Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84 Bilag 9
Offentligt
1984434_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Præcisering fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der medtages føl-
gende præcisering af punkt 2.1.2.4 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget:
Vedrørende Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmers
habilitet
Pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger
omhandler Ungdomskriminalitetsnævnets uafhængighed og
nævnsmedlemmernes habilitet.
Tredje tekstafsnit i pkt. 2.1.2.4 lyder således:
»Nævnets medlemmer vil endvidere være underlagt for-
valtningslovens regler, herunder om bl.a. inhabilitet, jf. for-
valtningslovens § 3. Medlemmerne vil på denne baggrund
ikke kunne deltage i behandlingen af andre sager vedrørende
samme person i den offentlige forvaltning eller ved domsto-
lene. Det skal således sikres, at nævnsmedlemmerne ikke
som led i deres øvrige arbejde har eller har haft kontakt med
de børn og unge, som skal have deres sag behandlet i Ung-
domskriminalitetsnævnet, i et omfang der vil medføre inha-
bilitet«.
Justitsministeriet ønsker at præcisere, at det som ud-
gangspunkt ikke er hensigten med lovforslaget at indføre
strengere habilitetskrav for Ungdomskriminalitetsnævnets
medlemmer, end hvad der følger af den almindelige forvalt-
ningsret, jf. forvaltningslovens § 3.
Det forhold, at et medlem af Ungdomskriminalitetsnæv-
net forud for behandlingen af en sag i nævnet måtte have
deltaget i behandlingen af andre sager vedrørende samme
person i den offentlige forvaltning eller ved domstolene, vil
efter Justitsministeriets opfattelse ikke nødvendigvis i sig
selv bevirke, at medlemmet er inhabilt i forhold til nævnssa-
gen. En sådan omstændighed bør dog i almindelighed give
anledning til, at medlemmet overvejer, om der konkret i øv-
rigt foreligger sådanne omstændigheder, at medlemmet er
inhabilt og derfor ikke kan deltage i nævnsbehandlingen.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil efter Justitsministeriets
opfattelse ikke kunne sættes med en repræsentant fra politi-
et, som har deltaget i de indledende efterforskningsskridt,
som har dannet grundlaget for sagens henvisning til nævnet.
Det vurderes endvidere, at repræsentanten for politiet ikke
må være placeret i samme enhed som de medarbejdere hos
politiet, der screener sagerne med henblik på henvisning til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Omvendt vurderes der som udgangspunkt ikke at være
noget til hinder for, at nævnet f.eks. sættes med en dommer,
der forud for nævnsmødet har behandlet andre sager vedrø-
rende samme person ved domstolene. Det vurderes dog mest
korrekt, at nævnet ikke sættes med en dommer, der har del-
taget i behandlingen af den straffesag, hvorved sagen er ble-
vet henvist til nævnet.
Vedrørende kriminalitetskravet for børn og unge i alde-
ren 10 til 14 år (personfarlig kriminalitet)
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at den foreslåede
lov bl.a. finder anvendelse for unge i alderen 15 til 17 år,
som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i
Danmark, og som er idømt fængselsstraf for personfarlig
kriminalitet.
Det følger endvidere af lovforslagets § 2, stk. 2, at den
foreslåede lov bl.a. finder anvendelse for børn og unge i al-
deren 10 til 14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt
fast, lovligt ophold i Danmark, og som er mistænkt for per-
sonfarlig kriminalitet.
I bemærkningerne til § 2, stk. 2, nr. 1, om personfarlig
kriminalitet anføres det bl.a., at
»(…) bestemmelsen indebærer, at betingelserne for at
indstille en sag til behandling i Ungdomskriminalitetsnæv-
net
altid
vil være opfyldt i de sager, hvor barnet eller den
unge er mistænkt for at have begået personfarlig kriminali-
tet«.
AX022254
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 6. december 2018
1984434_0002.png
2
Sager om unge i alderen 15 til 17 år, som har begået per-
sonfarlig kriminalitet, herunder f.eks. simpel vold, vil som
det klare udgangspunkt udløse en fængselsstraf og vil derfor
skulle henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet.
