Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 215 Bilag 1
Offentligt
2036537_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Center for Cybersik-
kerhed (Initiativer til styrkelse af cybersikkerheden)
Dato:
27. marts 2019
JSN
2019/000950
890135
Ingen
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. januar 2019 til den
4. februar 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Amnesty
International, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Internet Forum (DIFO), DANSK
IT, Danske Advokater, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsy-
net, Den Danske Dommerforening, DKCERT, Finans Danmark, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Vandværker i Dan-
mark, Foreningen Danske Olieberedskabslagre, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettighe-
der, ISP Sikkerhedsforum, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, ITD,
Justitia, KL, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Ledernes Hovedorganisation, Lægemiddelindustriforeningen
(LIF), Procesindustriens Brancheforening, PROSA, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk For-
ening, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færø-
erne, Rådet for Digital Sikkerhed, samtlige byretspræsidenter, Sta-
tens IT-projektråd, Teleindustrien (TI) og Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty International, Dansk Arbejds-
giverforening (DA), Dansk Energi, Dansk Erhverv, DANSK IT, Dansk
Journalistforbund, Dansk Magisterforening, Danske Medier, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Vandværker, DANVA, Datatilsy-
net, Den Danske Dommerforening, DI, DIFO, DR, Energinet, Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder, IT-
Branchen, IT-Politisk Forening, ITD, KL, Københavns Byret, Lederne,
Lægeforeningen, PROSA, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsiden-
ten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikker-
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0002.png
hed, Teleindustrien, Tilsynet med Efterretningstjenesterne og Trade-
shift ApS.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet
i kursiv.
1. Generelt
Færøernes Landsstyre har ikke bemærkninger til lovforslaget. Præsi-
denten for Vestre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om lovforsla-
get.
Dansk Energi, Dansk Erhverv, DANSK IT, Dansk Journalistforbund,
Dansk Magisterforening, Danske Medier, Danske Regioner, Danske
Vandværker, DANVA, DI, DIFO, DR, Finans Danmark, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, Forsikring og Pension, Ingeniørforeningen
(IDA), Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, ITD, KL, Leder-
ne, Lægeforeningen, Rådet for Digital Sikkerhed, Teleindustrien og
Tradeshift anerkender lovforslagets overordnede målsætning om
styrkelse af cybersikkerheden.
2. Definitioner og terminologi
Datatilsynet henstiller til, at de definitioner i lovforslaget, som tager
udgangspunkt i databeskyttelsesreguleringen
såsom
”behandling” –
ændres, således at de svarer til de definitioner, der følger af databe-
skyttelsesforordningen. Datatilsynet bemærker endvidere, at pakke-
data, trafikdata, stationære data og malware også kan indeholde per-
sonoplysninger, som defineret i databeskyttelsesforordningen og i
den foreslåede § 2, stk. 1, nr. 6, i lovforslaget. Tilsynet bemærker
desuden, at der i lovforslaget sondres skarpt mellem, om oplysnin-
gerne hører under
enten et af begreberne ”pakkedata, trafikdata,
stationære data og
malware” eller begrebet ”personoplysninger”, selv
om der meget ofte vil være et betydeligt sammenfald. Det er efter
Datatilsynets opfattelse vigtigt, at dette præciseres og direkte frem-
går af bemærkningerne til lovforslaget. Datatilsynet finder endvidere,
at det bør præciseres, at begrebet sikkerhedshændelse også omfatter
brud på persondatasikkerheden.
Efter den gældende § 8, stk. 3, i lov om Center for Cybersikkerhed,
der ikke foreslås ændret, er enhver form for behandling af personop-
lysninger i Center for Cybersikkerhed omfattet af lovens kapitel 6.
Ved behandling af data, herunder personoplysninger, hvor der i med-
før af kapitel 4 er sket indgreb omfattet af grundlovens § 72, finder
de særlige behandlingsregler i kapitel 7 endvidere anvendelse.
Lovens struktur er således, at reglerne i kapitel 6 gælder for enhver
behandling af personoplysninger, således som disse defineres i lovens
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 2 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0003.png
§ 2, nr. 4, der foreslås videreført uændret som § 2, nr. 6. Hvis der er
tale om data, herunder personoplysninger, som er tilvejebragt ved
indgreb, der er omfattet af grundlovens § 72, finder de særligt re-
striktive behandlingsregler i kapitel 7 endvidere anvendelse. Det gæl-
der, uanset om data indeholder personoplysninger eller ej.
Forsvarsministeriet vil for god ordens skyld tilføje i bemærkningerne,
at pakkedata, trafikdata, stationære data og malware kan indeholde
personoplysninger. Forsvarsministeriet vil endvidere præcisere i be-
mærkningerne, at en sikkerhedshændelse også vil kunne omfatte
brud på persondatasikkerheden.
Teleindustrien anfører, at en definition af begrebet
”malware”
udeluk-
kende bør indeholde en objektiv, teknisk beskrivelse af, hvad der be-
tragtes som malware, og ikke en kvalificering af, at en
”særligt be-
styrket mistanke”
kan medføre subsumption af data under begrebet.
Teleindustrien mener, at sidstnævnte vil medføre uforudsigelighed,
da begrebets definition hermed vil afhænge af Center for Cybersik-
kerheds subjektive vurdering af de pågældende data.
En objektiv og teknisk beskrivelse af malware ville skulle omfatte en
lang række forskelligartede typer data i form af typeeksempler på
kendte angrebsmetoder. Henset til den hastige teknologiske udvikling
er det Forsvarsministeriets opfattelse, at en sådan beskrivelse af,
hvad der aktuelt betragtes som malware, vil være stærkt uhensigts-
mæssig, da der så vil være behov for en lovændring, hver gang an-
grebsaktører tager nye typer angrebsværktøjer i brug.
I lovforslaget er malware derfor defineret som data, hvor der er sær-
ligt bestyrket mistanke om, at data er anvendt af en angrebsaktør
med det formål at forårsage et brud på informationssikkerheden.
Det bemærkes i den forbindelse, at særligt bestyrket mistanke er det
kriterium, der bl.a. anvendes i retsplejeloven i forbindelse med vare-
tægtsfængsling efter lovens § 762, stk. 2. Der er således tale om et
meget højt mistankekrav.
DANSK IT
anbefaler, at begrebet ”offentligt tilgængelig”
i § 6 c vedrø-
rende sinkholes
ændres til ”forudsat de er ledige”,
da dette efter
DANSK
IT’s opfattelse er en mere retvisende
betegnelse for, at et
domæne, ip-adresse eller e-mail ikke er ejet af nogen, men kan er-
hverves og anvendes af Center for Cybersikkerhed.
Forsvarsministeriet vil ændre den foreslåede § 6 c i overensstemmel-
se med det af DANSK IT anbefalede.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 3 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0004.png
3. Center for Cybersikkerheds generelle adgang til data
En række høringsparter kritiserer, at Center for Cybersikkerhed med
lovforslaget vil få adgang til meget store mængder data på baggrund
af et bredt kriterium om, at adgangen til data kan ske med henblik på
at understøtte et højt informationssikkerhedsniveau i samfundet.
Danske Regioner, IDA og Lægeforeningen udtrykker bekymring over
Center for Cybersikkerheds adgang til personfølsomme oplysninger.
Lægeforeningen mener, at lovforslaget i højere grad skal sikre, at
personfølsomme helbredsoplysninger ikke deles blandt personer, der
ikke har patienterne i aktuel behandling.
Dansk Journalistforbund anfører endvidere, at der gives mulighed for,
at en efterretningstjeneste kan overvåge al kommunikation til, fra og
i en medievirksomhed, hvilket Dansk Journalistforbund anser for pro-
blematisk i forhold til mediernes uafhængighed i almindelighed og i
særdeleshed muligheden for, at medierne og den enkelte journalist
kan beskytte sine kilder.
Lovforslaget lægger op til, at Center for Cybersikkerhed som led i
centerets opgave med at opdage, analysere og bidrage til at imødegå
it-sikkerhedshændelser kan behandle data fra myndigheder og virk-
somheder, såfremt behandlingen kan bidrage til at understøtte et højt
informationssikkerhedsniveau i samfundet.
Centerets behandling omfatter imidlertid både en maskinel og en ma-
nuel behandling af data.
Der er en forholdsvis bred adgang til at foretage maskinel behandling,
hvilket skyldes, at den maskinelle (og helt automatiserede) scanning
af data, der foretages af centerets alarmenheder, nødvendigvis må
omfatte al ind- og udgående trafik hos en myndighed eller virksom-
hed for at kunne opdage cyberangreb. Kun ved at gennemføre denne
maskinelle scanning kan det fastslås, om der potentielt er sket en it-
sikkerhedshændelse.
Centerets brede adgang til maskinel behandling af data skal ses i
sammenhæng med de restriktive analyseregler i den foreslåede § 15,
hvorefter Center for Cybersikkerhed kun i nærmere opregnede tilfæl-
de må tilgå data manuelt. Det følger således af den foreslåede § 15,
stk. 1, nr. 2, at manuelle analyser af indholdet af data (pakkedata og
stationære data) i forbindelse med monitorering alene må ske, så-
fremt der er begrundet mistanke om en (it-)sikkerhedshændelse og
kun i det omfang, det er nødvendigt for afklaring af forhold vedrøren-
de hændelsen.
