Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 30 , L 30 A , L 30 B
Offentligt
1965831_0001.png
9. november 2018
J.nr. 2018 - 965
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 30 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, lov om
skattenedslag for seniorer og lov om forsøg med et socialt frikort. (Afbureaukratisering af
forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag, skattefrihed for
godtgørelse til thalidomidofre m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 26. oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 30 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at man ikke kan flytte sine medarbejdere rundt internt i virksomheden til lav beskatning for forskerskatteordninger i forskellige lande, til skatteministeren
1965831_0002.png
Spørgsmål
I forhold til ændringen af samtidighedskravet hvordan vil ministeren så sikre, at man ikke
kan flytte sine medarbejdere rundt internt i virksomheden til lav beskatning for forsker-
skatteordninger i forskellige lande?
Svar
Samtidighedskravet indebærer, at ansættelsen hos en dansk arbejdsgiver skal påbegyndes
samtidig med, at medarbejderens skattepligt til Danmark indtræder. Det kan fx få betyd-
ning i tilfælde, hvor en medarbejder skifter arbejdssted fra et udenlandsk selskab til dets
faste driftssted i Danmark. Det skyldes, at et selskab og dets faste driftssteder er samme
juridiske enhed, og at ansættelsesforholdet på den baggrund efter praksis anses for at være
indgået forud for udsendelsen til Danmark og derved forud for skattepligtens indtræden
Efter de gældende regler er det muligt for en dansk virksomhed at rekruttere en uden-
landsk medarbejder direkte i en udenlandsk selvstændig juridisk enhed i samme koncern,
fx et datterselskab.
Den foreslåede ændring af samtidighedskravet skal sikre, at betingelserne for at anvende
forskerskatteordningen ikke er vanskeligere at opfylde for virksomheder, der har etableret
sig med fx filialer og faste driftssteder, som ikke er selvstændige juridiske enheder.
Der stilles
hverken efter gældende regler eller efter lovforslaget
særlige krav til, hvor-
dan medarbejderen er beskattet i udlandet før eller efter anvendelsen af forskerskatteord-
ningen.
Regeringen lægger stor vægt på, at danske virksomheder har gode muligheder for at til-
trække og fastholde højtkvalificerede og dygtige medarbejdere, og forskerskatteordningen
er et vigtigt redskab til, at danske virksomheder kan klare sig i den internationale konkur-
rence. I hvilket omfang andre lande kan tilbyde udenlandske medarbejdere en lignende
beskatningsordning, eller hvordan internationale selskaber vælger at organisere deres virk-
somhed, har jeg som skatteminister selvsagt ingen indflydelse på.
Side 2 af 2