Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
1987691_0001.png
12. december 2018
J.nr. 2017 - 1461
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændrin-
ger af momssystemdirektivet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 23. november 2018. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om virkningen ved henholdsvis EBIT-modellen og EBITDA-modellen for to forskellige virksomheder, der adskiller sig i forhold til gæld og afskrivninger og amortisering, til skatteministeren
1987691_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget at:
”Af
selskabsskattelovens § 11 C
fremgår det, at den skattepligtige EBIT-indkomst (indkomst før nettofinansieringsudgif-
ter og skatter) for selskaber maksimalt kan nedsættes med 80 pct. som følge af nettofinan-
sieringsudgifterne. Reglerne gælder både for koncerninterne gældsforhold og for gæld til
uafhængige långivere. Det bemærkes, at der med L 28 lægges op til, at reglen ændre såle-
des, at den skattepligtige indkomst maksimalt kan nedsættes med 30 pct. af EBITDA
(indkomst før nettofinansieringsudgifter, skatter samt af- og nedskrivninger.) Overgangen
vurderes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser, da renteloftet og reg-
lerne om tynd kapitalisering fastholdes uændret.” Ministeren bedes opstille regneeksem-
pler på, hvordan virkningen vil være ved de to forskellige modeller (henholdsvis EBIT-
modellen og EBITDA-modellen) for to forskellige virksomheder, der adskiller sig på føl-
gende vis: 1) forskellige niveauer af gæld og deraf følgende renteomkostninger og 2) for-
skellige niveauer for afskrivninger og amortisering.
Svar
Med lovforslaget ændres rentefradragsbegrænsningsreglerne fra, at låneomkostninger
maksimalt kan nedsætte den selskabsskattepligtige indkomst med 80 pct. af EBIT til, at
den maksimalt kan nedsættes med 30 pct. af EBITDA. Overgangen vurderes ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Nedenfor er givet nogle eksempler på betydningen af denne ændring for et selskab, hvor
30 pct. af EBIT netop svarer til 80 pct. af EBITDA. Det skal i den forbindelse bemærkes,
at konsekvenserne af overgangen fra en EBIT-regel til en EBITDA-regel vil afhænge af
det enkelte selskabs forhold og derfor kan variere fra selskab til selskab.
Eksempel 1: Høje renteomkostninger
I
tabel 1
er opstillet en forsimplet resultatopgørelse for en virksomhed, der i udgangspunk-
tet har renteudgifter på 55 mio. kr. Under de konkrete antagelser om afskrivninger, indtje-
ning mv. pålægges virksomheden både efter gældende regler og efter lovforslaget en fra-
dragsbeskæring på 7 mio. kr. Hvis renteudgifterne stiger til 75 mio. kr. vil fradragsbeskæ-
ringen i begge tilfælde stige til 27 mio. kr.
Side 2 af 4
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om virkningen ved henholdsvis EBIT-modellen og EBITDA-modellen for to forskellige virksomheder, der adskiller sig i forhold til gæld og afskrivninger og amortisering, til skatteministeren
1987691_0003.png
Tabel 1. Selskab med store renteudgifter
Udgangspunkt
Gældende
Resultatopgørelse
Nettoomsætning
Diverse omkostninger
Resultat før afskrivninger (EBITDA)
Afskrivninger
Resultat før renter (EBIT)
Renteudgifter mv.
Fradragsbeskæring
80 pct. af EBIT
30 pct. af EBITDA
Fradragsbeskæring
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Eks. 1 - Store renteudg.
Gældende
Forslag
Forslag
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-100
60
-75
600
-440
160
-100
60
-75
48
-
7
-
48
7
48
-
27
-
48
27
Eksempel 2: Høje afskrivninger
I tabel 2 er opstillet en forsimplet resultatopgørelse for en virksomhed, der i udgangs-
punktet har afskrivninger på 100 mio. kr. Under de konkrete antagelser pålægges virk-
somheden både efter gældende regler og efter lovforslaget en fradragsbeskæring på 7 mio.
kr. Hvis afskrivningerne forhøjes til 75 mio. kr., vil fradragsbeskæringen stige til 23 mio.
kr. efter gældende regler og forblive uændret på 7 mio. kr. efter forslaget.
Tabel 2. Selskab med store afskrivninger
Udgangspunkt
Gældende
Resultatopgørelse
Nettoomsætning
Diverse omkostninger
Resultat før afskrivninger (EBITDA)
Afskrivninger
Resultat før renter (EBIT)
Renteudgifter mv.
Fradragsbeskæring
80 pct. af EBIT
30 pct. af EBITDA
Fradragsbeskæring
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Eks. 2 - Store afskrivninger
Gældende
Forslag
Forslag
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-120
40
-55
600
-440
160
-120
40
-55
48
-
7
-
48
7
32
48
23
7
Side 3 af 4
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om virkningen ved henholdsvis EBIT-modellen og EBITDA-modellen for to forskellige virksomheder, der adskiller sig i forhold til gæld og afskrivninger og amortisering, til skatteministeren
1987691_0004.png
Det bemærkes, at hvis virksomheden i stedet reducererede afskrivningerne fra 100
mio. kr. til 80 mio. kr.,
jf. tabel 3,
ville virksomheden ikke få en fradragsbeskæring
efter gældende regler, men fortsat blive beskåret med 7 mio. kr. efter de nye reg-
ler.
Overgangen fra en EBIT-regel til en EBITDA-regel vil således være en lempelse
for virksomheder med store afskrivningsberettigede aktiver sammenholdt med de-
res indtjening. Omvendt vil justeringen kunne være en stramning for virksomhe-
der med relativt få afskrivningsberettigede aktiver sammenholdt med deres indtje-
ning.
Tabel 3. Selskab med små afskrivninger
Udgangspunkt
Gældende
Resultatopgørelse
Nettoomsætning
Diverse omkostninger
Resultat før afskrivninger (EBITDA)
Afskrivninger
Resultat før renter (EBIT)
Renteudgifter mv.
Fradragsbeskæring
80 pct. af EBIT
30 pct. af EBITDA
Fradragsbeskæring
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Eks. 3 - Små afskrivninger
Gældende
Forslag
Forslag
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-100
60
-55
600
-440
160
-80
80
-55
600
-440
160
-80
80
-55
48
-
7
-
48
7
64
48
0
7
Side 4 af 4