Dog kan der i sager om ubetydelig vold begået af unge i
alderen 15 til 17 år anvendes tiltalefrafald, hvis ingen bety-
delig skade er sket. Det kan f.eks. være sager, hvor både sig-
tede og forurettede er meget unge, og hvor volden er opstået
efter forudgående uoverensstemmelser mellem parterne,
herunder i forbindelse med konflikter opstået på skolen eller
ved fester, f.eks. fordi konflikten har udviklet sig til håndge-
mæng på grund af indtagelse af alkohol. Sådanne sager vil
ikke skulle henvises til behandling i Ungdomskriminalitets-
nævnet, da den unge i dette tilfælde ikke vil være idømt en
fængselsstraf.
Justitsministeriet ønsker på den baggrund at præcisere, at
lovforslaget skal forstås således, at sager vedrørende børn
og unge i alderen 10 til 14 år, der er mistænkt for vold, som
er af ubetydelig karakter, og som ville have ført til tiltalefra-
fald, hvis barnet eller den unge havde været over den krimi-
nelle lavalder, ikke skal henvises til behandling i Ungdoms-
kriminalitetsnævnet.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV og SF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2-4 og 6-12 og imod æn-
dringsforslag nr. 1 og 5.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2.
behandling stemme hverken for eller imod de stillede æn-
dringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, KF
og IA):
Til § 4
1)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »formandskab« til: »formand«.
[Forenkling af beskikkelsesprocessen]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af ALT):
Til § 5
2)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 21, stk. 3 og 6,«: »§ 29, stk.
3,«.
[Ændring af henvisning]
Til § 6
3)
I
stk. 1
ændres »§ 30, stk. 3,« til: »§ 29, stk. 3,«.
[Ændring af henvisning]
4)
I
stk. 2, nr. 6,
ændres »under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
( S, DF, V, LA, KF
og IA):
Til § 24
5)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »15« til: »12«.
[Orienteringspligt for kommunalbestyrelsen ved afgørelser
om ændret anbringelsessted truffet med samtykke fra unge
over 12 år]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af ALT):
Til § 28
6)
I
stk. 1
ændres »partsrepræsentant« til: »partsrepræsen-
tanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 35
7)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »en eventuel partsrepræsentant«
til: »eventuelle partsrepræsentanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 44
8)
I
3. pkt.
ændres »en eventuel partsrepræsentant« til:
»eventuelle partsrepræsentanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 46
9)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Til § 55
10)
I
stk. 2, nr. 6,
ændres »under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Til § 60
11)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven finder anvendelse for sager om kriminalitet
begået efter lovens ikrafttræden.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 6. december 2018
1984434_0003.png
3
[Afgrænsning af lovens anvendelsesområde til sager om kri-
minalitet begået efter lovens ikrafttræden]
Til § 62
12)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 57, nr. 9,
indsættes efter »pågældende,«: »eller«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget lægges der op til, at beskikkelsen
af Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer foretages af
nævnets formand alene, dvs. uden næstformændenes med-
virken. Beskikkelsen af medlemmer vil fortsat ske på grund-
lag af indstillinger fra henholdsvis Domstolsstyrelsen, Rigs-
politiet og KL, jf. lovforslagets § 4, stk. 1.
Formålet med ændringsforslaget er at forenkle den prak-
tiske beskikkelsesproces med henblik på at sikre, at nævnet
hurtigt og effektivt kan udfylde ledige pladser og fungere
som et arbejdsdygtigt nævn til enhver tid overalt i landet.
Det vurderes at være uforholdsmæssigt ressourcekrævende
at aktivere Ungdomskriminalitetsnævnets samlede formand-
skab, som i praksis vil omfatte ca. 50 dommere fra alle dele
af landet, i forbindelse med beskikkelse af nye medlemmer.
Det bemærkes, at Ungdomskriminalitetsnævnets formand
vælges af næstformændene, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, og at
formanden således tegner det samlede formandskab.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en henvis-
ning til lovforslagets § 29, stk. 3, i den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 5, stk. 2.
