Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling), Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 29 Bilag 1, L 29 A Bilag 1, L 29 B Bilag 1
Offentligt
1948381_0001.png
4. oktober 2018
J.nr. 2018 - 2759
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer
og forskellige andre love og om ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om tilskud til visse
miljøvenlige lastbiler.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
AKB/KMO
(Autoriserede Køle- og
varmepumpefirmaers
Brancheforening / Køle-
branchens Miljøordning)
AKB/KMO bemærker, at den fo-
reslåede bagatelgrænse i lov om af-
gift af cfc og visse industrielle driv-
husgasser er forbundet med stor
risiko for klimamålsætningerne for
industrielle drivhusgasser.
AKB/KMO mener derfor, at for-
slaget bør udgå af lovforslaget, da
det bl.a. vil modarbejde formålet
med EUs udfasning af industrielle
drivhusgasser.
AKB/KMO fremhæver, at indu-
strielle drivhusgasser især udgøres
af kølemidler. Hvis drivhusgasser
slipper ud i atmosfæren, er der ri-
siko for, at de medfører global op-
varmning. AKB/KMO fremhæ-
ver, at det mest benyttede køle-
middel har et globalt opvarm-
ningspotentiale, der er næsten
4.000 gange så stort som CO2.
Der er på EU-plan indført en kvo-
teordning med formålet at udfase
brugen af visse gasser. Hensigten
er løbende at få sænket emissioner
af drivhusgasser, så målet om
modvirkning af global opvarmning
kan nås.
AKB/KMO forudser, at mange
virksomheder vil importere køle-
midler under bagatelgrænsen uden
registrering hos Skatteforvaltnin-
gen og KMO. AKB/KOM mener
derfor, at tallene i lovforslaget ikke
kan anvendes, da der ikke tages
højde for, at nuværende kunder
hos danske registrerede importører
Forslag om at indføre bagatelgræn-
ser i visse nationale afgiftslove har
til formål at lette de administrative
byrder for danske virksomheder.
Tiltaget er en del af aftale af 12.
november 2017 mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om
en række erhvervs- og iværksætter-
initiativer.
Det bemærkes, at flere afgiftslove
omfattet af forslaget om bagatel-
grænser har et miljømæssigt hen-
syn.
En bagatelgrænse på 10.000 kr. vil
medføre, at en lang række virk-
somheder, som kun modtager eller
udleverer afgiftspligtige varer i et
Side 2 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
selv vil importere afgiftsfrit, før de
køber afgiftsbelagt kølemiddel.
AKB/KMO bemærker, at bagatel-
grænsen svarer til, at der afgiftsfrit
kan indfører kølemidler med glo-
balt opvarmningspotentiale sva-
rende til 66.000 tons CO2.
AKB/KMO påpeger, at fritagelse
for registrering kan blive opfattet
som om, at der tilsvarende ikke
skal ske registrering hos KMO.
Det kan medføre en udfordring
ved, at virksomheder arbejder med
kølemidler uden lovpligtige god-
kendelser og kvalifikationer. Den
eksisterende returordning, hvor
brugt kølemiddel kan afleveres
mod tilbagebetaling af et indbetalt
gebyr, vil ifølge AKB/KMO blive
undermineret, hvis afgiftsfrit køle-
middel returneres, og der derved
udbetales mere, end der er indbe-
talt til ordningen.
AKB/KMO vurderer samlet set,
at bagatelgrænsen vil betyde en al-
vorlig svækkelse af de samlede mu-
ligheder for at følge og styre klima-
påvirkningen fra kølemidler i Dan-
mark.
begrænset omfang, kan undlade at
lade sig registrere og indbetale af-
gift. Bagatelgrænsen er ikke et
bundfradrag. Hvis virksomheden
modtager eller udleverer afgifts-
pligtige varer i en mængde, som
svarer til en afgift, der overstiger
10.000 kr., skal virksomheden regi-
streres og afregne det fulde afgifts-
beløb.
Det er desuden vurderet, at alene
et mindre antal virksomheder vil
kunne undlade at lade sig registrere
som følge af bagatelgrænsen. Da
der er tale om en bagatelgrænse, vil
der for storforbrugere stadig være
et afgiftsdrevet incitament til at re-
ducere omfanget af den miljøbela-
stende aktivitet.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd støtter over-
ordnet set, at lovforslaget vedta-
ges.
Dansk Bilbrancheråd bemærker til
forslaget om at undtage genopbyg-
gede biler fra nye regler om
brændstoftillæg, at forfaldsdatoen
for tilbagebetaling af for meget be-
talt registreringsafgift i lovforslaget
er fastsat til den 1. maj 2019.
