Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 , L 29 A , L 29 B
Offentligt
1973243_0001.png
21. november 2018
J.nr. 2018 - 2759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om
tilskud til visse miljøvenlige lastbiler. (Ophævelse af pvc-afgiften og emballageafgiften på
pvc-folier, indførelse af bagatelgrænser i visse afgiftslove, udvidelse af bemyndigelsesbe-
stemmelsen for terminaladgang til Køretøjsregistret, undtagelse for udligningsafgift for
visse påhængskøretøjer, udskydelse af tidspunkt for offentliggørelse og anvendelse af
standardkontrakter ved leasing m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 6. november 2018.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 29 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-18 fra Danish Street Rod Association (DSRA) vedrørende regler for importerede biler over 35 år, der ikke kan betragtes som originale, til skatteministeren
1973243_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. november 2018 fra Danish Street Rod
Association (DSRA) vedrørende foretræde om regler for importerede biler over 35 år der
ikke kan betragtes som originale, jf. L 29 - bilag 7.
Svar
Indledningsvist vil jeg tilkendegive, at jeg er glad for veteranbiler og synes, det giver et
fint indslag i bybilledet, når man ind imellem kan opleve, at der er nogen, som passer godt
på de gamle biler. Jeg vil derfor gerne som skatteminister sikre gode vilkår for de eksiste-
rende veteranbiler, ligesom jeg gerne vil sikre, at flere biler kan komme under reglerne for
veteranbiler, så vi kan bevare en rullende kulturarv.
Netop derfor blev veterankøretøjer også undtaget fra forhøjelsen af tillægget til registre-
ringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi, der indgik som et element i lov nr. 1195 af 14.
november 2017 (lovforslag L 4). Formålet med at forhøje tillægget for dårlig brændstof-
økonomi var at tilskynde til køb af mere miljøvenlige køretøjer. Det skal sikre, at miljøbe-
lastningen fra den danske bilpark på sigt sænkes.
Danish Street Rod Association (DSRA) anfører i sin henvendelse, at DSRA finder det
urimeligt, at ombyggede køretøjer ældre end 35 år, der importeres, får beregnet tillæg i re-
gistreringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi, som var de nye køretøjer. De køretøjer,
som DSRA omtaler, er imidlertid ikke veterankøretøjer. Det er i stedet køretøjer, der
f.eks. er ombygget med tidstypisk ekstraudstyr, og som derfor i afgiftsmæssig forstand er
helt almindelige brugte køretøjer af ældre dato
og skal derfor afgiftsmæssigt behandles
som brugte køretøjer. Disse køretøjer har grundet deres alder ofte en relativt dårlig
brændstoføkonomi, og der skal derfor betales et højt tillæg til registreringsafgiften herfor.
Det er i overensstemmelse med formålet med forhøjelsen af brændstoftillægget og følger
af de almindelige regler for brugte biler.
Det, som DSRA efterspørger, er reelt en generel fritagelse fra det forhøjede brændstoftil-
læg for ældre køretøjer. En sådan generel fritagelse vil som udgangspunkt ikke være hen-
sigtsmæssig, da den vil modvirke det oprindelige formål med forhøjelsen af brændstoftil-
lægget i det hele taget.
Jeg vil dog gerne sørge for, at der er endnu bedre muligheder for at holde liv i de gamle
spændende køretøjer, så vi også i fremtiden kan nyde den rullende danske historie. Jeg har
derfor tidligere givet tilsagn om, at jeg vil undersøge, om definitionen af veterankøretøjer
kan udvides, så veterankøretøjer i højere grad kan anses for at fremstå originale, selvom
køretøjerne er sat i stand. På den måde vil en lidt bredere kreds af historisk interessante
køretøjer kunne omfattes af de lempelige regler for veterankøretøjer, og det vil løse pro-
blemet med det høje brændstoftillæg for disse køretøjer.
