Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2138505_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 7990
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 44 af 27. august 2019 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138505_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del
spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18),
således at opgørelsen af årsværkforbrug og ressourceanvendelse til kontrolindsatsen over-
for mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore og store virksomheder opgøres
for perioden 2014 til og med 2018, samt de forventede tal for 2019.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Lad mig indledningsvist bemærke, at som skatteminister er det vigtigt for mig, at der er
den rette indsats over for snyd og svindel med betaling af skatter og afgifter. Jeg mener
ikke, at skattekontrollen i de seneste år har været på et tilfredsstillende niveau på tværs af
Skatteforvaltningens forskellige indsatsområder.
Det er også derfor, at regeringen har sat som målsætning at ansætte 1.000 ekstra medar-
bejdere i Skatteforvaltningen i løbet af de kommende år. På finansloven for 2020 er der
således afsat 150 mio. kr. i 2020 stigende til 200 mio. kr. årligt i 2021-2023 til ansættelse af
de første 250 nye faglige medarbejdere allerede i 2020. Det er første skridt mod at sikre
en kontrolindsats, der igen kan sikre ordentlig understøttelse af skattebetalingen.
Derudover vil jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Tabel
1
viser en tilnærmet opgørelse, hvor ressourceanvendelsen i de enkelte kontrolpro-
jekter er fordelt forholdsmæssigt på segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store virksomheder
1
efter det antal kontroller, som projektet har gennemført i det
enkelte segment. Der er ved denne besvarelse anvendt samme opgørelsesmetode som i
SAU alm. del
svar på spm. 569.
Tabel 1. Beregnet årsværksforbrug til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2018 i kontrolprojekter under
segmenterne: Mikrovirksomheder, Små og mellemstore virksomheder
Antal årsværk
Mikrovirksomheder
Småvirksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
420
252
390
1.063
2015
416
222
315
952
2016
321
206
242
769
2017
428
165
279
871
2018
463
200
237
901
Anm:
Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for
det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrapporten for 2014 og 2015. Årsværk er opgjort som
en beregnet andel af kontrolprojekternes tidsanvendelse på kontrolindsatser rettet mod de relevante segmenter. Der er ved
omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig ledelse. Bereg-
net årsværksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 5. december 2019.
1
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 569 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138505_0003.png
I beregningen af årsværksforbruget tages der udgangspunkt i kontrollerne af de enkelte
virksomheder. Det er derfor ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for det be-
regnede årsværksforbrug for 2019.
Det bemærkes, at der i forbindelse med etableringen af Skattestyrelsen er foretaget en ny
afgræsning af segmenterne, og de opgjorte segmenter afspejler dermed ikke længere Skat-
testyrelsens aktuelle afgrænsning af segmenter.
Det bemærkes i relation til opgørelser over Skattestyrelsens kontrolindsats, at det ikke er
muligt at fremskrive effekten ved tilførsel af yderligere årsværk til skattekontrol. Kontrol-
indsatsen er tilrettelagt efter væsentlighed og risiko, hvorfor det ikke kan forventes, at
ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i samme omfang som de eksisterende medar-
bejdere, og dermed kan indbringe samme høje provenu. Derudover vil antallet af kontrol-
ler per årsværk afhænge af målgruppen for kontrollen, da en kontrol af en stor virksom-
hed eksempelvis vil tage længere tid end en kontrol af en lille virksomhed.
Den beregnede udgift ved ovenstående årsværksforbrug sættes i forhold til Skatteforvalt-
ningens samlede bevilling i de enkelte år 2014-2018,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Ressourceanvendelse til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2018 i kontrolprojekter under seg-
menterne: Mikrovirksomheder, Små og mellemstore virksomheder
Mio. kr. (18-pl)
Ressourceanvendelse på de tre segmenter
(ÅV)
Udgift til kontrolindsats i de tre segmenter
Skatteforvaltningens bevilling
Andel
2014
1.063
820
4.936
17%
2015
952
735
5.057
15%
2016
769
588
5.064
12%
2017
871
670
4.994
13%
2018
901
[-]
[-]
[-]
Note: Der er ved omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig
ledelse. Udgiften til kontrolindsats er beregnet ud fra en omkostning pr. faglige årsværk på 0,775 mio. kr. Beregnet års-
værksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 5. december 2019.
I 2018 blev SKAT splittet op i syv styrelser, hvorfor der ikke vil være sammenlignelighed,
når der sammenholdes med budgetter fra 2018. Skattestyrelsens andel af SKATs samlede
bevilling for 2018 er opgjort på FL19 til at udgør 2.061,8 mio. kr. Der har i 2018 været
anvendt 901 årsværk til kontrol af de tre segmenter, hvilket svarer til en omkostning ved
opgavevaretagelsen på 647,1 mio. kr. Hovedparten af denne omkostning kan henføres til
Skattestyrelsen, men en andel af omkostningen går til overhead, som afholdes af bl.a. Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen. Derfor kan den fulde omkostning ikke tilskrives Skatte-
styrelsen alene.
Ved den årlige planlægning af Skattestyrelsens kontrolindsats fastsættes den forventede res-
sourceanvendelse på de enkelte kontrolprojekter. Kontrolindsatsen i de enkelte kontrol-
projekter tilrettelægges i vidt omfang på tværs af segmenterne. Opgørelsen af kontroller på
segmenter vil først kunne ske efterhånden, som kontrolindsatsen realiseres. Der kan således
endnu ikke opstilles en sammenlignelig opgørelse over den forventede kontrolindsats for-
delt på segmenter for 2019.’’
Side 3 af 3