Bestemmelsen indebærer, at Center for Cybersikkerheds analytikere
kun kan tilgå indhold af kommunikation (pakkedata) og øvrige ind-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 4 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0005.png
holdsdata (stationære data), hvis det sker som led i centerets arbejde
med it-sikkerhedshændelser. Det indebærer, at analytikerne som det
klare udgangspunkt ikke vil kunne tilgå korrespondance. Kun hvis der
opstår en begrundet mistanke om, at der er sket en it-sikkerheds-
hændelse
typisk i form af et cyberangreb
kan analytikerne tilgå
disse data, og i så fald kun de data, som det er nødvendigt at tilgå for
at analysere selve it-sikkerhedshændelsen. Analytikernes tilgang til
data logges i Center for Cybersikkerheds systemer, og al tilgang til
personoplysninger er underlagt både egenkontrol og Tilsynet med
Efterretningstjenesternes løbende, uafhængige kontrol.
Dansk Energi henleder opmærksomheden på, at installation af sik-
kerhedssoftware på interne systemer er en særlig udfordring, når
virksomheder har kontorer i flere lande, der er fuldt integreret i de
administrative it- og teleløsninger. Finans Danmark efterlyser også,
at lovforslaget forholder sig til problemstillingen, hvor en række fi-
nansielle institutter og virksomheder behandler data for ikke-danske
kunder og i den forbindelse skal overholde udenlandske regler og er
underlagt et udenlandsk tilsyn. Forsikring og Pension finder det også
problematisk, at der ikke er taget stilling til situationen, hvor centeret
vil få adgang til udenlandske data.
Center for Cybersikkerhed kan i relation til virksomheder alene fore-
tage monitorering af data i Danmark. Det afgørende vil således være,
om virksomhedens behandling af data finder sted i Danmark eller i
udlandet
ikke om der er tale om oplysninger, der stammer fra
Danmark eller fra udlandet.
4. Påbud om tilslutning til netsikkerhedstjenesten
En lang række høringsparter er generelt kritiske overfor lovforslagets
nye initiativ vedrørende påbud om tilslutning til Center for Cybersik-
kerheds netsikkerhedstjeneste, herunder især muligheden for at give
påbud om installation af sikkerhedssoftware på lokale netværk og
enheder.
Som det er anført i lovforslaget, forudsættes det, at påbud kun an-
vendes meget sjældent og kun i yderste konsekvens. Vurderingen er,
at der maksimalt vil blive givet et lavt et-cifret antal påbud om året.
Formålet med påbudsordningen er at give Center for Cybersikkerhed
et værktøj, som kan anvendes i de sjældne situationer, hvor f.eks. en
virksomhed er af afgørende vigtighed for Danmarks infrastruktur,
men hvor virksomheden ikke selv ønsker at samarbejde med Center
for Cybersikkerhed. Uden muligheden for påbud vil det være overladt
til denne virksomhed selv at træffe beslutninger, som kan gøre
virksomheden til det svage led i den danske infrastruktur. Men
rammes en sådan virksomhed af et alvorligt cyberangreb, vil
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 5 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
konsekvenserne af dette angreb ikke blot ramme virksomheden selv,
men potentielt hele samfundet.
Forsvarsministeriet har noteret sig, at en lang række høringsparter
giver udtryk for en særlig bekymring over, at påbudsordningen også
omfatter monitorering via sikkerhedssoftware på lokale netværk og
enheder. Høringsparterne henviser især til, at centeret dermed vil få
adgang til virksomhedernes forretningshemmeligheder, ligesom
høringsparterne henviser til risikoen for, at installation af sikkerheds-
software kan gå ud over it-systemernes stabilitet. Forsvarsministeriet
vil på den baggrund tilpasse lovforslaget, således at påbuds-
muligheden alene omfatter ekstern monitorering ved hjælp af alarm-
enheder.
En lang række høringsparter påpeger endvidere, at det ikke ud fra
lovforslaget er muligt entydigt at fastslå, om en konkret virksomhed
vil få et påbud eller ej. Dermed er det svært for virksomhederne at
vurdere, om de risikerer at få et påbud. En række høringsparter
finder således, at begrebet
”særligt
samfundsvigtig karakter” bør
præciseres i lovforslaget.
Der er ikke i lovforslaget fastsat objektive kriterier, der gør det muligt
for en konkret virksomhed entydigt at vurdere, om den vil få et
påbud. Objektive kritierier kan vanskeligt opstilles, da det ikke f.eks.
er antal ansatte, antal kunder, omsætningens størrelse og tilsvarende
kriterier, der i sig selv viser, om en virksomhed er så samfundsvigtig,
at et påbud kan være aktuelt.
Et påbud må derfor nødvendigvis baseres på et skøn, men dette skøn
vil skulle udøves indenfor de rammer, der er fastsat i lovforslaget.
Lovforslaget beskriver således, at kravet er, at en virksomhed eller
myndighed skal være særligt samfundsvigtig (og kriterierne herfor
beskrives), samt at den skal have væsentlig betydning for Danmarks
kritiske infrastruktur. Det indebærer, at langt de færreste virksom-
heder vil blive omfattet.
Center for Cybersikkerhed skal desuden i videst muligt omfang efter-
leve principperne i forvaltningslovens kapitel 4-6. Det indebærer
bl.a., at Center for Cybersikkerhed forud for, at centeret træffer afgø-
relse om at meddele et påbud, efter principperne i forvaltningslovens
§ 19 i en række tilfælde vil skulle høre den relevante part i sagen
over de faktiske oplysninger, som centeret forventer at lægge vægt
på i afgørelsen. Center for Cybersikkerheds afgørelse vil endvidere
skulle indeholde en begrundelse med henvisning til de retsregler, i
henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Da afgørelsen til en vis grad vil
bero på et administrativt skøn, vil begrundelsen tillige skulle angive
de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.
Afgørelsen vil herudover skulle indeholde en redegørelse for de op-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 6 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0007.png
lysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt
betydning for afgørelsen, jf. principperne i forvaltningslovens § 24.
Flere høringsparter anfører, at lovforslagets initiativ om fjernelse af
gebyret for tilslutning i sig selv vil være tilstrækkeligt til at sikre til-
slutning til netsikkerhedstjenesten, og at det derfor ikke er nødven-
digt med en påbudsordning.
Forsvarsministeriet er enig i vurderingen af, at en fjernelse af gebyret
for tilslutning vil medføre, at flere virksomheder vil ønske at blive
tilsluttet Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste. Dette er
også baggrunden for, at det
som anført ovenfor
forventes, at på-
budsordningen kun vil skulle anvendes et lavt et-cifret antal gange
om året.
DANSK IT og IT-Branchen påpeger, at der alene er almindelig rekurs-
adgang i forhold til påbud, og at der som minimum bør være rekurs
til en uafhængig myndighed. Retspolitisk Forening anbefaler, at der
indføres et krav om indhentning af retskendelse om tilslutning efter
påbud, idet det efter foreningens opfattelse er retssikkerhedsmæssigt
utilstrækkeligt at pege på administrativ rekurs med efterfølgende
mulighed for domstolsprøvelse, bl.a. set i lyset af, at centerets virk-
somhed ikke er omfattet af forvaltningslovens begrundelseskrav.
DANSK IT og DANVA opfordrer endvidere til, at der bør være en tids-
mæssig grænse for påbuddet, således at meddelte påbud genoverve-
jes efter en periode.
Som nævnt ovenfor vil Center for Cybersikkerheds afgørelse om at
meddele påbud om tilslutning skulle begrundes. Afgørelsen vil som
led i den almindelige rekursadgang kunne påklages til Forsvarsmini-
steriet. Det skal endvidere understreges, at afgørelsen vil kunne ind-
bringes for domstolene.
Forsvarsministeriet vil tilpasse lovforslaget, således at det fremgår, at
påbud om tilslutning skal revurderes mindst hvert halve år.
Dansk Erhverv bemærker, at påbudsordningen vil betyde, at Center
for Cybersikkerhed vil kunne installere aktivt udstyr og software på
en virksomheds infrastruktur samt kunne pålægge virksomheden at
indrette sin virksomhed efter det. En sådan bestemmelse vil efter
Dansk Erhvervs opfattelse kunne ramme danske virksomheder nega-
tivt, f.eks. hvad angår eksport, internationalt samarbejde og teknolo-
giudvikling. Dansk Energi og IDA henviser ligeledes til, at der ved
påbud kan installeres aktiv software i en virksomhed, og at dette ikke
bør kunne pålægges en virksomhed.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 7 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0008.png
Som nævnt ovenfor vil Forsvarsministeriet tilpasse lovforslaget,
således at påbudsmuligheden alene omfatter ekstern monitorering
ved hjælp af alarmenheder.
Det skal understreges, at muligheden for at meddele påbud om til-
slutning alene vil omfatte monitorering via alarmenheder med passiv
funktionalitet. Den aktive funktionalitet, hvor der bl.a. kan ske slet-
ning, blokering og omdannelse af data, vil alene kunne anvendes ef-
ter aftale med den pågældende virksomhed eller myndighed.
DANSK IT anfører desuden, at lovforslaget bør forholde sig til, hvor-
dan en virksomhed skal opfylde et påbud uden at bryde aftalte hem-
meligholdelsesforpligtelser, eller udlevere oplysninger om konfigurati-
on og drift, som virksomheden ikke råder over, da de tilhører en leve-
randør.
Det skal understreges, at Center for Cybersikkerhed alene behandler
tilvejebragte data ud fra et formål om at opdage, analysere og bidra-
ge til at imødegå it-sikkerhedshændelser.
Derudover bemærkes det, at danske myndigheder på en række om-
råder har mulighed for at få adgang til virksomheders data, enten på
baggrund af et lovkrav eller efter forudgående kendelse. Principielt er
Center for Cybersikkerheds adgang til data ikke anderledes end disse
andre ordninger, dog således at rammerne for, hvilke data, som Cen-
ter for Cybersikkerhed kan tilgå, hvordan de skal behandles samt
hvornår og til hvem, oplysninger om sikkerhedshændelser efterføl-
gende kan videregives, er detaljeret reguleret og
for så vidt angår
personoplysninger
undergivet tilsyn fra et særligt kontrolorgan.
Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DR betoner vigtigheden
af, at medievirksomheder i Danmark ikke under nogen omstændighe-
der kan tvinges til at underlægge sig et system, hvorved man uden
retskendelse kan behandle virksomhedernes data, herunder indholdet
af den kommunikation, der transmitteres.
Medier vil ikke kunne meddeles påbud om tilslutning til netsikker-
hedstjenesten, da de ikke er omfattet at den foreslåede § 3, stk. 4.
5. Indgreb omfattet af grundlovens § 72
Flere organisationer, herunder DI, Forsikring og Pension, IDA og KL,
giver udtryk for bekymring over, at Center for Cybersikkerhed kan
behandle data uden retskendelse. Amnesty International finder ikke,
at Forsvarsministeriet leverer en holdbar argumentation for, hvorfor
der ikke kan ske domstolskontrol af centerets indgreb omfattet af
grundlovens § 72. Dansk Energi og DANVA mener, at Center for Cy-
bersikkerheds adgang til data uden retskendelse bør fordre, at cen-
tret kan godtgøre begrundet mistanke, og at indgrebet var nødven-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 8 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0009.png
digt. Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der redegøres for,
hvordan usikkerheden ved en sikkerhedshændelse adskiller sig fra
usikkerheder, når der i øvrigt foretages indgreb i meddelelseshemme-
ligheden, og henstiller til, at der efterfølgende indhentes en retsken-
delse.
Efter grundlovens § 72 må indgreb i meddelelseshemmeligheden ale-
ne ske efter en retskendelse, med mindre der ved lov er fastsat en
særegen undtagelse.
En sådan særegen undtagelse har været gældende siden 2011, hvor
GovCERT, der senere blev en del af Center for Cybersikkerhed, ved
lov fik hjemmel til at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden
uden retskendelse. Denne hjemmel blev videreført med lov om Cen-
ter for Cybersikkerhed i 2014, og det er samme type hjemmel, som
lovforslaget bygger på.
Der er to særlige karakteristika for Center for Cybersikkerheds moni-
toreringsaktiviteter:
For det første har aktiviteterne primært en forebyggende karakter.
Det indebærer, at centeret monitorerer internettrafik og
efter lov-
forslaget
aktivitet på lokale enheder. Det sker for at opdage even-
tuelle it-sikkerhedshændelser, men monitoreringen sker ikke på bag-
grund af en konkret mistanke om, at den enkelte myndighed eller
virksomhed er ramt af en it-sikkerhedshændelse. Formålet er netop
at være på forkant, således at en it-sikkerhedshændelse opdages (og
gerne stoppes), hvis den indtræffer. Dermed eksisterer der ikke på
forhånd et mistankegrundlag, som vil kunne afprøves af en domstol.
For det andet sker der som led i monitoreringen en fuldautomatisk
analyse af store mængder datatrafik. Også af denne årsag vil det ikke
være muligt at etablere en ordning, hvor hvert indgreb i meddelel-
seshemmeligheden kræver en kendelse, da det ville forudsætte, at
der blev meddelt flere tusinde kendelser i timen.
Advokatrådet anfører, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
at det udelukkende overlades til Center for Cybersikkerhed at vurde-
re, hvornår centeret kan indsamle oplysninger, uden nogen form for
domstolskontrol. Advokatrådet foreslår, at der som minimum bør ske
en efterfølgende domstolskontrol.
Som altovervejende hovedregel sker Center for Cybersikkerheds mo-
nitorering på baggrund af en aftale mellem centeret og den enkelte
myndighed eller virksomhed. I denne aftale fastsættes omfanget af
monitoreringen nærmere, f.eks. hvilke af myndighedens eller virk-
somhedens netværksforbindelser, som monitoreringen skal omfatte.
Kun i helt særlige tilfælde vil monitoreringen fremover kunne ske på
baggrund af et påbud.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 9 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0010.png
Center for Cybersikkerheds mulighed for at tilgå data er detaljeret
reguleret i lovforslaget. Den foreslåede § 15 fastsætter således ram-
merne for, hvornår centeret må fortage automatiserede, maskinelle
analyser af data, og hvornår centerets analytikere må foretage ma-
nuelle analyser af data. Tilsynet med Efterretningstjenesterne kon-
trollerer, at centerets behandling af personoplysninger sker i overens-
stemmelse med disse regler.
Dommerforeningen udtaler, at foreningen forudsætter, at måtte man
via de af lovforslaget omfattede indgreb, som uden retskendelse giver
adgang til trafikdata, pakkedata og nu tillige stationære data hidrø-
rende fra
pc’ere, smartphones, tablets og servere hos myndigheder
og virksomheder, der er tilsluttet (herunder påtvunget tilsluttede), jf.
lovudkastets forslag til § 4, komme i besiddelse af oplysninger, som
rejser mistanke om et strafbart forhold, vil sådanne oplysninger ikke
kunne anvendes, medmindre der forholdes i overensstemmelse med
retsplejelovens straffeprocessuelle regler.
Det skal understreges, at Center for Cybersikkerheds formål med at
foretage indgreb, der er omfattet af grundlovens § 72, udelukkende
er at opdage, analysere og bidrage til at imødegå it-sikkerhedshæn-
delser. Center for Cybersikkerhed behandler alene de tilvejebragte
data med dette formål.
En it-sikkerhedshændelse vil kunne udgøre et strafbart forhold. Efter-
forskningen og strafforfølgningen af strafbare forhold henhører imid-
lertid under politiets og anklagemyndighedens kompetence
og vil
skulle ske i overensstemmelse med den regulering, der gælder for
politiet og anklagemyndigheden, ikke med hjemmel i lov om Center
for Cybersikkerhed.
6. Aktivt cyberforsvar
Dansk Energi udtrykker bekymring over aktivt cyberforsvar og anfø-
rer, at det ikke kan afvises, at tredjemand eller tilsluttede virksomhe-
der og myndigheder lider økonomisk tab, såfremt det aktive cyberfor-
svar f.eks. ødelægger systemer eller blokerer mails. DANVA mener,
at erstatningsansvar ved sikkerhedsbrud forårsaget af Center for Cy-
bersikkerheds udstyr bør beskrives nærmere. Dansk Energi oplyser,
at man forventer, at der gives en kompensation, hvis en virksomhed
lider tab som følge af Center for Cybersikkerheds installerede udstyr.
KL og DI giver udtryk for tilsvarende overvejelser om erstatningsan-
svar.
Advokatrådet opfodrer til en undersøgelse af, hvordan det kan af-
hjælpes at have konsekvenser for borgerne, såfremt aktiv sikker-
hedssoftware ved en fejl blokerer en borgers mail til en myndighed.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 10 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0011.png
DANSK IT anfører, at sletning som led i det aktive cyberforsvar bør
ske efter aftale med myndigheden eller virksomheden, og at det end-
videre bør anføres i lovforslaget, at sletningen af personoplysninger
kun bør ske, hvis det er strengt nødvendigt for at opretholde et højt
sikkerhedsniveau. Teleindustrien anfører, at påbud om tilslutning ale-
ne bør omfatte ”passive” elementer.
Lægeforeningen giver udtryk for, at sletning af journaldata vil være
meget ødelæggende for patientbehandling.
Efter lovforslaget vil aktivt cyberforsvar udelukkende blive anvendt
efter aftale med den pågældende myndighed eller virksomhed. Aktivt
cyberforsvar indgår således ikke i den foreslåede påbudsordning.
Der vil dermed altid være en dialog mellem myndigheden eller
virksomheden og Center for Cybersikkerhed, hvor de nærmere
rammer for anvendelse af det aktive cyberforsvar kan aftales, her-
under hvilke it-systemer, der skal omfattes af aktivt cyberforsvar,
samt hvordan risikoen for utilsigtede driftsproblemer reduceres til et
niveau, der for begge parter er acceptabelt. Det vil ligeledes være
den enkelte myndighed eller virksomhed, der kan tage stilling til, om
aktivt cyberforsvar skal anvendes på it-systemer, hvor der er risiko
for, at kommunikation med kunder og borgere påvirkes, og tage
stilling til, hvordan kunder og borgere i givet fald skal orienteres.
Såfremt en handling eller undladelse fra Center for Cybersikkerheds
side resulterer i en skade, der medfører et tab for en person eller en
virksomhed, vil et eventuelt erstatningsansvar skulle vurderes efter
de almindelige regler for offentlige myndigheders erstatningsansvar.
7. Sikkerhedstekniske undersøgelser
Akademikerne finder det meget bekymrende, at en statslig myndig-
hed skal have mulighed for bl.a. at målrette sikkerhedstekniske un-
dersøgelser mod medarbejdere. Akademikerne finder bl.a., at den
foreslåede ordning som udgangspunkt vil være i strid med grundlovs-
fæstede rettigheder og Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion.
Fagbevægelsens Hovedorganisation konstaterer, at f.eks. spear-
phishing er reguleret i aftaler om kontrolforanstaltninger på det stats-
lige, regionale og kommunale område (og ligeledes det private),
hvorefter medarbejdere skal varsles om foranstaltninger, medmindre
formålet med foranstaltningen herved forspildes. Såfremt dette er
tilfældet, skal medarbejderne orienteres snarest efter iværksættelse
af foranstaltninger, og der skal redegøres for, hvorfor der ikke kunne
orienteres på forhånd. DA bemærker, at det må antages, at de fore-
byggende sikkerhedstekniske undersøgelser er omfattet af de gæl-
dende arbejds- og ansættelsesretlige principper. DA henviser i den
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 11 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0012.png
forbindelse til, at DA og LO f.eks. har indgået en aftale om kontrolfor-
anstaltninger.
Dansk Magisterforening finder det endvidere dybt problematisk, at
der efter organisationens opfattelse kan lægges fælder ud for udvalg-
te medarbejdere, og at det kan få ansættelsesretlige konsekvenser
for medarbejdere, hvilket anses som uproportionalt i forhold til lov-
forslagets formål. Lederne udtrykker bekymring for, at ledere skal
medvirke til en situation, hvorefter deres medarbejdere kan miste
deres arbejde. PROSA udtrykker også bekymring og anfører samtidig,
at eventuelle sanktioner, hvis der er brud på it-sikkerheden, bør være
overfor lederne og ikke medarbejderne, medmindre medarbejderne
handler i ond tro.
Dansk Magisterforening mener endvidere, at det skal præciseres og
afgrænses, hvornår og med hvilke midler Center for Cybersikkerhed
har adgang til at iværksætte forebyggelsesaktiviteter rettet mod
medarbejderne, og at virksomheder og myndigheder som udgangs-
punkt bør pålægges en orienteringspligt overfor medarbejderne om,
at der iværksættes kontrolforanstaltninger.
Advokatrådet finder det betænkeligt, at en offentlig myndighed kan
gøre brug af metoder, hvorefter en medarbejder lokkes til at bryde
en myndigheds eller virksomheds sikkerhedsregler.
Formålet med Center for Cybersikkerheds sikkerhedstekniske under-
søgelser vil ikke være at bidrage til, at der kan indledes personalesa-
ger mod medarbejdere, der har udvist mangel på sikkerhedsbevidst-
hed. Formålet med undersøgelserne er derimod at højne det generel-
le sikkerhedsniveau i myndigheden eller virksomheden.
Sikkerhedstekniske undersøgelser vil endvidere kun blive gennemført
efter anmodning fra en myndighed eller virksomhed, ligesom under-
søgelserne tilpasses den enkelte myndigheds eller virksomheds behov
og ønsker. Det vil være op til den pågældende myndighed eller virk-
somhed at sikre, at den sikkerhedstekniske undersøgelse, der konkret
aftales med Center for Cybersikkerhed, lever op til eventuelle forplig-
telser, som gælder for myndigheden eller virksomheden, herunder
aftaler om kontrolforanstaltninger, lokalaftaler, lokale it-politikker
osv.
Forsvarsministeriet vil på baggrund af bemærkningerne fra hørings-
parterne tilpasse lovforslaget, således at Center for Cybersikkerheds
afrapportering efter sikkerhedstekniske undersøgelser for så vidt an-
går myndighedens eller virksomhedens medarbejdere vil være ano-
nymiseret. Oplysninger om identiteten på medarbejdere, der f.eks.
har begået et sikkerhedsbrud, vil dermed ikke blive udleveret til den
myndighed eller virksomhed, som er genstand for undersøgelsen.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 12 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0013.png
Centerets afrapportering til myndigheder og virksomheder efter en
sikkerhedsteknisk undersøgelse vil dermed for så vidt angår myndig-
hedens eller virksomhedens medarbejdere være en anonymiseret
gennemgang af centerets observationer. Hvis der konstateres mang-
lende sikkerhedsbevidsthed blandt medarbejderne, vil Center for Cy-
bersikkerhed f.eks. anbefale myndigheden eller virksomheden at
gennemføre yderligere uddannelse af medarbejderne generelt.
8. Edition
Danske Regioner anser det for retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at
der i forbindelse med sager om udlevering af oplysninger på bag-
grund af forudgående kendelse alene er krav om, at oplysningerne
skal kunne medvirke til at afdække sikkerhedshændelser og ikke en
konkret mistanke om en strafbar lovovertrædelse.
Teleindustrien anfører, at udbyderne bør kompenseres for omkost-
ningerne ved at yde Center for Cybersikkerhed bistand i forbindelse
med edition svarende til den omkostningsdækning, udbyderne ifølge
Teleindustrien har ret til ved politiets indgreb i meddelelseshemme-
ligheden.
Editionsordningen har til formål at give Center for Cybersikkerhed de
nødvendige oplysninger til, at centeret kan imødegå eller begrænse
effekten af en it-sikkerhedshændelse, f.eks. ved at underrette offeret
for et cyberangreb om en kompromittering af vedkommendes it-
system. Center for Cybersikkerhed undersøger it-sikkerheds-
hændelser, uanset om der er konkret mistanke om en strafbar lov-
overtrædelse eller ej, og uanset om hændelsen er genstand for efter-
forskning hos politiet eller ej. Det vurderes på den baggrund ikke at
være hensigtsmæssigt at indføre et krav om mistanke om en strafbar
lovovertrædelse, idet det vil hindre centeret i på et tidligt tidspunkt at
underrette offeret for en it-sikkerhedshændelse.
Editionsordningen indebærer udelukkende, at der skal udleveres op-
lysninger fra udbydernes kundedatabase i form af kontaktoplysninger
på den kunde, som er bruger af et bestemt domænenavn mv. Der er
således ikke tale om, at der skal udleveres loggede oplysninger eller
foretages tekniske foranstaltninger. På den baggrund er det For-
svarsministeriets vurdering, at udbydernes omkostninger vil være
meget begrænsede.
Teleindustrien bemærker, at organisationen kan støtte det hensyn,
der med den foreslåede § 7 b m.fl. er taget til den, som indgreb ved-
rører. Organisationen understreger væsentligheden af domstolsprø-
velse af indgreb i meddelelseshemmeligheden og privatlivets fred,
herunder at sikre varetagelsen af hensynet til den, udleveringen af
oplysninger vedrører. Derfor er forslaget om beskikkelse af advokat
efter Teleindustriens vurdering et særdeles hensigtsmæssigt tiltag,
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 13 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0014.png
som værner positivt om et indgrebssubjekts retssikkerhed. DANSK IT
anbefaler, at advokaten møder sammen med en it-kyndig.
Præsidenten for Københavns Byret bemærker på byretspræsidenter-
nes vegne, at anklagemyndigheden efter retsplejelovens editionsreg-
ler kan indhente samme type
men også en lang række andre
op-
lysninger, og at behandlingen af editionsbegæringer efter retsplejelo-
ven foregår uden medvirken af indgrebsadvokat. Henset til den me-
get nøje afgrænsning af karakteren af oplysninger, som editionsord-
ningen i lovforslaget omfatter, sammenholdt med, at oplysningerne
skal tjene til at afdække en sikkerhedshændelse, ses der efter by-
retspræsidenternes opfattelse ikke at være grundlag for at fravige det
udgangspunkt, som er fastlagt i retsplejeloven, hvorefter der ved
behandlingen af sådanne pålæg ikke medvirker indgrebsadvokat.
Dommerforeningen bemærker, at foreningen tilslutter sig bemærk-
ningen om, at bistand af en indgrebsadvokat er ufornøden. Præsiden-
ten for Østre Landsret henholder sig i det hele til Dommerforeningens
høringssvar.
Forsvarsministeriet vil på baggrund af de samstemmende bemærk-
ninger fra byretspræsidenterne, Dommerforeningen og Præsidenten
for Østre Landsret tilpasse lovforslaget, således at der ikke vil skulle
medvirke indgrebsadvokater ved behandling af editionssager.
Præsidenten for Københavns Byret bemærker i øvrigt på byretspræ-
sidenternes vegne, at editionspålægget hviler på en forudsætning
om, at man ikke har kendskab til, hvem der er bruger af den pågæl-
dende e-mailkonto, ip-adresse eller domænenavn, hvorfor bestem-
melsen i lovforslagets § 7, stk. 2, ikke forekommer relevant.
Forsvarsministeriet vil på baggrund af bemærkningen fra byretspræ-
sidenterne tilpasse lovforslaget.
9. Slettefrister
Amnesty International finder ikke, at der er en klar begrundelse for,
hvorfor data, der ikke hidrører fra en sikkerhedshændelse, skal kunne
gemmes i tre år, eller hvorfor videregivet data ikke skal slettes. Am-
nesty International finder desuden, at en generel slettefrist på fem år
forekommer at være unødig og uønskeligt lang.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i lovbemærknin-
gerne nøje redegøres for, hvorledes det sikres, at en udvidelse af
slettefristen ikke vil føre til uproportionale indgreb i retten til respekt
for privatliv.
IDA anerkender, at Center for Cybersikkerhed har identificeret et be-
hov for at arkivere data i forbindelse med sikkerhedshændelser i en
længere periode end hidtil antaget, men bemærker, at de ikke kan
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 14 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0015.png
bakke op om en udvidelse af slettefristen, når centret er underlagt
Forsvarets Efterretningstjeneste, og at det i øvrigt er problematisk, at
slettefristen ikke gælder for andre, når data er delt. Rådet for Digital
Sikkerhed mener ikke, at videregivelse af data bør fravige slettekrav
for data, hvis formål er opfyldt. Rådet anbefaler endvidere, at der
stilles krav om underretning ved sletning, således at de aktører, til
hvem data er videregivet, underrettes om, at centeret har foretaget
sletning. Teleindustrien finder heller ikke, at der skal gælde udvidede
slettefrister for videregivet data
Retspolitisk Forening anbefaler, at personoplysninger indeholdt i data
anonymiseres efter et år, og at fristen for at slette data tilknyttet en
sikkerhedshændelse nedsættes til tre år.
Som det fremgår af afsnit 3.8.2 i de almindelige bemærkninger til det
fremsatte lovforslag er baggrunden for udvidelsen af opbevaringsfri-
sterne, at de restriktive regler for opbevaring af data knyttet til en it-
sikkerhedshændelse i en række konkrete tilfælde har vist sig at udgø-
re en betydelig hindring for centerets beskyttelse af samfundsvigtig
infrastruktur. Det foreslås på den baggrund, at slettefristen for data
tilknyttet en sikkerhedshændelse udvides fra tre til fem år.
På tilsvarende vis er den nuværende pligt til inden 13 måneder at
slette data, der ikke er knyttet til en it-sikkerhedshændelse, uhen-
sigtsmæssig i de tilfælde, hvor eksempelvis danske myndigheder er
genstand for længerevarende angrebskampagner. For så vidt angår
data, der ikke er tilknyttet en it-sikkerhedshændelse, foreslås opbe-
varingsfristen udvidet fra 13 måneder til tre år, men kun for data, der
stammer fra myndigheder, som i særlig grad beskæftiger sig med
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske forhold, samt virksomhe-
der og organisationer, hvis aktiviteter har særlig betydning for disse
forhold.
Udvidelsen af slettefristerne er således resultatet af nøje overvejel-
ser, og udvidelsen er begrænset til det, som er nødvendigt, for at
centeret kan udføre sine opgaver.
Derudover bemærkes det, at Center for Cybersikkerhed fortsat i med-
før af det foreslåede § 17, stk. 1, er forpligtet til at slette data, når
formålet med behandlingen efter en konkret vurdering er udtømt.
Det følger af § 17, stk. 5, at slettefristerne i § 17, stk. 1 og 2, ikke
finder anvendelse på data, der er videregivet til andre end den myn-
dighed eller virksomhed, hvorfra data hidrører. Bestemmelsen er en
videreførelse af gældende ret, idet undtagelsen fra slettereglerne dog
ikke vil omfatte situationer, hvor videregivelsen alene er sket til den
myndighed eller virksomhed, som data hidrører fra. I de tilfælde vil
Center for Cybersikkerhed fortsat skulle slette data efter stk. 1 og 2.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 15 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0016.png
Uanset at slettereglerne i stk. 1 og 2 ikke finder anvendelse, vil per-
sonoplysninger indeholdt i data fortsat skulle behandles i overens-
stemmelse med den gældende § 14, hvorefter indsamlede personop-
lysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at
identificere den pågældende person i et længere tidsrum end det, der
er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behand-
les.
10. Forholdet til den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion og proportionalitetsprincippet
IT-Politisk Forening anfører, at der er foretaget en helt utilstrækkelig
og mangelfuld vurdering af, om lovforslaget er foreneligt med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler på grund af Center for
Cybersikkerheds organisatoriske placering under Forsvarets Efterret-
ningstjeneste, at der i bemærkningerne redegøres for centerets ad-
gang til personoplysninger i lyset af den relevante praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
er indgående beskrevet i afsnit 5 i de almindelige bemærkninger til
det fremsatte lovforslag. I den forbindelse er der foretaget en nær-
mere vurdering af den foreslåede ordning i relation til kravene i EMRK
art. 8, stk. 2. På baggrund heraf er det Forsvarsministeriets vurde-
ring, at den foreslåede ordning samlet set er i overensstemmelse
med EMRK art. 8.
En række høringsparter har anført, at de ikke anser de foreslåede
udvidelser af Center for Cybersikkerheds beføjelser for at være i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. I den forbindelse
efterlyses en præcisering af, hvordan proportionaliteten konkret sik-
res.
De foreslåede udvidelser af Center for Cybersikkerheds beføjelser er
nøje overvejet, herunder i forhold til proportionalitetsprincippet.
Derudover bemærkes det, at Center for Cybersikkerhed er underlagt
det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Det inde-
bærer f.eks., at centeret altid skal benytte den løsning, der vil virke
mindst indgribende for at opnå det ønskede mål. Center for Cybersik-
kerhed vil derfor altid indgå i en dialog med den pågældende myn-
dighed eller virksomhed med henblik på at finde den mest hensigts-
mæssige og mindst indgribende løsning.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 16 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0017.png
11. Behandlingen af personoplysninger og forholdet til data-
beskyttelsesforordningen
11.1. Undtagelse fra databeskyttelsesforordningen
Datatilsynet bemærker, at databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven ikke finder anvendelse på den behandling af person-
oplysninger, som udføres for eller af politiets eller forsvarets efterret-
ningstjenester. Datatilsynet henstiller dog til, at lovforslagets henvis-
ninger til persondataloven ændres, så der i stedet henvises til de
gældende databeskyttelsesretlige regler.
IDA henviser til, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med lov-
forslaget ikke har revideret kapitel 6 vedrørende håndtering af per-
sonoplysninger, som nu følger den tidligere persondatalov. Dette
lægger efter IDA’s vurdering op til, at centret undtager sig selv fra
GDPR. IDA’s it-panel vurderer, at centret bør leve op til GDPR, og en
justering anbefales.
Center for Cybersikkerhed er ikke omfattet af databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven, da centeret er en del af Forsvarets
Efterretningstjeneste. Lov om Center for Cybersikkerhed indeholder
imidlertid en detaljeret regulering af centerets behandling af person-
oplysninger, som er baseret på den tidligere gældende persondatalov.
Uanset at disse bestemmelser indgår i lov om Center for Cyber-
sikkerhed, vil fortolkningen af bestemmelserne naturligt skulle ske i
overensstemmelse med den mangeårige praksis, som er udviklet for
de tilsvarende bestemmelser i persondataloven.
Folketinget vedtog den 3. maj 2018 lovforslag L 155 om konsekvens-
ændringer af lov om Center for Cybersikkerhed som følge af data-
beskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Med denne lov-
ændring besluttede Folketinget, at gældende ret i videst muligt
omfang skulle videreføres, således at lovens bestemmelser om
behandling af personoplysninger fortsat skulle baseres på princip-
perne fra persondataloven og ikke tilpasses til databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven.
Forsvarsministeriet finder ikke anledning til at fravige denne ordning,
men det bemærkes dog, at lov om Center for Cybersikkerhed giver
forsvarsministeren hjemmel til at sætte databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven i kraft for udvalgte dele af Center for
Cybersikkerheds aktiviteter. Denne mulighed ændrer lovforslaget ikke
på.
11.2. Præcisering af dataansvar
Danske Regioner savner præcisering af, hvad den brede adgang for
Center for Cybersikkerhed til data betyder i forhold til anden lovgiv-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 17 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0018.png
ning, f.eks. i forhold til GDPR, herunder den ansvarskonstruktion, der
med lovforslaget er tiltænkt. Danske Regioner spørger, om Center for
Cybersikkerhed kan betragtes som databehandler, selvstændig data-
ansvarlig eller fælles dataansvarlig.
Datatilsynet henstiller til, at det overvejes og præciseres, hvem der
er dataansvarlig for de behandlinger af personoplysninger, der sker
som følge af det aktive og passive cyberforsvar og i forbindelse med
forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser. Datatilsynet under-
streger i forlængelse heraf vigtigheden af, at det er klart, hvem der
er dataansvarlig for de enkelte behandlinger af personoplysninger,
særligt for de registrerede, som efter de databeskyttelsesretlige reg-
ler har en række rettigheder over for de dataansvarlige, men også for
de tilsluttede myndigheder og virksomheder i forhold til deres forplig-
telser efter de databeskyttelsesretlige regler, herunder overholdelse
af de registreredes rettigheder.
Dansk Energi, DANSK IT, DI, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
og KL finder, at forholdet til databeskyttelsesforordningen bør uddy-
bes. DANVA finder det afgørende, at Center for Cybersikkerheds ar-
bejde tager højde for databeskyttelsesloven.
Danske Erhverv finder, at tilsluttede myndigheder og virksomheder
for at leve op til databeskyttelsesforordningens oplysningspligter
overfor de registrerede
skal kunne oplyse, at de indgår i Center for
Cybersikkerheds monitorering. Dansk Erhverv opfordrer derfor For-
svarsministeriet til at udarbejde en standard-informationstekst i for-
hold til databeskyttelsesforordningen, som en tilsluttet virksomhed
kan indeholde i sin personalepolitik i forhold til behandling af person-
data.
Der vil i lovforslaget blive tilføjet en nærmere beskrivelse af dataan-
svaret for de behandlinger af personoplysninger, som sker i for-
bindelse med Center for Cybersikkerheds aktiviteter.
Center for Cybersikkerhed vil endvidere til brug for de tilsluttede
virksomheder og myndigheder udarbejde en standardbeskrivelse af
centerets behandling af personoplysninger.
11.3. Myndigheders og virksomheders ansvar efter databe-
skyttelsesforordningen i relation til tilslutning og videregivel-
se af data til Center for Cybersikkerhed
Datatilsynet finder, at det skal overvejes nærmere, om de tilsluttede
myndigheder eller virksomheders behandling i forbindelse med vide-
regivelse af personoplysninger i overensstemmelse med lovforslaget
kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen og da-
tabeskyttelsesloven.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 18 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0019.png
Forsvarsministeriet vil præcisere lovforslagets bemærkninger om
videregivelse af data med henblik på at tydeliggøre de databeskyt-
telsesretlige hjemler til videregivelse af persondata i forbindelse med,
at myndigheder og virksomheder tilsluttes Center for Cybersikkerheds
netsikkerhedstjeneste eller anmoder om bistand fra centeret.
11.4. Brud på persondatasikkerheden
Datatilsynet anfører, at Center for Cybersikkerhed vil kunne få kend-
skab til brud på persondatasikkerheden, som den tilsluttede myndig-
hed eller virksomhed ikke nødvendigvis selv er bekendt med. Datatil-
synet henleder i den forbindelse opmærksomheden på de forpligtel-
ser, den tilsluttede myndighed eller virksomhed har efter databeskyt-
telsesforordningens artikel 33 til at anmelde et brud på persondata-
sikkerheden uden unødig forsinkelse og om muligt senest 72 timer
efter, at denne er blevet bekendt med bruddet. Datatilsynet henviser
endvidere til artikel 32 om den dataansvarliges forpligtelse til at sikre
persondatasikkerheden. På den baggrund forekommer det efter Data-
tilsynets opfattelse uhensigtsmæssigt, at Center for Cybersikkerhed
kan blive bekendt med et brud på persondatasikkerheden hos en til-
sluttet myndighed eller virksomhed, uden at centeret er forpligtet til
at oplyse den tilsluttede myndighed eller virksomhed herom.
DANSK IT anfører, at sletning af personoplysninger som led i det ak-
tive cyberforsvar kan udgøre et persondatasikkerhedsbrud. DANSK IT
anbefaler, at lovgiver forholder sig til databeskyttelsesreguleringen,
herunder i forhold til bl.a. anmeldelsespligt og underretning af de
registrerede ved et brud på persondatasikkerheden.
Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste har til opgave at
opdage, analysere og bidrage til at imødegå it-sikkerhedshændelser.
Som led i en it-sikkerhedshændelse vil der ofte være sket et brud på
persondatasikkerheden.
Når Center for Cybersikkerhed konstaterer en væsentlig it-sikker-
hedshændelse, vil den videre håndtering at hændelsen ske i tæt
samarbejde med den ramte myndighed eller virksomhed. Som det
klare udgangspunkt vil det således ikke kunne forekomme, at Center
for
Cybersikkerhed
er
bekendt
med
en
væsentlig
it-
sikkerhedshændelse, der også indebærer et brud på persondatasik-
kerheden, uden at den tilsluttede myndighed eller virksomhed også
er bekendt hermed
og kan foretage det fornødne.
Eneste undtagelse hertil er situationer, hvor Center for Cybersikker-
hed ikke kan identificere den myndighed eller virksomhed, der er
ramt af en væsentlig it-sikkerhedshændelse, samt den typisk korte
periode, hvor centeret samler de nødvendige oplysninger om en væ-
sentlig it-sikkerhedshændelse inden den første kontakt til den ramte
myndighed eller virksomhed.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 19 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0020.png
Det vil dog forekomme, at centeret konstaterer en it-
sikkerhedshændelse, som også er et brud på persondatasikkerheden,
men hvor it-sikkerhedshændelsens karakter gør, at centeret ikke fo-
retager sig yderligere
f.eks. fordi der ud fra en it-sikkerhedsmæssig
synsvinkel er tale om en uvæsentlig it-sikkerhedshændelse. For-
svarsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at det ikke ligger
inden for Center for Cybersikkerheds opgaver at foretage monitore-
ring med det formål at opdage eventuelle brud på persondatasikker-
heden.
Sker der mod forventning et brud på persondatasikkerheden som
følge af en fejl begået af Center for Cybersikkerhed, underretter cen-
teret den tilsluttede myndighed eller virksomhed, som derefter kan
foretage sig det fornødne.
12. Datasikkerhed
Danske Regioner udtrykker bekymring for sikkerheden omkring den
øgede datamængde hos Center for Cybersikkerhed. Advokatrådet er
bekymret for den store mængde data, som Center for Cybersikkerhed
vil indsamle med de nye værktøjer og opfordrer til, at det overvejes,
om det er nødvendigt at indsamle så store mængder af data, da det
giver mulighed for misbrug. Rådet finder det endvidere bemærkelses-
værdigt, at der ikke er større fokus på sikkerhed omkring de indsam-
lede data. PROSA udtrykker en tilsvarende bekymring for, at én myn-
dighed opbevarer så mange data og anfører, at det bør overvejes,
hvad der skal gøres, hvis Center for Cybersikkerhed bliver kompro-
mitteret.
DANVA henviser til, at kunde- og selskabsdata er meget vigtige, og at
sikkerheden omkring disse bør prioriteres højt. ITD understreger be-
hovet for fortrolighed omkring forretningstekniske data og betegner
det som helt afgørende, at oplysninger om virksomheders konkurren-
cemæssige forhold beskyttes.
Center for Cybersikkerhed er national it-sikkerhedsmyndighed og
Danmarks kompetencecenter for cybersikkerhed. Centeret er desuden
en del af en efterretningstjeneste og er i sit virke særdeles fokuseret
på sikkerhed.
Centerets medarbejdere er desuden sikkerhedsgodkendt på meget
højt niveau og vant til at håndtere sensitive og klassificerede oplys-
ninger i overensstemmelse med sikkerhedsbestemmelser mv. End-
videre er centerets it-systemer underlagt særligt restriktive
sikkerhedskrav, og hertil kommer, at Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne som uafhængigt kontrolorgan fører tilsyn med, at Center
for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger sker i overens-
stemmelse med lovgivningen.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 20 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0021.png
Finans Danmark bemærker, at lovforslaget ikke forholder sig til den
situation, hvor Center for Cybersikkerheds systemer påvirker den
tilsluttede virksomheds driftsstabilitet. Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening finder, at det er vigtigt at sikre, at de tiltag, centeret gen-
nemfører, ikke skader virksomhedernes egne foranstaltninger til sik-
ring af datasikkerheden. Forsikring og Pension udtrykker bekymring
om, hvorvidt centerets anvendte tekniske løsninger vil kunne ændre
en virksomheds sikkerhedsniveau og eventuelt påvirke systemernes
og infrastrukturens ydeevne. IT-Branchen anbefaler, at virksomhe-
derne ved et påbud om tilslutning får mulighed for selv at vælge tek-
nologi og udstyr, der benyttes til centerets monitorering. Danske Re-
gioner, DIFO og Forsikring og Pension finder det ikke klart, hvilke
konsekvenser installation af software fra Center for Cybersikkerhed
vil have på allerede eksisterende it-systemer, og hvad centrets an-
svar er, hvis systemer hos tilsluttede myndigheder påvirkes af den
installerede software. Den tekniske løsning vurderes ikke tilstrække-
ligt beskrevet, og Danske Regioner opfordrer til, at beskrivelsen ud-
dybes i bemærkningerne. Dansk Erhverv og Energinet savner ligele-
des beskrivelse af det tekniske udstyr, der kan installeres, og Energi-
net finder, at Center for Cybersikkerheds udstyr potentielt kan påvir-
ke industrielt udstyr på en negativ måde. Energinet nævner i den
forbindelse, at der vil være en særlig risiko ved at anvende sikker-
hedssoftware i lukkede industrielle systemer, da der ved tilslutning
skabes en adgang til internettet med deraf følgende sikkerhedsrisiko.
DANSK IT finder, at det bør tydeliggøres, hvordan anvendelse af ek-
sempelvis privatejet sikkerhedssoftware håndteres med henblik på at
sikre, at anvendelsen ikke påvirker virksomhedens drift negativt.
Center for Cybersikkerheds monitoreringsudstyr er gennemtestet for
at sikre, at udstyret ikke i sig selv vil indebære en øget sikkerhedsri-
siko. Center for Cybersikkerhed vil derudover altid i samarbejde med
den enkelte myndighed eller virksomhed forsøge at identificere, hvor-
dan udstyret kan installeres på den mest hensigtsmæssige måde.
I relation til monitorering via sikkerhedssoftware vil Forsvarsministe-
riet som nævnt ovenfor tilpasse lovforslaget, således at sikkerheds-
software ikke vil være omfattet af påbudsmuligheden. Installation af
sikkerhedssoftware vil dermed altid ske efter aftale med den pågæl-
dende myndighed eller virksomhed, som vil kunne afveje risiciene
ved monitorering med sikkerhedssoftware inden en eventuel tilslut-
ning.
Det bemærkes i øvrigt, at den softwareløsning, som vil blive anvendt,
vil variere fra system til system, ligesom den vil være under løbende
udvikling. Forsvarsministeriet finder det på den baggrund ikke hen-
sigtsmæssigt, at der på et område med så hastig teknisk udvikling
fastsættes tekniske rammer for softwaren i lovforslaget.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 21 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 22 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0023.png
13. Vidensdeling og åbenhed
Danske Regioner savner en angivelse af centerets muligheder for at
vidensdele i forhold til indsamlede data. Dansk Energi ønsker uddy-
bet, hvordan virksomheder får besked om mindre alvorlige sårbarhe-
der eller trusler, som centeret måtte få kendskab til. Finans Danmark
finder også, at berørte virksomheder har et krav på at modtage retti-
dig information om alvorligheden og det potentielle omfang af en
vurderet sikkerhedshændelse. DANVA og Finans Danmark opfordrer
til vidensdeling og åbenhed. DIFO mener, at Center for Cybersikker-
hed skal forpligtes til at dele data med virksomheder og myndigheder
og bistå de tilsluttede myndigheder med den viden, der kommer ud af
overvågning. DANSK IT og IT-Branchen opfordrer til vidensdeling
med private sikkerhedsfirmaer, hvis Center for Cybersikkerhed ligger
inde med relevant viden. Dansk Energi opfordrer til et tæt og tillids-
fuldt samarbejde. DI ser også behov for øget vidensdeling.
Dansk Erhverv opfordrer til at fokusere på offentlige-private samar-
bejder og nævner, at der er behov for et ligebyrdigt samspil mellem
offentlige og private spillere i et samarbejde, hvor viden går begge
veje. Dansk Erhverv finder på den baggrund, at der er andre måder
at dele viden med centeret på end at give centeret beføjelser til bl.a.
påbud.
PROSA mener, at der er mangel på transparens, fordi Center for Cy-
bersikkerhed ligger under en efterretningstjeneste, og PROSA fore-
slår, at rollen som Danmarks nationale it-sikkerhedsmyndighed og
nationale kompetencecenter bør ligge under f.eks. Indenrigsministe-
riet, samtidig med, at et center, der beskæftiger sig med hemmelige,
klassificerede oplysninger, skal blive under Forsvarets Efterretnings-
tjeneste.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i lovforslaget indfø-
res en bestemmelse om betingelserne for videregivelse af data fra
centeret til resten af Forsvarets Efterretningstjeneste, således at for-
holdet reguleres på lovniveau.
Center for Cybersikkerhed har til opgave at understøtte et højt sik-
kerhedsniveau i den digitale infrastruktur, som samfundsvigtige funk-
tioner er afhængige af. I den forbindelse er en af centerets primære
opgaver at opdage, analysere og bidrage til at imødegå it-
sikkerhedshændelser hos myndigheder og virksomheder, der er be-
skæftiget med samfundsvigtige funktioner. En stor del af denne fore-
byggende indsats kan kun ske i tæt samarbejde og dialog med de
relevante myndigheder og virksomheder. Center for Cybersikkerhed
har derfor allerede i dag stor fokus på vidensdeling.
Centeret indgår således løbende i dialog med de enkelte virksomhe-
der og myndigheder om konkrete it-sikkerhedshændelser. Derudover
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 23 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0024.png
vidensdeler centeret også mere bredt i forbindelse med centerets
udsendelse af bl.a. varslinger, vejledninger og trusselsvurderinger.
Centeret har endvidere oprettet en række interessentfora, herunder
et vidensdelingsnetværk for decentrale cyber- og informationssikker-
hedsenheder i de samfundskritiske sektorer, samt et strategisk sa-
marbejdsforum for virksomheder og brancheorganisationer.
Center for Cybersikkerhed arbejder løbende på at udvikle og forbedre
sin rådgivnings- og vidensdelingsindsats, og Forsvarsministeriet fin-
der det naturligt, at dette udviklingsarbejde sker i tæt dialog med
relevante interessenter.
Forsvarsministeriet vil desuden tage initiativ til, at der bliver oprettet
et offentligt-privat cybersikkerhedsråd. Formålet med rådet er at kva-
lificere myndighedernes arbejde og styrke det digitale demokrati,
herunder udbredelse af viden om
og forståelse for
de trusler og
muligheder, som digitaliseringen og den nye teknologi medfører. Rå-
det vil have deltagelse af Digitaliseringsstyrelsen, Center for Cyber-
sikkerhed og repræsentanter med særlig it-sikkerhedsmæssig kom-
petence fra den private sektor, brancheorganisationer, forskningsver-
denen og forbrugersiden.
IT-Politisk Forening bemærker, at der mangler transparens, idet der
med lovforslaget fjernes mulighed for offentliggørelse af tilsluttede
organisationer.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 3, at Cen-
ter for Cybersikkerhed regelmæssigt vil offentliggøre, hvor mange
myndigheder og virksomheder, der er tilsluttet netsikkerhedstjene-
sten efter bestemmelsens stk. 2 og 3, samt fordelingen på sektorer.
I dag offentliggøres der jævnligt en liste over de myndigheder og
virksomheder, der er tilsluttet, men der har blandt virksomhederne
været en bekymring over, at der dermed offentliggøres oplysninger
om, hvordan den enkelte virksomheds cyberforsvar er indrettet (eller
ikke er indrettet).
14. Konkurrence med private it-sikkerhedsfirmaer
Flere høringsparter udtrykker bekymring for, at Center for Cybersik-
kerhed vil komme til at konkurrere med private it-sikkerhedsfirmaer,
hvis gebyret for tilslutning til netsikkerhedstjenesten bortfalder og
centerets værktøjer udvides med sikkerhedssoftware og forebyggen-
de sikkerhedstekniske undersøgelser.
DANSK IT og IT-Branchen mener, at lovforslaget, såfremt det vedta-
ges, får betydning for det private marked, idet det vil gøre Center for
Cybersikkerhed i stand til at tilbyde og påbyde ydelser, som i dag
tilbydes af kommercielle aktører, og at det vil skabe ulige konkurren-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 24 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0025.png
ce. Rådet for Digital Sikkerhed er af den opfattelse, at lovforslaget vil
have en meget betydelig konkurrenceforvridende effekt.
Teleindustrien opfordrer til, at Center for Cybersikkerhed i videst mu-
ligt omfang skal udbyde opgaverne til private sikkerhedsfirmaer, så-
ledes at de kan forestå de forebyggende sikkerhedsforanstaltninger
for centeret. Teleindustrien ser også gerne, at Center for Cybersik-
kerhed vælger flere alternative udbydere, således at de tilsluttede
virksomheder kan vælge blandt disse udbydere, da der kan være ud-
bydere, som af forretningsmæssige grunde ikke kan arbejde internt
hos den tilsluttede virksomhed.
DI stiller sig endvidere uforstående overfor, at der skal anvendes of-
fentlige ressourcer på gratis at tilbyde ydelser, som i forvejen tilbydes
på det private marked, og organisationen mener, at ydelserne er
konkurrenceforvridende.
Som det er understreget i lovforslaget, er det Forsvarsministeriets
vurdering, at lovforslagets nye initiativer ikke vil påvirke det private
marked for it-sikkerhedsløsninger negativt.
Center for Cybersikkerhed har fokus på de avancerede cybertrusler,
der typisk kommer fra statslige eller statssponsorerede angrebsaktø-
rer. At en myndighed eller virksomhed bliver tilsluttet Center for Cy-
bersikkerheds netsikkerhedstjeneste vil aldrig indebære, at virksom-
heden så kan undlade at anvende en ”almindelig” it-sikkerhedsløsning
til håndtering af de langt hyppigere
forekommende ”almindelige” cy-
bertrusler. Center for Cybersikkerheds løsning kan alene supplere
myndighedens eller virksomhedens it-sikkerhedsløsning, aldrig er-
statte den.
I forhold til forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser, så for-
udsættes det, at de gennemføres hos myndigheder og virksomheder,
hvor der gør sig særlige sikkerhedshensyn gældende, hvorefter de
ikke ønsker at anvende private it-sikkerhedsfirmaer, eller hvor sik-
kerhedsundersøgelser hos et mindre antal repræsentative virksomhe-
der kan give et billede af den generelle sikkerhedstilstand i en sam-
fundsvigtig sektor.
15. Økonomiske konsekvenser
Danske Regioner er positive over for gebyrfrihed, men betegner det
som uklart, hvor mange ekstra ressourcer der kræves for at installere
og drifte Center for Cybersikkerheds hardware og software. DANVA,
Dansk Energi og DI stiller ligeledes spørgsmålstegn ved, hvilke om-
kostninger virksomhederne forventes at afholde. Danske Rederier er
positive overfor afskaffelsen af gebyr, men bemærker, at der fortsat
kan være væsentlige omkostninger forbundet med at være tilsluttet
netsikkerhedstjenesten. Finans Danmark bemærker, at lovforslaget
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 25 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0026.png
ikke forholder sig til, at tilslutning til Center for Cybersikkerheds net-
sikkerhedstjeneste kan medføre omkostninger i forbindelse med ek-
sempelvis dekryptering af data eller kompleks systemarkitektur. Tele-
industrien anfører, at selv om gebyret bortfalder, vil der fortsat på-
hvile en virksomhed en potentielt betragtelig omkostning i forhold til
implementering, udrulning og sikring af udstyrets kompatibilitet med
virksomhedens eksisterende udstyr.
Lægeforeningen udtrykker bekymring for meromkostninger for læger
i almen praksis og speciallægepraksis og i de virksomheder, der leve-
rer lægesystemer, hvis de bliver anmodet om eller pålagt at tilslutte
sig netsikkerhedstjenesten.
Rådet for Digital Sikkerhed anfører, at der bør afsættes en statslig
pulje til finansiering af de nødvendige tiltag og værktøjer hos de en-
kelte organisationer.
Virksomheder og myndigheder, der allerede er tilsluttet Center for
Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste, vil opnå en besparelse på
grund af forslaget om, at det løbende gebyr for tilslutning bortfalder.
For virksomheder eller myndigheder, der efterfølgende tilsluttes cen-
terets netsikkerhedstjeneste, vil der være begrænsede merudgifter i
forhold til udgifter til samarbejde med centeret i forbindelse med cen-
terets installation af hardware og software samt drift og gennemførel-
se, herunder samarbejde med centeret i forbindelse med håndtering
af konkrete sikkerhedshændelser.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen i afsnit 6 og 7 i de almindelige
bemærkninger til det fremsatte lovforslag vedrørende henholdsvis de
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige og de økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
16. Sammenhæng med sektorstrategier samt anden regulering
Danske Regioner bemærker, at regionerne har et sektoransvar, der
indebærer et ansvar for at opretholde sikkerheden omkring borgernes
behandling og sundhedsdata. Dansk Energi ønsker endvidere at få
klarlagt rollefordelingen mellem Center for Cybersikkerhed, sektoran-
svarlige myndigheder, sektor-CERT’er og virksomheder. DI finder
også, at der er behov for en klar ansvarsfordeling mellem Center for
Cybersikkerhed, virksomhederne og eventuelle tilsynsmyndigheder.
Danske Rederier påpeger herudover, at det er væsentligt, at der er
overensstemmelse mellem de virksomheder, som en sektoransvarlig
myndighed har udpeget som følge af NIS-direktivet, og dem, som
Center for Cybersikkerhed ønsker at påbyde tilslutning til netsikker-
hedstjenesten. Også Forsikring og Pension henviser til sektorstrategi-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 26 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0027.png
erne og mener, at ny lovgivning bør afvente effekten af de tiltag, der
er iværksat.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af den nationale strategi for
cyber- og informationssikkerhed, der blev lanceret i maj 2018. Det
fremgår således af strategien, at Forsvarsministeriet vil fremsætte et
forslag til ændret lovgivning på cyberområdet, som vil medføre en
styrkelse af Center for Cybersikkerheds muligheder for at opdage og
stoppe cyberangreb samt styrke centerets analytiske arbejde.
Det indgår ikke i strategien, at der skal foretages ændringer i sektor-
ansvaret, og det ændrer lovforslaget heller ikke på.
Det følger af strategien, at der skal ske en fælles indsats på cyber- og
informationssikkerhedsområdet, herunder en styrkelse af indsatsen i
seks samfundskritiske sektorer: Energi, sundhed, tele, finans, søfart
og transport. Udmøntningen af denne indsats medfører, at hver sek-
tor skal udarbejde en sektorstrategi og opstille en decentral cyber- og
informationssikkerhedsenhed (DCIS). Rolle og ansvarsfordelingen
mellem de decentrale cyber- og informationssikkerhedsenheder og
Center for Cybersikkerhed bliver for hver sektor beskrevet i en sam-
arbejdsaftale.
Dansk Energi finder det essentielt, at danske initiativer på cyber- og
informationssikkerhedsområdet harmoniseres og spiller samen med
relevante internationale krav og initiativer både på EU-niveau og re-
gionalt. Dansk Energi bemærker i den forbindelse, at det vil være
spild af ressourcer, hvis den danske regulering efterfølgende vil skulle
vige for EU-praksis eller -regulering. DI understreger vigtigheden af,
at nationale initiativer som dette lovforslag (og tilhørende initiativer,
som udmøntes i forlængelse heraf) harmoniseres og spiller sammen
med internationale initiativer i regi af EU og i globale sammenhænge.
DI påpeger, at selv mindre divergenser i forhold til internationale reg-
ler vil være byrdefulde for mange virksomheder.
Forsvarsministeriet følger løbende udviklingen på cyberområdet, her-
under i relation til EU-regulering, og ministeriet tager i den forbindel-
se stilling til, om udviklingen medfører et behov for ændring i den
nationale regulering.
Finans Danmark efterspørger bl.a. en beskrivelse af, hvordan regler-
ne i lovforslaget spiller sammen med reglerne om finansiel virksom-
hed. Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Forsikring og Pension
foreslår, at Finanstilsynet høres om, hvorvidt videregivelse af oplys-
ninger fra finansielle virksomheder er berettiget efter den finansielle
lovgivning.
Med henblik på at tydeliggøre forholdet mellem reglerne i lovforslaget
og regler om tavshedspligt i anden lovgivning vil Forsvarsministeriet
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 27 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
2036537_0028.png
indsætte en bestemmelse i lovforslaget om, at myndigheders og virk-
somheders samarbejde med Center for Cybersikkerhed ikke er be-
grænset af bestemmelser om tavshedspligt fastsat ved lov eller med
hjemmel i lov.
Danske Regioner bemærker til den foreslåede § 8 a, stk. 1, at det bør
tydeliggøres i bemærkningerne, hvilke oplysninger, som er arkive-
ringspligtige. Ydermere bør det begrundes, hvorfor arkiveringen skal
omfatte alle oplysninger og ikke kun personoplysninger.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 8 a, stk. 1, at
bestemmelsen indebærer, at Center for Cybersikkerhed vil kunne
overføre oplysninger til opbevaring i arkiv i det omfang Rigsarkivaren
har fastsat bevarings- og kassationsbestemmelser for de pågældende
bestemmelser.
Det er således Rigsarkivaren, der træffer beslutning om, hvilke oplys-
ninger, der skal overføres til arkiv.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at den foreslåede æn-
dring skyldes, at det ikke kan udelukkes, at der af Rigsarkivaren ud-
stedes bevarings- og kassationsbestemmelser vedrørende oplysnin-
ger, som ikke er personoplysninger.
17. Øvrige bemærkninger
Datatilsynet bemærker, at det fremgår af de almindelige bemærknin-
ger til lovforslaget, at der vil blive udarbejdet en rapport om erfarin-
gerne med den nye lovgivning, som oversendes til Folketinget tre år
efter lovens ikrafttræden. Datatilsynet finder, at rapporten om erfa-
ringerne med den nye lovgivning bør oversendes til Folketinget alle-
rede ét år efter lovens ikrafttræden. Forsikring og Pension anbefaler
også, at rapporten oversendes allerede efter ét år og følges op med
rapportering efter andet og tredje år.
Forsvarsministeriet vurderer, at der vil være behov for en vis periode
med den nye lovgivning, før der kan gøres status over erfaringerne.
Forsvarsministeriet finder derfor, at en rapport om erfaringerne med
loven først bør oversendes efter tre år.
DI finder det særligt bekymrende, at Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne svækkes ved, at der i lovforslaget indføres en mulighed for, at
centeret kan vælge ikke at følge en henstilling i en udtalelse fra tilsy-
net.
Det anførte må bygge på en misforståelse, idet lovforslaget ikke in-
deholder en sådan ændring
ej heller andre ændringer, der vedrører
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kompetence. Efter gældende
ret er der for Center for Cybersikkerhed, FE og PET etableret identi-
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 28 af 29
L 215 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
ske ordninger, som indebærer, at hvis tjenesterne undtagelsesvist
beslutter ikke at følge en henstilling i en udtalelse fra tilsynet, så skal
den pågældende tjeneste underrette tilsynet herom og uden unødigt
ophold forelægge sagen for ressortministeren til afgørelse. Hvis mini-
steren vælger ikke at følge henstillingen, skal regeringen underrette
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne herom.
Sagsnr.: 2019/000950
Dok.nr.: 890135
Side 29 af 29