Forfaldsdatoen for tilbagebetaling
af registreringsafgift foreslås fast-
sat således, at Skatteforvaltningen
efter lovens ikrafttrædelse har en
rimelig periode til at foretage gen-
beregning og tilbagebetaling af re-
Side 3 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd foreslår, at
forfaldsdatoen ændres til det tids-
punkt, hvor den (for høje) afgift
faktisk er betalt.
Dansk Bilbrancheråd påpeger, at
det er glædeligt, at der sættes fokus
på udfordringer om angivelse af
drivmiddel på registreringsattesten
for påhængskøretøjer og bemær-
ker, at der med lovforslaget indfø-
res en klar og gennemskuelig for-
enkling.
Dansk Bilbrancheråd fremhæver,
at de er tilfredse med forslag om at
undtage genopbyggede biler fra
nye regler om brændstoftillæg.
Dansk Bilbrancheråd finder det
glædeligt, at der sættes fokus på
omgåelsesmuligheder for eksport-
godtgørelse og i selvanmelderord-
ningen. Dansk Bilbrancheråd fin-
der, at det foreslåede må forventes
at skabe en mere lige og fair kon-
kurrence, selvanmeldere imellem.
Dansk Bilbrancheråd foreslår, at
forslag om at udsætte tidspunktet
for offentliggørelse og anvendelse
af standardformularer udtages af
lovforslaget. Dansk Bilbrancheråd
finder dette nødvendigt for at
standse den konkurrenceforvri-
dende adfærd, som leasingselska-
ber fortsat kan udøve.
Dansk Bilbrancheråd finder det
nødvendigt at få indført standard-
formularer for at styrke leasingta-
gers sikkerhed og sikre en fair kon-
kurrence mellem de store og de
mindre uafhængige bilforhandlere.
gistreringsafgift. Forfaldstidspunk-
tet er ikke fastsat til det faktiske
betalingstidspunkt, da der ikke er
tale om en uberettiget afgiftsop-
krævning.
Det er i forbindelse med processen
for udarbejdelse af standardformu-
larer blevet klart, at det ikke vil
være muligt at offentliggøre kor-
rekte og anvendelige standardfor-
mularer den 1. januar 2019.
I L 4, hvorved kravet om anven-
delse af standardformularer blev
indført, indgik ved fremsættelsen
af lovforslaget også forslag om en
objektivering af visse elementer i
leasingaftaler, herunder skærpede
krav til vilkår om overskudsdeling
og leasingtagers hæftelse for afta-
lens økonomiske risiko. En sådan
Side 4 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd har dog for-
ståelse for, at der ved evalueringen
af L 4 ses på standardformularer,
men finder det fortsat nødvendigt
at indføre standardformularer som
tidligere vedtaget.
Dansk Bilbrancheråd mener, at det
forhold, at standardformularer er
vanskelige at udarbejde, hverken
udgør god grund eller undskyld-
ning for at udsætte indførelsen,
idet dette må have stået klart fra
fremsættelse af lovforslag til L 4.
Dansk Bilbrancheråd opfordrer
derfor til, at arbejdet med stan-
dardformularer iværksættes nu,
som oprindeligt lovet.
Dansk Bilbrancheråd frygter, at en
svækket kontrolmulighed på grund
af udskydelsen af standardformule-
rer vil være til skade for målsæt-
ningen om at skabe fair konkur-
rence på leasingområdet.
objektivering ville have forenklet
leasingkontrakter betydeligt, og en
sådan forenkling var en del af
grundlaget for forslaget om indfø-
relse af standardformularer. Ob-
jektiveringen blev dog ikke gen-
nemført, idet det viste sig, at det
ville medføre, at der i afgiftsmæs-
sig sammenhæng blev indført en
skærpet vurdering af, hvem der
ejer køretøjet, ift. det almindelige
civilretlige begreb. Idet objektive-
ringen ikke blev gennemført, er
det vanskeligt at opbygge stan-
dardformularerne, så leasingaftaler
baseret på standardformularer kan
anses som ”forhåndsgodkendt”.
De oprindeligt fastsatte frister er
derfor ikke længere realistiske.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Industri - Bil-
branchen
Dansk Industri - Bilbranchen har
ingen bemærkninger.
Dansk Retursystem
Dansk Retursystem har ingen be-
mærkninger.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker til
forslag om skærpet vurdering ved
anmodning om registrering, at det
kun i meget begrænset omfang
Formålet med det foreslåede er at
give Skatteforvaltningen en reel
mulighed for at nægte fysiske og
juridiske personer adgang til regi-
Side 5 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, under hvilke betingelser
bestemmelsen er tiltænkt anvendt.
Danske Advokater fremhæver, at
det af forslaget fremgår, at der ikke
foreslås ændringer i omfanget af
den vurdering, Skatteforvaltningen
foretager, men udelukkende af den
personkreds, der kan indgå i vur-
deringen.
