Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2062095_0001.png
Justitsministeriet
Politikontoret
SlotshoLmsgade 10
1216 København K
RIGSi\DVOKATEN
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E•MAIL: RIG5ADVOKATENANKL.0K
w.’n..ankiagemyndigheden
dk
.
DATO 4. juli 2019
JOuRNAl. NR.
RA-2Ol9320O503-44
5AGSBEHAJ4DLER: /
Orientering om Dan-Bunkering sagen
1. Baggrund og Iovgrundlag
Denne orientering indeholder opLysninger om opstarten og tidsforLøbet i den sag,
der i pressen er døbt “Dan-Bunkering-sagen”. Orienteringen bygger på opLysninger
indhentet fra henhoLdsvis Statsadvokaten for Særlig økonomisk og International
KriminaLitet (501K), StatsadVokaten i Viborg og Fyns PoLiti.
I april 2019 opstod, bL.a. via artikler bragt på DR’s mediepLatforme, en deL omtaLe
af en sag omhandLende overtrædeLse af regLerne om handelsrestriktioner mod
Syden efter det opLyste begået af virksomheden Dan-Bunkering.
Rådet for Den Europæiske Union vedtog under henvisning tit traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, særligt artikel 25, den 18. januar 2012
forordning EU nr. 36/2012 af 18. januar 2012 om restriktive foranstaLtninger på
baggrund af situationen i Syrien. Forordningen er senere ændret ved Rådets
forordning EU nr. 1323/2014.
Det fremgår af artikeL 7 a, stk. 1, Litra a, i forordningen, at det er forbudt at sæLge,
levere, overføre eLLer eksportere visse typer af jetbrændstof og
brændstofadditiver direkte eLLer indirekte tiL personer, enheder eLler organer i
Syden elLer tiL brug i Syrien. De forbudte jetbrændstoffer og brændstofadditiver
er angivet i bilag Va tiL forordningen.
Ifølge dækningen af sagen i pressen har Dan-Bunkering ad fLere omgange leveret
jetbrændstof tit navngivne russiske firmaer, der efter det oplyste fragtede
brændstoffet videre tiL Syden.
I henhold til straffeLovens § 110 c, stk. 3, jf. stk. 2, straffes overtrædelser af EU ‘s
forordninger om sanktioner, som er vedtaget med hjemmet i artikel 215 i traktaten
om den Europæiske Unions funktionsmåde, med bøde eLLer fængsel indtil 4
måneder eLLer under særLigt skærpende omstændigheder med fængseL indtiL 4 år.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0002.png
I henhoLd tiL § 110 c, stk. 4, straffes uagtsomme overtrædeLser med bøde elLer
fængseL indtiL 2 år.
2. Sagens op5tart
TiL brug for nærværende orientering har Rigsadvokaten indhentet en udtaLelse om
sagens opstart fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og InternationaL
KriminaLitet (501K).
501K har om sagens opstart og S0IK’s involvering i denne opLyst følgende:
‘Statsadvokaten for SærLig Økonomisk og InternationaL KriminaLitet (501K)
blev torsdag den 27. oktober 2016 kontaktet teLefonisk af
Udenrigsministedet vedrørende en mulig sanktionssag. S0IK’s medLem af
SpecialudvaLget for EU-sanktioner var ikke at træffe den pågæLdende dag,
hvorfor 501K Lovede at vende tilbage med en kontaktperson.
Onsdag den 2. november 2016 kontaktede 501K Udenrigsministedet, og der
blev aftaLt et møde i Udenrigsministeriet den 8. november 2016.
På mødet den 8. november 2016 i Udenrigsministeriet, fik 501K overdraget
en række oplysninger, som Udenrigsministeriet havde fået fra de
amerikanske myndigheder om selskabet Dan Bunkering Ltds muLige
overtrædelse af Rådets forordninger om foranstaLtninger mod Syrien.
Det bLev på mødet opLyst, at overtrædeLsen angiveligt var sket i forbindeLse
med, at Dan Bunkering Ltd havde bistået betragtning at jet-fuel til Syrien
via salg og Levering heraf tiL det russiske seLskab Sovfracht. Dan-Bunkering
skuLLe angiveligt have forestået koordinedngen af en såkaLdt ship-to-ship
transfer. Leveringen skuLLe have fundet sted i Grækenland, Cypern og
Tyrkiet via LokaLe Leverandører. Herefter bLev der efter det oplyste foretaget
en omLastning til det russiske skib MIT Yas, der har fragtet jet-fuel videre
til Syden.
