftale fra 2018 om Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomi, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
2/5
Bundfradragene for helårsboliger, biler og både mv. betinges fra 2021 af
indberetning af oplysninger fra tredjepart om udlejerens indtægter. Bund-
fradraget for udlejning af fritidshuse er allerede fra indkomståret 2018 be-
tinget af indberetning fra tredjepart.”
3. Kampagne rettet mod at få flere danskere til at leje deres sommer-
hus ud
Kampagnearbejdet er igangsat og de første delaktiviteter er gennemført,
herunder en oplysningskampagne rettet mod alle sommerhusejere og mø-
der med sommerhusejere i udvalgte feriehus- og bopælskommuner. Kam-
pagnearbejdet fortsætter frem til udgangen af 2020.
4. Digital indberetning af visse deleøkonomiske indtægter til skattevæ-
senet
Jeg har indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som har oplyst følgende:
”Skattemyndighederne skal udvikle et ’application programming interface’
(API), som digitale deleøkonomiske platforme inden for områderne bil, båd
og bolig kan integrere i deres systemer med henblik på nemt og korrekt at
indberette indtægter fra deleøkonomiske aktiviteter.
Udviklingen af indberetningsløsningen (API’et) forløber som planlagt
og
forventes klar til 2021 som forudsat.”
5. Styrket skattekontrol og vejledning
Jeg har indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som har oplyst følgende:
”Det fremgår af aftalen, at der afsættes i alt 10 mio. kr. årligt fra 2019 til
skattemyndighedernes vejledning af de deleøkonomiske virksomheder
samt til en styrket skattekontrolindsats mod de platforme og udlejere, både
hvor der sker, og hvor der ikke sker indberetning.
Skattestyrelsens kontrolindsats i forlængelse af aftalen er placeret i det i
forvejen igangsatte deleøkonomiske projekt. For at sikre, at der sker kor-
rekt skattebetaling i perioden frem til, at bundfradragene betinges af indbe-
retning af lejeindtægter i 2021, har Skattestyrelsen på boligudlejningsom-
rådet registreret ca. 30.000 ejendomme, der korttidsudlejer boliger primært
via en stor international udlejningsplatform.
Skattestyrelsen har i denne forbindelse skrevet til personer, som annoncerer
udlejninger på internettet, at deres udlejningsaktivitet er noteret og vejledt
dem om, hvorledes eventuelle indtægter skal medregnes. Styrelsen har fo-
retaget ca. 200 kontroller på området.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om en status på implementeringen af den politiske aftale fra 2018 om Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomi, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
3/5
Skattestyrelsen har desuden i 2019 afsluttet kontroller af en række udvalgte
arbejdsplatforme og sideløbende foretaget opfølgningskontroller vedr. en
international platformsbaseret kørselstjeneste.
Udover kontrolindsatsen har Skattestyrelsen i 2019 vejledt de deleøkono-
miske virksomheder om mulighederne for at indberette deres udlejeres ind-
tægter automatisk til skattemyndighederne, fordelene herved for brugerne
samt konsekvenserne ved ikke at indberette.
Som led i vejledningsindsatsen er der også blevet lavet en kendskabs-/op-
lysningskampagne rettet mod borgere, der udlejer deres bil, båd og bolig.
Kampagnen har været bredt implementeret med de sociale medier, som det
primære omdrejningspunkt. Derudover har Skattestyrelsen udarbejdet vej-
ledningsmateriale til de deleøkonomiske platforme med henblik på at vej-
lede borgerne via dem. Vejledningen har til formål at skabe kendskab til
skattepligten på det deleøkonomiske område. Herunder at vejlede om de
nye bundfradragsregler.”
6. Klare rammer for korttidsboligudlejning samt skærpede sanktioner
I overensstemmelse med aftalen trådte de nye udlejningslofter for udlejning
af egen fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål mv. i kraft den 1. maj
2019. Tilsynet med disse regler blev henlagt til erhvervsministeren, der har
delegeret tilsynskompetencen til Erhvervsstyrelsen. Blandt de kontrolbefø-
jelser, som blev tillagt tilsynsmyndigheden (Erhvervsstyrelsen), var mulig-
heden for at udstede administrative bødeforlæg med den effekt, at en sag
kan afgøres uden dom, hvor den pågældende erklærer sig skyldig i over-
trædelsen og erklærer sig rede til at betale bøden inden for en nærmere an-
given frist.
Der er på nuværende tidspunkt ikke udstedt sådanne administrative bøde-
forlæg, idet det endnu ikke i konkrete tilsynssager er konstateret, at udlej-
ningsloftet på 70 dage i 2019, regnet fra den 1. maj, er overskredet.
Det fremgår af lovforslaget L 188, som indfører de nye udlejningslofter for
udlejning af egen, fulde helårsbolig, at der afsættes 5 millioner kr. årligt fra
2019 til afholdelse af udgifter i forbindelse med henlæggelse af tilsynet
med de nye regler til Erhvervsstyrelsen. Der er på den baggrund påbegyndt
udvikling af et it-baseret tilsynsmodul og ansat yderligere personale.
Erhvervsstyrelsen har desuden deltaget i flere informationsmøder, som Air-
bnb har afholdt i flere større byer for deres værter. Styrelsen har på disse
møder informeret om de nye regler om udlejning af egen fulde helårsbolig.