Ændringsforslaget indebærer, at der i bestemmelsen hen-
vises til samtlige sager, der efter lovforslaget kan afgøres af
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en næstfor-
mand alene.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin-
gen til lovforslagets § 30, stk. 3, så der i stedet henvises til
lovforslagets § 29, stk. 3, i bestemmelsen.
Formålet med ændringsforslaget er at korrigere en hen-
visningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en sproglig præcisering, idet lovfor-
slagets § 6, stk. 2, nr. 6, henviser til lovforslagets § 18, stk.
1, hvorefter Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med
en afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan træf-
fe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med anbringel-
sen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov om voksenan-
svar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således sikre en ensretning af ord-
lyden i lovforslagets § 6, stk. 2, nr. 6, og § 18, stk. 1.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre aldersangi-
velsen i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 24,
stk. 3, så det fremgår af bestemmelsen, at kommunalbesty-
relsen straks skal orientere Ungdomskriminalitetsnævnet,
hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ændret an-
bringelsessted med samtykke fra forældremyndighedsinde-
haverne og en ung, der er fyldt 12 år.
Kommunalbestyrelsens kompetence til at træffe afgørelse
om ændret anbringelsessted med samtykke følger af § 69,
stk. 1, jf. stk. 2, i lov om social service. Heraf fremgår det, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om ændret an-
bringelsessted, hvis der foreligger samtykke hertil fra foræl-
dremyndighedsindehaverne og den unge, der er fyldt 12 år.
Ændringsforslaget skal således sikre en ensretning af ord-
lyden i lovforslagets § 24, stk. 3, og § 69, stk. 1, jf. stk. 2, i
lov om social service.
Til nr. 6-8
Ændringsforslagene er en sproglig præcisering for at ens-
rette angivelsen af »partsrepræsentanter« i lovforslaget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en sproglig præcisering, idet lovfor-
slagets § 46, stk. 1, nr. 3, henviser til lovforslagets § 18, stk.
1, hvorefter Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med
en afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan træf-
fe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med anbringel-
sen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov om voksenan-
svar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således sikre en ensretning af ord-
lyden i lovforslagets § 46, stk. 1, nr. 3, og § 18, stk. 1.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en sproglig præcisering, idet lovfor-
slagets § 55, stk. 2, nr. 6, henviser til lovforslagets § 18, stk.
1, hvorefter Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med
en afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan træf-
fe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med anbringel-
sen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov om voksenan-
svar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således sikre en ensretning af ord-
lyden i lovforslagets § 55, stk. 2, nr. 6, og § 18, stk. 1.
Til nr. 11
Der lægges med den foreslåede ændring op til, at loven
skal finde anvendelse for sager om kriminalitet begået efter
lovens ikrafttræden og dermed ikke som oprindelig forudsat
for verserende sager.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig at
give anledning til implementeringsmæssige udfordringer, at
sager, der ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2019 endnu
ikke er endeligt afgjort, omfattes af Ungdomskriminalitets-
nævnets kompetence.
Det skyldes, at et relativt stort antal verserende sager må
forventes at skulle behandles af Ungdomskriminalitetsnæv-
net allerede i slutningen af januar 2019.
Justitsministeriet bemærker, at det er en bærende forud-
sætning for den foreslåede lov, at barnet eller den unge
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 6. december 2018
1984434_0004.png
4
mærker en hurtig reaktion på sin kriminelle adfærd, hvorfor
sager, der henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet, skal
behandles med den fornødne hurtighed og inden for nærme-
re bestemte sagsbehandlingsfrister. Denne forudsætning vur-
deres at kunne komme under betydeligt pres, hvis det fast-
holdes, at loven skal finde anvendelse for verserende sager.
Det foreslås på denne baggrund at ændre lovforslaget, såle-
des at loven alene vil finde anvendelse for sager om krimi-
nalitet begået efter den 1. januar 2019.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en redaktionel ændring, idet der i
den foreslåede affattelse af § 57, nr. 9, i straffeloven, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, i lovforsla-
gets § 62, nr. 2, indsættes bindeordet »eller« efter »pågæl-
dende,«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2018 og var til
1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. september
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 405
(folketingsåret 2017-18). Den 26. oktober 2018 sendte ju-
stitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2
deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 26 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1