Danske Advokater påpeger, at der
med bestemmelsens nuværende
ordlyd allerede kan være tvivl om,
hvilken adfærd der berettiger brug
af bestemmelsen. En udvidelse
heraf kræver efter Danske Advo-
katers opfattelse en nærmere præ-
cisering af bestemmelsens indhold.
Danske Advokater opfordrer til, at
det af lovforslaget fremgår, hvilke
omstændigheder der bør være til
stede, hvis den foreslåede ordning
skal bringes i anvendelse, herunder
eksempler på hvilken konkret ad-
færd der kan begrunde nægtelse el-
ler tilbagekaldelse af registrering.
Danske Advokater bemærker yder-
ligere, at Skatteforvaltningen alle-
rede har mulighed for at stille krav
om højere sikkerhedsstillelse på
baggrund af bl.a. ”øvrige risikofak-
torer”.
Grundet denne mulighed
mener Danske Advokater, at det
bør overvejes, om der er behov for
den foreslåede bestemmelse.
streringsordningen, uden at en så-
dan udelukkelse relativt simpelt
kan omgås. Anvendelse af bestem-
melsen forudsætter, at personerne
tidligere har ageret på en måde,
som gør, at de må formodes ikke
at ville overholde registreringsord-
ningen.
Der er i lovforslaget kun angivet et
eksempel på en virksomhed, der
flere gange har undladt at angive
eller betale skatter og afgifter, men
på baggrund af forslaget fra Dan-
ske Advokater ændres lovforslaget,
så der nævnes flere eksempler på
adfærd, der kan indgå i en samlet
vurdering. Det tilføjes, at gæld fra
drift af andre virksomheder, kon-
kurser, der har påført staten et tab,
samt tidligere manglende overhol-
delse af registreringsordningen er
yderligere eksempler på adfærd,
der kan lægges til grund ved vurde-
ring af anmodning om registrering
som selvanmelder. Der er ikke tale
om en udtømmende liste, men ek-
sempler på adfærd, som kan indgå,
når Skatteforvaltningen foretager
en konkret vurdering af en anmod-
ning om registrering. Det bemær-
kes i den forbindelse, at Skattefor-
valtningen ved nægtelse af registre-
ring træffer en afgørelse, der kan
påklages, og som indeholder be-
grundelse for afgørelsen.
Datatilsynet
Datatilsynet forudsætter, at reg-
lerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven vil
blive iagttaget i forbindelse med
Det er Skatteministeriets vurde-
ring, at det foreslåede er i overens-
stemmelse med databeskyttelses-
reglerne.
Side 6 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eventuelle behandlinger af person-
oplysninger foranlediget af lov-
forslaget.
Datatilsynet har i øvrigt ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
DBU
DBU har ingen bemærkninger.
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører kan
overordnet bakke op om de fore-
slåede ændringer.
Til forslag om deltidsbrandmænds
køb af dagsbeviser bemærker De
Danske Bilimportører, at deltids-
brandmænd helt bør fritages for
køb af dagsbevis, da kørsler omfat-
tet af bestemmelsen må karakteri-
seres som force majeure.
Det vil efter gældende regler ikke
være muligt at ændre ordningen
for dagsbeviser, så deltidsbrand-
mænd kan undtages for køb af
dagsbeviser i forbindelse med pri-
vat brug af en gulpladebil. Køb af
dagsbeviser dækker de skatter, af-
gifter og moms, der følger af den
private kørsel.
Efter momsreglerne kan en gulpla-
debil ikke bruges til private formål,
hvis der er foretaget fradrag for
moms ved anskaffelse af bilen.
Hvis bilen alligevel bruges privat,
skal det foretagne momsfradrag til-
bagebetales. Rådet for Den Euro-
pæiske Union har som en helt sær-
lig undtagelse til dette udgangs-
punkt tilladt, at Danmark kunne
indføre en ordning med køb af
dagsbeviser, hvorefter en gulplade-
bil alligevel kan bruges privat i ind-
til 20 dage om året. Der er tale om
en tilladelse, som Danmark lø-
bende skal ansøge om at opret-
holde.
Det undersøges dog, om det vil
være muligt at give dispensation
fra køb af dagsbeviser ved force
majeure.
Side 7 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Danske Bilimportører bemær-
ker til forslag om at undtage biler
genopbygget efter færdselsskade
fra nye regler om brændstoftillæg,
at forslaget også bør gælde ved
fornyet afgiftsberigtigelse af biler,
der genopbygges som følge af sli-
tage.
De Danske Bilimportører finder
det fornuftigt, at tidspunktet for
offentliggørelse af standardformu-
larer i første omgang udsættes og i
øvrigt inddrages i efterårets evalue-
ring af de ændringer, der blev gen-
nemført på leasingområdet ved lov
nr. 1195 af 14. november 2017. De
Danske Bilimportører antager, at
udsættelsen medfører, at de nuvæ-
rende godkendte standardaftaler
fortsat giver adgang til at anvende
reglerne for betaling af forholds-
mæssig registreringsafgift.
Lovforslaget er revideret, så den
foreslåede ændring er udvidet til
også at omfatte en tilsvarende
undtagelse for køretøjer, der om-
bygges eller genopbygges som
følge af slitage m.v.
Det kan bekræftes, at leasingsel-
skabernes nuværende godkendte
standardaftaler fortsat giver ad-
gang til at anvende reglerne om
betaling af forholdsmæssig regi-
streringsafgift.
Det Økologiske Råd
Det Økologiske Råd tager stærkt
afstand fra forslaget om at afskaffe
pvc-afgiften. Det Økologiske Råd
bemærker, at EU-lovgivning på
området langt fra er i mål, da me-
get få ftalater reguleres.
Det Økologiske Råd er bekendt
med problemer med produkter fra
3. lande, både i forhold til afgiften
og EU-lovgivning og mener, at
løsning af disse problemer burde
være i fokus frem for at slække på
beskyttelsen generelt.
Det Økologiske Råd anerkender,
at flere produkter ikke omfattes af
afgiften og fremhæver, at der bør
Forslag om at ophæve afgifterne
på pvc og pvc-folier har til formål
at lette de administrative byrder
for danske virksomheder. Tiltaget
er en del af aftale af 12. november
2017 mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti), Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre om en række
erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Det vurderes, at der ikke er væ-
sentlige sundhedsmæssige eller
miljømæssige begrundelser for at
opretholde afgifterne på pvc og
pvc-folier, da behovet for afgif-
terne med årene er blevet mindre
bl.a. på grund af EU-regulering.
Side 8 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ses på hvilke væsentlige produkt-
grupper, som bør omfattes.
Det Økologiske Råd påpeger, at
pvc-afgiften ikke har et fiskalt for-
mål, men skal løse et miljøpro-
blem. Desuden er provenuet kun-
stigt lavt, da afgiften ikke er blevet
reguleret siden år 2000.
Det Økologiske Råd påpeger, at
det ikke fremgår, hvorvidt den mil-
jøskadelige effekt, som en afskaf-
felse vil medføre, kan modvirkes.
Det Økologiske Råd påpeger yder-
ligere, at afgiften i dag gør miljø-
venlige alternativer mere konkur-
rencedygtige og stimulerer til inno-
vation og udvikling heraf.
Det Økologiske Råd støtter herud-
over ikke forslag om at afskaffe af-
gift på pvc-folier, da en øget an-
vendelse vil medføre problemer i
affaldsbehandlingen. Det Økologi-
ske Råd fremhæver, at EU-regule-
ring ikke tager hensyn til forsigtig-
hedsprincippet, bl.a. i forhold til
hormonforstyrrende stoffer. Op-
hævelse af afgiften vil være proble-
matisk i forhold til at kunne for-
svare en cirkulær økonomi, da
plasttypen forurener resterende
indsamlet plastik, som dermed
ikke kan genanvendes. Genanven-
delse af plastik er stadig en udfor-
dring, som genanvendelsesindu-
strien arbejder på at løse. Pvc-fo-
lier i affaldsstrømmen vil forværre
disse udfordringer.
Side 9 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DSRA (Danish Street
Rod Association)
DSRA påpeger, at ombyggede æl-
dre biler (som ikke opfylder betin-
gelser for at være veteranbiler i af-
giftsmæssig forstand) beskattes
meget hårdt efter lovændring nr.
1195 af 14. november 2017,
selvom det ikke var intentionen,
når der henses til høringssvar til
denne lovændring. DSRA bemær-
ker, at dette ikke korrigeres i det
nuværende lovforslag, som kun fri-
tager køretøjer, der genopbygges
som følge af færdselsskade, fra de
nye regler om brændstoftillæg.
DSRA ønsker, at det præciseres, at
den foreslåede fritagelse for færd-
selsskadede biler også omfatter bi-
ler over 35 år, der ombygges/mo-
dificeres, og uanset om bilerne tid-
ligere har været registreret i Dan-
mark.
Forslaget imødekommes jf. kom-
mentarerne til høringssvaret fra
De Danske Bilimportører.
Forslaget imødekommes jf. kom-
mentarerne til høringssvaret fra
De Danske Bilimportører. Det be-
mærkes, at køretøjer ældre end 35
år, som ombygges, behandles efter
de almindelige regler for fornyet
afgiftsberigtigelse af ombyggede
køretøjer, da de ikke i afgiftsmæs-
sig henseende betragtes som vete-
rankøretøjer.
Den foreslåede undtagelse finder
kun anvendelse for køretøjer, som
tidligere har været registreret i
Danmark, og hvor der således er
tale om en fornyet afgiftsberigti-
gelse som følge af genopbygnin-
gen.
Indførsel af brugte køretøjer fra
udlandet vil ikke være omfattet af
den foreslåede undtagelse, og vil
derfor fortsat skulle afgiftsberigti-
ges efter de hidtil gældende regler.
FDL Frie danske last-
bilvognmænd
FDL har ingen bemærkninger.
Side 10 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDM
FDM bakker op om forslaget om
at fritage færdselsskadede køretø-
jer fra nye regler om brændstoftil-
læg.
FDM bemærker, at det i hørings-
skema til lovændring 1195 af 14.
november 2017 fremgik, at det
ikke var hensigten, at afgiften for
ombyggede køretøjer skulle blive
højere end efter dagældende regler.
FDM bemærker hertil, at problem-
stillingen også gælder for andre
ombyggede køretøjer, typisk ældre
køretøjer, der er ombygget, så de
ikke kan indregistreres under reg-
lerne for veteranbiler. FDM fore-
slår derfor, at forslaget også omfat-
ter ombyggede køretøjer.
FDM er indforstået med den fore-
slåede udskydelse af tidspunkt for
anvendelse af standardformularer,
da det er en stor og vanskelig op-
gave med vigtige hensyn, der skal
iagttages.
Til forslag om skærpet vurdering
ved anmodning om registrering
som selvanmelder bemærker
FDM, at det er afgørende for sam-
fundet og forbrugerne, at man kan
stole på selvanmelderne. FDM fin-
der det derfor fornuftigt, at betin-
gelserne for registrering skærpes.
Forslaget imødekommes jf. kom-
mentarerne til høringssvaret fra
De Danske Bilimportører.
Finans og Leasing
Finans og Leasing støtter forslaget
om udskydelse af tidspunktet for
offentliggørelse og anvendelse af
standardformularer til brug for
forholdsmæssig registreringsafgift.
Forslaget om genberegning for va-
rebiler på gule plader ligger uden
for lovforslagets rammer, men vil
blive inddraget i den forestående
evaluering.
Side 11 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing påpeger, at der
ikke bør foretage genberegning af
afgiftsgrundlaget for varebiler på
gule plader, da afgiften højst kan
udgøre 56.800 kr. Finans og Lea-
sing finder dette forhold så åben-
bart, hvorfor det foreslås, at det
medtages i nærværende lovforslag,
at genberegningskrav bortfalder i
disse situationer. Dette uanset, at
den lovbestemte evaluering af L 4
endnu ikke er gennemført.
FML - Foreningen af
Mindre Leasingselskaber
FML påpeger, at der i forbindelse
med forslag om afvisning af ek-
sportanmodninger ved tinglyste
rettigheder er uoverensstemmelse
mellem den foreslåede lovtekst og
de specielle bemærkninger. Af lov-
teksten fremgår, at anmodning "af-
vises". Af bemærkninger fremgår
derimod, at anmodning "vil kunne
afvises".
FML bemærker, at forslaget om
afvisning af eksportanmodninger
vil medføre, at kun ubehæftede bi-
ler kan eksporteres. FML fremhæ-
ver deres holdning om, at køretø-
jer skal kunne eksporteres, så de til
enhver tid værende rettighedsha-
vere honoreres i overensstemmelse
med bilbogens udvisende.
Det anførte er ændret, så det af be-
mærkninger til lovforslaget frem-
går, at anmodninger
”vil
skulle af-
vises” i overensstemmelse med
lovteksten.
Der foreslås ingen ændringer i de
grundlæggende betingelser i for-
bindelse med eksportgodtgørelse. I
dag sættes de anmodninger, som
efter forslaget skal afvises, i bero,
indtil eventuelle hæftelser er aflyst
m.v. Årsagen er, at der ikke skal
udbetales godtgørelse til køretøjets
ejer, hvis en anden kreditor samti-
dig har tinglyst rettigheder over
køretøjet. De nugældende regler
har desuden til formål at undgå
den situation, hvor Skatteforvalt-
ningen, som offentlig myndighed,
skal træffe afgørelse om, hvordan
godtgørelse skal fordeles mellem
henholdsvis ejer og panthavere.
Udover at medføre administrative
Side 12 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
byrdelettelser for Skatteforvaltnin-
gen, har forslaget desuden til for-
mål at undgå, at der bliver betalt
for meget i eksportgodtgørelse.
FML finder det hensigtsmæssigt at
udskyde tidspunktet for offentlig-
gørelse og anvendelse af standard-
formularer, såfremt tiden anvendes
til at lave klare og gennemskuelige
kontrakter. Det er FMLs opfat-
telse, at der henset til fristen vil
være mulighed for yderligere ind-
dragelse af relevante aktører i
branchen.
I forhold til en skærpet vurdering
ved registrering som selvanmelder
er FML enige i, at det er hensigts-
mæssigt at foretage en effektiv
kontrol. FML påpeger dog, at den
foreslåede ordning kraftigt udvider
den personkreds, som vil kunne
omfattes af den skærpede vurde-
ring.
FML henleder opmærksomheden
på, at der efter konkurslovens reg-
ler om konkurskarantæne i et vist
omfang er mulighed for at øve
indflydelse på, hvilke fysiske per-
soner, der deltager i et selskabs le-
delse. Det er FMLs opfattelse, at
det bør præciseres yderligere,
hvilke momenter, der præcist skal
tillægges betydning ved vurdering
af, om registrering skal nægtes.
Dette skal sikre, at det ikke bliver
en vilkårlig vurdering fra sag til
sag. FML har noteret sig, at det af
bemærkningerne til lovforslaget
fremgår, at der er tale om en kon-
kret vurdering.
Udskydelsen af tidspunktet for of-
fentliggørelse og anvendelse af
standardformularer anvendes til at
afklare de udfordringer, der har
vist sig ved udarbejdelse af stan-
dardformulerer, herunder i hvilket
omfang standardformularer vil
kunne anvendes.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Danske Advoka-
ter.
Det vurderes, at reglerne om kon-
kurskarantæne, som kan bringes i
anvendelse af kurator ved et sel-
skabs konkurs, ikke vil være an-
vendelige i forhold til formålet
med lovforslaget. Ved det foreslå-
ede er der tale om, at Skattefor-
valtningen kan foretage en konkret
vurdering af personkredsen i virk-
somheden i den enkelte sag.
Forslag om yderligere præcisering
af momenter, der kan tillægges be-
tydning imødekommes. Der henvi-
ses til kommentarerne til hørings-
svaret fra Danske Advokater.
Side 13 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR - danske revisorer
FSR finder det positivt, at trans-
portvirksomheders mulighed for
refusion af vægtafgift indsættes i
loven og samtidig præciseres. FSR
finder dog, at fristen på 14 dage ef-
ter kalenderårets udløb er urimelig
kort, når der henses til, at virksom-
heden skal fremlægge dokumenta-
tion for de forgangne transporter
for et helt år.
FSR finder det positivt, at lov-
forslaget lægger op til en afskaf-
felse af emballageafgiften på pvc-
folier og pvc-afgiften, samt at der
indføres bagatelgrænser i flere
love, uanset om virksomheder om-
fattes af regler for oplagshavere el-
ler varemodtagere, da disse regler
udgør en stor administrativ byrde
for de berørte virksomheder.
Det bemærkes, at den foreslåede
frist på 14 dage er videreført fra de
gældende regler, som ikke tidligere
har givet anledning til udfordrin-
ger. På baggrund af høringssvaret
forlænges den foreslåede frist dog
til 30 dage fra kalenderårets udløb.
Johnson Controls
Johnson Controls bemærker, at
forslaget om at indføre bagatel-
grænser i lov om afgift af cfc og
visse industrielle drivhusgasser har
oversete og utilsigtede bivirknin-
ger. Johnson Controls anbefaler
derfor, at denne del af forslaget
udgår. Johnson Controls påpeger,
at den eneste kontrol, af om køle-
midler er lovlige, foretages af Skat-
teforvaltningen. Da der er tale om
dyre kølemidler, giver en bagatel-
grænse ingen mening og en bespa-
relse lig nul.
Johnson Controls påpeger, at der
ved at indføre bagatelgrænser åb-
nes for indførelse af dels ulovlige
og dels farlige kølemidler. Johnson
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra AKB/KMO.
Side 14 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Controls fremhæver i denne for-
bindelse, at der er set eksempler på
kølemidler med et stof, som blev
forbudt i Danmark i 1961 grundet
giftindhold. Disse farlige blandin-
ger kan eksplodere uden varsel,
hvilket bl.a. er set i personbiler.
Johnson Controls bemærker, at
det over for Arbejdstilsynet skal
dokumenteres, at man er kompe-
tent til at arbejde med stofferne.
Ved at indføre bagatelgrænser vil
den minimale besparelse ske med
ulempe for miljø og sikkerhed.
Landbrug & Fødevarer
(L&F)
L&F bakker generelt op om lem-
pelser i danske afgifter. L&F me-
ner dog, at de foreslåede bagatel-
grænser ikke vil have nævneværdig
positiv effekt for størstedelen af
danske landmænd og fødevarepro-
ducenter. L&F mener omvendt, at
bagatelgrænser vil give udenland-
ske sælgere en konkurrencefordel
på bekostning af danske forhand-
lere ved salg til små bedrifter i
Danmark. L&F bemærker, at baga-
telgrænsen på kvælstof i gødning
vil skabe incitament til at købe
gødning i udlandet uden om gød-
ningsregisteret.
Forslaget om at indføre bagatel-
grænser i visse nationale afgiftslove
har til formål at lette de admini-
strative byrder for danske virk-
somheder. Tiltaget er en del af af-
tale af 12. november 2017 mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folke-
parti), Dansk Folkeparti og Radi-
kale Venstre om en række er-
hvervs- og iværksætterinitiativer.
Omfanget af de mulige handels-
mæssige konsekvenser af forslaget
er afvejet ift. virksomhedernes ad-
ministrative byrder ved opgørelse,
angivelse og indbetaling af afgifter.
Forslaget om at afskaffe de nævnte
afgifter ligger uden for rammerne
af lovforslaget. Afskaffelse af afgif-
terne vil desuden kræve et betyde-
ligt finansieringsbehov. Finansie-
ringsbehovet efter tilbageløb og
adfærd skønnes i 2019 til hen-
holdsvis ca. 550 mio. kr. vedr. pe-
sticidafgiften, ca. 50 mio. kr. vedr.
L&F foreslår, at afgifter på pestici-
der, fosfor i foder og på konsum-is
afskaffes i stedet for at indføre ba-
gatelgrænser. Herudover påpeger
L&F, at der bør ses på, om afgif-
ten på kvælstof i gødning kan af-
skaffes eller indrettes på en måde,
der mindsker administrationen hos
forhandlerne.
Side 15 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foderfosfatafgiften, ca. 290 mio.
kr. vedr. konsumisafgiften og ca.
20 mio. kr. vedr. kvælstofafgiften.
Regeringen har dog et fortsat fo-
kus på at forbedre rammevilkårene
for dansk erhvervsliv. Det skal
være lettere at drive virksomhed,
og det administrative besvær for
virksomhederne skal reduceres
gennem en yderligere sanering af
afgifterne. Derudover skal det
være billigere at være borger.
Oprydningen og forenklingen af
afgifterne er et løbende arbejde,
som skal fortsættes i de kom-
mende år, og der vil således også
fremadrettet være fokus på at
rydde op i afgifterne for borgere
og virksomheder.
MFF - Motorcykel For-
handler Foreningen
MFF har ingen bemærkninger.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at det ikke fremgår tydeligt af for-
slaget om at undtage genopbyg-
gede biler fra nye regler om
brændstoftillæg, om forslaget kun
vedrører færdselsskadede køretø-
jer, eller om det også vedrører kø-
retøjer, der ved anden ombygning
mister deres identitet.
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at resultatet af lov nr. 1195 af 14.
november 2017 for ombyggede
køretøjer blev en substantiel for-
højelse af registreringsafgiften, selv
om det ikke var intentionen med
lovændringen. Motorhistorisk
Samråd mener, at det er en naturlig
Forslaget imødekommes jf. kom-
mentarerne til høringssvaret fra
De Danske Bilimportører.
Side 16 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
konsekvens af forslaget og intenti-
onen hermed, at den foreslåede
undtagelse også kommer til atom-
fatte ombyggede køretøjer.
Motorhistorisk Samråd foreslår, at
der fastsættes et loft over hele regi-
streringsafgiften, inklusive tillæg og
fradrag. De foreslås yderligere, at
loftet omfatter alle ombyggede kø-
retøjer, herunder også veterankø-
retøjer, samt køretøjer der er ind-
registreret i Danmark eller udlan-
det første gang for mere end 35 år
siden.
Motorhistorisk Samråd foreslår
desuden en overgangsordning for
veterankøretøjer, som er indkøbt
efter de daværende regler, men
hvor der endnu ikke er betalt regi-
streringsafgift, f.eks. grundet
igangværende istandsættelse, såle-
des at disse køretøjer også omfat-
tes af fritagelsen.
Forslaget om at fastsætte et loft
over den samlede registreringsaf-
gift ligger uden for lovforslagets
rammer.
Den foreslåede undtagelse finder
kun anvendelse for køretøjer, som
tidligere har været registreret i
Danmark, og hvor der således er
tale om en fornyet afgiftsberigti-
gelse som følge af genopbygnin-
gen. Der henvises desuden til
kommentarerne til høringssvaret
fra DSRA.
Det undersøges dog, om det er
muligt at justere formuleringen i
registreringsafgiftsloven, så vete-
rankøretøjer i højere grad kan an-
ses for at fremstå originalt, selvom
køretøjet er sat i stand.
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at der er en regnefejl i lovforslaget
for så vidt angår måden hvorpå til-
læg for lav energieffektivitet bereg-
nes. Motorhistorisk Samråd me-
ner, at der ikke er taget højde for
værditabet for køretøjet, hvorfor
tillægget skal være langt mindre.
Eksemplet med beregning af tillæg
for lav energieffektivitet er foreta-
get for et køretøj, der er genop-
bygget efter færdselsskade. Så-
danne køretøjer afgiftsberigtiges
som nye køretøjer jf. registrerings-
afgiftslovens § 4, stk. 1, altså uden
nedslag for værditab. Der er såle-
des ikke tale om en regnefejl.
Side 17 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Plastindustrien
Plastindustrien bemærker overord-
net, at det er fornuftigt at revur-
dere pvc-afgifternes eksistens, når
de ikke længere har nogen nævne-
værdig adfærdsregulerende effekt i
forhold til sundhed eller miljø-
Plastindustrien finder det derfor
hensigtsmæssigt at ophæve de
nævnte afgifter, da provenu og ad-
ministrative byrder for erhvervsli-
vet ikke hænger sammen.
Plastindustrien forventer at forsla-
get ikke vil påvirke miljøet negativt
i nævneværdig grad, da plastmate-
rialet og branchen har gennemgået
stor udvikling gennem de seneste
årtier. Herudover er pvc-industri-
ens miljøprogram medvirkende til,
at der årligt genanvendes næsten
600.000 ton hård og blød pvc i
Europa.
Plastindustrien bemærker, at Dan-
mark indsamler langt det meste
hårde pvc-byggeaffald til genan-
vendelse. Samtidig forskes der i,
hvordan mængden af blød pvc til
forbrænding kan minimeres.
Det er Plastindustriens opfattelse,
at kritikken mod afgiftsophævelser
bunder i et uopdateret syn på pvc,
der ikke tager højde for, at mange
af fortidens udfordringer er imø-
dekommet gennem substitution og
generel teknologisk udvikling.
PVC Informationsrådet
PVC Informationsrådet bifalder
den planlagte ophævelse af afgif-
terne på pvc og pvc-folier. PVC
Side 18 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Informationsrådet er enige i argu-
mentationen i lovforslaget om, at
afgifterne hverken er hensigtsmæs-
sige når det gælder miljø eller pro-
venu. Pvc-afgifterne har ikke vist
sig at have nogen nævneværdig ad-
færdsregulerende effekt. Desuden
håndteres de sundhedsproblemer,
der tidligere knyttede sig til dansk
pvc-anvendelse, nu effektivt via
EU-lovgivning.
Hvad angår affaldshåndteringen er
det andre styringsmidler end afgif-
ter, der er brug for, herunder langt
større genanvendelse. PVC Infor-
mationsrådet bemærker, at investe-
ring er i miljøforbedringer m.v. har
medført, at pvc i dag ikke skal be-
tragtes som et miljøproblem men
en del af løsningen i fremtidens
cirkulære samfund. PVC Informa-
tionsrådet kan derfor som industri-
ens videnscenter bakke op om lov-
forslagets ordlyd og initiativer.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
SKAD
Det er SKADs opfattelse, at de
nye regler om brændstoftillæg, ind-
ført ved lov nr. 1195 af 14. no-
vember 2017, udelukkende har til
formål at reducere miljøbelastning
for nyregistrerede "hverdagskøre-
tøjer". SKAD mener derfor, at der
skal differentieres mellem køretø-
jer, der anvendes i hverdagen, og
køretøjer der anvendes lejligheds-
vist, f.eks. veterankøretøjer og om-
byggede køretøjer. SKAD finder,
Forslaget imødekommes. Der hen-
vises til kommentarerne til hø-
ringssvaret fra De Danske Bilim-
portører og DSRA.
Side 19 af 20
L 29a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1948381_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at ombyggede køretøjer kan side-
stilles med køretøjer, der genop-
bygges efter en færdselsskade, og
foreslår, at den foreslåede undta-
gelse også skal gælde for ombyg-
gede køretøjer, herunder ombyg-
gede køretøjer med en alder over
35 år.
SMVdanmark
SMVdanmark ser med tilfredshed
på forslaget om, at genopbyggede
biler undtages fra de nye regler om
brændstoftillæg og på de foreslå-
ede stramninger i forhold til selv-
anmeldere. SMVdanmark har her-
udover ingen bemærkninger til
lovforslaget.
SRF har ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig For-
ening
Ældresagen
Ældresagen har ingen bemærknin-
ger.
Side 20 af 20