501K rettede samme dag henvendeLse tiL PET, idet det føLger af
foreLæggeLsesregLerne i sager om overtrædeLse af straffelovens kapiteL 12
(ansvarsfordeLingen melLem PET, RigspoLitiet m.fL.), at sagen skuLLe
foreLægges for PET tiL vurdering af, hvorvidt der var grundlag for at indLede
en efterforskning mod den pågæLdende virksomhed.
501K aftaLte den 10. november 2016 med PET, at PET ville afhente sagen hos
SØIK. Den 14. november meddelte PET, at sagen formentLig skulle overgå tiL
Erhvervsstyrelsen, som er ansvarLig for administrationen af reglerne om
eksportkontrol, herunder regLerne om skærpede sanktioner mod Syrien
vedrørende forbud mod eksport af jetbrændstof og fLybrændstofadditiver.
Den 24. november oplyste PET, at sagen skuLLe overgives tiL
Erhvervsstyrelsen, og den 29. november 2016 afhentede PET sagsakterne
med henbLik på, at ErhvervsstyreLsen skuLLe behandLe sagen efter
eksportkontroLregLerne om forbud mod eksport af jetbrændstof og
flybrændstofadditiver til Syrien.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0003.png
Ifølge Sølk’s oplysninger bad Erhvervsstyrelsen herefter den 23. december
2016 Dan Bunkering om en udtalelse i sagen (partshøring), som Dan
Bunkering besvarede den 26. januar 2017.
501K modtog herefter den 6. februar 2017 en anmeldelse fra
Erhvervsstyrelsen om mulig overtrædelse af de restriktive foranstaltninger
mod Syrien og straffelovens § 110 c, stk. 3.”
3. Anmeldelsen
Erhvervsstyretsen indgav som ovenfor anført
skriftlig
anmeldelse til 501K den 6.
februar 2017 og anmodede om indledning af efterforskning mod virksomheden Dan
Bunkedng AIS med henblik på at afklare, om der var grundlag for at rejse tiltale
mod virksomheden for overtrædelse af Rådets forordning nr. 26/2012 om
restdktive foranstaltninger over for Syrien som ændret ved Rådets forordning nr.
1323/2014.
Erhvervsstyrelsen anførte, at forholdet var af hastende karakter grundet begrundet
mistanke om, at det ulovlige forhold forsat pågik. Styrelsen oplyste, at
anmeldelsen var baseret på klassificerede oplysninger fra de amerikanske
myndigheder, hvorfor sagen skulle behandles derefter.
Erhvervsstyrelsen oplyste om baggrunden for anmeldelsen, at Erhvervsstyrelsen
den 22. december 2016 via Udenrigsministeriet modtog underretning fra den
amerikanske efterretningstjeneste om, at Dan-Bunkering AIS havde medvirket til
overtrædelse af Syden-sanktioner ved transport af jetbrændstof.
På baggrund af underretningen anmodede Erhvervsstyrelsen den 23. december
2016 pr. brev og e-mail Dan-Bunkering AIS om en redegøreLse for den mulige
transport af jet-brændstof og/eller brændstofadditiver til Syden.
Erhvervsstyrelsen modtog den 26. januar 2017 en redegørelse fra virksomheden,
hvoraf fremgik, at virksomheden tidligere havde haft et begrænset antal syriske
kunder, men at handel med disse ophørte i forbindelse med, at der indførtes
sanktioner mod Syrien. Dan-Bunkedng AIS oplyste i redegørelsen, at virksomheden
havde gennemgået alle sine handler med jetbrændstof, og ingen af disse havde
efterfølgende haft tilknytning til Syrien. Virksomheden oplyste, at den gennem sit
repræsentationskontor i Kalinigrad i 2016 havde solgt jetbrændstof til to russiske
kunder: Sovefracht og Maritime Assistance LLC. 1januar2017 havde der ligeledes
været en leverance til Maritime Assistance LLC. Virksomheden understregede, at
man ingen viden havde om, at nogen af handlerne skulle være endt i Syden, eller
at de benyttede skibe umiddelbart før eller efter levering skulle have været i
Syden. Virksomheden oplyste endvidere, at de to virksomheder efterfølgende var
blevet omfattet af USA’s sanktioner mod Ukraine, hvorfor man havde stoppet al
samhandel med virksomhederne, uagtet man ikke var forpligtet hertil.
