Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 44 Bilag 1
Offentligt
1946891_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2018-2227
Notat om indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til Skånetrafiken)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 28. juni 2018 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over et udkast
til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens
praktiske trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til Skånetrafiken). Hø-
ringsfristen udløb den 13. august 2018.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Arriva, Banedanmark, DI Transport, DSB, Erhvervsstyrelsen, Københavns
Lufthavne, Metroselskabet, Movia, Passagerpulsen, Region Sjælland og Rigsre-
visionen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
Bornholmstrafikken Holding A/S, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Kommunernes Landsforening (KL) og Vejdirektoratet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, BAT, Bornholmstrafikken Holding A/S,
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Bus & Tog-samarbejdet, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale Handi-
capråd, Fagligt Fælles Forbund
3F, FOA, Havarikommissionen for Civil Luft-
fart og Jernbane, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, Køben-
havns Kommune, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokaltog A/S, Offent-
ligt Ansattes Organisationer (OAO), Region Hovedstaden, Rådet for Bæredyg-
tig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sund & Bælt Holding A/S, Trafikforbundet,
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingssel-
skabet By & Havn I/S samt Øresundsbro Konsortiet.
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0002.png
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets kommentarer vil fremgå i kursiveret
form i forlængelse af de pågældende høringssvar.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
1. Skånetrafikkens fremtidige rolle i kollektiv trafik i Danmark
Metroselskabet, Movia og DSB noterer sig, at Skånetrafikens fremtidige rolle i
diverse danske samarbejdsfora, herunder samarbejdet om deling af billetind-
tægter, vil blive håndteret i en tillægsaftale til ”Aftale vedrørende togtrafik mel-
lem
København H/Østerport-Malmö
C”
samt i en kommende revision af re-
gelgrundlaget for deling af billetindtægter i hovedstadsområdet. Blandt andet
bemærker Metroselskabet og DSB, at der i den sammenhæng kan være behov
for at afklare forhold vedr. Skånetrafikens deltagelse i samarbejdet om deling af
billetindtægter i hovedstadsområdet, hvordan Skånetrafiken indgår i beslut-
ninger om prissætning på lokale takstsæt, og om Skånetrafiken indgår som part
i takstsamarbejdet i DOT samt, hvilke billetprodukter Skånetrafiken skal kunne
udbyde.
For så vidt angår Skånetrafikens fremtidige rolle i forhold til takstsamarbej-
det i DOT, skal Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærke, at det er
forventningen, at Skånetrafiken ikke vil få tildelt takstkompetence, men i ste-
det vil skulle anvende de til enhver tid gældende takster på den danske dels-
trækning. Dette forhold vil
ligesom de øvrige forhold Metroselskabet og
DSB adresserer i forhold til temaet med Skånetrafikens fremtidige rolle i
dansk kollektiv trafik
blive endeligt afklaret og fastlagt i forbindelse med
den kommende tillægsaftale til
”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
Køben-
havn H/Østerport-Malmö
C”
samt i den kommende revision af regelgrundla-
get for deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik for hovedstadsom-
rådet. Såvel tillægsaftalen som den kommende revision af regelgrundlaget for
deling af billetindtægter i hovedstadsområdet forventes gennemført i 2019.
2. Korrespondancer mellem Kystbanen og Københavns Lufthavn
Side 2/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0003.png
DI Transport, DSB, Københavns Lufthavne og Passagerpulsen udtrykker be-
kymring over, at lovforslaget kan medføre, at passagerer på Kystbanen skal
skifte tog for at komme til og fra Københavns Lufthavn.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at der
ud-
over et politisk ønske om at samle driften af øresundstogtrafikken under én
operatør
eksisterer et politisk ønske om at adskille Kystbanen fra svensk
togtrafik og i stedet drive Kystbanen i sammenhæng med den sjællandske
regionaltogtrafik, da det forventes at bidrage positivt til punktligheden på
Kystbanen. Det er ikke muligt at adskille øresundstogtrafikken fra driften af
Kystbanen, uden samtidig at ændre i forbindelsen mellem Kystbanen og Kø-
benhavns Lufthavn. Derudover skal det generelt bemærkes, at planlægningen
af kollektiv togtrafik udført som offentlig service sker på baggrund af politi-
ske ønsker og prioriteringer.
3. Tidspunkt for overdragelsen
DSB har bemærket, at det ikke er tydeligt i lovforslaget, hvornår trafikkøberan-
svaret for den option, som dækker trafikken fra grænsen til Østerport kan træ-
de i kraft.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at besvarelsen
af spørgsmålet om tidspunktet for omlægning af det praktiske trafikkøberan-
svar for øresundstogtrafikken mellem Østerport Station og grænsen til Sveri-
ge på Øresundsforbindelsen i praksis afhænger af tidspunktet for elektrifice-
ringen af strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Det skyldes, at den nød-
vendige adskillelse af øresundstogtrafikken og Kystbanen, afhænger af hvor-
når togene fra Kystbanen som alternativ til Sverige kan fortsætte til og fra
tilstrækkeligt mange sjællandske destinationer.
4. Trafikkøberansvar
DSB har bemærket, at DSB i dag kører regionaltog fra Sjælland til Østerport
samt IC og lyntog til Københavns Lufthavn i henhold til DSB’s kontraktlige
forpligtelser. DSB forudsætter, at dette skal fortsætte efter overdragelsen af
trafikkøberansvaret, og at der således vil være et delt trafikkøberansvar på
strækningen mellem Østerport og Københavns Lufthavn. DSB bemærker, at det
bør præciseres, at det praktiske trafikkøberansvar for øvrige tog, der betjener
hele eller dele af strækningen Østerport-Københavns Lufthavn, ikke overdrages
til Skånetrafiken.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det frem-
går af bemærkningerne til lovforslaget, at genstanden for lovforslaget og den
påtænkte ordning er øresundstogtrafikken
dvs. togtrafikken til og fra Sve-
rige over Øresundsforbindelsen. Dette følger endvidere af aftalen med Skåne-
trafiken
”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København H/Østerport-
Side 3/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0004.png
Malmö C”,
der optages som bilag til lovforslaget. For at sikre at dette står helt
klart, har Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet valgt at følge DSB’s op-
fordring og præcisere i lovteksten, at der er tale om en overdragelse af det
praktiske trafikkøberansvar for ”øresundstogtrafikken”, ligesom det fastslås i
lovbemærkningerne, at transport-, bygnings- og boligministeren fortsat vil
have trafikkøberansvaret for øvrige rejser lokalt på den danske delstrækning
mellem Københavns Lufthavn og Østerport Station.
Arriva bemærker, at det ikke står klart for Arriva, hvad der skal forstås ved be-
grebet ”praktisk trafikkøberansvar”.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det forhold,
at lovforslaget omfatter en overdragelse af ”det praktiske trafikkøberansvar”,
skal forstås således, at der ikke er tale om en fuld overdragelse af trafikkøber-
ansvaret, idet Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fortsat vil være sik-
ret generel kontrol og indsigt i trafikken og vil have adgang til at ophæve af-
talen, hvilket fremgår af lovbemærkningerne.
5. Øresundstogtrafikkens status efter overdragelse af statens prak-
tiske trafikkøberansvar
Banedanmark bemærker, at Banedanmark forstår overdragelsen af det prakti-
ske trafikkøberansvar til Skånetrafiken således, at den berørte trafik som hidtil
skal betragtes som trafik udført som offentlig service. Såfremt dette ikke længe-
re skal være tilfældet, vil trafikken over Øresund være at betragte som "fri tra-
fik" med den konsekvens, at den ikke længere nyder forrang i forhold til øvrig
passagertrafik i forbindelse med kapacitetstildelingen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det er kor-
rekt, at øresundstogtrafikken fortsat vil have status som trafik udført som
offentlig service, efter statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstog-
trafikken overdrages til Skånetrafiken. Det bemærkes, at det fremgår eksplicit
af aftalen mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken
”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København H/Østerport-Malmö
C”,
at
aftalen omfatter regler og vilkår for Skånetrafikkens overtagelse af det prak-
tiske trafikkøberansvar fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet for
indkøb af togtrafik som offentlig service på strækningen mellem Østerport og
den dansk-svenske landegrænse. Aftalen optages som bilag til lovforslaget. Af
lovforslagets bemærkninger fremgår det, at anvendelse af bestemmelsen vil
indebære, at Skånetrafiken overtager det praktiske trafikkøberansvar for
udbud herunder planlægning, vedligeholdelse af tog, kontraktopfølgning og
den operative trafikafvikling af øresundstogtrafikken inklusive den danske
delstrækning i overensstemmelse med aftalen mellem Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet og Skånetrafiken. Endelig indeholder selve aftalen med
Skånetrafiken en præcisering af, at den togtrafik, som udføres på den danske
delstrækning med henblik på at opfylde aftalens krav, anses for trafik udført
Side 4/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0005.png
som offentlig service. På den baggrund vurderer Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet ikke, at det er nødvendigt at fremhæve forholdet yderligere i
lovbemærkningerne.