Side 2 af 4
L 29 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-18 fra Danish Street Rod Association (DSRA) vedrørende regler for importerede biler over 35 år, der ikke kan betragtes som originale, til skatteministeren
1973243_0003.png
Der findes dog også ældre, historisk interessante køretøjer, som ikke kan omfattes af reg-
lerne for veterankøretøjer. Jeg vil derfor samtidig undersøge muligheden for, at disse kø-
retøjer ligeledes kan undtages fra det forhøjede brændstoftillæg, hvis de kun anvendes til
hobbybrug.
Det er imidlertid vigtigt at afgrænse en sådan udvidelse fornuftigt, da det ellers kan give
incitament til at importere ældre køretøjer til almindelig pendlerbrug, til trods for at de
har dårlig brændstoføkonomi og mangler moderne sikkerhedsudstyr. Jeg modtager derfor
gerne forslag fra organisationerne til, hvordan de relevante køretøjer meningsfuldt kan af-
grænses ift. eksempelvis almindelige pendlerbiler af ældre dato.
Endvidere kræver ovenstående mulige udvidelser finansiering, da der er tale om afgifts-
mæssigt fordelagtig behandling af en udvidet kreds af køretøjer.
Det er min politiske ambition, at et lovforslag, der gør det muligt at lempe afgiftsreglerne
for veterankøretøjer og øvrige historisk interessante køretøjer, kan fremsættes i begyndel-
sen af næste folketingssamling.
Det fremgår af henvendelsen fra DSRA, at L 29 indfører den såkaldte nyprisbestemmelse,
som betyder, at den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer ikke kan overstige køretøjets
oprindelige pris som nyt. Jeg kan oplyse, at nyprisbestemmelsen har bestået i mange år og
at den ved lov nr. 1195 af 14. november 2017 blev begrænset, så den ikke længere omfat-
ter eksempelvis leasingkøretøjer, mens bestemmelsen blev fastholdt for veteranbiler og
brugte biler, der ikke tidligere har været registreret i Danmark. Med L 29 foreslås ikke æn-
dringer af nyprisbestemmelsen.
Derimod foreslås en
udvidelse
af, hvilke køretøjer der undtages fra at betale det forhøjede
brændstoftillæg, som fulgte af lov nr. 1195 af 14. november 2017. Efter forslaget vil køre-
tøjer, der skal afgiftsberigtiges på ny som følge af slitage eller færdselsskade m.v., kunne
nøjes med at betale det gamle og lavere brændstoftillæg. Vedtagelse af L 29 vil derfor ikke
medføre de forringelser, som DSRA beskriver, men vil i stedet udgøre en forbedring for
visse køretøjer.
I henvendelsen fremhæver DSRA desuden, at importerede køretøjer, der er over 35 år
gamle, men ikke er veterankøretøjer, som følge af L 29 skal afgiftsberigtiges ud fra de gæl-
dende afgiftsregler
med anvendelse af det høje brændstoftillæg
uden mulighed for, at
tillægget nedskrives som følge af køretøjets værditab. Dette følger ikke af det foreslåede i
L 29. For de nævnte køretøjer anvendes både før og efter en vedtagelse af L 29 de i dag
gældende regler for almindelige brugte køretøjer, hvor brændstoftillægget nedskrives som
følge af et eventuelt værditab.
Afslutningsvis vil jeg
til DSRAs bemærkning om interessen for at kunne anvende et hi-
storisk køretøj til historiske motorløb
fremhæve muligheden for at købe et prøvemærke
til kørsel med et uregistreret køretøj. Der kan købes et prøvemærke, hvis køretøjet er
mere end 30 år gammelt og skal anvendes af teknisk-historiske grunde, hvis køretøjet skal
Side 3 af 4
L 29 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-18 fra Danish Street Rod Association (DSRA) vedrørende regler for importerede biler over 35 år, der ikke kan betragtes som originale, til skatteministeren
1973243_0004.png
anvendes i arrangerede motorløb på baner eller ruter, der er godkendt af politiet, eller
hvis køretøjet skal indgå i et almenvelgørende eller almennyttigt arrangement. Ved anven-
delse af køretøjet til disse formål vil det ikke være nødvendigt forinden at registrere og be-
tale afgift af køretøjet.
Side 4 af 4