Det bemærkes, at det fremgår af et amerikansk anklageskrift dateret den 31. maj
2018, der er tilgængeligt på DR’s hjemmeside, at de pågældende firmaer figurerer
i en amerikansk straffesag om overtrædelse af USA’s økonomiske sanktioner mod
Syrien.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0004.png
4. Visitationen af sagen
Efter modtagelsen af anmeldelsen blev denne undergivet visitation i 501K. Det blev
herunder besluttet, at sagen skulle forankres i en politikreds, nærmere bestemt
Fyns Politi, idet Dan-Bunkering AIS har hovedsæde i Middelfart.
501K har om visitationen og S0IK’s videre involvering i sagen oplyst følgende:
“Den 22. februar 2017 blev der afholdt møde i Udenrigsministeriet om sagen,
hvor 501K deltog sammen med PET og Erhvervsstyrelsen.
501K visiterede anmeldelsen i henhold til § 2 i bekendtgørelse nr. 1177 af 6.
december 2012 om fordelingen af forretningerne mellem statsadvokaterne
og Sølk’s interne retningslinjer og kriterier for visitering af sager
(spindelvævet), og konkluderede på baggrund heraf, at sagen skulle
behandles af den relevante politikreds. 501K vurderede i den forbindelse, at
sagen havde international dimension, og at der var tale om en mulig
overtrædelse af en bestemmelse i straffelovens kapital 12, der sjældent
anvendes i praksis, men at sagen samlet set ikke havde en sådan karakter,
at den skulle behandLes af 501K.
Anmeldelsen blev den 24. februar 2017 oversendt til Fyns Politi.
Danske Bank indgav den 16. august 2018 en underretning om en overførelse
på 342 mio. fra det russiske selskab Maritime til Dan Bunkering. 501K
orienterede den 17. august 2018 Danske Bank om, at 501K ikke ville foretage
sig yderligere på baggrund af indberetningen. Underretninger vedrørende
transaktioner i strid med internationalt fastsatte sanktionsregler skal
således i henhold til Erhvervsstyrelsens vejledning om finansielle sanktioner
(indefrysning) indgives til Erhvervsstyrelsen og ikke Hvidvasksekretariatet.
Den 2. oktober 2018 tilkendegav Fyns Politi, i forbindelse med at 501K i
anden sammenhæng var på besøg i kredsen, at der var sket en udvikling i
sagen, som kunne være afgørende for, at sagen fremover skulle behandles
af
PET
eLler 501K. Fyns Politi henviste i den forbindelse til, at Fyns Politi den
6. september 2018 fra Erhvervsstyrelsen havde modtaget oplysninger fra
Danske Bank vedrørende Dan Bunkerings mulige involvehng i en amerikansk
retssag om sanktionsovertrædelser samt de ovenfor anførte overførelser på
342 mio. kr.
Sagen bLev ikke i den forbindeLse overdraget til 501K, men 501K foretog på
baggrund af de nye oplysninger en fornyet visitation af sagen, og
konkluderede den 18. oktober 2018, at de nye oplysninger ikke ændrede på
vurderingen af, at sagen fortsat skulle behandles hos Fyns Politi.
501K har i forbindelse med visitering af sagen løbende været i kontakt med
PET, Ligesom PET den 8. november 2018 er blevet forelagt de nye oplysninger
i sagen. PET tilkendegav den 14. november 2018, at de ikke fandt, at de nye
oplysninger i sagen gav anledning til, at sagen skulle behandles hos PET.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0005.png
501K har i efteråret 2018 gjort Statsadvokaten i Viborg og Rigsadvokaten
opmærksom på sagen.”
5. Sagens forløb ved Fyns Politi
Som ovenfor anført, blev sagen den 24. februar 2017 sendt fra 501K til Fyns Politi,
der modtog sagen den 27. februar 2017.
