Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 190 Bilag 15
Offentligt
2035401_0001.png
Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [28. marts 2019]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsloven og årsregnskabsloven
(Afskaffelse af iværksætterselskaber og nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 5
1)
I stk. 1 indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»Der er ikke krav om en erklæring af en vurderingsmand,
jf. 2. pkt., hvis iværksætterselskabets seneste reviderede års‐
regnskab udviser en selskabskapital og reserver, som kan
overføres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000
kr., er forsynet med en revisorerklæring uden modifikatio‐
ner, og årsregnskabets balancedag ikke ligger tidligere end 5
måneder forud for beslutningen om vedtægtsændring, jf. 1.
pkt., og det centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring
om, at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunk‐
tet. Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på sel‐
skabets ordinære generalforsamling forud for generalfor‐
samlingens beslutning om vedtægtsændring, jf. 1. pkt. Le‐
delseserklæringen skal offentliggøres i Erhvervsstyrelens it-
system senest samtidig med, at omregistreringen registreres
eller anmeldes til registrering.«
[Lempelse af overgang til anpartsselskab]
2)
I stk. 3. indsættes som
4.
og
5. pkt.:
»Der er ikke krav om en erklæring af en vurderingsmand,
jf. 3. pkt., hvis iværksætterselskabets seneste reviderede års‐
regnskab udviser en selskabskapital og reserver, som kan
overføres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000
kr., er forsynet med en revisorerklæring uden modifikatio‐
ner, og årsregnskabets balancedag ikke ligger tidligere end 5
måneder forud for beslutningen om vedtægtsændring, jf. 2.
pkt., og det centrale ledelsesorgan offentliggør en erklæring
om, at selskabskapitalen er til stede på beslutningstidspunk‐
tet. Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på sel‐
skabets ordinære generalforsamling forud for generalfor‐
samlingens beslutning om vedtægtsændring, jf. 2. pkt. Le‐
delseserklæringen skal offentliggøres i Erhvervsstyrelens it-
system, senest samtidig med, at omregistreringen registreres
eller anmeldes til registrering.«
4. pkt. bliver herefter 6. pkt.
DokumentId
Journalnummer
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Udkast til betænkning
2035401_0002.png
2
[Lempelse af overgang til anpartsselskab ved genoptagelse]
3)
I stk. 5. indsættes som
2. pkt.:
»Gebyret for anmeldelse af genoptagelse af et iværksæt‐
terselskab, jf. stk. 3, udgør 350,00 kr. Gebyret for iværksæt‐
terselskabers anmeldelse af øvrige ændringer i Erhvervssty‐
relsens it-system udgør 180,00 kr. Gebyret for iværksætter‐
selskabers anmeldelse af øvrige ændringer, som ikke sker
ved anmeldelse i Erhvervsstyrelsens it-system, udgør 340,00
kr.«
[Gebyrbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Overgangen til et anpartsselskab gøres lempeligere for
iværksætterselskaber. Et iværksætterselskab kan således
undlade at indsende en erklæring udfærdiget af en vurde‐
ringsmand, om at kapitalen er til stede, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt.,
hvis seneste reviderede årsregnskab
1. udviser en selskabskapital og reserver, som kan over‐
føres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000 kr.,
2. er forsynet med en revisorerklæring uden modifikatio‐
ner og
3. har en balancedag, der ikke ligger tidligere end 5 må‐
neder forud for beslutningen om vedtægtsændringen.
Lempelsen kan kun finde anvendelse for forhøjelse af
selskabskapitalen ved fondsforhøjelse, eller hvor selska‐
bskapitalen allerede på balancedagen udgør mindst 40.000
kr. Selskabet skal således på balancedagen i det senest revi‐
derede årsregnskab have en selskabskapital med tillæg af re‐
server, som kan anvendes i en fondsforhøjelse, på samlet
minimum 40.000 kr. Kapitalforhøjelsen vil dertil kun kunne
gennemføres, hvis det senest reviderede årsregnskab udviser
en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan anvendes
i en fondsforhøjelse, på minimum det beløb, som selska‐
bskapitalen forhøjes til.
