Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2138138_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 7990
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 43 af 27. august 2019 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 567 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138138_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del
spørgsmål 567 (folketingsåret 2017-
18), således at antallet af kontroller overfor mikrovirksomheder, små virksomheder og
mellemstore og store virksomheder opgøres for perioden 2014 til og med 2018, samt de
forventede tal for 2019.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Som skatteminister er det vigtigt for mig, at der er den rette indsats over for snyd og svin-
del med betaling af skatter og afgifter. Jeg mener ikke, at skattekontrollen i de seneste år
har været på et tilfredsstillende niveau på tværs af Skatteforvaltningens forskellige indsats-
områder.
Det er også derfor, at regeringen har sat som målsætning at ansætte 1.000 ekstra medar-
bejdere i Skatteforvaltningen i løbet af de kommende år. På finansloven for 2020 er der
således afsat 150 mio. kr. i 2020 stigende til 200 mio. kr. årligt i 2021-2023 til ansættelse af
de første 250 nye faglige medarbejdere allerede i 2020. Det er første skridt mod at sikre
en kontrolindsats, der igen kan sikre ordentlig understøttelse af skattebetalingen.
Derudover vil jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Tabel
1
viser antal gennemførte kontroller for årene 2014-2018, der blev foretaget i for-
bindelse med SKATs samlede kontrol af virksomheder i segmenterne
Mikrovirksomheder,
Små virksomheder samt Mellemstore og store virksomheder
1
. Der er anvendt samme opgørelses-
metode som i
SAU alm. del
svar på spm. 567.
Tabel 1. Antal kontroller af Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virk-
somheder i årene 2014-2018
Antal kontroller
Mikrovirksomheder
Små virksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
22.206
12.637
11.568
46.411
2015
25.602
16.238
14.079
55.919
2016
21.233
14.832
14.977
51.032
2017
21.086
12.014
13.232
46.332
2018
18.654
11.872
13.499
44.025
Anm:
Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for
det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrapporten for 2014 og 2015. Antal kontroller for 2016-
2018 er opgjort ved dataudtræk pr. den 5. december 2019. En kontrol dækker over en kontrol af en skatte- og afgiftsart rettet
imod enten en borger eller en virksomhed, og den registreres, når kontrollen afsluttes.
1
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 567 (folketingsåret 2017-18), til skatteministeren
2138138_0003.png
Det bemærkes endvidere, at det for erhvervsdrivende personer ikke er muligt at opgøre,
om en kontrol af skatteansættelsen vedrører virksomheden eller den erhvervsdrivendes pri-
vatøkonomi. Opgørelserne i tabel 1 kan derfor også indeholde kontroller, der vedrører
virksomhedsejeres privatøkonomi.
De forventede tal for 2019 kan ikke opgøres, da opgørelsesmetoden tager udgangspunkt i
de konkrete virksomheder, der har været kontrolleret i de enkelte år. Det er således endnu
ikke muligt at lave sammenlignelig opgørelse af antal kontroller af virksomheder for 2019.
Årsværksforbrug
Skattestyrelsens kontrolindsats gennemføres i projekter, og ressourceanvendelsen er regi-
streret samlet for det enkelte projekt. Skattestyrelsens kontrolprojekter er som udgangs-
punkt tilrettelagt med henblik på at adressere de problemområder/risici, som er identifice-
ret i de enkelte segmenter.
Der er foretaget en tilnærmet opgørelse af årsværksforbruget, hvor ressourceanvendelsen
i det enkelte projekt er fordelt forholdsmæssigt på segmenter efter det antal kontroller,
som projektet har gennemført i det enkelte segment,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Beregnet årsværksforbrug til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2018 i kontrolprojekter under
segmenterne: Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
Antal årsværk
Mikrovirksomheder
Små virksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
420
252
390
1.063
2015
416
222
315
952
2016
321
206
242
769
2017
428
165
279
871
2018
463
200
237
901
Note: Årsværk er opgjort som en beregnet andel af kontrolprojekternes tidsanvendelse på kontrolindsatser rettet mod de
relevante segmenter. Der er ved omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig ledelse. Beregnet årsværksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 5. december 2019.
Der kan endnu ikke foretages en opgørelse af årsværksforbruget for 2019. Det er således
endnu ikke muligt at lave sammenlignelig opgørelse for 2019.
Det bemærkes, at der i forbindelse med etableringen af Skattestyrelsen er foretaget en ny
afgræsning af segmenterne. De opgjorte segmenter afspejler dermed ikke længere Skatte-
styrelsens aktuelle afgrænsning af segmenter.
Det bemærkes afslutningsvist i relation til opgørelser over Skattestyrelsens kontrolindsats,
at det ikke er muligt at fremskrive effekten ved tilførsel af yderligere årsværk til skattekon-
trol. Kontrolindsatsen er tilrettelagt efter væsentlighed og risiko, hvorfor det ikke kan for-
ventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i samme omfang som de eksiste-
rende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme høje provenu. Derudover vil antal-
let af kontroller per årsværk afhænge af målgruppen for kontrollen, da en kontrol af en
stor virksomhed eksempelvis vil tage længere tid end en kontrol af en lille virksomhed.”
Side 3 af 3