Sagen bestod ved modtagelsen af Erhvervsstyrelsens klassificerede anmeldelse og
de ovenfor anførte klassificerede bilag samt S0IK’s bemærkninger til den i 501K
foretagne visitation (“spindelvævet”).
Fyns Politi har om forløbet fra anmeldelsens modtagelse oplyst, at Fyns PoLiti under
sagens opstart havde drøftelser med 501K omkring de juridiske udfordringer i sagen
knyttet til spørgsmålet om afkLassificering af dokumenterne, og at Fyns Politi
umiddelbart anså det for vanskeligt at foretage efterforskning på baggrund af det
klassificerede materiale.
Fyns Politi har oplyst, at Erhvervsstyrelsen på forespørgsel den 27. marts 2017
meddelte, at Fyns Politi ikke kunne foreholde Dan-Bunkering oplysninger, der var
tilgået Danmark via Udenrigsministeriet fra de amerikanske myndigheder grundet
dokumenternes status som klassificerede.
I perioden fra den 21. juni 2017 til den 15. november 2017 foretog Fyns Politi
gentagne telefoniske henvendelser til Udenrigsministeriet, hvor man anmodede
om stillingtagen til eventuel nedkiassificering af dokumenter i sagen.
Udenrigsministeriet blev herunder gjort bekendt med, at det var politiets
vurdering, at efterforskning ikke kunne påbegyndes, så længe sagens bilag
(herunder selve anmeldelsen) var klassificerede.
På det månedlige møde mellem efterforskningsafdelingen og anklagemyndigheden
ved Fyns Politi den 15. maj 2018 besluttede politikredsen på fly at kontakte
Udenrigsministeriet.
Den 26. juni 2018 tog Fyns Politi igen kontakt til Udenrigsministeriet.
På baggrund af det skitserede forløb besluttes det på et møde den 21. august 201 8
mellem efterforskningsafdelingen og anklagemyndigheden ved Fyns Politi, at sagen
måtte henlægges, men henlæggelsen effektueredes aldrig, idet Fyns Politi den 6.
september 201 8 modtog nye informationer i sagen via Erhvervsstyrelsen
hidrørende fra Danske Bank, jf. ovenfor under pkt. 4.
Fyns politi besluttede herefter i den forbindelse at forelægge sagen for 501K på ny
under S0IK’s årlige besøg i kredsen den 3. oktober 2018.
Den 2. oktober 2018 vendte Udendgsministeriet tilbage til Fyns Politi vedrørende
de klassificerede dokumenter.
Den 3. oktober 2018 drøftedes sagen på ny med 501K på det anførte årlige besøg i
kredsen.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 4 fandt 501K ikke grundlag for at ændre
beslutningen af 24. februar 2017 om, at sagen skulle forankres ved Fyns Politi.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0006.png
Fyns Politi har oplyst, at kredsen modtog beskeden fra 501K den 29. november
2018.
Den 20. december 2018 blev sagen på fly behandlet på et møde meLLem
efterforskningsafdetingen og ankLagemyndigheden ved Fyns Politi. Det bLev
besluttet, at efterforskningen kunne indLedes med anmodninger om bL.a. edition,
men anmodningerne bLev ikke effektueret grundet juridiske overvejeLser.
I januar 2019 fremsendte Fyns PoLiti en skriftLig orientering om sagen til
Statsadvokaten i Viborg om sagen sammen med en overordnet tidsLinje tiL brug for
denne orientering, Ligesom chefanktageren ved Fyns PoLiti orienterede
Statsadvokaten om sagen med en beskrivelse af planen for opstarten aT
efterforskningen.
Orienteringen af Statsadvokaten i Viborg skete på baggrund af SØIK’s kontakt til
såveL Statsadvokaten i Viborg som Rigsadvokaten, som medførte at Statsadvokaten
i Viborg i tiLsynsøjemed anmodede poLitikredsen om en orientering om sagen.
I perioden fra den 17. januar 2019 tiL 29. januar 2019 drøftedes internt udkast tiL
editionsanmodning udfærdiget i poLitiet. AnkLagemyndigheden ved Fyns PoLiti
besLuttede efter fornyede overvejelser, at man ikke ønskede at sende deLe af
sagens akter til retten, idet der fortsat beroede klassificerede dokumenter i sagen,
herunder seLve anmeLdelsesrapporten. Det besLuttedes, at afkLassificeringen på ny
måtte forsøges afklaret, inden der kunne fremsættes begæringer i retten.