Erhvervsstyrelsen har endvidere påbegyndt en evaluering af erfaringerne
med værelsesudlejning, som skal gennemføres i andet halvår af 2019.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om en status på implementeringen af den politiske aftale fra 2018 om Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomi, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
4/5
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet, som har oplyst følgende:
”Effektiv kontrol med overholdelsen af reglerne om korttidsudlejning har
en naturlig sammenhæng med overholdelse af reglerne i boligregulerings-
loven om bopælspligt. Det har derfor været fundet hensigtsmæssigt at sikre,
at kommunerne, som har tilsynet med disse regler, har de fornødne redska-
ber til rådighed til kontrol af bopælspligten. Kommunerne fik i forbindelse
med en ændring af boligreguleringsloven, som trådte i kraft den 1. januar
2019, adgang til at samkøre en række oplysninger fra CPR-registret, Byg-
nings- og Boligregisteret (BBR) og Det Fælleskommunale Ejendomsdata-
register (ESR). Kommunerne fik desuden mulighed for at indhente oplys-
ninger fra forsyningsselskaber om en konkret boligs samlede forbrug af el,
vand, varme og gas i en afgrænset periode, samt muligheden for at opsøge
udvalgte husstande.”
7. Samarbejde om indsats mod ulovlig udlejning af boliger
Det følger af L 188 om indførelse af udlejningslofter for udlejning af egen,
fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål mv., at der skal nedsættes et
Samarbejdsudvalg, hvor Erhvervsministeriet (Erhvervsstyrelsen) og repræ-
sentanter fra kommunerne løbende kan drøfte aktuelle udfordringer med
udlejningen af egen, fulde helårsbolig til ferie- og fritidsformål mv. I Sam-
arbejdsudvalget kan Erhvervsstyrelsens tilsyn og kommunernes bistand
med at føre dette tilsyn desuden drøftes.
Der er dialog med KL om etablering af Samarbejdsudvalget og i den for-
bindelse udpegning af de relevante parter.
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som har oplyst
følgende:
”Skatteministeriet og Airbnb indgik den 17. maj 2018 en samarbejdsaftale,
som skal sikre, at Airbnb-brugeres lejeindtægter automatisk indberettes til
Skatteforvaltningen, så grundlaget for korrekt skattebetaling skabes. Der
har endvidere været en indledende dialog med andre platformsbasserede
virksomheder.”
8. Nedsættelse af et deleøkonomisk råd
Rådet for Deleøkonomi blev nedsat d. 30. januar 2019. Rådet har indtil
videre afholdt to møder. Der er indkaldt til yderligere et møde i 2019. Det
forventes at rådet kan komme med sine første anbefalinger i slutningen af
2019.
9. Bedre adgang til kapital fra Vækstfonden via online låneplatforme
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om en status på implementeringen af den politiske aftale fra 2018 om Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomi, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
5/5
Vækstfonden oplyser, at den har afsøgt mulighederne for at gøre det lettere
at kombinere Vækstfondens produkter med privat finansiering fra online-
låneplatforme. På baggrund af kortlægningen arbejder Vækstfonden på at
udvikle et ”Topping-up”-lån
til de danske crowdlendingplatforme. Model-
len, der arbejdes på, skal bidrage til succesfuldt at afslutte de finansierings-
runder, der i dag ikke bliver gennemført eller ikke bliver gennemført med
den ønskede og nødvendige lånestørrelse som følge af manglende låneka-
pital fra det private marked.
Modellen lægger op til, at godkendte crowdlendingplatforme i overvejende
grad selv håndterer låneudstedelsesprocessen. Herunder at platformene
håndterer det administrative arbejde på vegne af Vækstfonden, såsom juri-
diske dokumenter, udbetalinger, rentehåndtering, inddrivelse af sikkerhe-
der osv. Før Vækstfonden i en sådan model vil yde et topping-up lån, vil
låneanmeldelsen fra crowdlendingplatformen dog blive behandlet og gen-
nemset i Vækstfonden. Det vil således være en model, hvor Vækstfonden
får mulighed for at godkende eller afvise en anmeldelse om et topping-up
lån.
Den model, der arbejdes på med et topping-up lån, forventes at kunne fi-
nansiere i størrelsesordenen op til maksimalt 25 pct. af den samlede finan-
siering, og i et interval, der forventeligt vil ligge omkring 25.000 -
1.000.000 kr.
Vækstfonden er i løbende dialog med aktører i markedet.
10. Nemmere for ledige at være aktive i deleøkonomien
Jeg har indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering (STAR) har
den 14. juni
2018 udstedt to skrivelser, der klargør samspillet mellem deleøkonomi og
hhv. arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælpsydelser, jf. SKR nr. 9432 af
14/06/2018 og SKR nr. 9433 af 14/06/2018. Den tidligere beskæftigelses-
minister har desuden indgået en bred politisk aftale om et nyt dagpengesy-
stem for fremtidens arbejdsmarked, der bl.a. forenkler og i vidt omfang
sidestiller selvstændige, freelancere mv. med lønmodtagere. Reg-
lerne trådte i kraft den 1. oktober 2018, og omfatter også aktiviteter i dele-
økonomien.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup