Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 189
Offentligt
2043700_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2019
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 189 stillet af udvalget den 28. marts
efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
I lovforslaget foreslås en ophævelse af kravet om, at den ansvarshavende
aktuar i livsforsikringsselskaber årligt skal indsende en beretning til Fi-
nanstilsynet, med henvisning til, at kravet efter gennemførelsen af Sol-
vens II vurderes at være overflødig, da hensynene bag beretningen vare-
tages af aktuarfunktionen som følge af Solvens II. Af lovforslagets be-
mærkninger fremgår bl.a., at ”Med gennemførelsen af Solvens II vareta-
ges mange af de hensyn, der er sikret ved den ansvarshavende aktuars
årlige beretning, af aktuarfunktionen”.
Vil ministeren redegøre for,
a) hvilke hensyn, der i dag er sikret ved den ansvarshavende aktuars årlige
beretning, som fremover ikke vil blive varetaget af aktuarfunktionen?
b) om der er forskelle i, hvad og hvordan der vil blive kontrolleret af ak-
tuarfunktionen i forhold til, hvad den ansvarshavende aktuar gør i dag
og i bekræftende fald hvilke?
c) om der er rapporteringer, som ikke længere vil tilgå Finanstilsynet ved
overgangen til aktuarfunktionen i forhold til, hvad den ansvarshavende
aktuar i dag rapporter til Finanstilsynet
og i bekræftende fald hvilke?
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Finanstilsynet, der har oplyst følgende som jeg
kan henholde mig til:
”Aktuarfunktionen
er indført som led i implementeringen af Sol-
vens II-direktivet, mens kravet om en ansvarshavende aktuar og
dennes forpligtelser følger af nationale krav. De to roller kan ud-
øves af den samme person, og deres ansvarsområder overlapper i
et vist omfang, jf. nedenfor.
Ad a) og b)
Hverken den ansvarshavende aktuars ansvarsområde eller rolle
ændrer sig som følge af lovforslaget. Det samme gælder for aktuar-
funktionen. Lovforslaget afskaffer således udelukkende den an-
svarshavende aktuars årlige beretning til Finanstilsynet.
Samtidig finder alle øvrige, eksisterende forpligtelser for den an-
svarshavende aktuar fortsat anvendelse. Det inkluderer bl.a. for-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 189 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en ophævelse af kravet om, at den ansvarshavende aktuar i livsforsikringsselskaber årligt skal indsende en beretning til Finanstilsynet, med henvisning til, at kravet efter gennemførelsen af Solvens II vurderes at være overflødigt, til erhvervsministeren
2/2
pligtelsen for den ansvarshavende aktuar til omgående at indberet-
te enhver tilsidesættelse af selskabets tekniske grundlag direkte til
Finanstilsynet.
Kravet i lov om finansiel virksomhed om aktuarens årlige indsen-
delse af en beretning til Finanstilsynet blev indført forud for ikraft-
træden af Solvens II, hvor der ikke var anden overvågning end den
ansvarshavende aktuar. Med implementeringen af Solvens II ind-
førtes der krav om en aktuarfunktion, der bidrager til en række nye
rapporteringer til Finanstilsynet, f.eks. rapporten om solvens og fi-
nansiel situation, den uddybende rapport om solvens og finansiel
situation og kvantitative indberetningsskemaer.
Det var på den baggrund vurderingen fra arbejdsgruppen om ef-
tersynet af den finansielle regulering, at mange af de hensyn til lø-
bende rapportering, der tidligere sikredes ved den ansvarshavende
aktuars årlige beretning, kan varetages ved den ansvarshavende
aktuars fortsatte indberetningsforpligtelser og af de nye løbende
rapporteringskrav til selskaberne.
Ad c)
Den ansvarshavende aktuars årlige beretning indeholder afsnit om
selskabets overholdelse af reglerne om rimelighed, der ikke påses
af aktuarfunktionen, og som Finanstilsynet isoleret set får mindre
løbende rapportering om. Den ansvarshavende aktuar vil imidler-
tid fortsat være forpligtet til omgående at indberette ethvert brud
på reglerne om rimelighed direkte til Finanstilsynet. Den ansvars-
havende aktuar skal derfor løbende kontrollere, at selskaberne ef-
terlever kravet om rimelighed og foretage den nødvendige rappor-
tering til Finanstilsynet.
Finanstilsynet fører endvidere tilsyn med, at selskaberne efterlever
rimelighedskravet. Som en del af sit løbende tilsyn vil Finanstilsy-
net kunne udbede sig de nødvendige oplysninger, hvis der opstår
tvivl om, hvorvidt et selskab efterlever rimelighedskravet korrekt.
Det er derfor vurderingen, at Finanstilsynet vil kunne sikre sig det
samme informationsniveau som i dag i alle de tilfælde, hvor Fi-
nanstilsynet vurderer det relevant.”
Jeg henviser desuden til mit svar på spørgsmål 9 til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov