Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 8 Bilag 5
Offentligt
1975480_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. december 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn, lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge og ligningsloven
(Mere kvalitet i plejefamilier)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af <udvalget>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 66 a
indsæt‐
tes i
nr. 1
efter »børn«: »og unge«.
[Sproglig præcisering]
2)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 66 b
udgår i
stk. 6
»og
tilsyn«.
[Teknisk ændring]
3)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 66 c
ændres i
stk. 4
»og
specialiserede plejefamilier« til: », specialiserede plejefami‐
lier og netværksplejefamilier«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det i lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede § 66 a i lov
om social service foreslås det i nr. 1, at kommunalbestyrel‐
sen ved anbringelse af et barn eller en ung i plejefamilie kan
vælge plejefamilietypen almene plejefamilier. I den foreslå‐
ede bestemmelse om almene plejefamilier omtales alene
»børn« i beskrivelsen af, hvem almene plejefamilier kan va‐
retage omsorgen og sikre udvikling og trivsel for. Efter den
almindelige sprogbrug i loven anvendes dog »børn og un‐
ge«, når der er tale om personer under 18 år. Med ændrings‐
forslaget præciseres sprogbrugen i bestemmelsen.
Til nr. 2
Med det i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslåede § 66 b i lov
om social service foreslås det i stk. 6, at børne- og socialmi‐
nisteren skal kunne fastsætte nærmere regler om godkendel‐
se og tilsyn, jf. det foreslåede § 66 b, stk. 1, om grundkursus
til netværksplejefamilier, om dækning af netværksplejefami‐
liers omkostninger ved at have et barn eller en ung boende
DokumentId
Journalnummer
L 8 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1975480_0002.png
2
og om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste til
netværksplejefamilier, jf. det foreslåede § 66 b, stk. 4.
Det foreslåede § 66 b, stk. 1, omhandler imidlertid ude‐
lukkende godkendelse og ikke tilsyn. Med ændringsforsla‐
get korrigeres det foreslåede stk. 6, sådan at bestemmelsen
alene vedrører fastsættelse af nærmere regler om godkendel‐
se. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 3
Med det i lovforslagets § 1, nr. 9, foreslåede § 66 c i lov
om social service foreslås det i stk. 4, at børne- og socialmi‐
nisteren skal kunne fastsætte nærmere regler om supervi‐
sion, rådgivning, vejledning og efteruddannelse til almene
plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede
plejefamilier, om omfanget af den intensive støtte i begyn‐
delsen af en anbringelse, om plejefamiliernes pligt til at
modtage den intensive støtte, og om gennemførelse af kur‐
sus i det underliggende materiale til Socialstyrelsens tæt
støttede opstartsforløb, forud for udbydelse af dette til pleje‐
familier.
De foreslåede § 66 c, stk. 1-3, omhandler foruden almene
plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede
plejefamilier også netværksplejefamilier. Det er hensigten,
at bemyndigelsen til børne- og socialministeren i det foreslå‐
ede § 66 c, stk. 4, også skal omfatte fastsættelse af regler om
netværksplejefamilier. Med ændringsforslaget korrigeres det
foreslåede stk. 4, sådan at bestemmelsen også omfatter fast‐
sættelse af regler i relation til netværksplejefamilier. Der er
alene tale om en teknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 1.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
266 (folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et høringsno‐
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1