Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2071383_0001.png
Til Statsrevisorerne
Problematiske skatteforhold i leasingbranchen,
vedrørende leasingselskabernes afskrivning på
kopi- og printudstyr
ADVOKAT
På foranledning af Steen Bernt Jensen fra Rigsrevisionen, retter jeg hermed henven-
delse til Statsrevisorerne med beskrivelse af forhold indenfor leasing af kopi- og printud-
styr, som efter min bedste opfattelse indeholder en skjult skattemæssig problemstilling
af endog særdeles omfattende proportioner.
Min baggrund for at have tilegnet mig den beskrevne indsigt er, at jeg gennem de sene-
ste 15 år har anvendt en betydelig del af min arbejdstid på at behandle sager indenfor
leasing af kopi- og printudstyr, og altid for leasingtagerne. Her er jeg stødt på utallige
problematiske forhold, som jeg har ført lige så utallige retssager omkring, og har fået
indsigt i en branche, der lever af uigennemsigtighed. Dette mener jeg dog ikke er af
interesse for Statsrevisorerne, idet det er sager, der behandles for domstolene.
Det forhold, jeg mener er af interesse for Statsrevisorerne er følgende:
Anders Rynkebjerg
E-mail
Direkte
[email protected]
+45 8734 7570
SEKRETÆR
Pernille Beltoft Grosso
E-mail
Direkte
[email protected]
+45 8734 7586
ROSKILDE
Københavnsvej 69, 1.
DK-4000 Roskilde
TVC.DK
Leasing af kopi- og printudstyr foregår på den måde, at leasingtager kontaktes af en
leverandør/sælger af udstyret. Denne leverandørs sælgere forestår indgåelse af en lea-
singaftale med leasingtager, i hvilken det leasede udstyr fremgår.
Leverandøren sælger udstyret til leasingselskabet og leasingaftalen, der er udarbejdet
af leverandøren, indgås med leasingtager og leasingselskab som aftaleparter. Leveran-
døren er ikke aftalepart.
Ved den først aftale mellem parterne opstilles Maskine 1 (og evt. yderligere maskiner,
men for overskuelighedens skyld holdes eksemplet til en maskine).
Hovedparten af leasingaftaler vedrørende kopi- og printudstyr indfries før udløbet af den
ordinære leasingperiode, som typiske er 5 år. Dette som følge af, at leverandørerne har
held med at overbevise leasingtager om, at de har behov for andet/bedre/nyere udstyr,
end det der fremgår af den igangværende leasingaftale.
Mindst 2/3 af de indgåede leasingaftaler indfries før udløb, typisk efter ca. et år. Her sker
der sædvanligvis det, at det aftales, at der opstilles noget nyt udstyr, i eksemplet Ma-
skine 2, og Maskine 1 nedtages.
I eksemplet med indfrielse efter et af de fem år den første aftale skulle løbe, resterer der
80% af leasingtagers betalingsforpligtelse. Denne restgæld lægges oven i fakturerings-
grundlaget for Maskine 2, der således faktureres til leasingselskabet for et beløb
J.nr.
Dato
312042
12.6.2019
SIDE 1 / 2
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: Kopi af brev af 12/6-19 fra TVC Advokatfirma til Statsrevisorerne om problematiske skatteforhold i leasingbranchen vedrørende leasingselskabernes afskrivning på kopi- og printudstyr
2071383_0002.png
svarende til prisen for Maskine 2 med tillæg af restgælden fra Maskine 1. Dette beløb
faktureres som et samlet beløb for maskinen til leasingselskabet.
Herved fortsætter leasingselskabet med at afskrive på et afskrivningsgrundslag, der be-
står af anskaffelsessummen for Maskine 2 med tillæg af restgælden for Maskine 1, uan-
set de kun er ejer af Maskine 2.
Leasingselskabet er ikke ejer af Maskine 1 mere, eftersom der i branchen er samar-
bejdsaftaler, der går ud på at maskinerne ved førtidsindfrielse sælges tilbage til leveran-
døren for et symbolsk beløb på typisk kr. 500.
Men uanset dette afskriver leasingselskabet skattemæssigt stadig på restgælden for
Maskine 1, som følge af dette beløb er medfinansieret i den anden aftale.
Leverandøren, hvis forretning i væsentligt omfang består i gensalg af brugt udstyr ned-
taget fra førtidsindfriede leasingaftaler, indgår herefter en ny leasingaftale med ny lea-
singtager, hvorved Maskine 1 leases ud i en ny leasingperiode på 5 år. Denne maskine
sælges på ny, sædvanligvis til samme leasingselskab, og tit til noget nær samme pris,
som den blev solgt til, da den blev solgt første gang.
Ved denne fremgangsmåde afskriver leasingselskabet på udstyret, som de har købt af
leverandøren igen aftalen indgået med den nye leasingtager, ligesom der afskrives på
det samme udstyr, eftersom det er medfinansieret i den anden aftale, som en del af
prisen for Maskine 2.
Som situationen nu ser ud, afskrives der således dobbelt på det samme udstyr.
Det er overvejende sandsynligt, at denne Maskine 1 i sin levetid når at blive nedtaget
flere gange, og hver gang med en restgæld fra den førtidsindfriede aftale, der medfinan-
sieres i den nye aftale. Man kan således sagtens forestille sig, at der står udstyr rundt
omkring, der skattemæssigt afskrives på op til fem forskellige leasingaftaler, og sand-
synligvis flere.
Ud fra mit kendskab til branchen, så er dette en problemstilling af hidtil uset omfang og
vil omfatte alle de leasingselskaber der finansierer kopi- og printudstyr, og det er min
opfattelse, at Staten ved den beskrevne fremgangsmåde er gået glip af skattebetalinger
med adskillige milliarder.
Jeg har for nogle år siden forsøgt at få en dialog i gang med Skat herom, men problem-
stillingen blev øjensynligt ikke fundet interessant. Efter min samtale med Rigsrevisio-
nens medarbejder Steen Bernt Jensen blev jeg gjort opmærksom på, at sagen kunne
have Statsrevisorerne interesse i stedet. Lad mig venligst høre, om ovenstående er no-
get, som Statsrevisorerne vil se nærmere på, idet jeg i givet fald er indstillet på at deltage
i et møde for yderligere uddybning.
For god ordens skyld skal jeg præcisere, at jeg ikke har nogle kommercielle interesser i
ovenstående
nærmest tværtimod. Hvis leasing af kopi- og printudstyr ikke var muligt
fra i morgen, vil en væsentlig del af mit forretningsgrundlag falde væk.
Med venlig hilsen
TVC Advokatfirma
......................................................
Anders Rynkebjerg
Partner, Advokat (H)
SIDE 2 / 2