6. Øvrige bemærkninger
Arriva bemærker, at det står uklart for Arriva, hvilke styringsmekanismer
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i forhold til kontrakten med den
operatør, der vinder Skånetrafikens kommende udbud. Desuden stiller Arriva
spørgsmål til, i hvilket omfang Skånetrafiken vil bestemme over trafikplanlæg-
ning på den danske delstrækning. Arriva spørger endvidere i hvilken grad og på
hvilke områder, lovændringen vil skabe positive økonomiske konsekvenser for
staten.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvis bemærke, at
flere af de forhold, som Arriva fremsætter bemærkninger og spørgsmål til, er
reguleret i
”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København H/Østerport-
Malmö C”,
der optages som bilag til lovforslaget. Såfremt det besluttes at
overdrage det praktiske trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til Skå-
netrafiken, vil det være Skånetrafiken, der er kontraktholder i forhold til den
operatør, der vinder udbuddet. Det vil derfor også være Skånetrafiken, der
har ansvaret for, at operatøren lever op til sine forpligtelser. Aftalen mellem
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken indeholder en
række bestemmelser, der tager sigte på at sikre danske interesser. Således er
Skånetrafiken forud for udbud af togtrafik over Øresund forpligtet til at opnå
godkendelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om betingelserne i
udbuddet for trafikkens udførelse på dansk område. Det er en forudsætning
for aftalen, at der vil blive realiseret en økonomisk samdriftsfordel og ud-
budsgevinst med én fælles operatør i øresundstrafikken sammenlignet med en
delt dansk og svensk operatør. I det tilfælde, hvor samdriftsfordelen ved én
fælles operatør efter Skånetrafikens modtagelse af tilbud måtte vise sig at
blive negativ, så Transport- Bygnings- og Boligministeriet påføres større net-
toomkostninger end ved videreførelse af den nuværende model, bortfalder
aftalen om Skånetrafikens overtagelse af trafikkøberansvaret for den danske
delstrækning. Derudover indeholder aftalen med Skånetrafiken bestemmelser
i forhold til opsigelse, bl.a. i tilfælde af væsentlig misligholdelse.
Region Sjælland har fremsat en bemærkning vedrørende et specifikt forhold
om afledte konsekvenser af den trafikale adskillelse af Kystbanen og øresunds-
togtrafikken i forhold til Region Sjællands påtænkte overtagelse af trafikkøber-
ansvaret for strækningen mellem Roskilde og Køge. Adskillelsen af Kystbanen
og øresundstogtrafikken, hviler på en forudsætning om, at togene på Kystbanen
kan fortsætte til og fra tilstrækkeligt mange sjællandske destinationer, herun-
der Næstved via Køge. Region Sjælland bemærker, at det er oplyst, at kystbane-
togene har en længde, der gør, at krydsningerne på banen skal ske ved Køge
Station. Dette kan indebære en problematik i forhold til at opnå fornuftige om-
Side 5/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0006.png
stigningstider mellem Østbanen og de statslige regionaltog. Region Sjælland
bemærker, at forholdet tilsyneladende kan afhjælpes ved at forlænge perroner-
ne på udvalgte stationer på strækningen mellem Ølby og Næstved.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet
er opmærksom på den nævnte problemstilling, men finder at den må håndte-
res særskilt, da den ikke har nogen direkte sammenhæng med lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen har i deres høringssvar bemærket, at lovforslaget ikke med-
fører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har ikke yderligere
kommentarer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
Rigsrevisionen har afgivet høringssvar, hvori Rigsrevisionen bemærker, at lov-
forslaget er gennemgået med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revi-
sions- og/eller regnskabsforhold, jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10. Rigsrevisio-
nen konstaterer, at lovforslaget indebærer, at Rigsrevisionen ikke længere vil
have adgang til regnskaber i henhold til Rigsrevisorloven.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke bemærkninger til hertil.
Side 6/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0007.png
Bilag 1
Høringsliste vedr. forslag til lov om ændring af lov om trafikselska-
ber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øre-
sundstrafikken til Skånetrafiken)
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Arriva
Banedanmark
BAT
Bornholmstrafikken Holding A/S
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
Bus & Tog-samarbejdet
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Erhverv
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri (DI)
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Transport og Logistik
DTL
Danske Handicaporganisationer
Danske Regioner
Det Centrale Handicapråd
DI Transport
DSB
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Fagligt Fælles Forbund
3F
FOA
Forbrugerrådet (Passagerpulsen)
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
HK Stat
HK Trafik og Jernbane
Jernbanenævnet
Kommunernes Landsforening (KL)
Københavns Kommune
Københavns Lufthavne A/S
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Lokaltog A/S
Metroselskabet I/S
Movia
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO)
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Rigsrevisionen
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Sikker Trafik
Sund & Bælt Holding A/S
Side 7/8
L 44 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946891_0008.png
Trafikforbundet
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Trafikselskaberne i Danmark
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Vejdirektoratet
Øresundsbro Konsortiet
Side 8/8