Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Den 23. august 2019
Sags nr.: 2018-09-0022
Deres ref: 2017-750-0037
Pr. mail: [email protected]
Telefonnr.: 4146 2010
E-mail: [email protected]
www.kommissionenomskat.dk
Udtalelse om fremdriften i kommissionens undersøgelse
Justitsministeriet har ved brev af 24. juni 2019 anmodet kommissionen om en udtalelse til brug
for en orientering af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen om fremdriften i kommissio-
nens arbejde.
I den anledning kan jeg oplyse følgende om fremdriften i kommissionens arbejde siden kommis-
sionens udtalelse af 21. september 2018 til Justitsministeriet:
Kommissionen orienterer løbende om undersøgelsen og fremdriften i arbejdet på kommissionens
hjemmeside. Kommissionen har siden den 21. september 2018 offentliggjort Orientering nr. 5-7
samt løbende offentliggjort en række nyheder. Kommissionens orienteringer og nyheder kan fin-
des på kommissionens hjemmeside. Orientering nr. 5-7 og nyheder af 9. og 21. august 2019,
hvortil der henvises, vedlægges.
Kommissionen har siden den 21. september 2018 afholdt syv interne møder.
Som det fremgår af Orientering nr. 5, har kommissionen i overensstemmelse med Justitsministe-
riets anmodning af 26. oktober 2018 vedrørende tillægskommissoriet tidsmæssigt udvidet under-
søgelsen omkring SKAT’s udbetaling af refusion af udbytteskat til også at omfatte perioden fra
den 1. juni 2015 til kommissionens nedsættelse den 13. september 2017.
Som det fremgår af Orientering nr. 5-7, har kommissionen den 5. marts 2019 indledt afhøringer
vedrørende tillægskommissoriet ved Retten på Frederiksberg. På nuværende tidspunkt har 44
personer afgivet forklaring for undersøgelseskommissionen, og der er planlagt afhøringer af
yderligere 59 personer. De planlagte afhøringer vedrørende tillægskommissoriet strækker sig
frem til juni 2020. Kommissionens afhøringsplan kan findes på kommissionens hjemmeside og
vedlægges til orientering.
Kommissionen har i medfør af lov om undersøgelseskommissioner § 21, stk. 2, efter anmodning
beskikket bisidder for 100 vidner. Der er blevet beskikket i alt 47 bisiddere. Som det fremgår af
kommissionens nyhed af 21. august 2019, har kommissionen den 21. august 2019 afbeskikket
bisiddere for 16 vidner. Som det ligeledes fremgår af nyheden, vil kommissionen løbende, efter-
hånden som kommissionens undersøgelse skrider frem, vurdere, om der er grundlag for yderli-
gere afbeskikkelser. Kommissionen har den 28. maj 2019 meddelt bisidderne, at kommissionen
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 48: Orientering fra justitsministeren om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT
2078079_0002.png
forventer at afgive indstilling til justitsministeren om fastsættelse af acontosalærer og godtgørelse
til bisidderne for perioden indtil den 1. juli 2019.
Som det fremgår af Orientering nr. 5-7, har kommissionen anmodet en række myndigheder, or-
ganisationer og private aktører om at udlevere materiale, der emnemæssigt er relevant for kom-
missionens undersøgelser vedrørende hovedkommissoriet og tillægskommissoriet, samt fastsat
frister herfor.
Den indledende materialeudlevering fra Skatteministeriet, Skattestyrelsen, Statsministeriet og
Justitsministeriet blev afsluttet den 1. juni 2019.
Som det fremgår af Orientering nr. 6, har kommissionen den 21. december 2018 anmodet bl.a.
Udenrigsministeriet om snarest muligt og senest den 1. februar 2019 at udlevere relevant mate-
riale til brug for tillægskommissoriet. Kommissionen er fortsat i dialog med Udenrigsministeriet
om udlevering af materiale vedrørende tillægskommissoriet. Udenrigsministeriet har på kom-
missionens anmodning af 2. juli 2019 oplyst, at materialeudleveringen forventes tilendebragt se-
nest primo september 2019. Udenrigsministeriet har imidlertid den 12. juli 2019 oplyst kommis-
sionen, at ministeriet på grund af it-udfordringer bliver forsinket med udlevering af materiale, og
at ministeriet håber at kunne begynde udleveringen af materiale ultimo september 2019 eller
snarest derefter.
Som det fremgår af Orientering nr. 5-7, har kommissionen modtaget materiale fra en række or-
ganisationer og private aktører. Kommissionen er fortsat i dialog med flere private aktører om
udlevering af yderligere materiale.
Kommissionen forventer, at den indledende materialeudlevering vil blive fulgt op med supple-
rende anmodninger om udlevering af nærmere specificeret materiale, redegørelser, møder, selv-
stændige søgninger direkte i journalsystemer og stikprøvekontroller. Kommissionen er således i
løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udlevering af konkrete dokumenter,
som undersøgelsen, herunder de igangværende afhøringer, giver anledning til.
Som det fremgår af Orientering nr. 5-7, har kommissionen siden oktober 2018 anvendt et indkøbt
søgesystem til at foretage søgninger i det elektroniske materiale, som kommissionen har modta-
get. Kommissionen har den 27. februar og den 1. marts 2019 ændret kommissionens vejledning
om udlevering af materiale, således at materiale fremadrettet alene skal udleveres i elektronisk
form.
Som det ligeledes fremgår af Orientering nr. 5-7, har kommissionen i samarbejde med Justitsmi-
nisteriet løbende vurderet behovet for et avanceret it-redskab til behandling af det særdeles om-
fattende og komplekse materiale. Som det fremgår af kommissionens nyhed af 9. august 2019
har Justitsministeriet efter gennemførelse af et EU-udbud den 5. august 2019 indgået kontrakt
med Avian ApS om levering af et avanceret it-redskab til brug for kommissionens arbejde. It-
redskabet skal nu implementeres i kommissionen og forventes at være klar til drift i oktober
2019.
Med venlig hilsen
Michael Ellehauge
formand
2