Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1973702_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Marie Jørgensen
2018-0037-0029
924481
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 16. november 2018. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om lovforslaget vil medføre en stigning i antallet af børn og unge, der anbringes på henholdsvis delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Er det ministerens forventning, at lovforslaget vil medføre en
stigning i antallet af børn og unge, der anbringes på hhv. luk-
kede og sikrede døgninstitutioner?”
Svar:
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovforslaget § 14, stk. 1, at Ung-
domskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet som led i et forbedringsforløb. Anbringelse efter § 14 kan under
visse nærmere omstændigheder ske på en delvis lukket døgninstitution eller
delvis lukket afdeling på en døgninstitution, jf. lovforslagets § 15, eller på
en sikret døgninstitution, jf. lovforslagets § 16.
Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, er kravene til anbrin-
gelse uden for hjemmet med eller uden samtykke identiske med kravene
hertil efter reglerne på det sociale område og skal administreres i overens-
stemmelse med disse regler. Der er således ikke tiltænkt en ændring af reg-
lerne vedrørende anbringelse uden for hjemmet. Ændringen består alene i,
at Ungdomskriminalitetsnævnet i sager vedrørende børn og unge, der er om-
fattet af nævnets målgruppe, overtager kompetencen til at træffe afgørelse
om anbringelse fra kommunalbestyrelsen (anbringelse med samtykke) eller
det kommunale børn- og ungeudvalg (anbringelse uden samtykke). Anbrin-
gelse uden for hjemmet vil stadig skulle ske med barnets eller den unges
bedste for øje, og anbringelse vil heller ikke fremover blive anvendt som en
straf over for barnet eller den unge.
Formålet med og betingelserne for at anbringe et barn eller en ung uden for
hjemmet vil således være de samme som betingelserne på det sociale om-
råde. Hvis børn- og ungeudvalget efter reglerne på det sociale område i dag
kan anbringe et barn eller en ung på en delvis lukket døgninstitution eller en
sikret døgninstitution, vil den pågældende også kunne anbringes af Ung-
domskriminalitetsnævnet efter reglerne i lov om bekæmpelse af ungdom-
skriminalitet.
2