Regnskabet skal endvidere være revideret, uden at revi‐
sor i sin påtegning har anført modifikationer. Iværksætter‐
selskaber, der er omfattet af regnskabsklasse B, kan vælge at
lade revisionen udføre efter Erhvervsstyrelsens erklærings‐
standard for små virksomheder. Begrebet revision dækker
således i denne sammenhæng både en revision efter de inter‐
nationale revisionsstandarder og en erklæring efter Er‐
hvervsstyrelsens erklæringsstandard.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 135 a, at kun reviso‐
rer, som er godkendt hertil i henhold til revisorloven, kan re‐
videre årsregnskaber og koncernregnskaber, som er omfattet
af revisionspligten i § 135, stk. 1, 1. pkt., og afgive en udta‐
lelse om ledelsesberetningen m.v., jf. § 135, stk. 5, 3. og 4.
pkt. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en
virksomhed, som er fritaget for revisionspligt efter § 135,
stk. 1, 3. pkt., vælger at lade sit årsregnskab revidere eller
vælger at lade en revisor udføre andet arbejde, som medfø‐
rer afgivelse af en erklæring til årsrapporten.
Revisionen kan således ikke gennemføres af nogen, som
ikke er godkendte revisorer.
Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på sel‐
skabets ordinære generalforsamling forud for generalfor‐
samlingens beslutning om vedtægtsændring, jf. 1. pkt., og
balancedagen må ikke ligge tidligere end 5 måneder forud
for beslutningen om vedtægtsændring. Fristen på 5 måneder
er fastsat i lyset af, at årsrapporter for iværksætterselskaber
skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 5 måneder ef‐
ter regnskabsårets afslutning, jf. årsregnskabslovens § 138,
stk. 1, 2. pkt.
Derudover skal det centrale ledelsesorgan offentliggøre
en erklæring om, at selskabskapitalen er til stede på det tids‐
punkt, hvor vedtægtsændringen besluttes. Ledelseserklærin‐
gen skal offentliggøres i Erhvervsstyrelens it-system senest
samtidig med, at omregistreringen registreres eller anmeldes
til registrering.
Ledelseserklæringen skal indsendes sammen med de øv‐
rige dokumenter til omregistreringen i forbindelse med an‐
meldelsen eller registreringen af omregistreringen.
Til nr. 2
Er et iværksætterselskab oversendt til tvangsopløsning, er
genoptagelse af selskabet bl.a. betinget af, at der sker en
omregistrering til et anpartsselskab. Overgangen til et an‐
partsselskab gøres lempeligere for iværksætterselskaber, der
er oversendt til tvangsopløsning, og søger om genoptagelse.
Et iværksætterselskab kan således undlade at indsende en er‐
klæring udfærdiget af en vurderingsmand, om at kapitalen er
til stede, jf. § 5, stk. 3, 3. pkt., hvis seneste reviderede års‐
regnskab
1. udviser en selskabskapital og reserver, som kan over‐
føres til selskabskapitalen, på samlet minimum 40.000 kr.,
2. er forsynet med en revisorerklæring uden modifikatio‐
ner og
3. har en balancedag, der ikke ligger tidligere end 5 må‐
neder forud for beslutningen om vedtægtsændringen.
Lempelsen kan kun finde anvendelse for forhøjelse af
selskabskapitalen ved fondsforhøjelse, eller hvor selska‐
bskapitalen allerede på balancedagen udgør mindst 40.000
kr. Selskabet skal således på balancedagen i det senest revi‐
derede årsregnskab have en selskabskapital med tillæg af re‐
server, som kan anvendes i en fondsforhøjelse, på samlet
minimum 40.000 kr. Kapitalforhøjelsen vil dertil kun kunne
gennemføres, hvis det senest reviderede årsregnskab udviser
en selskabskapital med tillæg af reserver, som kan anvendes
i en fondsforhøjelse, på minimum det beløb, som selska‐
bskapitalen forhøjes til.
Regnskabet skal endvidere være revideret, uden at revi‐
sor i sin påtegning har anført modifikationer. Iværksætter‐
selskaber, der er omfattet af regnskabsklasse B, kan vælge at
lade revisionen udføre efter Erhvervsstyrelsens erklærings‐
standard for små virksomheder. Begrebet revision dækker
således i denne sammenhæng både en revision efter de inter‐
nationale revisionsstandarder og en erklæring efter Er‐
hvervsstyrelsens erklæringsstandard.
Det fremgår af årsregnskabslovens § 135 a, at kun reviso‐
rer, som er godkendt hertil i henhold til revisorloven, kan re‐
videre årsregnskaber og koncernregnskaber, som er omfattet
af revisionspligten i § 135, stk. 1, 1. pkt., og afgive en udta‐
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Udkast til betænkning
2035401_0003.png
3
lelse om ledelsesberetningen m.v., jf. § 135, stk. 5, 3. og 4.
pkt. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en
virksomhed, som er fritaget for revisionspligt efter § 135,
stk. 1, 3. pkt., vælger at lade sit årsregnskab revidere eller
vælger at lade en revisor udføre andet arbejde, som medfø‐
rer afgivelse af en erklæring til årsrapporten.
Revisionen kan således ikke gennemføres af nogen, som
ikke er godkendte revisorer.
Det reviderede årsregnskab skal være godkendt på sel‐
skabets ordinære generalforsamling forud for generalfor‐
samlingens beslutning om vedtægtsændring, jf. 2. pkt., og
balancedagen må ikke ligge tidligere end 5 måneder forud
for beslutningen om vedtægtsændring. Fristen på 5 måneder
er fastsat i lyset af, at årsrapporter for iværksætterselskaber
skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest 5 måneder ef‐
ter regnskabsårets afslutning, jf. årsregnskabslovens § 138,
stk. 1, 2. pkt.
Derudover skal det centrale ledelsesorgan offentliggøre
en erklæring om, at selskabskapitalen er til stede på det tids‐
punkt, hvor vedtægtsændringen besluttes. Ledelseserklærin‐
gen skal offentliggøres i Erhvervsstyrelens it-system senest
samtidig med, at omregistreringen registreres eller anmeldes
til registrering.
Ledelseserklæringen skal indsendes sammen med de øv‐
rige dokumenter til omregistreringen i forbindelse med an‐
meldelsen eller registreringen af omregistreringen.
Omregistreringen skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-
system senest samtidig med anmeldelsen om genoptagelse,
jf. selskabslovens § 232, stk. 1.
Til nr. 3
Bestemmelsen svarer til gebyrbestemmelserne vedrøren‐
de henholdsvis genoptagelse, anmeldelse af øvrige ændrin‐
ger i Erhvervsstyrelsens it-system og anmeldelse af øvrige
ændringer, som ikke sker ved anmeldelse i Erhvervsstyrel‐
sens it-system, som fremgår af bilag 2 i bekendtgørelse nr.
1466 af 25. november 2016 om anmeldelse, registrering, ge‐
byr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen.
Eftersom bestemmelserne om iværksætterselskaber udgår
af selskabsloven, udgår bestemmelserne om bl.a. gebyr for
iværksætterselskaber tilsvarende af bekendtgørelse nr. 1466
af 25. november 2016 om anmeldelse, registrering, gebyr
samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen. Disse be‐
stemmelser indsættes i stedet i overgangsbestemmelsen, jf.
lovforslagets § 5, da disse bestemmelser fortsat vil være re‐
levante for de eksisterende iværksætterselskaber. Der er ikke
tiltænkt nogle materielle ændringer i forhold til de tilsvaren‐
de bestemmelser i bekendtgørelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2019 og var til
1. behandling den 19. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring på fremsættelsesdagen
den 28. februar 2019. Erhvervsministeren oversendte den
13., 14. og 15. marts 2019 indkomne høringssvar til udval‐
get og den 16. marts 2019 et høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <14> bilag på lov‐
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de‐
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 190 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Udkast til betænkning
2035401_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1