Den 26. februar 2019 deltog Fyns poLiti i et møde i Udenrigsministeriet, hvor de
forskeLLige LøsningsmuLigheder vedrørende de kLassificerede opLysninger i sagen,
herunder selve anmeldeLsen bLev drøftet.
I forhoLd tiL politiets ønske om nedkLassificering af selve anmeldeLsen opLyste
Udenrigsministeriet, at man viLLe iværksætte dette. Dette krævede, at
ErhvervsstyreLsen på ny sendte anmeLdelsen i høring hos Udenrigsministedet. Det
vurderedes, at Erhvervsstyrelsen ikke umiddeLbart skønnedes havde indvendinger
hertiL, og der bLev givet tiLsagn om, at denne høring vilLe blive iværksat
umiddelbart i forLængelse af mødet.
Den 15. marts 2019 modtog Fyns politi mail fra Erhvervsstyrelsen om, at
anmeldeLsen ikke Længere var kLassificeret.
Det må efter min opfatteLse Lægges tiL grund, at der herved skete et gennembrud
i forhoLd tiL muLigheden for at foretage efterforskning i sagen.
4. Den videre tilrettelæggelse af efterforskningen
Statsadvokaten i Viborg har til brug for denne orientering opLyst, at sagen nu styres
via en nedsat styregruppe bestående af statsadvokaten og en seniorankLager ved
embedet, chefankLageren og chefpolitiinspektøren fra Fyns PoLiti samt en
specialanklager og advokaturchef fra samme med det formåL at sikre en tæt styring
af efterforskningen i sagen samt sikre den nødvendige fremdrift i sagen. Der
deltager endvidere ansvarLige efterforskere efter behov.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0007.png
Jeg har endvidere som følge af sagen anmodet Statsadvokaten i Viborg og 501K om
at påse, at også en repræsentant
fra
501K fremadrettet indgår som medlem af
styregruppen, således at samarbejdet mellem 501K og politikredsen kvalificeres
bedst muligt.
Der er af politikredsen udarbejdet projektkommissiorium primo maj 2019, og der
afholdes styregruppemøder ugentligt. Første møde blev afholdt den 6. maj 2019.
Styregruppen
besluttede
indledningsvist
at
nedsætte
en
egentlig
projektorganiseret efterforskningsgruppe i politikredsen og denne afholdt
opstartsmøde den 23. maj 2019. Projektgruppen består af i alt 5
polititjenestemænd, ligesom der er tilknyttet en erfaren anklager til gruppen. Der
afholdes ugentlige projektgruppemøder. Sagens bilag føres i politiets
sagsstyringsprogram PedPoint.
501K deltager som anført fremadrettet i styregruppen og har endvidere stillet sig
til rådighed for efterforskningen og styregruppen/projektgruppen med det formål
at være behjælpelig med at fastlægge det efterforskningsmæssige spor
fremadrettet samt bistå med afklaring af eventuelle særlige juridiske spørgsmål i
sagen, evt, via oprettelse af et særligt “nødde-knækker”-team eller ved ydelse af
revisorbistand, såfremt dette måtte vise sig nødvendigt senere i efterforskningen.
5. Rigsadvokatens bemærkninger
Der har i pressen været fremsat kritik af S0IK’s håndtering i sagen, herunder
sagens placering ved Fyns Politi, tidsforløbet i sagen og det element, at Dan
Bunkering efter de i pressen gengivne oplysninger fortsatte leveringer til russiske
selskaber efter at danske myndigheder var blevet advaret om forholdet af de
amerikanske myndigheder.
Jeg har i forbindelse med sagens omtale i pressen anmodet Statsadvokaten i Viborg
om at overveje, hvorvidt sagen bør behandles ved Fyns Politi, eller om sagen efter
statsadvokaten vurdering bør tilbageføres til 501K.
