Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 28 , L 28 A , L 28 B
Offentligt
2078712_0001.png
10. december 2018
J.nr. 2017 - 1461
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud
(EF-voldgiftskonventionen), momsloven og forskellige andre love. (Implementering af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og forskellige ændrin-
ger af momssystemdirektivet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 23. december 2018. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 28 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om ændringen i selve definitionen af et kontrolleret selskab får konsekvenser for omfanget af danske virksomheder, der vil blive defineret som Controlled Foreign Company, og om dette vil få økonomiske konsekvenser, til skatteministeren
2078712_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget at: ”Det foreslås endvidere, at kontrolbe-
grebet justeres i overensstemmelse med direktivet. Det foreslås, at et datterselskab anses
for kontrolleret, hvis moderselskabet selv eller sammen med tilknyttede personer har en
direkte eller indirekte interesse på mere end 50 pct. af stemmerettighederne, ejer direkte
eller indirekte mere end 50 pct. af kapitalen eller har ret til at modtage mere end 50 pct. af
overskuddet i datterselskabet. Kontrolkravet opgøres således sammen med besiddelser
ejet af tilknyttede personer.” Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at de gældende
danske regler for CFC-beskatning
defineres således: ”Et moderselskab bliver CFC-beskat-
tet af datterselskabets indkomst, når følgende tre betingelser er opfyldt: 1) Selskabet er di-
rekte eller indirekte aktionær i datterselskabet, og koncernen har bestemmende indflydelse
i datterselskabet ved at råde over mere end 50 pct. af stemmerettighederne, jf. selskabs-
skattelovens § 31 C, 2) datterselskabets CFC indkomst udgør mere end 50 pct. af datter-
selskabets samlede indkomst, og 3) datterselskabets finansielle aktiver gennemsnitligt i
indkomståret udgør mere end 10 pct. af selskabets samlede aktiver.”
Ministeren bedes redegøre for, om ændringen i selve definitionen af et kontrolleret sel-
skab, får konsekvenser for omfanget af danske virksomheder, der vil blive defineret som
Controlled-Foreign-Company, og om dette vil få økonomiske konsekvenser.
Svar
Der vil ved 2. behandlingen blive fremsat et ændringsforslag, hvor den del af L 28, der
vedrører implementeringen af CFC-reglerne, udskilles til et særskilt lovforslag. Spørgsmål,
der vedrører CFC-reglerne, vil blive endeligt besvaret inden 2. behandlingen af dette lov-
forslag.
Side 2 af 2