Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2071201_0001.png
Juni 2019
Redegørelse om sager om
omkostningsgodtgørelse i
2018
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 1
Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folke-
tinget om den udgiftsmæssige udvikling mv. i de sager, hvortil der kan ydes omkostnings-
godtgørelse.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde m.fl. får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand mv. i klage- og retssager over skatter, told og afgifter, så de ikke af økonomi-
ske grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af
omkostningsgodtgørelse i 2018 samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er
endeligt afsluttet i 2018. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle aconto-
udbetalinger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser,
sagstyper, emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i
redegørelsens enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt 8 bilag med uddybende
oplysninger.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2018 i alt 3.319
ansøgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive aconto-ansøgninger. Det tilsvarende
tal for 2017 udgjorde 2.621. Hertil kommer sager om rimelighedsvurdering
1
samt øvrige
sager, f.eks. besvarelse af henvendelser.
Udbetaling af omkostningsgodtgørelse:
I 2018 har Skattestyrelsen udbetalt omkost-
ningsgodtgørelse i 1.363 afsluttede sager
2
, hvilket er et fald i forhold til 2017, hvor der
blev afsluttet 1.474 sager.
Udfald af godtgørelsessager:
I 160 af de 1.363 sager er der givet delvist afslag på godt-
gørelse. Herudover er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 402 sager. Der er samlet af-
vist at yde godtgørelse for honorarkrav på 64,7 mio. kr. i 562 sager. I 2017 blev der givet
delvist afslag i 186 sager og fuldt afslag i 553 sager for honorarkrav på i alt 40,9 mio. kr. i
de 739 sager. Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset godtgørelses-
berettiget, eller at honoraret ikke er anset for rimeligt.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes rimelighedsvurdering ved Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende
vurdering af honorarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede pr. instans, idet aconto-sager som oprettes og afsluttes ved udbetaling af
aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, blandt andet når flere rådgivere
har ydet bistand.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 2
Fald i udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2018 udbetalt 77,5 mio. kr. i
omkostningsgodtgørelse, hvilket er et fald på 29,5 pct. i forhold til 2017, hvor der blev ud-
betalt 109,8 mio. kr. Faldet skyldes blandt andet, at der fra 2017 til 2018 var en stigning i
Skattestyrelsens rejste krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt omkostningsgodt-
gørelse fra 19,6 mio. kr. til 30,2 mio. kr. Disse tilbagebetalingskrav indtægtsføres på kon-
toen. Endvidere er sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiderne steget i løbet af 2018,
blandt andet som følge af etableringen af den nye skatteforvaltning. Sagsbehandlingsti-
derne forventes nedbragt i løbet af 2019.
Genindførelse af godtgørelsesordningen for skattepligtige selskaber:
I 2018 udbetalte
Skattestyrelsen 22,5 mio. kr. ved 214 udbetalinger til skattepligtige selskaber og fonde.
Indfasningsperioden ved genindførelse af godtgørelsesordningen for skattepligtige sel-
skaber og fonde har vist sig længere end forventet og skønnes at vare 5-6 år, primært
grundet sagsbehandlingstiden i de administrative klageinstanser og ved domstolene.
Administrative klagesager og domstolssager:
I 35,0 pct. af de godtgørelsesberettigede
administrative klagesager og domstolssager, som blev afsluttet i 2018, er der givet den
skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad. Dette tal var
39,8 pct. i 2017.
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. af-
sluttet sag i 2018 var 56.117 kr. mod 62.852 kr. i 2017, hvilket svarer til et fald på 10,7 pct.
Gennemsnitlige honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time udgjorde 2.525
kr. i 2018, hvor det i 2017 udgjorde 2.622 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr.
sag var 37,7 timer pr. sag i 2018 og 37,3 timer pr. sag i 2017.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgi-
verhonoraret. I 2018 blev der forelagt 35 sager for Advokatnævnet og for brancheorgani-
sationernes klagenævn mod 48 sager i 2017. Efter forelæggelse for Advokatnævnet og
brancheorganisationernes klagenævn, har Skattestyrelsen i 2018 truffet afgørelse i 26 sa-
ger. Honorarkravet blev nedsat i 25 af de 26 sager med i alt 6,0 mio. kr., svarende til en
gennemsnitlig nedsættelse på 69 procent af det fakturerede honorar.
Nedsættelse af godtgørelse ved rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen har desuden
nedsat godtgørelsen ved egen rimelighedsvurdering i 7 sager i 2018 mod 9 sager i 2017.
Honorarkravet i de 7 sager blev nedsat med i alt 1,0 mio. kr., svarende til gennemsnitligt
80 procent af det fakturerede honorar. Endelig har Skattestyrelsen i 2018 i 50 sager med
6 forskellige rådgivere anset honoraret for åbenbart urimeligt. I 2017 var det i 6 sager
med 4 forskellige rådgivere.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde m.fl. får godtgjort deres udgifter til sag-
kyndig bistand mv. i klage- og retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage,
hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyn-
dig bistand mv. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgifter.
Med virkning fra 1. januar 2017 fik skattepligtige selskaber og fonde igen mulighed for at
søge om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. afholdt efter 1. ja-
nuar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., når klager har fået fuldt
medhold eller medhold i overvejende grad i forhold til den nedlagte påstand i klagesagen.
Opnår klager ikke medhold eller kun medhold i mindre grad i forhold til påstanden i klagesa-
gen, ydes der 50 pct. godtgørelse for udgifterne til sagkyndig bistand mv.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., som klager har afholdt i for-
bindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med sa-
gens behandling i Skatteforvaltningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgø-
relse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen, som på baggrund af en ansøgning fra skatte-
yder og dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for
udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Ansøgninger skal, med få undtagelser, indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der
understøtter en nem og smidig måde at indsende ansøgning og dokumentation til Skatte-
styrelsen. Sammen med ansøgningen skal bl.a. indsendes faktura med specifikation af den
udførte bistand og antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form eller, hvis den
ikke er nedskrevet, en skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold.
Ved sagens afslutning tages der stilling til det endelige beløb ud fra medholdsgraden. Godt-
gørelse, der udbetales aconto, fastsættes til 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter.
Hvis sagen er indbragt af Skatteministeriet eller der er givet forhåndstilsagn om fuld om-
kostningsgodtgørelse til sagen, udbetales 100 pct. aconto.
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget, dokumentationen mv. i en ansøgning om om-
kostningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumentation,
før der træffes en afgørelse. Skattestyrelsen har mulighed for at anmode den godtgørelses-
berettigede eller den sagkyndige om yderligere oplysninger, herunder timesagsregnskab,
redegørelser mv.
Modtager Skattestyrelsen ikke tilstrækkelig dokumentation for de faktiske forhold, gives
der afslag på omkostningsgodtgørelse. Det kan eksempelvis være, hvis de fakturaer, der sø-
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 4
ges godtgørelse for, ikke er medsendt, eller hvis det medsendte materiale ikke har det for-
nødne detaljeringsniveau, som er nødvendig for, at Skattestyrelsen kan sikre sig, at der er
tale om godtgørelsesberettigede udgifter.
Generelt oplever Skattestyrelsen en stigende kompleksitet i sagerne om omkostningsgodt-
gørelse. Der er fortsat stort fokus på kvaliteten af sagsbehandlingen, herunder at ansøgnin-
gen er fuldt oplyst med materiale mv. Erfaringen viser, at det er nødvendigt med stor op-
mærksomhed for at undgå uberettiget udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at
den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. SKAT og Skat-
testyrelsen har i 2017 og 2018 gjort brug af den nye kontrolhjemmel i skatteforvaltningslo-
vens § 58 a overfor 17 rådgivere. Flere af sagerne er endnu under behandling, men kontrol-
indsat-sen har foreløbig medført, at der er givet flere afslag på omkostningsgodtgørelse.
Der er fortsat samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder om sager og sagskomplek-
ser, hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar eventuelt kan komme på
tale.
Skattestyrelsen har aktuelt forlængede sagsbehandlingstider på behandling af ansøgninger
om omkostningsgodtgørelse. Den interne målsætning er, at 90 pct. af ansøgningerne be-
handles inden for 90 dage. De realiserede månedlige bruttosagsbehandlingstider for sager
afsluttet i 2018 var 112-138 dage mod 65-100 dage i 2017.
Overgangen til det nye skattevæsen med ny lokaliseringsplan og deraf afledt afgang og re-
kruttering af nye medarbejdere har bevirket, at Skattestyrelsen aktuelt ikke kan indfri dette
mål. Der er stort fokus på at nedbringe sagsbeholdningen, og der er iværksat flere under-
støttende initiativer, som forventes at ville medføre en faldende sagsbeholdning og reduk-
tion af sagsbehandlingstiderne i løbet af 2019.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
2071201_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra redegørelsen om sager om omkostningsgodt-
gørelse i 2018.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2018
Regnskabstallet for 2018 viser, at der netto blev udbetalt 77,5 mio. kr. til ordningen om om-
kostningsgodtgørelse. I beløbet indgår 22,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde.
Indfasningsperioden ved genindførelse af godtgørelsesordningen for skattepligtige selska-
ber og fonde har vist sig længere end forventet og skønnes at vare 5-6 år, primært grundet
sagsbehandlingstiden i de administrative klageinstanser og ved domstolene.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.)
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2012
2013
2014
Brutto regnskabstal
2015
2016
Netto regnskabstal
2017
2018
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
Regnskabstallet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, acontoudbetalinger i ikke af-
sluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af regnskabstallet, at der er sket et fald i
udgifterne på 32,3 mio. kr. svarende til 29,5 pct. i forhold til 2017.
3
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse
2014
Brutto regnskabstal
Tilbagebetalingskrav i året
Netto regnskabstal
Ændring i forhold til året før
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
115,8
-10,2
105,6
-19,7%
2015
124,7
-5,2
119,5
13,2%
2016
120,9
-6,3
114,6
-4,1%
2017
129,4
-19,6
109,8
-4,2%
2018
107,7
-30,2
77,5
-29,5%
Faldet i regnskabstallet for 2018 skyldes blandt andet, at der fra 2017 til 2018 var en stigning
i rejste tilbagebetalingskrav af for meget udbetalt omkostningsgodtgørelse fra 19,6 mio. kr.
3
Regnskabstallet omfattet udbetalinger og tilbagebetalinger i 2018 og er ikke retningsgivende for den endelige omkost-
ningsgodtgørelse i de verserende sager.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
2071201_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 6
til 30,2 mio. kr. Disse tilbagebetalingskrav indtægtsføres på kontoen. Herved reduceres
regnskabstallet.
Desuden er der givet en række afslag på omkostningsgodtgørelse i sagskomplekser og en-
keltsager. Endelig er sagsbeholdningen midlertidigt øget i løbet af 2018, hvilket medfører en
periodeforskydning i regnskabstallet.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager,
der er endeligt afsluttet i 2018
Der blev i 2018 afsluttet 1.363 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling
på 76,5 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2017 afsluttet 1.474 sager med en samlet udbe-
taling på 92,6 mio. kr.
4
I de 1.363 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 160 sager. Herud-
over er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 402 sager. Der er samlet afvist at yde godtgø-
relse for honorarkrav på 64,7 mio. kr. i 562 sager. I 2017 afviste SKAT at yde omkostnings-
godtgørelse for honorarkrav på 40,9 mio. kr. i 739 sager.
Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset godtgørelsesberettiget, eller
at honoraret ikke er anset for rimeligt. En overvejende andel af afslagene vedrører sagskom-
plekser, hvor Skattestyrelsen helt eller delvist har afslået ansøgninger om omkostningsgodt-
gørelse, blandt andet på grund af manglende hæftelse for den sagkyndiges faktura, jf. afsnit
4.6 nedenfor.
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2017
Antal sager
Godtgørelse i
alt
Omkostningsgodtgørelse
1.474
92.644.031
Gennemsnit
pr. sag
62.852
(52.615)*
Efterregulering
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
* Justeret gennemsnit.
49
-
4.077.118
96.721.149
83.206
-
29
-
2.082.897
78.570.325
1.363
Antal sager
2018
Godtgørelse i
alt
76.487.428
Gennemsnit
pr. sag
56.117
(49.328)*
71.824
-
Antallet af afsluttede sager har i 2018 været lavere end i 2017, og der har samtidigt været et
fald i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, i forhold til 2017.
Faldet i antallet af afsluttede sager kan også tilskrives de flere verserende sager.