Statsadvokaten i Viborg har i den forbindelse oplyst, at efterforskningen i sagen nu
forløber planmæssigt. Statsadvokaten har ikke fundet det nødvendigt at indstille
til Rigsadvokaten, at sagen overføres til 501K, idet de indledende udfordringer med
klassificerede dokumenter nu er løst, ligesom 501K fremadrettet deltager i
styregruppen samt bistår under efterforskningen.
Jeg har anmodet Statsadvokaten i Viborg om løbende at vurdere sagens placering
og straks underrette mig, hvis der er anledning til at genoverveje placeringen af
sagen.
For så vidt angår det tidsmæssige forløb i sagen er det Statsadvokaten i Viborgs og
min opfattelse, at der i den indledende fase af efterforskningen ved Fyns Politi
kunne have været arbejdet mere proaktivt med 5agen.
Det findes herunder meget beklageligt, at sagen reelt “lå stille” i mere end et år
i perioden fra juni 2017 til sensommeren 2018, idet dog bemærkes, at der som
anført i perioden forelå adskillige henvendelser til Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriet vendte som ovenfor anført tilbage den 2. oktober 2018.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0008.png
Henset tiL sagens karakter og alvorlighed er det imidlertid min opfatteLse, at
kredsen burde have afsøgt mulighederne for at modtage suppLerende materiale,
der kunne danne grundlag for den indledende efterforskning ved f.eks. kontakt til
PET elLer Rigspolitiet som må antages at have kontakter i udlandet samt erfaring
med afklassificering af materiaLe, ligesom kredsen burde have rettet henvendeLse
tiL Udenrigsministeriet på højere niveau med det formål at søge at få en mere
specifik tiLbagemelding vedrørende sagens status og Udenrigsministeriets ageren i
sagen.
Efter modtageLsen af det yderLigere materiaLe fra Dansk Bank i september 201 8 og
Udenrigsministeriet i oktober 2018 burde efterforskningen endvidere efter min
opfatteLse på dette tidspunkt tiLlige have været fremmet med større hurtighed.
Det er såLedes min opfatteLse, at det samLede tidsforLøb i sagen har været for
Langvarigt.
For så vidt angår spørgsmåLet omkring standsning af Dan-Bunkerings Leverancer tiL
de russiske selskaber skal jeg bemærke, at Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for
håndteringen af sanktioner mod Syrien, hviLket understreges af, at
ErhvervsstyreLsen aLLerede den 23. december 2016 rettede henvendeLse tiL Dan
Bunkering om sagen og anmodede om en udtaleLse, som Dan Bunkering besvarede
den 26. januar 2017.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 1, meddeLte Dan-Bunkering den 26. januar
2017, at man efter en levering i januar havde standset alLe Leverancer tiL de
invoLverede seLskaber, uagtet man ikke føLte sig forpLigtet hertil.
ImidLertid synes det af DR’s dækning af sagen at fremgå, at der er foretaget en
Leverance i maj 2017.
Det må formodes, at den videre efterforskning viL be- eLler afkræfte dette.
For så vidt angår Fyns Politi fremgår det oven for, at Fyns Politi vurderede, at man
ikke kunne påbegynde en efterforskning, førend dokumenterne var
afkLassificerede, hviLket medvirkede tiL den lange udstrækning af sagens opstart.
Jeg har på det foreLiggende grundLag ikke fundet anLedning tiL at tiLsidesætte
denne vurdering.
Som anført må det antages, at efterforskningen blandt andet vil omfatte en
klarLæggeLse af det faktiske forLøb og herunder tidspunkterne for Dan-Bunkerings
levering af brændstof til de russiske selskaber og dermed af Dan-Bunkerings ageren
efter henvendeLsen fra ErhvervsstyreLsen.
Jeg vil i den forbindelse anmode Statsadvokaten i Viborg om at afgive en
suppLerende udtaLeLse om spørgsmålet om standsning af det eventueLLe strafbare
forhold, når statsadvokaten har det fornødne overbLik over sagens faktiske
omstændigheder.
Jeg skal sLutteligt bemærke, at jeg tidLigere i forløbet har anmodet Statsadvokaten
i Viborg om Løbende at bLive orienteret om sagens videre forLøb.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 4: Redegørelse om Dan-Bunkering-sagen
2062095_0009.png
Med venLig hilsen
Jan Reckendorff
Rigsadvokat
9