Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 114
Offentligt
2003936_0001.png
22. januar 2019
J.nr. 2017 - 5308
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 114 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskat-
teloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Bedre vilkår for tildeling af medarbejder-
aktier i nye, mindre virksomheder, for opsparing i investeringsinstitutter og for tiltrækning
af kapital til danske investeringsinstitutter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 18. januar 2019.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-19 fra Finans Danmark vedrørende skattepligtsbestemmelsen for de minimumsbeskattede investeringsinstitutter, til skatteministeren
2003936_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/1-19 fra Finans Danmark, vedrørende
skattepligtsbestemmelsen for de minimumsbeskattede investeringsinstitutter, jf. L 114
bilag 11?
Svar
Finans Danmark fremkommer på baggrund af det fremlagte ændringsforslag med to be-
mærkninger af teknisk karakter.
1.
For det første foreslår Finans Danmark, at der i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5c,
og selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, tilføjes en undtagelse for udbytter modtaget fra
et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, der udelukkende investerer i fordringer
(obligationer) omfattet af kursgevinstloven og afledte finansielle instrumenter. En tilsva-
rende undtagelse bør efter Finans Danmarks opfattelse fremgå af bestemmelserne om be-
grænset skattepligt i kildeskatteloven og selskabsskatteloven.
Finans Danmark har begrundet forslaget med, at den allerede foreslåede undtagelse for
udbytter, der modtages fra et andet investeringsinstitut, der efter vedtægterne ikke kan in-
vestere i danske aktier, ikke er tilstrækkelig. Det anføres, at der kan være tale om situatio-
ner, hvor institutter udelukkende har investeret i værdipapirer omfattet af kursgevinstlo-
ven, selv om det ikke fremgår af vedtægterne, at de ikke kan investere i danske aktier.
Disse institutter vil efter kildeskattelovens § 65, stk. 8, være fritaget for indeholdelse af
udbytteskat, idet det her ifølge Finans Danmark kun er afgørende, hvordan der faktisk er
investeret.
Kommenter
Det er Skatteministeriets opfattelse, at det også i forhold til bestemmelsen i kildeskattelo-
ven er en forudsætning, at det er en formel investeringspolitik for investeringsinstituttet,
at der udelukkende investeres i fordringer mv. omfattet af kursgevinstloven, og at det der-
med er en forudsætning, at dette fremgår af vedtægterne, jf. også lov om investeringsfor-
eninger § 14, nr. 26, hvor det er udtrykkeligt fastsat, at investeringsforeningers vedtægter
skal indeholde bestemmelser om foreningens og de enkelte afdelingers investeringspolitik
og de almindelige regler for den enkelte afdelings anbringelse af formuen.
Bestemmelsen i kildeskattelovens § 65, stk. 8, om fritagelse for indeholdelse af kildeskat i
udbytter fra investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der udelukkende investerer
i fordringer mv. omfattet af kursgevinstloven, udspringer af den tidligere opdeling af in-
vesteringsinstitutter i de tre kategorier; rene aktiebaserede institutter, blandede institutter
og rene obligationsbaserede institutter. De rene obligationsbaserede investeringsinstitutter
var netop defineret som investeringsinstitutter, der udelukkende investerede i fordringer
mv. omfattet af kursgevinstloven. Placering i den rette kategori beroede på den investe-
ringsstrategi, som var fastlagt i vedtægterne. Der kunne ikke opnås status som et rent ob-
ligationsbaseret investeringsinstitut alene på basis af de faktisk foretagne investeringer,
hvis vedtægterne åbnede mulighed for investering i aktier.
Side 2 af 3
L 114 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-19 fra Finans Danmark vedrørende skattepligtsbestemmelsen for de minimumsbeskattede investeringsinstitutter, til skatteministeren
2003936_0003.png
Det er på den baggrund opfattelsen, at der med den forslåede formulering, hvorefter der
vil være en undtagelse for udbytter, der modtages fra et andet investeringsinstitut, der ef-
ter vedtægterne ikke kan investere i danske aktier, vil være overensstemmelse mellem de
ændringer, der indgår i lovforslaget, og bestemmelsen i kildeskattelovens § 65, stk. 8.
2.
For det andet foreslår Finans Danmark, at det bliver muligt for eksisterende danske in-
vesteringsinstitutter med minimumsbeskatning at tilvælge beskatning af danske aktieud-
bytter. Dette begrundes med, at det i modsat fald vil blive administrativt tungt, da den
manglende mulighed medfører, at eksisterende afdelinger skal nedlægges og nye oprettes
til formålet. Finans Danmark foreslår endvidere, at der stilles krav om, at en sådan beslut-
ning i givet fald skal vedtages på en generalforsamling.
Kommentar
Det er opfattelsen, at der er et væsentlig hensyn at tage til de danske investorer, idet et
valg om at overgå til en beskatning på 15 pct. af modtagne udbytter af danske aktier vil
indebære en væsentlig skærpelse af beskatningen for danske investorer. Et krav om vedta-
gelse på en generalforsamling ses ikke at kunne udgøre en tilstrækkelig kompensation her-
for. Der vil ikke være tale om en beslutning med samme betydning for alle deltagere i af-
delingen. Tværtimod vil situationen være den, at en sådan beslutning vil være til klart for-
del for de udenlandske deltagere og til klar ulempe for de danske deltagere. Er der fx et
lille flertal af udenlandske deltagere, vil disse således let kunne få en sådan ændring i gen-
nem til skade for et relativt stort mindretal af danske deltagere. Derfor er det opfattelsen,
at det er berettiget at stille som krav, at der skal være tale om nyoprettede afdelinger.
Side 3 af 3