4
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering. Justeret gennemsnit pr. sag i tabel 2 er udtryk for gennemsnit-
ligt udbetalt godtgørelse, når sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. er fratrukket.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
2071201_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 7
Figur 2. Sager fordelt på instans
Landsskatteretten
Byret
Skatteankenævn
Landsret
Skatteankestyrelsen
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
Figur 3. Godtgørelse fordelt på instans
Landsskatteretten
Byret
Skatteankenævn
Landsret
Skatteankestyrelsen
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
De afsluttede sager i 2018 fordelte sig med henholdsvis 73,1 pct. ved administrative instan-
ser og 26,9 pct. ved domstolene.
Den udbetalte godtgørelse i 2018 fordelte sig med henholdsvis 65,1 pct. ved administrative
instanser og 34,9 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag var 49.962
kr. ved administrative instanser og 72.822 kr. ved domstolene. Der var i 2018 et fald i udbe-
talt godtgørelse pr. sag for sager afgjort ved Skatteankenævnet og Landsskatteretten. Se
også bilag 1.
Der har i 2018 været 10 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbetaling
på 9,7 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 10 sager har været 1,0 mio. kr. I 2017
var der 16 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling var på 15,9 mio.
kr., og den gennemsnitlige udbetaling 1,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
2071201_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 8
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag faldt til 56.117
kr. i 2018, hvor det tilsvarende var 62.852 kr. i 2017.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller med-
hold i overvejende grad er faldet med 18.083 kr. til 70.350 kr. i 2018, hvor beløbet i 2017 ud-
gjorde 88.433 kr. For sager med ikke medhold eller medhold i mindre grad er den gennem-
snitlige udbetalte godtgørelse steget med 2.483 kr. fra 45.971 kr. i 2017 til 48.454 kr. i 2018.
I 35,0 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2018, er
der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad,
mod i 39,8 pct. af sagerne i 2017.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
2017
Antal sager
Godtgørelse i
alt
Fuldt medhold og medhold
overvejende grad
Medhold i mindre grad og
medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
1.474
92.644.031
62.852
1.363
76.487.428
56.117
ikke
888
40.822.251
45.971
886
42.930.368
48.454
i
586
51.821.780
Gennemsnit
pr. sag
88.433
477
Antal sager
2018
Godtgørelse i
alt
33.557.060
Gennemsnit
pr. sag
70.350
Honorarkravet og den sagkyndige bistand
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time udgjorde 2.525 kr. i 2018, hvor det i 2017 udgjorde
2.622 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 37,7 timer pr. sag i 2018 og
37,3 timer pr. sag i 2017.
Figur 4. Sager fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
2071201_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 9
I 2018 var den sagkyndige bistand i 57,9 pct. af de afsluttede sager ydet af en advokat, og i
20,8 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2017 var det henholdsvis 56,4 pct. og
21,0 pct.
Figur 5. Godtgørelse fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
Tabel 4. Honorarkrav fordelt på udfald
2017
Antal timer
Honorarkrav i
alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2018
Honorarkrav i
alt
Gennemsnit
pr. time
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
10.210
9.244
2.851
20.494
42.799
26.904.193
26.406.498
6.056.421
52.854.433
112.221.545
2.635
2.857
2.124
2.579
2.622
8.678
5.334
5.881
23.631
43.524
25.233.667
12.977.578
12.527.580
59.141.493
109.880.318
2.908
2.433
2.130
2.503
2.525
Tabel 5. Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2017
Antal timer
Honorarkrav i
alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2018
Honorarkrav i
alt
Gennemsnit
pr. time
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
Blanding af flere
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2019
29.451
10.942
1.187
951
268
42.799
80.196.622
26.486.457
2.535.848
2.408.040
594.578
112.221.545
2.723
2.421
2.136
2.532
2.219
2.622
29.514
8.510
692
4.569
239
43.524
78.568.073
18.828.206
1.156.054
10.715.430
612.555
109.880.318
2.662
2.212
1.671
2.345
2.563
2.525
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 10
Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurde-
ring
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt i forhold til den assistance, der anmo-
des om omkostningsgodtgørelse for, udbetales godtgørelsen som hovedregel med forbe-
hold, hvorefter Skattestyrelsen foretager en rimelighedsvurdering af honoraret. Der tages
ikke forbehold, hvis honoraret efter Skattestyrelsens opfattelse står i rimeligt forhold til det
udførte rådgivningsarbejde og sagens genstand.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante para-
metre, eksempelvis sagens kompleksitet og udfald, den sagkyndiges specialviden og den
gennemsnitlige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klage-
nævn, indhenter Skattestyrelsen en sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse, inden der
træffes afgørelse.
I enkelte sager træffer Skattestyrelsen afgørelse uden at indhente en sagkyndig udtalelse fra
Advokatnævnet eller en brancheorganisation med et klagenævn. Dette sker, hvis det på
grund af eksempelvis frister ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokatnævnet el-
ler klagenævnet, eller når rådgiveren ikke er tilknyttet en organisation med et klage-
nævn/udvalg.
I 2018 blev 35 sager påklaget og forelagt for Advokatnævnet og for brancheorganisationer-
nes klagenævn mod 48 sager i 2017.
Efter forelæggelse for Advokatnævnet og brancheorganisationernes klagenævn har Skatte-
styrelsen i 2018 truffet afgørelse i 26 sager og har nedsat honorarkravet i 25 af de 26 sager
med i alt 6,0 mio. kr., svarende til gennemsnitligt 69 procent af det fakturerede honorarkrav.
Skattestyrelsen har desuden nedsat godtgørelsen ved egen rimelighedsvurdering i 7 sager i
2018 mod 9 sager i 2017. Honorarkravet i de 7 sager er nedsat med i alt 1,0 mio. kr., svarende
til gennemsnitligt 80 procent.
Endelig har Skattestyrelsen i 2018 i 50 sager med 6 forskellige rådgivere anset honoraret for
åbenbart urimeligt og nedsat beregningsgrundlaget for omkostningsgodtgørelse med
mindst 50 procent. I 2017 var det i 6 sager med 4 forskellige rådgivere. 42 af sagerne i 2018
vedrører et sagskompleks af ensartede sager. Der er her tale om en ny hjemmel fra 2017.
Det er således kun i en mindre andel af de afsluttede sager, hvor rådgiverhonoraret ikke an-
ses for rimeligt. I 2018 nedsatte Skattestyrelsen beregningsgrundlaget for omkostnings-
godtgørelse efter rimelighedsvurderinger i 33 sager med i alt 7,0 mio. kr. mod i alt 8,4 mio.
kr. i 65 sager i 2017.
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag
eller rejser tilbagebetalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse,
at den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for den udstedte faktura til rådgiverbistand,
samt at fakturabeløbet fuldt ud er medtaget i rådgiverens moms- og skatteregnskab. Skat-
teyder skal efter den indgåede aftale med sin rådgiver bære risikoen for sagens udfald.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2018
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2018
Side 11
Udfordringen for Skattestyrelsen i nogle sager og sagskomplekser har været at afdække de
aftaler, der er indgået mellem rådgiver og den godtgørelsesberettigede skatteyder. Højeste-
ret har fastslået, at det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den godtgø-
relsesberettigede hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. Hvis aftalen mellem den godtgø-
relsesberettigede og rådgiver er konstrueret således, at det i alle tilfælde er gratis for skatte-
yderen at føre sagen, er kravet om hæftelse ikke opfyldt. En klagesag er dermed i sin helhed
ikke godtgørelsesberettiget.
Skattestyrelsen har i 2018 afslået at yde omkostningsgodtgørelse for et samlet beregnings-
grundlag på 64,7 mio. kr. i 562 sager. 527 af sagerne vedrører sager og sagskomplekser, hvor
det viste sig, at der ikke var reel hæftelse, eller at udgifterne af andre grunde ikke var godt-
gørelsesberettigede. Beregningsgrundlaget blev nedsat med 57,4 mio. kr. i disse sager. I
2017 afviste SKAT at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i alt 40,9 mio. kr. i 739
sager.
Skattestyrelsen har i 2018 i 89 afsluttede sager krævet 26,3 mio. kr. tilbagebetalt, herunder
tidligere udbetalte acontobeløb. 55 af sagerne vedrører sager og sagskomplekser, hvor det
viste sig, at der ikke var reel hæftelse, eller at udgifterne af andre grunde ikke var godtgørel-
sesberettigede. Der blev genopkrævet 21,9 mio. kr. i disse sager. I de øvrige sager er godt-
gørelsen primært nedsat efter en rimelighedsvurdering. I 2017 blev der i 397 afsluttede sager
samlet krævet 15,3 mio. kr. tilbagebetalt.